۱۰ کتاب آموزش جاوا اسکریپت – فهرست بهترین عناوین همه سطوح

۱۲۲۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۷ دقیقه
۱۰ کتاب آموزش جاوا اسکریپت – فهرست بهترین عناوین همه سطوح

اگر قصد دارید برنامه نویسی وب را شروع کنید و به عنوان توسعه دهنده وب مشغول به کار شوید، نیاز است ابزار و زبان‌های بسیاری را فرا بگیرید. طبق نقشه راه فرانت اند برای موفقیت و پیشرفت خود در مسیر یادگیری، پس از زبان‌های HTML و CSS، نوبت به فراگیری زبان برنامه نویسی «جاوا اسکریپت» (JavaScript | JS) می‌رسد. JS نسبت به HTML و CSS پیچیدگی‌های بیشتری دارد که همین مسئله نیازمند یادگیری عمیق‌تر است. در این مطلب با معرفی ۱۰ عنوان از بهترین کتاب های آموزش جاوا اسکریپت شما را در مسیر یادگیری این زبان همراهی خواهیم کرد.

یادگیری جاوا اسکریپت با کتاب بهتر است یا دوره آنلاین ؟

کتاب‌های آموزشی برنامه نویسی برای هر شخصی که قصد تقویت مهارت‌های برنامه نویسی خود را دارد مفید و کاربردی هستند. البته روش مناسب یادگیری در هر فرد متفاوت است. ممکن است فردی با استفاده از کتاب بهتر یاد بگیرد و برای فردی دیگر، یادگیری از طریق مشاهده دوره‌های آموزش ویدیویی مناسب‌تر و سازگارتر باشد. بنابراین، اگر استفاده از دوره‌های آنلاین را به مطالعه کتاب ترجیح می‌دهید و تمایل به یادگیری با روش‌های تعاملی‌تری دارید، البته باز هم می‌توان از ترکیب هر دو در کنار هم استفاده کرد. در واقع همزمان می‌توان با پیش بردن دوره‌های آنلاین ویدیویی در کنار مطالعه کتاب‌های معتبر به تسلط بیشتری در برنامه نویسی جاوا اسکریپت رسید.

ویدیوهای آموزشی مفاهیم را سریع‌تر و به گونه‌ای تعاملی‌تر به مخاطب انتقال می‌دهند، در صورتی که مطالعه کتاب می‌تواند درک عمیق‌تری از مفاهیم یک زبان برنامه نویسی را به ما بدهد. با این حال، ترکیب این دو روش در کنار یکدیگر می‌تواند بهترین گزینه برای یادگیری هر زبان برنامه نویسی باشد، زیرا برنامه نویسی حرفه و مهارتی است که برای تسلط بر آن، علاوه بر یادگیری اطلاعات و مفاهیم، نیازمند تمرین و آزمون و خطاهای بسیاری نیز خواهیم بود.

کتاب آموزش جاوا اسکریپت همراه با تمرین

بهترین کتاب های آموزش جاوا اسکریپت کدامند؟

امروزه با وجود گزینه‌های بسیار زیاد زبان‌ها و ابزارهای توسعه و برنامه نویسی وب، همچنان یادگیری جاوا اسکریپت مهارتی است که برای توسعه‌دهندگان سطوح مبتدی تا پیشرفته ضروری به نظر می‌رسد. این زبان جایگاه خود را به عنوان متداول‌ترین زبان برنامه نویسی برای سال‌های پی در پی حفظ کرده است. در ادامه این بخش، برخی از بهترین کتاب‌های جاوا اسکریپت معرفی شده‌اند که مورد نیاز برنامه‌نویسان جاوا اسکریپت از سطح مبتدی تا متخصص خواهند بود.

۱. کتاب روشی هوشمندانه تر برای یادگیری جاوا اسکریپت

این کتاب برای افراد سطح مبتدی در مهارت برنامه نویسی جاوا اسکریپت نوشته شده است. اگرچه برای توسعه دهندگان با تجربه‌ای که می‌خواهند مهارت‌های خود را تقویت کنند نیز می‌تواند بسیار مفید باشد. در این کتاب اصول اولیه جاوا اسکریپت به‌طور کامل شرح داده شده است، حتی برخی مفاهیم پیشرفته‌تر مانند «سازنده‌ها» (Constructors) و «نمونه‌های اولیه» (Prototypes) نیز مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

علاوه بر آن، هر فصل کتاب شامل تعدادی تمرین رایگان، آنلاین و تعاملی است که می‌توان آن‌ها را انجام داد. درک مفاهیم این کتاب آسان است، زیرا با در نظر گرفتن بی‌تجربگی در برنامه نویسی برای افراد مبتدی نوشته شده است.

  • نام کتاب: A Smarter Way to Learn JavaScript
  • نام نویسنده: Mark Myers
روشی هوشمندانه برای یادگیری جاوا اسکریپت

۲. آموزش سریع برنامه نویسی جاوا اسکریپت راهنمایی ساده و روان

کتاب «Head First JavaScript Programming» براساس آخرین تحقیقات در علوم شناختی و تئوری یادگیری طراحی شده است تا تجربه یادگیری منحصربفردی را برای خوانندگان فراهم کند. این کتاب همه چیز را در مورد اصول جاوا اسکریپت تا موضوعات پیشرفته از طریق بازی‌ها و معماهای تعاملی به افراد می‌آموزد.

برخی از موضوعات کلیدی پوشش داده شده در این کتاب آموزش JS شامل جزئیات داخلی جاوا اسکریپت، آرایه‌ها، شی‌ها، نمونه‌های اولیه و نوشتن و تست کردن برنامه‌های کاربردی است. این کتاب می‌تواند گزینه مناسبی برای هر فردی باشد که یادگیری بصری را به فرمت‌های متنی ترجیح می‌دهد.

  • نام کتاب: Head First JavaScript Programming: A Brain-Friendly Guide
  • نام نویسنده:‌ Elisabeth Robson
رأس برنامه نویسی جاوا اسکریپت

۳. آموزش سلیس جاوا اسکریپت Eloquent JavaScript

در آخرین نسخه این کتاب، به صورت عمیق به زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت پرداخته شده است تا مخاطب با مطالعه آن برای نوشتن کد تمیز و بهینه آماده شود. هر فصل از این کتاب تعداد زیادی تمرین برای آزمودن مهارت‌های برنامه نویس و نگه داشتن افراد در مسیر یادگیری دارد. کتاب با ساختارهای پایه جاوا اسکریپت شروع و در ادامه به بررسی ساختمان‌های داده، ساختارهای کنترلی و توابع می‌پردازد تا در نوشتن برنامه‌های اصولی به برنامه‌‌نویسان کمک کند.

همچنین در مورد مدیریت خطاها و باگ‌ها، دیباگ کردن، برنامه نویسی با جاوا اسکریپت ناهمگام، «پیمانه‌مندی» (Modularity) و بسیار از موارد دیگر، مطالب آموزشی متنوعی در این کتاب ارائه شده است. علاوه بر آن، تمام کدهای استفاده شده در کتاب به صورت آنلاین در دسترس هستند که می‌توان خیلی سریع خروجی آن‌ها را ویرایش، اجرا و مشاهده کرد.

  • نام کتاب: Eloquent JavaScript
  • نام نویسنده: Marijn Haverbeke
کتاب آموزش جاوا اسکریپت خوش زبان

۴. کتاب آموزش جاوا اسکریپت: راهنمای صریح قاطع

این کتاب قدیمی نزدیک به ۲۵ سال مورد استفاده برنامه‌نویسان جاوا اسکریپت قرار گرفته است. البته در آخرین نسخه این کتاب چندین فصل جدید به آن اضافه شده تا طیف وسیعی از موضوعات را پوشش دهد.

کتاب راهنمای معتبر جاوا اسکریپت برای آن دسته از برنامه‌نویسانی بسیار ایده‌آل است که قصد دارند درک خود را از جاوا اسکریپت به سطح بالاتری برسانند. این کتاب با اصول پایه‌ای جاوا اسکریپت شروع شده و در ادامه موضوع‌های پیشرفته‌تری مانند پلتفرم‌های وب و Node.js را شامل می‌شود.

  • نام کتاب: JavaScript: The Definitive Guide
  • نام نویسنده: David Flanagan
کتاب آموزش جاوا اسکریپت: راهنمای معتبر

۵. اسرار جاوا اسکریپت نینجا Secrets of the JavaScript Ninja

اگر قصد دارید به صورت جدی وارد حوزه توسعه و برنامه نویسی وب شوید و آن را ماهرانه دنبال کنید، یادگیری جاوا اسکریپت به تنهایی کافی نیست. نیاز است که درست مثل یک نینجا مخفی‌کاری کنید و عملکرد مناسب و به موقعی داشته تا برای هر چیزی آماده باشید و این کتاب دقیقاً چگونگی بدست آوردن این مهارت را به شما آموزش می‌دهد. در کتاب «اسرار جاوا اسکریپت نینجا» از مثال‌های عملی برای آموزش دادن هر مفهوم و روش اصلی به شیوه‌ای واضح و قابل درک استفاده شده است.

نسخه جدید این کتاب کاملاً اصلاح شده است و نشان می‌دهد که چگونه بر مفاهیم کلیدی جاوا اسکریپت مانند توابع، «بسته‌ها» (Closures)، شی گرایی، نمونه‌های اولیه و ظرفیت‌های این زبان مسلط شوید. آموزش بهترین روش‌های عملی مانند تست کردن و توسعه مرورگرهای متقابل را در این کتاب خواهید یافت. در ضمن، همه این مباحث از دیدگاه متخصصان ماهر جاوا اسکریپت در این کتاب آموزش داده شده‌اند.

  • نام کتاب:‌ Secrets of the JavaScript Ninja
  • نام نویسندگان:‌ John Resig, Bear Bibeault, and Josip Maras
اسرار جاوا اسکریپت نینجا

۶. کتاب آموزش نقاط قوت جاوا اسکریپت

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت قبل از اینکه اصلاح شود، با عجله توسعه داده و منتشر شد. از این رو، نقاط ضعف و قوت خود را همچنان به همراه دارد. در کتاب «نقاط قوت جاوا اسکریپت» نقاط ضعف را اصلاح می‌کنیم تا جاوا اسکریپتی را داشته باشیم که خواناتر، قابل نگهداری‌تر و قدرتمندتر است.

همچنین همه چیز را در مورد بخش‌های ظریف جاوا اسکریپت از جمله توابع، وراثت، سینتکس اشیاء، آرایه‌ها، متدها، استایل و موارد دیگر خواهیم آموخت. در پایان این کتاب زبانی ظریف، زیبا، سبک وزن و بسیار رسا برای توسعه سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی را خواهیم آموخت.

  • نام کتاب: JavaScript: The Good Parts
  • نام نویسنده: Douglas Crockford
کتاب آموزش بخش های خوب جاوا اسکریپت

۷. جاوا اسکریپت و جی کوئری برنامه نویسی تعاملی فرانت اند

کتاب جاوا اسکریپت و جی‌کوئری یکی از بهترین راهنماها برای کسانی است که قصد دارند جاوا اسکریپت و جی‌کوئری را با هم یاد بگیرند. این کتاب سرشار از تصاویر و گرافیک‌هایی است که به شیوه‌ای مرتبط‌تر و آسان‌تر مطالب را به تازه‌کاران یاد می‌دهد. این کتاب تضمین می‌کند با استفاده از پلاگین‌های جی‌کوئری، در کم‌ترین زمان می‌توان اسکریپت‌های برنامه را نوشت.

  • نام کتاب: JavaScript and jQuery: Interactive Front-End Web Development
  • نام نویسنده:‌ Jon Duckett
جاوا اسکریپت و جی کوئری: توسعه فرانت اند تعاملی

۸. ناشناخته های JS، جاوا اسکریپت مُدرن و فراتر از آن

حتی اگر تجربه کمی در برنامه نویسی وب و زبان جاوا اسکریپت دارید و خیلی برنامه نویس تازه‌کاری نیستید، هنوز هم چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد این زبان وجود دارد. این کتاب بخشی از سری کتاب‌های «You Don’t Know JS» با تمرکز بر جاوا اسکریپت ES6 است که آخرین نسخه استاندارد JS در زمان حال به حساب می‌آید.

باتوجه به مباحث این کتاب، همه چیز درباره سینتکس ES6 جدید، سازماندهی کدها، کنترل جریان ناهمگام، قدرت نفوذ و کمک APIهای جدید و بسیاری از موارد دیگر آموزش داده شده است. همچنین با مطالعه این کتاب یاد می‌گیرید که چگونه از مجموعه‌ها برای کار موثرتر با داده‌ها استفاده کنید.

  • نام کتاب: You Don't Know JS: ES6 and Beyond
  • نام نویسنده:‌ Kyle Simpson
کتاب آموزش شما جاوا اسکریپت را نمیشناسید

۹. کتاب آموزش جاوا اسکریپت حرفه‌ای برای برنامه نویسان وب

کتاب آموزشی جاوا اسکریپت حرفه‌ای برای توسعه دهندگان وب، به معرفی JS در سطح توسعه محصول به همراه ویژگی‌های پیشرفته و مفیدتر آن ارائه می‌شود. موضوعاتی مانند برنامه نویسی شی‌گرا، مدل‌های شی مرورگر، عبارت‌ها، تابع‌ها و موارد دیگر را پوشش می‌دهد.

این کتاب برای سه دسته از افراد مفید است، توسعه دهندگان مبتدی جاوا اسکریپت، برنامه‌نویسان وب که به دنبال افزایش قابلیت کاربردهای سایت‌ها بوده‌اند و توسعه‌دهندگان برنامه نویسی شی‌گرای حرفه‌ای که به دنبال یادگیری جاوا اسکریپت هستند.

  • نام کتاب: Professional JavaScript for Web Developers
  • نام نویسنده: Nicholas C. Zakas
کتاب آموزش جاوا اسکریپت حرفه‌ای برای توسعه دهندگان وب

۱۰. یادگیری بصری جاوا اسکریپت همراه با تمرین‌های تعاملی راه جدیدی برای یادگیری زبان های برنامه نویسی

آخرین کتاب آموزش جاوا اسکریپت که می‌خواهیم معرفی کنیم، کتابی است همراه با مصورسازی‌های زیبا که با تعدادی تمرین تعاملی همراه است. این کتاب JS را از طریق استعاره‌ها، تشبیه‌ها، تصاویر و بسیاری از راه‌های خلاقانه دیگر آموزش می‌دهد.

اگرچه ممکن است کامل‌ترین کتاب آموزش جاوا اسکریپت نباشد، اما راهنماها و منابع آنلاینی را برای توضیح دقیق هر مفهوم در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد. اگر شما فردی هستید که حافظه تصویری خوبی دارید و از طریق مطالب بصری، مفاهیم را بهتر درک می‌کنید، این کتاب برای شما مناسب خواهد بود.

  • نام کتاب: Learn JavaScript VISUALLY with Interactive Exercises: The Beautiful New Way to Learn a Programming Language
  • نام نویسنده: Ivelin Demirov
یادگیری جاوا اسکریپت بصورت تصویری همراه با تمرین‌های تعاملی

چطور می‌توان جاوا اسکریپت را تمرین کرد ؟

جاوا اسکریپت صفحات وب تعاملی ایجاد می‌کند و کاربرد بسیار گسترده‌ای دارد. بهتر است برای یادگیری بیشتر آن از پروژه‌های تمرینی زیادی استفاده کنیم که در سایت‌های مختلف وجود دارند. محتوای آموزشی زیادی در مورد پروژه‌های تمرینی سطح مبتدی برای جاوا اسکریپت در دسترس هستند. برخی افراد را به انجام تمرین ساخت بازی‌هایی همچون Tic-Tac-Toe تشویق می‌کنند، که می‌تواند کمی باعث سردرگمی شود.

عده‌ای دیگر فقط وظایفی را تعریف می‌کنند، اما دستورالعملی برای انجام آن ارائه نمی‌دهند. برای تمرین بیشتر جاوا اسکریپت می‌توان از مطلب ۳۰ تمرین جاوا اسکریپت با راه حل و کدهای مربوط به آن استفاده کرد.

 

جمع بندی

کتاب های آموزش جاوا اسکریپت که در این مطلب معرفی شدند، برای هر شخصی که علاقه‌مند به یادگیری و تقویت مهارت‌های برنامه نویسی خود باشد، مخصوصاً در حوزه برنامه نویسی و توسعه وب، می‌تواند بسیار کاربردی باشد. فراموش نکنیم که بهتر است برای یادگیری بهتر و تثبیت مفاهیم برنامه نویسی، در کنار مطالعه کتاب‌های آموزشی، تمرین کدنویسی را هم جدی بگیریم. مطالعه کتاب درک عمیقی از مفاهیم یک زبان به ما می‌دهد، اما تمرین و تکرار آن بخش بسیار مهم و جدانشدنی برای یادگیری و تقویت مهارت‌های برنامه نویسی به حساب می‌آید.

بر اساس رای ۱۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
simplilearn
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *