۲۴ کتاب آموزش برنامه نویسی کامپیوتر که لازم است بخوانید

۶۰۹۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۰ دقیقه
۲۴ کتاب آموزش برنامه نویسی کامپیوتر که لازم است بخوانید

اگر علاقه‌مند به یادگیری برنامه نویسی هستید و به دنبال کتاب هایی برای افزایش دانش و تخصص برنامه نویسی خود در حوزه‌های مختلف می‌گردید، در مطلب حاضر با عنوان کتاب های آموزش برنامه نویسی با ما همراه باشید. می‌دانیم که برنامه نویسی کامپیوتر فرآیندی گام به گام برای طراحی و توسعه برنامه‌های کامپیوتری متنوع تا رسیدن به نتیجه محاسباتی خاصی است، بنابراین انجام این فرآیندها نیازمند چندین مرحله می‌شود که شامل تجزیه و تحلیل، کد نویسی، تولید الگوریتم و سایر موارد است. برای پیاده‌سازی برنامه‌های طراحی شده از زبان‌های برنامه نویسی استفاده می‌کنیم. برخی از رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از پایتون، جاوا، جاوا اسکریپت، سوئیفت، C ،C++‎، سی‌شارپ، PHP ،SQL ،GO و بسیاری زبان‌های دیگر.

فهرست مطالب این نوشته

در این مطلب فهرستی از بهترین کتاب ها برای آموزش برنامه نویسی به مبتدیان ارائه و هر یک در زیربخش‌هایی شرح داده شده است. این کتاب ها به شدت توسط برنامه‌نویسان حرفه‌ای و با تجربه توصیه می‌شوند و برای دانشجویان در درک دانش برنامه نویسی مفید هستند. با معرفی این منابع سعی داریم شما را راهنمایی کنیم تا به صورت حرفه‌ای به سراغ این حوزه آینده‌دار بروید و در آن متخصص شوید. همچنین به احتمال زیاد، آشنایی با این کتاب ها و مطالعه آن‌ها شما را به یک برنامه نویس کامپیوتر بهتر تبدیل خواهد کرد.

کتاب آموزش برنامه نویسی کامپیوتر

مطالعه کتاب های برنامه نویسی چه فایده ای دارد؟

درست است که می‌توان اطلاعات رایگان زیادی را بریا یادگیری برنامه نویسی به صورت آنلاین پیدا کرد، یا در صورتی که به مشکل پیچیده‌ای برخورد کردیم، ممکن است شخصی در یوتیوب ویدیویی تهیه کرده باشد و راه‌حل مناسبی را توضیح دهد. با این حال راهنماهای رایگان موجود، به ندرت آن عمق دانش مورد نیاز را به افراد می‌دهند که با خواندن کتاب می‌توان بدست آورد.

برای افرادی که طرفدار فرآیندهای گام به گام هستند و برای ادامه دادن روند کار به طور مستمر تلاش می‌کنند، مطالعه و پیش‌روی با کتاب برنامه نویسی بهترین راه یادگیری است. هر کتاب برنامه نویسی که این افراد انتخاب می‌کنند باید دارای ویژگی‌های زیر باشد.

  • دنبال کردن مطالب آن ساده و قابل فهم باشد.
  • تصاویر، مثال و کدهای مرتبط برای مباحث مختلف داشته باشد.
  • برای سطح مهارت شخصی فرد مناسب باشد.

کدام زبان برنامه نویسی را بهتر است اول یاد بگیریم؟

در حالی که زبان‌های برنامه نویسی زیادی برای یادگیری وجود دارند، اما برای شروع توصیه می‌شود ابتدا یکی از ۴ زبان زیر مطالعه شود.

  • HTML
  • CSS
  • جاوا اسکریپت
  • پایتون

البته لازم به ذکر است که زبان‌های HTML و CSS‌، «زبان برنامه نویسی» به حساب نمی‌آیند و اولی زبان نشانه‌گذاری و دومی هم زبان استایل‌دهی محسوب می‌شود. با این حال برای ورود به دنیای برنامه نویسی، معمولاً افراد کار را با یادگیری این زبان‌ها به منظور طراحی و برنامه نویسی وب شروع می‌کنند. با اینکه زبان‌های CSS ،HTML و جاوا اسکریپت بسیار محبوب هستند، اما بسیاری از کاربران دوست دارند با یادگیری پایتون برنامه نویسی را شروع کنند. این زبان اغلب برای یادگیری، ساده‌تر از سایر زبان‌ها به نظر می‌رسد، استفاده از پایتون می‌تواند پایه‌ای قوی برای یادگیری روش‌های کدنویسی پیچیده‌تر به افراد مبتدی بدهد.

کتاب های آموزش برنامه نویسی

معرفی کتاب هایی برای شروع یادگیری برنامه نویسی

برای آموزش برنامه نویسی ابتدا به معرفی کتاب هایی می‌پردازیم که مفاهیم و مبانی برنامه نویسی را توضیح می‌دهند، زیرا بدون یادگیری مبانی برنامه نویسی، نحوه نوشتن الگوریتم و فلوچارت، دانستن اطلاعات پایه‌ای در مورد ذخیره‌سازی و ساختمان داده‌ها، دانش برنامه نویسی ما کم‌عمق و سطحی خواهد بود. برخی بر این باورند که در اولین قدم در مسیر یادگیری کد‌نویسی می‌توان زبانی آسان مثل پایتون را شروع کرد و رفته رفته به سراغ آموختن بقیه مفاهیم و اصول کد نویسی رفت.

اما عده‌ای دیگر معتقدند که بهتر است از ابتدای مسیر قدم‌هایی آهسته اما محکم برداریم. به این صورت که در شروع این مسیر برخی مفاهیم ابتدایی و مهم را بیاموزیم و سپس وارد کدنویسی شویم. با استفاده از کتاب های معرفی شده در این بخش می‌توان به هر روشی این مسیر را آغاز کرد، انتخاب نحوه شروع برای آموزش برنامه نویسی با خودِ فرد است.

۱. کتاب آموزشی مثل یک برنامه نویس فکر کن

این کتاب برای توسعه مهارت‌های افراد مبتدی در هر زبان برنامه نویسی کمک کننده است، همچنین به شما کمک می‌کند تا نوع مهارت‌های حل مسئله مورد نیاز برای یک برنامه نویس موفق را توسعه دهید. با تمرین کردن و تقسیم کردن مسئله‌ها به قطعات کوچک‌تر و یاد گرفتن اینکه چگونه ساختار داده‌ای عالی را برای محتمل‌ترین حالت موفق مسئله انتخاب کنیم، قدم بزرگی در مراحل اولیه یادگیری برنامه نویسی برمی‌داریم.

با مطالعه این کتاب، با طرز فکر یک کد نویس به مسائل نزدیک می‌شویم و بهترین رویکرد را برای یافتن راه حلی مناسب برای مشکلات می‌توانیم انتخاب کنیم. تلاش می‌کنیم تا یک برنامه نویس مبتکر و خلاق باشیم، کسی که قادر به حل مسائل پیچیده است.

  • نام اصلی کتاب:‌ Think Like a Programmer: An Introduction to Creative Problem Solving
  • نام نویسنده:‌ V Anton Spraul
  • ناشر: No Starch Press
  • تعداد صفحات: ۲۵۶ صفحه

۲. کتاب فلوچارت و الگوریتم مقدماتی

این کتاب به گونه‌ای طراحی شده است که خواننده را با بهترین منطق برنامه‌های کارآمد و ساختارهای مناسب در قالب فلوچارت و الگوریتم آشنا می‌کند. هدف اصلی از فلوچارت، ایجاد دنباله‌ای از مراحل برای نشان دادن راه حل مسائل از طریق دستورات منطقی است که برای آموزش و ارتباط با کامپیوترها استفاده می‌شود. مثال‌های کاربردی از حوزه‌های مختلف کاملا خوانندگان را تشویق می‌کند تا منطقی را که منجر به اصول برنامه نویسی می‌شود را بیاموزند.

از ویژگی‌های خوب این کتاب می‌توان به پوشش دادن مباحث مربوط به آرایه‌ها، ایجاد حلقه، پردازش فایل‌ها و غیره اشاره کرد. همچنین از فلوچارت‌ها و الگوریتم‌ها برای حل مسائل و برنامه‌های روزمره استفاده می‌کند و منطق مورد نیاز برای ایجاد دستورالعمل‌های کامپیوتری را آموزش می‌دهد.

  • نام اصلی کتاب: Flowchart and Algorithm Basics: The Art of Programming
  • نام نویسنده: A. B. Chaudhuri
  • ناشر: Mercury Learning and Information
  • تعداد صفحات: ۱۸۸ صفحه

۳. کتاب آشنایی با الگوریتم ها

کتاب آشنایی با الگوریتم‌ها، که معروف به کتاب CLRS (حروف اول نویسنده‌های این کتاب در کنار هم باعث ایجاد این نام می‌شود) است، به طیف گسترده‌ای از الگوریتم‌ها به صورت عمیق می‌پردازد. هر فصل از این کتاب تقریباً مستقل است و می‌تواند جدا جدا مطالعه و مورد استفاده قرار گیرد. در فصل‌های ابتدایی کتاب درمورد مباحث ساختمان داده‌ها توضیحات خوبی ارائه شده است و فصل‌های پایانی به بررسی مطالب طراحی الگوریتم‌ها پرداخته است.

الگوریتم‌ها در این کتاب به زبان انگلیسی و شبه کد شرح داده شده‌اند. این بدان معنی است که زبان برنامه نویسی خاصی برای شرح الگوریتم‌ها به کار نرفته است. این کتاب یکی از بهترین کتاب های برنامه نویسی به حساب می‌آید که در رابطه با برنامه نویسی پویا و الگوریتم‌های حریصانه و مفهوم جدیدی از الگوریتم‌های به‌روز، مطالبی را ارائه می‌دهد. موارد یادگیری این کتاب، شامل تمرینات، مسئله‌ها و راه‌حل‌های آن‌ها می‌شود.

لازم به ذکر است که این کتاب به فارسی نیز ترجمه شده و کتاب مرجع دانشگاهی برای یادگیری مباحث مربوط به ساختمان داده‌ها و طراحی الگوریتم‌ها در دروس مرتبط با رشته‌های مهندسی کامپیوتر در دانشگاه‌ها است. در صورت مطالعه و تمرین این کتاب، مطمئن باشید دانش کاملی نسبت به مسائل ساختمان داده و طراحی الگوریتم کسب خواهید کرد.

  • نام اصلی کتاب: Introduction to Algorithms
  • نام نویسنده‌ها: Thomas H. Cormen, Charles E. Leiserson, Ronald Rivest, Clifford Stein
  • ناشر: PHI Learning Pvt. Ltd.
  • تعداد صفحات: ۱۳۱۲ صفحه
آشنایی با الگوریتم‌ها با CLRS

کتاب هایی برای یادگیری زبان های برنامه نویسی

در کنار یادگیری مفاهیم و اصول اولیه و مهم در زمینه کامپیوتر، نیاز است یکی از زبان‌های برنامه نویسی را نیز یاد بگیریم. زیرا برای پیاده‌سازی مفاهیم، لازم است از یک زبان برنامه نویسی استفاده و نتیجه ورودی و خروجی آن‌ها را مشاهده کنیم. در این زمینه، کتاب های آموزش برنامه نویسی فراوانی برای هر زبان وجود دارد، در اینجا به برخی از این کتاب ها اشاره شده است.

پیش از معرفی کتاب های مربوط به زبان‌های آموزش برنامه نویسی ، خوب است به این نکته اشاره کنیم که در حوزه برنامه نویسی با توجه به رشد سریع فناوری، نیاز است برنامه‌نویسان اطلاعات به‌روز داشته باشند و همگام با پیشرفت فناوری‌ها پیش روند. بنابراین لازم است خود را به مطالعه منابع و کتاب‌های انگلیسی‌زبان عادت دهیم تا در هر لحظه، دسترسی به اطلاعات دقیق و جامعی داشته باشیم.

 

۴. کتاب آموزش برنامه نویسی Python Crash Course

کتاب Python Crash Course اصول اولیه پایتون را آموزش می‌دهد. این کتاب به دو قسمت تقسیم شده است. در نیمه اول این کتاب، با مسائل پایه‌ای برنامه نویسی پایتون مانند لیست‌ها، دیکشنری‌ها، کلاس‌ها و حلقه‌ها و بقیه مباحث مبانی آن آشنا خواهید شد.

در نیمه دوم، سه پروژه اختصاصی خواهید داشت که شامل بازی Space Invaders ،Arcade و «مصورسازی داده» (Data Visualization) می‌شوند. این کتاب، یکی از بهترین کتاب های برنامه نویسی است که با ارائه برخی از اطلاعات پایه‌ای به نحوه توسعه برنامه‌های وب ساده می‌پردازد.

  • نام کتاب اصلی: Python Crash Course
  • نام نویسنده: Eric Matthes
  • ناشر: No Starch Press
  • تعداد صفحات: ۵۴۴ صفحه
برنامه نویسی پایتون

۵. کتاب آموزش برنامه نویسی مبانی سی پلاس پلاس

کتاب C++ Primer کتابی است که توسط Stanley B نوشته شده است. این کتاب، از ابتدای کار، کتابخانه‌های استاندارد سی‌پلاس‌پلاس را معرفی می‌کند. همچنین به مخاطب یاری می‌رساند تا بدون نیاز به تسلط بر هر جنبه‌ای از زبان ++C، برنامه‌های کاربردی و مفیدی را توسعه دهد. این کتاب، مثال‌های بسیاری را در برمی‌گیرد. همچنین در آن نشان داده شده است که چگونه می‌توان از آن‌ها بیشترین بهره را برد.

این یکی از بهترین کتاب های برنامه نویسی به حساب می‌آید که برای یک توسعه دهنده جدید که می‌خواهد مفاهیم و تکنیک‌های اصلی ++C را بشناسد ایده‌آل به نظر می‌رسد. این کتاب، از طریق مثال‌هایی که مبتنی بر سبک‌های برنامه نویسی روز و همچنین مطابق با تکنیک‌های طراحی نرم‌افزار هستند، زبان C پلاس پلاس را آموزش می‌دهد.

  • نام اصلی کتاب: C++ Primer
  • نام نویسنده: Stanley Lippman
  • ناشر: Addison-Wesley
  • تعداد صفحات: ۹۷۶ صفحه
برنامه نویسی مبانی سی پلاس پلاس

۶. کتاب آموزش پی اچ پی، مای اس کیو ال و جاوا اسکریپت

کتاب آموزش پی اچ پی، مای اس کیو ال و جاوا اسکریپت توسط Robin Nixon نوشته شده است. این کتاب جامع آموزش برنامه نویسی به ما کمک می‌کند تا وب سایت‌های تعاملی و داده‌محور ایجاد کنیم.

در این کتاب، ما با یادگیری جدیدترین نسخه‌های PHP ،MySQL ،JavaScript ،CSS ،HTML5 و کتابخانه‌های کلیدی جی‌کوئری، برنامه نویسی وب پویا را فرا خواهیم گرفت.

در پایان این کتاب آموزش برنامه نویسی، می‌توان یاد گرفت که چگونه می‌توان وب سایتی مانند شبکه‌های اجتماعی را برای مرورگرهای دسکتاپ و موبایل پیاده‌سازی کرد.

  • نام اصلی کتاب: Learning PHP, MySQL & JavaScript: With jQuery, CSS & HTML5
  • نام نویسنده: Robin Nixon
  • ناشر: O′Reilly
  • تعداد صفحات: ۸۰۰ صفحه
یادگیری پی اچ پی، مای اس کیو ال و جاوا اسکریپت

۷. کتاب آموزش برنامه نویسی سی شارپ و دات نت

«کتاب آموزش برنامه نویسی سی شارپ و دات‌نت کور ۳»، توسط Mark J. Price نوشته شده است. این کتاب همه چیز را برای شروع برنامه نویسی به زبان C شارپ ارائه می‌دهد و یکی از بهترین کتاب های مربوط به برنامه نویسی است که به طور کامل به‌روز شده و سرفصل‌های جدیدی در زمینه‌های «سیستم‌های مدیریت محتوا» (Content Management Systems | CMS) و یادگیری ماشین با ML.NET را در بر می‌گیرد.

بخش اول کتاب اصول C شارپ، از جمله برنامه نویسی شی گرا را آموزش می‌دهد. بخش دوم آن، API‌های استاندارد دات‌نت را پوشش می‌دهد. در بخش سوم، نمونه‌های بسیاری از برنامه‌های کاربردی چندسکویی وجود دارد. این برنامه‌های وب با استفاده از برنامه‌های ASP.NET Core و برنامه‌های موبایل با استفاده از Xamarin.forms توسعه داده شده‌اند.

  • نام اصلی کتاب: C# 8.0 and .NET Core 3.0
  • نام نویسنده: Mark J. Price
  • ناشر: Packt Publishing
  • تعداد صفحات: ۸۲۰ صفحه
برنامه نویسی سی شارپ و دات نت

کتاب هایی برای نوشتن کد های با کیفیت

همان‌طور که اشاره کردیم، نکته مهم در حوزه یادگیری برنامه نویسی این است که فراگیری آن از روی منابع معتبر و زبان اصلی بسیار بهتر از منابع ترجمه شده است. یکی از اصلی‌ترین دلایل آن هم، زبان کامپیوتر است که رابطه تنگاتنگی با زبان انگلیسی دارد.

علاوه بر این موضوع با توجه به سرعت پیشرفت فناوری، برنامه‌نویسان نیازمند اطلاعات به‌روز و دقیق هستند و فرصت انتظار برای ترجمه کتاب ها و جدیدترین مباحث تکنولوژی را ندارند. بنابراین بهتر است از ابتدا خود را به مطالعه منابع انگلیسی‌زبان عادت دهیم تا درست‌تر مفاهیم را یاد بگیریم.

 

۸. کتاب کد نویسی تمیز قانونی رفتاری برای برنامه‌نویسان حرفه‌ای

رابرت مارتین کتاب «کد نویسی تمیز، قانون‌های رفتاری برای برنامه‌نویسان حرفه‌ای» را نوشته است.‌ این کتاب مرجع، توصیه‌های عملی در مورد همه چیز، از تخمین و برنامه نویسی گرفته تا اصلاح مجدد کدها و تست نرم‌افزار را ارائه می‌دهد.

نویسنده همچنین توضیح می‌دهد که چگونه می‌توان با افتخار و عزت نفس، توسعه نرم‌افزار را دنبال کرد.‌ این کتاب به ما کمک خواهد کرد تا با دقت و درستی، با تصمیمات دشوار ارتباط برقرار کنیم و آن‌ها را تخمین بزنیم.

 

  • نام اصلی کتاب: The Clean Coder: A Code of Conduct for Professional Programmers
  • نام نویسنده: Robert C. Martin
  • ناشر: Pearson Education India
  • تعداد صفحات:‌ ۲۵۶ صفحه
کد نویسی تمیز

۹. کتاب آموزش برنامه نویسی نحوه کار مؤثر با کد موروثی

نحوه کار مؤثر با کد موروثی، کتاب برنامه نویسی نوشته شده توسط «Michael C. Feathers» است.‌ این یکی از بهترین کتاب ها برای یادگیری برنامه نویسی به حساب می‌آید که به مبتدیان خواهد آموخت، چگونه مشکلات کد موروثی را بدون انجام کارهای پرهزینه بازنویسی کنند و باگ‌های تمام کد‌های موجود را رفع و آن‌ها را دیباگ کنند.

این کتاب مجموعه‌ای از روش‌های عملی را توصیف می‌کند که توسعه‌دهندگان می‌توانند در برنامه‌های نرم‌افزاری موجود خود از آن‌ها استفاده کنند. در‌ این کتاب، مثال‌هایی به زبان جاوا، سی‌پلاس‌پلاس و سی‌شارپ ارائه شده است. علاوه بر آن، استراتژی‌هایی با استفاده از UML و کدها به زبان ++C و جاوا در قدم اول، همراه با توصیه‌هایی مستقل از زبان برنامه نویسی برای فراگیران فراهم شده تا سینتکس مختص یک زبان را درک کنند. مشخصات این کتاب به شرح زیر است.

  • نام اصلی کتاب: Working Effectively with Legacy Code
  • نام نویسنده: Michael Feathers
  • ناشر: Pearson
  • تعداد صفحات: ۴۶۴ صفحه
کتاب آموزش برنامه نویسی نحوه کار مؤثر با کد موروثی

۱۰. کد نویسی بی نقص کتابچه راهنمای عملی توسعه نرم‌افزار

کد نویسی بی‌نقص کتابی است که توسط «استیو مک‌کانل» (Steve McConnell) نوشته شده است.‌ این کتاب کلاسیک، طیف گسترده‌ای از نمونه کدهای جدید را برای نشان دادن هنر و علم توسعه نرم‌افزار ارائه می‌دهد.

نویسنده همچنین مؤثرترین تکنیک‌ها و اصول ضروری را در قالب راهنمایی‌های واضح و عملی شرح می‌دهد. این کتاب به افراد کمک می‌کند تا قدرت تفکر خود را تحریک کنند و همچنین به آن‌ها در توسعه کدهایی با بالاترین کیفیت کمک می‌کند. این کتاب را می‌توان یکی از بهترین کتاب های برنامه نویسی دانست که این امکان را می‌دهد تا مشکلات مهم ابتدای توسعه را درست و به طور مؤثر اشکال زدایی و دیباگ کنند.

  • نام اصلی کتاب: Code Complete: A Practical Handbook of Software Construction
  • نام نویسنده: Steve Mcconnell
  • ناشر: Microsoft Press US
  • تعداد صفحات: ۹۶۰ صفحه
کد نویسی بی نقص

۱۱. کتاب آموزش برنامه نویسی عملگرا

برنامه نویسی عملگرا کتابی است که توسط David Thomas و Andrew Hun نوشته شده است.‌ این کتاب به خوانندگان کمک می‌کند تا نرم‌افزار بهتری‌ را توسعه دهند و لذت برنامه نویسی را دوباره کشف کنند. دروس این کتاب به نسلی از توسعه‌دهندگان نرم‌افزار کمک کرده است تا اساس توسعه نرم‌افزار را مستقل از هر زبان خاص، فریمورک یا روش‌شناسی و فلسفه عملگرا بررسی کنند.

 

این کتاب، یکی از بهترین کتاب ها برای یادگیری برنامه نویسی مهندسان نرم‌افزار به حساب می‌آید. همچنین رویکردهای مهم و مشکلات عمده بسیاری از جنبه‌های توسعه نرم‌افزار را توضیح می‌دهد.

  • نام اصلی کتاب: The Pragmatic Programmer
  • نام نویسنده: David Thomas
  • ناشر: Addison-Wesley
  • تعداد صفحات:‌ ۳۵۲ صفحه
کتاب آموزش برنامه نویسی عملگرا

۱۲. مهارت های نرم کتابچه راهنمای زندگی توسعه دهنده نرم‌افزار

«مهارت‌های نرم، زندگی توسعه دهنده نرم‌افزار» کتاب مرجع نوشته شده توسط «Manual John» است. این کتاب، راهنمای زندگی کاملاً سر راست و رضایت‌بخش به عنوان یک متخصص توسعه نرم‌افزار است. برای‌ این منظور، نویسنده کتاب توصیه‌هایی به مهندسین نرم‌افزار در مورد موضوعات مهم مانند مسائل شغلی و بهره‌وری، امور مالی و سرمایه‌گذاری شخصی، تناسب اندام و روابط مرتبط با آن، ارائه می‌دهد.

این مجموعه به عنوان مجموعه‌ای از ۷۱ فصل کوتاه تنظیم شده است.‌ این کتاب به ما کمک می‌کند تا برنامه نویس بهتری شویم و مهارت‌های مهندسی نرم‌افزار را در خود ارتقا دهیم.

  • نام اصلی کتاب:‌ Soft Skills: The Software Developer’s Life Manual
  • نام نویسنده: John Sonmez
  • ناشر: Manning Publications
  • تعداد صفحات: ۵۰۴ صفحه
مهارت های نرم

۱۳. طراحی دامنه محور: مواجهه با پیچیدگی در قلب نرم افزار

«طراحی دامنه‌محور» (Domain-Driven Design) کتاب آموزش برنامه نویسی نوشته شده توسط «اریک اِوانز» (Eric Evans) نوشته شده است. این کتاب به رویکرد اصولی طراحی دامنه‌محور می‌پردازد. این کتاب، مجموعه‌ای از بهترین روش‌های طراحی و اصول پایه‌ای را ارائه می‌دهد که پروژه‌های نرم‌افزاری با دامنه‌های پیچیده را ساده‌تر می‌کند.

این کتاب آموزش برنامه نویسی ، شامل نمونه‌های بی‌شماری از پروژه‌های واقعی توسعه‌دهندگان نرم‌افزار برای نشان دادن کاربرد طراحی‌های دامنه‌محور است. با خواندن این کتاب که یکی از بهترین کتاب های آموزش برنامه نویسی در زمینه تحلیل سیستم و توسعه شی‌گرا است، طراحان و مهندسان نرم‌افزار می‌توانند کار خود را سازماندهی کرده و بر آن تمرکز کنند.

  • نام اصلی کتاب: Domain-Driven Design: Tackling Complexity in the Heart of Software
  • نام نویسنده: Eric Evans
  • ناشر: Addison-Wesley
  • تعداد صفحات: ۵۶۰ صفحه
طراحی دامنه محور

۱۴. الگو‌های طراحی: اجزای یک نرم‌افزار قابل استفاده مجدد شی‌گرا

«الگو‌های طراحی، اجزای یک نرم‌افزار قابل استفاده مجدد شی‌گرا» توسط Richard Helm ،Erich Gamma ،Ralph Johnson ،John Vlissides و Grady Booch نوشته شده است.

نویسندگان این کتاب با نشان دادن اینکه این الگو‌ها چه چیزی هستند و چگونه می‌توانند به توسعه‌دهندگان در طراحی نرم‌افزار شی‌گرا کمک کنند، بحث را آغاز می‌کنند. هر الگوی این کتاب شرایطی را توصیف می‌کند که در آن، این الگو قابل استفاده است. همه الگو‌های این کتاب، از سیستم‌های واقعی گردآوری و براساس نمونه‌های دنیای واقعی ساخته شده است.

  • نام اصلی کتاب:‌ Design Patterns: Elements of Reusable Object-Oriented Software
  • نام نویسنده: Erich Gamma
  • ناشر: Addison Wesley
  • تعداد صفحات: ۴۱۶ صفحه
الگو‌های طراحی

۱۵. کتاب آموزش برنامه نویسی بازنویسی کد بهبود طراحی کد های موجود

کتاب آموزش برنامه نویسی بعدی، درمورد بازنویسی کد است که به بهبود طراحی کد می‌پردازد و توسط «Martin Fowler» نوشته شده است. این کتاب طراحی کد موروثی برنامه‌نویسان را برای تقویتِ قابلیت نگهداری نرم‌افزار بهبود می‌بخشد و درک کدهای فعلی را برای آن‌ها آسان‌تر می‌کند.

همچنین شامل نمونه کدهای جاوا اسکریپت و نمونه‌های کدهای تابعی است که بازنویسی کدها، بدون کلاس را نشان می‌دهد. در این کتاب، اصول کلی بازنویسی کدها را درک خواهید کرد. علاوه بر آن، به ما دانش کافی را برای آسان‌تر کردن درک و تغییر برنامه ارائه می‌دهد. همچنین یاد خواهیم گرفت چگونه تست‌های استواری برای کدهای بازنویسی‌شده خود بنویسیم.

  • نام اصلی کتاب:‌ Refactoring: Improving the Design of Existing Code
  • نام نویسنده: Martin Fowler
  • ناشر: Addison-Wesley
  • تعداد صفحات: ۴۴۸ صفحه
کتاب آموزش برنامه نویسی بازنویسی کد

۱۶. کتاب الگو‌های معماری برنامه های کاربردی

«کتاب الگو‌های معماری برنامه‌های کاربردی»، هم توسط «Martin Fowler» نوشته شده است. در این کتاب جدید، نویسنده پیرامون توسعه برنامه‌های سازمانی بحث می‌کند. او به متخصصان کمک می‌کند تا جنبه‌های پیچیده اما مهم معماری را درک کنند که برای توسعه برنامه‌ها و به طور خاص برای موفقیت یک پروژه سازمانی ضروری هستند.

این کتاب آموزش برنامه نویسی یکی از بهترین کتاب های مهندسی نرم‌افزار به حساب می‌آید که الگو‌ها و معماری سازمانی را ارائه می‌دهد. همچنین به خواننده این امکان را می‌دهد تا هنگام مواجهه با یک تصمیم طراحی دشوار در پروژه خود، انتخاب‌های صحیح را انجام دهد.

  • نام اصلی کتاب: Patterns of Enterprise Application Architecture
  • نام نویسنده: Martin Fowler
  • ناشر: Addison-Wesley
  • تعداد صفحات: ۵۲۶ صفحه
الگو‌های معماری برنامه‌های کاربردی

۱۷. الگو‌های یکپارچگی سازمانی

الگو‌های یکپارچگی سازمانی کتابی است که توسط Gregor Hohpe و Bobby Woolf نوشته شده است. این کتاب، یکی از بهترین کتاب های مربوط به آموزش برنامه نویسی محسوب می‌شود که کاتالوگی ارزشمند از پیشنهادات مختلف از الگوها و راه‌حل‌های دنیای واقعی را ارائه می‌دهد و به توسعه‌دهندگان در طراحی راه‌حل‌های مؤثر پیام‌رسان برای شرکت خود کمک می‌کند.

نویسندگان این کتاب همچنین مثال‌هایی از چندین فن‌آوری مانند JMS، MSMQ، Microsoft BizTalk، SOAP و XSL را پوشش می‌دهند. این کتاب مهندسی نرم‌افزار، یک چارچوب استوار از واژگان و نمادهای بصری را ارائه می‌دهد. علاوه بر آن راه‌حل‌های یکپارچگی در مقیاس بزرگ را برای بسیاری از فناوری‌ها توضیح می‌دهد. همچنین در آن، به تفصیل در مورد مزایا و محدودیت‌های معماری‌های پیام‌رسان ناهمزمان بحث شده است.

  • نام اصلی کتاب: Enterprise Integration Patterns
  • نام نویسنده: Gregor Hohpe
  • ناشر: Pearson Addison-Wesley
  • تعداد صفحات: ۷۳۶ صفحه
الگو‌های یکپارچگی سازمانی

کتاب های توسعه نرم‌افزار چابک، هوش مصنوعی و دواپس

در این بخش به معرفی کتاب های آموزش برنامه نویسی مربوط به شاخه‌های «توسعه نرم‌افزار چابک» (Agile)، «هوش مصنوعی» (AI | Artificial Intelligence) و «دواپس» (DevOps) می‌پردازیم، زیرا باتوجه به کاربردی بودن این حوزه‌ها، خوب است اطلاعاتی درباره آن‌ها کسب کنیم.

۱۸. کد تمیز کتابچه راهنمای توسعه نرم‌افزاری چابک

کد تمیز، کتابچه راهنمای توسعه نرم‌افزاری چابک کتابی است که توسط «Robert. C. Martin» نوشته شده است. نویسنده این کتاب، اصول توسعه چابک را از دیدگاه هزاران برنامه‌نویس از دید عملیاتی جمع‌آوری کرده است.

این کتاب آموزش برنامه نویسی، توسعه نرم‌افزار را به سه بخش تقسیم می‌کند. قسمت اول در مورد اصول، الگو‌ها و شیوه‌های توسعه کد تمیز است و بخش دوم مطالعات موردی مختلف در مورد افزایش پیچیدگی را در بر می‌گیرد. بخش سوم شامل فصل واحدی شامل فهرستی از روش‌های ابتکاری است که در هنگام ایجاد مطالعات موردی، جمع‌آوری شده‌اند.

  • نام اصلی کتاب: Clean Code: A Handbook of Agile Software Craftsmanship
  • نام نویسنده: Robert C. Martin
  • ناشر: PHI
  • تعداد صفحات: ۴۶۴ صفحه
کتابچه راهنمای توسعه نرم افزاری چابک

۱۹. داستان‌های کاربردی کاربران توسعه نرم‌افزار چابک

«داستان‌های کاربردی کاربرها، برای توسعه نرم‌افزار چابک» کتابی است که توسط «Mike Cohn» نوشته شده است. این کتاب شامل مجموعه‌ای از روش‌های مؤثر برای جمع‌آوری نیاز‌های مشتریان است. همچنین داستان‌های کاربران را توصیف می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه می‌توان شغل‌های توسعه نرم‌افزار را به درستی برنامه‌ریزی، مدیریت و آزمایش کرد.

این کتاب، یکی از بهترین کتاب ها برای برنامه‌نویسان به حساب می‌آید که هم پیاده‌سازی موفقیت‌آمیز و هم ناموفق از یک مفهوم را توصیف می‌کند. علاوه بر آن، مجموعه‌ای از سؤالات و تمرین‌های مختلف را ارائه می‌دهد. پس از خواندن این کتاب برای یادگیری برنامه نویسی، می‌توان دریافت که روش مؤثر برای توسعه برنامه‌های نرم‌افزاری چیست.

  • نام اصلی کتاب: User Stories Applied: For Agile Software Development
  • نام نویسنده: Mike Cohn
  • ناشر: Addison-Wesley
  • تعداد صفحات: ۳۰۴ صفحه
داستان‌های کاربردی کاربرها

۲۰. کتابچه راهنمای دواپس

«کتابچه راهنمای دواپس» کتابی است که توسط Gene Kim ،Jez Humble ،Patrick Debois ،John Willis ،John Allspaw نوشته شده است. مدیریت مؤثر فناوری برای رقابت در تجارت بسیار مهم است.

 

این کتاب تلاش کرده است تا تعادل را میان قابلیت اطمینان، چابکی و امنیت برقرار کند. کتابچه راهنمای دواپس به رهبران فناوری نشان می‌دهد که چگونه می‌توانند نتایج باورنکردنی‌ای را با مدیریت یکپارچگی محصول، کنترل کیفیت، عملیات فناوری اطلاعات و امنیت اطلاعات برای ارتقای وضعیت شرکت و برنده شدن در بازار، بدست آورند.

  • نام اصلی کتاب: The DevOps Handbook
  • نام نویسنده: Gene Kim
  • ناشر: IT Revolution Press
  • نسخه: نسخه مصور
  • تعداد صفحات: ۶۷۴ صفحه
راهنمای دواپس

۲۱. هوش مصنوعی برای افراد تازه کار

«هوش مصنوعی برای تازه‌کارها» کتابی است که توسط «John Paul Mueller» و «Luca Massaron» نوشته شده است. یکی از بهترین کتاب های برنامه نویسی برای مبتدیان به حساب می‌آید که مقدمه‌ای واضح برای هوش مصنوعی و نحوه استفاده به‌روز از آن را ارائه می‌دهد.

در این کتاب آموزش برنامه نویسی ، مروری کلی از فناوری بدست خواهد آمد. همچنین در مورد تصورات غلط رایج پیرامون آن بحث می‌شود. این کتاب مرجع، به بررسی استفاده از هوش مصنوعی در برنامه‌های رایانه‌ای، دامنه و تاریخچه هوش مصنوعی می‌پردازد.

  • نام اصلی کتاب: Artificial Intelligence For Dummies
  • نام نویسنده: John Paul Mueller
  • ناشر: Wiley
  • نسخه: نسخه مصور
  • تعداد صفحات: ۳۴۰ صفحه
هوش مصنوعی برای احمق‌ها

۲۲. هوش مصنوعی رویکردی مدرن

این کتاب آموزشی نظریه مفهومی پایه‌ای در مورد هوش مصنوعی ارائه می‌دهد. «کتاب هوش مصنوعی، رویکردی نوین»، به عنوان مرجع کاملی برای مبتدیان در نظر گرفته می‌شود. این کتاب، برای دانشجویان دوره‌های کارشناسی یا کارشناسی ارشد در زمینه هوش مصنوعی مفید خواهد بود.

«کتاب هوش مصنوعی رویکردی مدرن»، یکی از بهترین کتاب های آموزش برنامه نویسی محسوب می‌شود که اطلاعات کاملی را در زمینه تغییراتی ارائه می‌دهد که در حوزه هوش مصنوعی رخ داده است.

بسیاری از کاربردهای مهم فناوری هوش مصنوعی مانند «تشخیص گفتار» (Speech Recognition)، «ترجمه ماشینی» (Machine Translation)، رباتیک و سایر موارد با جزئیات در این کتاب، توضیح داده می‌شوند.

  • نام اصلی کتاب: Artificial Intelligence: A Modern Approach
  • نام نویسنده: Stuart Russell
  • ناشر: Pearson
  • تعداد صفحات: ۱۱۵۲ صفحه
هوش مصنوعی

کتاب آموزش برنامه نویسی به زبان فارسی

در انتها باتوجه به سختی مفاهیم اولیه برای شروع مسیر یادگیری برنامه نویسی، به معرفی چند کتاب فارسی زبان می‌پردازیم. درصورتیکه مطالعه به زبان انگلیسی برای شما کمی دشوار باشد، می‌توان با این کتاب‌ها آموزش را شروع کرده و سپس برای مراحل بعدی به سراغ کتاب‌های زبان اصلی رفت. شاید با این ترفند ترس کمتری برای شروع مطالب جدید داشته باشید.

۲۳. کتاب مبانی کامپیوتر و برنامه سازی مبتنی بر الگوریتم و فلوچارت ساخت یافته

در این کتاب تلاش شده است تا افراد با به کارگیری فلوچارت ساخت یافته و حل مسائل از آسان به دشوار، به صورت گام به گام با مفاهیم و اصول پایه آن آشنا شده و مهارت تفکر الگوریتمی به صورت ساختارمند در آن‌ها پرورش داده می‌شود. برنامه نویسی یا برنامه‌سازی مهارتی برای تولید نرم‌افزارهای کامپیوتری مانند برنامه‌های وب، برنامه‌های کاربردی سازمانی، برنامه‌های موبایل، بازی‌های کامپیوتری، برنامه‌های تعبیه شده در وسایل الکترونیکی، سامانه‌های هوشمند و نمونه‌های دیگر است.

هدف آموزش این کتاب، تفکر الگوریتمی و اصول پایه برنامه نویسی با معرفی فلوچارت ساخت‌یافته است. می‌توان گفت که فلوچارت ساخت‌یافته زبان مشترک همه زبان‌های برنامه نویسی است. برای نوشتن برنامه‌های کامپیوتری، زبان‌های برنامه نویسی پایتون، سوئیفت، C ،C++ ،C#‎، جاوا، متلب، PHP ،ASP و زبان‌های مختلف دیگری وجود دارند و زبان‌های جدیدی نیز ظهور می‌کنند.

بسیاری از افراد همواره نگران هستند آیا زبان ‌برنامه نویسی که قصد یادگیری آن را دارند، بهترین انتخاب ممکن است؟ آیا در آینده زبان‌ برنامه نویسی دیگری جایگزین آن نخواهد شد؟ در پاسخ به این پرسش‌ها باید گفت که منطق و اصول پایه برنامه نویسی در همه زبان‌های برنامه نویسی مشترک است و در طول زمان تغییر نمی‌کند. آن ‌چه اهمیت دارد، یادگیری روش و تقویت مهارت حل مسئله و دست‌ یافتن به تفکر الگوریتمی برای حل مسئله است. بدون شک، فردی که اصول پایه را به ‌خوبی فرا گرفته ‌باشد، با صرف زمان کوتاهی می‌تواند هر زبان برنامه نویسی را یاد بگیرد.

  • نام کتاب: مبانی کامپیوتر و برنامه سازی مبتنی بر الگوریتم و فلوچارت ساخت‌یافته
  • نام نویسنده: مهدی یزدیان دهکردی، محبوبه خلیل زاده
  • ناشر: انتشارات دانشگاه یزد
  • سال انتشار: ۱۳۹۹
  • تعداد صفحات: ۲۰۸ صفحه
مبانی کامپیوتر و برنامه سازی مبتنی بر الگوریتم و فلوچارت ساخت یافته

۲۴. کتاب الگوریتم و فلوچارت: راهنمای سودمندی برای کلیه علاقمندان به برنامه نویسی

این کتاب برای تمرین و درک بیشتر و بهتر الگوریتم‌های برنامه نویسی انتخاب خوبی است. در واقع برای فهم مسیری که یک برنامه باید طی کند و براساس ورودی خاصی که دریافت می‌کند، خروجی مرتبطی را در نتیجه اجرای برنامه نشان دهد، نیازمند تمرین زیادی هستیم. توابعی که لازم است در بخش‌های مختلف یک پروژه نوشته شوند، هر کدام فلوچارت مخصوص خود را دارند که باید قبل از شروع کدنویسی، نحوه عملکرد این فلوچارت‌ها را بدانیم. بنابراین از تمرین و تکرار زیاد فرار نکنید. مطمئن باشید هر تمرین اضافه، باعث بازتر شدن ذهن شما می‌شود.

در فصل اول این کتاب، طراحی منطق برنامه در فرايند برنامه‌سازی مورد بحث قرار داده شده است. فصل بعدی به بحث الگوريتم اختصاص دارد و فصل سوم به فلوچارت یا روندنما مربوط است. الگوريتم‌ها و روند نماهای حاوی ساختار كنترلی توالی، انتخاب و تکرار در فصل چهارم و پنجم و ششم این كتاب ارائه شده است. فصل هفتم شامل الگوريتم‌ها و روند نماهای حاوی آرایه می‌شود و فصل هشتم آن در برگيرنده الگوریتم‌های جستجو و مرتب‌سازی و روندنماهای متناظر آن‌ها است. در دو فصل انتهایی این کتاب، مباحث مربوط به زیر الگوریتم‌ها بررسی می‌شود که شامل زیر الگوریتم‌ها و روندنماهای متناظر آن‌ها و زیر الگوریتم‌های بازگشتی یا خود فراخوان و روند نماهای متناظرشان است.

  • نام کتاب: کتاب الگوریتم و فلوچارت، راهنمای سودمندی برای کلیه علاقمندان به برنامه نویسی
  • نام نویسنده: ایرج صادقی
  • ناشر: ناقوس
  • سال انتشار: ۱۳۹۲
  • تعداد صفحات: ۳۲۰ صفحه
کتاب الگوریتم و فلوچارت راهنمای سودمندی برای کلیه علاقمندان به برنامه نویسی

جمع بندی

در مطلب معرفی کتاب های آموزش برنامه نویسی ، آموختیم که برای یادگیری برنامه نویسی نیاز است ابتدا اصول و مفاهیم مبانی کد نویسی را بیاموزیم و سپس با استفاده از یادگیری یک زبان برنامه نویسی آسان و کاربردی، سعی کنیم این اصول را پیاده‌سازی کنیم. با پیشروی در مسیر یادگیری برنامه نویسی، نیاز به فراگیری مباحث بیشتر برای بهبود روند پروژه و برنامه‌های کامپیوتری را حس می‌کنیم.

همچنین در این مرحله متوجه می‌شویم نیازمند عمق بیشتری از اطلاعات برای فهم بهتر اصول و قواعد برنامه نویسی هستیم، به همین منظور، مطالعه برخی کتاب ها می‌تواند بسیار در این مسیر کمک کننده باشد و درک بهتری از برنامه‌ای که قرار است نوشته شود را به ما بدهد.

سوالات متداول پیرامون کتاب آموزش برنامه نویسی

در این بخش پایانی به طرح برخی از سوالات رایج پیرامون بحث کتاب آموزش برنامه نویسی و شرح پاسخ آن‌ها پرداخته شده است.

برنامه نویسی کامپیوتر چیست ؟

برنامه نویسی کامپیوتری فرآیندی گام به گام برای طراحی و توسعه مجموعه‌های مختلف برنامه‌های کامپیوتری به منظور دستیابی به نتیجه‌ی محاسباتی خاصی است. این فرآیند شامل چندین کار مانند تجزیه و تحلیل، کدگذاری، تولید الگوریتم، بررسی دقت و مصرف منابع الگوریتم‌ها و غیره است.

 

کدام نویسندگان کتاب های بهتری برای یادگیری برنامه نویسی نوشته اند؟

کتاب های نوشته شده توسط نویسندگانی چون Michael C. Feathers ،Robert C. Martin ،Steve McConnell ،David Thomas و Andrew Hun مورد علاقه برنامه‌نویسان مبتدی و باتجربه است.

آیا کتاب های رایگان آموزش برنامه نویسی هم وجود دارند؟

بله، می‌توان کتاب های برنامه نویسی رایگان هم پیدا کرد که طیف گسترده‌ای از موضوعات را پوشش می‌دهند. سایت‌های اختصاصی زیادی مانند Goalkicker ،[+] Stack Overflow [+] و DuckDuckGo [+] وجود دارند که کتاب‌های الکترونیکی، راهنماها و آموزش‌های رایگان را برای کمک به افراد در مسیر و نقشه راه یادگیری برنامه نویسی ارائه می‌دهند. اکثر این کتاب های برنامه نویسی رایگان، یک موضوع خاص را به صورت مختصر و قابل درک توضیح می‌دهند.

بهترین راه جایگزین برای یادگیری برنامه نویسی چیست؟

یکی از بهترین راه‌ها برای یادگیری برنامه نویسی استفاده از دوره‌های آموزش آنلاین است، چرا که با استفاده از این دوره‌ها محدودیت زمانی و مکانی وجود ندارد و می‌توان بارها و بارها ویدیوهای آموزشی را مشاهده کرد تا مفاهیم به طور کامل درک شوند و هیچ نکته‌ای از قلم نیفتد.

مفید ترین زبان برنامه نویسی برای یادگیری چیست ؟

مفید ترین زبان های برنامه نویسی برای یادگیری پایتون، جاوا، C و ++C هستند. بر اساس آخرین شاخص‌ها این چهار زبان در مجموع سهم بازار ۵۵ درصدی دارند. صرف نظر از این، بهترین زبان برای افراد، در نهایت به نیازهای خاص آن‌ها و راه‌حل‌هایی که لازم دارند بستگی دارد.

آیا یادگیری برنامه نویسی سخت است ؟

خیر، یادگیری نحوه کد نویسی سخت نیست. درک اصول اولیه هر زبان برنامه نویسی در مدت زمان کوتاهی آسان است. با این حال، درک خوب کد و رسیدن به نقطه ای که بتوان کدهای کارآمد نوشت، نیازمند زمان و تمرین است. اکثر برنامه‌نویسان سال‌ها زمان می‌برد تا در زمینه خاص خود متخصص شوند. بنابراین بهتر است با یک ذهنیت بلند مدت به کد نویسی نزدیک شویم.

بر اساس رای ۱۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
GURU99CODINGDOJO
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *