پرتقاضاترین شغل ها در سال ۱۴۰۱ + مسیر کسب مهارت

۳۷۸۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۷ دقیقه
پرتقاضاترین شغل ها در سال ۱۴۰۱ + مسیر کسب مهارت

در دو سال گذشته به دلیل همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ تغییرات زیادی در بازار کار و مشاغل مورد نیاز در دنیا به وجود آمده است. در این مطلب، با پردرآمدترین مشاغل در سال‌های اخیر و پرتقاضاترین شغل ها در سال 1401 و منابع یادگیری مهارت‌های لازم برای این مشاغل آشنا می‌شوید.

فهرست مطالب این نوشته

پرتقاضاترین گروه های شغلی در سال 1401

پیش‌بینی مشاغل مورد تقاضا پس از شیوع ویروس کرونا در دنیا کار ساده‌ای نیست، اما روندهای مشخصی در دنیا وجود دارد که پردرآمدترین و پرتقاضاترین شغل ها در سال‌های آینده را مشخص می‌کنند. در این بخش، پرتقاضاترین گروه‌های شغلی در سال 1401 را به شما معرفی می‌کنیم.

بهداشت و درمان

همه‌گیری بیماری کووید-۱۹، باعث تغییر تعداد کارکنان کادر درمان شده و در نتیجه، تقاضای بسیار زیادی برای استخدام افراد شاغل در حوزه بهداشت و درمان را در سراسر جهان ایجاد شده است. در سال‌های گذشته برای استخدام پرستاران ماهر در دنیا کمبود وجود داشت و این کمبود در سال گذشته حتی بیشتر از قبل احساس می‌شود. به همین دلیل مشاغل گروه بهداشت و درمان از پرتقاضاترین شغل ها در سال 1401 به شمار می‌روند.

برای کار در اکثر مشاغل گروه بهداشت و درمان مانند پرستاری باید حداقل یک مدرک کاردانی یا کارشناسی در رشته مدنظر دریافت کنید. با دریافت مدرک کارشناسی ارشد، می‌توانید مهارت های خود را گسترش دهید و دستمزد بیشتری دریافت کنید. برای فعالیت در زمینه بهداشت و درمان و پزشکی و کسب مهارت‌های بیشتر در این حوزه، مطالب زیر می‌تواند برای شما مفید باشد.

منابع آموزشی مفید برای یادگیری مباحث مرتبط با بهداشت و درمان:

فناوری اطلاعات

سال‌هاست که حوزه فناوری اطلاعات، حوزه‌ای همواره رو به رشد بوده است. همچنین افزایش میزان دورکاری در شرکت‌های مختلف و توسعه تلفن‌های همراه هوشمند، میزان تقاضا برای استخدام توسعه‌دهندگان نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های مختلف را به شکل قابل توجهی افزایش داده است.

در گذشته کار شرکت‌ها برای استخدام کارکنان در زمینه فناوری اطلاعات ارائه مدارک دانشگاهی را لازم می‌دانستند، اما در سال‌های گذشته این روند کمی تغییر کرده است. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها، افراد ماهری که به شکل آنلاین و خودآموز مهارت‌های مرتبط با کدنویسی را کسب کرده‌اند را نیز استخدام می‌کنند و برای استخدام افراد به مدارک دانشگاهی نیازی ندارند. به همین دلیل، میزان محبوبیت دوره‌ها و فیلم‌های آموزشی آنلاین در این زمینه نیز در سال‌های اخیر افزایش یافته است. برای فعالیت در زمینه فناوری اطلاعات، مطالب و مجموعه فیلم‌های آموزشی زیر می‌تواند مفید باشد.

منابع آموزشی مفید برای افراد علاقه‌مند به مشاغل زمینه فناوری اطلاعات:

مدیریت زنجیره تأمین

در سال‌های اخیر حوزه کاری مدیریت زنجیره تأمین، رشد بسیار زیادی پیدا کرده است. خرید بسیار زیاد افراد در قرنطینه‌ها در سال‌های گذشته باعث شد که روش‌های ارسال و تحویل محصولات بسیاری از فروشندگان با مشکل مواجه شود. به همین دلیل، میزان تقاضا برای استخدام افراد ماهر در بخش‌های مختلف مرتبط با مدیریت زنجیره تأمین در شرکت‌ها افزایش یافته است.

از مشاغل مرتبط به این زمینه می‌توان مأمور خرید، تحلیلگر لجیستیک و مدیر توزیع را نام برد. بسیاری از افراد شاغل در این زمینه مدرک کارشناسی دانشگاهی دارند، اما به طور معمول مدیران رده‌بالای مشغول در زمینه مدیریت زنجیره تأمین، تحصیلات خود را تا مقاطع تحصیلات تکمیلی ادامه می‌دهند. همچنین تعداد زیادی از مهندسان صنایع در این زمینه مشغول به کارند. بنابراین اگر در زمینه‌های ریاضیات، آمار و اصول مهندسی مهارت دارید و به بهبود کارکرد سیستم‌ها علاقه‌مندید، ممکن است این زمینه کاری برای شما مناسب باشد. برای فعالیت در زمینه مهندسی صنایع و مدیریت زنجیره تأمین، مطالب زیر می‌توانند برای شما مفید باشند.

منابع آموزشی مفید برای مهندسان صنایع:

مدیریت مالی

طبق آمارها، انتظار می‌رود که مشاغل زمینه مدیریت مالی در ده سال آینده حدود ۱۵ درصد رشد داشته باشند. مدیران مالی برای ارزیابی مخارج و درآمد شرکت‌ها و یافتن روش‌های افزایش میزان سودآوری آن‌ها استخدام می‌شوند. شرکت‌های بزرگ به طور معمول کاندیداهایی با مدارک کارشناسی ارشد دانشگاهی مانند MBA را استخدام می‌کنند، اما ممکن است سازمان‌های کوچک‌تر، مدیران مالی با مدرک کارشناسی دانشگاهی را نیز برای استخدام بپذیرند. برای فعالیت در زمینه مدیریت و امور مالی و کسب مهارت‌های بیشتر در این حوزه کاری، مطالب زیر می‌توانند برای شما مفید باشند.

منابع مفید برای فعالیت در زمینه مدیریت و مدیریت مالی:

آمار

گفته می‌شود که «دانشمندان داده» (Data Scientists) با کمک به بهره‌برداری بهتر از اطلاعات در شرکت‌ها تا سال ۲۰۳۰ با رشدی ۳۰ درصدی در میزان استخدام روبه‌رو خواهند شد. بنابراین اگر به داده‌ها و آمار علاقه دارید، ممکن است بتوانید در این زمینه تخصصی رو به رشد موفق شوید. بسیاری از افراد در این حوزه کاری در شرکت‌های بیمه مشغول به کار می‌شوند.

کارشناسان آمار، وظیفه تحلیل داده‌ها و برآورد میزان فروش، سود و موانع رشد شرکت‌ها در آینده را بر عهده دارند. داشتن مهارت ارزیابی ریسک برای کار در این رشته، مهارتی بسیار عالی و مورد نیاز است. بیشتر افراد شاغل در زمینه آمار مدرکی دانشگاهی مرتبط با حوزه کاری خود دریافت می‌کنند و در آزمون‌های دریافت مجوزهای مرتبط نیز شرکت می‌کنند. مطالب زیر برای فعالیت در زمینه آمار به شما کمک خواهند کرد.

منابع مفید برای فعالیت در زمینه آمار:

پرتقاضاترین شغل ها در سال 1401 در جهان

می‌دانیم که تمام مشاغل برای همه افراد مناسب نیستند و بهترین مشاغل از نظر عموم افراد، ویژگی‌های مشترکی مانند درآمد مناسب، اضطراب کم، تطابق با مهارت‌ها و استعدادهای افراد، فرصت رشد و پیشرفت و چالش‌های جذاب کاری دارند و رضایت افراد از نظر تعادل زندگی کاری و شخصی را جلب می‌کنند. به طور معمول افراد برای انتخاب شغل، به میزان تقاضای کارفرماهای مختلف برای استخدام کارکنان در زمینه‌های کاری مختلف توجه می‌کنند. در این بخش، تعدادی از بهترین و پرتقاضاترین شغل ها در سال 1401 در تمام دنیا را به شما معرفی می‌کنیم و بعضی از مهارت‌ها و ویژگی‌های لازم برای کار در این مشاغل را بیان می‌کنیم.

تحلیلگر امنیت اطلاعات

با افزایش نگرانی‌ها و دغدغه‌ها در زمینه امنیت سایبری، میزان تقاضا برای استخدام «تحلیلگران امنیت اطلاعات» (Information Security Analysts) نیز افزایش یافته است. به طور کلی، متخصصان و کارشناسان این حوزه وظیفه تأمین امنیت سیستم‌ها و شبکه‌های کامپیوتری شرکت‌ها را بر عهده دارند.

در واقع تحلیلگران امنیت اطلاعات، نگهبانان امنیتی سیستم‌های اطلاعاتی هستند. این افراد برنامه‌های تأمین امنیت سیستم‌های کامپیوتری و شبکه‌های شرکت‌ها در برابر نفوذ دیگران و حمله‌های سایبری را طراحی و اجرا می‌کنند.

برای کار در زمینه تحلیل امنیت اطلاهات به طور معمول باید مدرک کارشناسی در یکی از رشته‌های مرتبط با کامپیوتر، مانند علوم کامپیوتر یا برنامه‌نویسی داشته باشید. همچنین می‌توانید با شرکت در دوره‌های آموزشی مرتبط، مهارت‌ها و تخصص خود در یک یا چند زمینه خاص در حوزه امنیت اطلاعات، مانند مدیریت شبکه یا توسعه نرم‌افزار را کسب کنید. برای یادگیری مهارت‌های لازم برای شروع این شغل، مطالب زیر می‌توانند مفید باشند.

منابع مفید برای افراد علاقه‌مند به تحلیل امنیت اطلاعات:

پرستار متخصص

«پرستار متخصص» (Nurse Practitioner) به پرستارانی گفته می‌شود که علاوه بر دوره تحصیلی پرستاری، دوره‌های آموزشی بیشتری را گذرانده‌اند و می‌توانند بسیاری از وظایف پزشکان را به عهده بگیرند. از جمله این وظایف می‌توان به انجام آزمایش‌های پزشکی، تست‌های آزمایشگاهی و تحلیل و بررسی نتیجه آن‌ها، تجویز دارو، تأیید روش درمان و آموزش بیماران و خانواده‌های آن‌ها در دوره‌های درمانی طولانی اشاره کرد.

به طور معمول، پرستاران متخصص بر اساس ویژگی‌های جمعیت بیماران آموزش تخصصی می‌بینند و در زمینه‌هایی مانند بهداشت زنان یا کودکان فعالیت می‌کنند. این افراد همچنین می‌توانند در محیط‌های آکادمیک یا پژوهشی مشغول کار شوند. می‌توان گفت که وظایف پرستاران متخصص مشابه وظایف پزشکان است، با این تفاوت که این افراد تحصیلات رسمی کمتری دارند. پزشکان بیشتر از پرستاران متخصص آموزش می‌بینند و اغلب دانش آن‌ها در زمینه پزشکی بیشتر است و درآمدهای بیشتری نیز کسب می‌کنند.

میزان تقاضا برای استخدام «پرستاران رسمی» (Registered Nurse) نیز در سال 1401 مانند تمام حرفه‌های مرتبط به گروه شغلی بهداشت و درمان بسیار زیاد است.

پرستار متخصص - پرتقاضاترین شغل ها در سال 1401 در جهان

پزشک

همان‌طور که گفتیم، مشاغل گروه بهداشت و درمان از پردرآمدترین و پرتقاضاترین شغل ها در سال 1401 در تمام دنیا به شمار می‌روند. پزشکان با ارائه روش‌های پیشگیری از بیماری‌ها یا تشخیص و درمان بیماری‌های مختلف به بیماران نیز در این دسته از افراد قرار می‌گیرند. پزشکان عمومی برای گرفتن شرح حال بیماران و توصیه آزمایش‌های مختلف برای تشخیص بیماری‌های آن‌ها آموزش می‌بینند و می‌توانند برای افراد دارو تجویز کنند و دوره درمانی طراحی کنند. این افراد همچنین به پرسش‌های بیماران که مربوط با وضعیت سلامتی آن‌هاست پاسخ می‌دهند و توصیه‌های لازم برای زندگی سالم را به افراد ارائه می‌کنند.

برای کار به عنوان پزشک عمومی در کشورهای مختلف باید در رشته پزشکی تحصیل کنید و مدرک دانشگاهی و مجوزهای مورد نیاز برای فعالیت در هر کشور را دریافت کنید.

دستیار پزشک

«دستیاران پزشک‌ها» (Physician Assistants) می‌توانند از بیماران شرح حال بگیرند، آزمایش‌های پزشکی انجام دهند، بیماری‌های افراد را تشخیص بدهند، برنامه‌های درمانی آن‌ها را مشخص و اجرا کنند، در جراحی‌ها همکاری کنند، دارو تجویز کنند، به پژوهش‌های بالینی بپردازند و بیماران را راهنمایی کنند. گفته می‌شود که این افراد تا حد زیادی به برطرف شدن مشکل کمبود دسترسی به پزشک در کشورها کمک می‌کنند.

مدیر خدمات پزشکی و بهداشتی

اگر سیستم‌های درمانی و بهداشتی را یک دستگاه در نظر بگیریم، وظیفه مدیران خدمات پزشکی و درمانی اطمینان حاصل کردن از عملکرد صحیح تمام اجزای این دستگاه است. این مدیران در استخدام اعضای سیستم درمانی، مدیریت بودجه، تعیین اهداف دپارتمان‌های مختلف و افزایش بهره‌وری خدمات بهداشتی نقش دارند. در واقع این افراد در پشت صحنه سیستم‌های درمانی برای اطمینان از عملکرد صحیح بیمارستان‌ها، آسایشگاه‌های سالمندان و دیگر سازمان‌های بهداشتی فعالیت می‌کنند.

مدیران خدمات بهداشتی و پزشکی معمولاً افرادی بسیار منظم و با توجه به جزئیات هستند و مهارت‌های تحلیلی مطلوبی دارند. از آنجایی که بیشتر زمان این افراد با پزشکان، نمایندگان بیمه‌های درمانی و مدیران دیگر در این حوزه می‌گذرد، باید مهارت‌های ارتباطی مطلوبی نیز داشته باشند. حل مسئله نیز یکی دیگر از بخش‌های مهم در این شغل است. همچنین این افراد باید مهارت‌های فنی مناسبی داشته باشند و اطلاعات خود در زمینه نرم‌افزارها و دستگاه‌های الکترونیکی پزشکی جدید را به‌روز نگه دارند.

این گروه شغلی از پرتقاضاترین شغل ها در سال 1401 به شمار می‌رود، چراکه جمعیت افراد نیازمند به خدمات درمانی در بیمارستان‌ها و آسایشگاه‌های سالمندان افزایش یافته است.

منابع زیر می‌توانند به شما در یادگیری مباحث و دروس مربوط به گروه‌های شغلی پزشکی، دستیاری پزشک، پرستاری و مدیریت بهداشت و درمان کمک کنند.

منابع آموزشی مفید برای یادگیری مباحث مرتبط با پزشکی، دستیاری پزشک، پرستاری و مدیریت پزشکی و بهداشتی:

توسعه‌دهنده نرم‌افزار

از دیگر مشاغل مورد نیاز در تمام دنیا می‌توان توسعه نرم‌افزار را نام برد. «توسعه‌دهندگان نرم‌افزار» (Software Developers) در طراحی و ساخت نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های مورد نیاز افراد مختلف نقس دارند. توسعه‌دهندگان نرم‌افزار باید افرادی خلاق و مبتکر باشند و مهارت‌های فنی و تخصصی لازم برای اجرای ایده‌های خلاقانه خود را کسب کنند. شغل این افراد فقط به طراحی برنامه‌های مختلف خلاصه نمی‌شوند، بلکه آن‌ها وظایف دیگری را نیز بر عهده می‌گیرند. از جمله این وظایفغ می‌توان به نگهداری از کدهای برنامه‌های قدیمی و بهبود آن‌ها اشاره کرد. این افراد همچنین باگ‌ها و مشکلات نرم‌افزارها را بررسی و رفع می‌کنند.

با اینکه بیشتر کار توسعه‌دهندگان نرم‌افزار به تمرکز بالا و اختصاص زمانی زیاد و بدون وقفه برای برنامه‌نویسی نیاز دارد، این افراد باید مهارت همکاری با افراد دیگر، ازجمله توسعه‌دهندگان دیگر و مدیران و مشتریان را داشته باشند. توسعه‌دهندگان نرم‌افزار مهارت‌ حل مسئله و تحلیل مطلوبی دارند و می‌توانند خارج از چارچوب‌ها فکر کنند. مطالب زیر می‌توانند به شما در یادگیری مهارت‌های لازم برای این شغل کمک کنند.

منابع آموزشی مفید برای یادگیری مهارت‌های برنامه‌نویسی نرم‌افزار:

متخصص علم داده

همان‌طور که گفتیم، «متخصصان علم داده» (Data Scientists) یا همان «دانشمندان داده»، از فناوری برای بررسی و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده خود استفاده می‌کنند. فعالیت در این زمینه کاری به مهارت‌های مرتبط در زمینه آمار، استدلال کمّی و برنامه‌نویسی کامپیوتر نیاز دارد. علاوه بر این، افراد شاغل در این زمینه باید مهارت‌های ارتباطی مطلوبی داشته باشند تا بتوانند یافته‌های پژوهش‌های خود را به خوبی گزارش کنند و به پرسش‌های بزرگ افراد دیگر پاسخ بدهند.

علم داده زمینه کاری نسبتاً جدیدی است، اما در حال جلب توجه کارفرمایان در سراسر دنیاست. امروزه می‌توان دانشمندان داده را مشغول به کار در سازمان‌های مختلف مانند استارتاپ‌های فنی، آژانس‌های دولتی، شرکت‌های بزرگ و مؤسسات پژوهشی یافت. منابع زیر برای علاقه‌مندان به علم داده و مشاغل مرتبط با آن می‌توانند مفید باشند.

منابع آموزشی مفید برای علاقه‌مندان به علم داده:

مدیر مالی

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، مدیران مالی مسئولیت نظارت بر امور مالی شرکت‌ها، آژانس‌ها و تمام واسطه‌ها را بر عهده دارند. این افراد همراه با اعضای تیم خود، حساب‌ها را بررسی و ارزیابی می‌کنند و گزارش‌های مالی، صورت‌های جریان نقدی و پیش‌بینی سود شرکت‌ها را آماده می‌کنند. این افراد برای رعایت قوانین و مقررات مالی باید توجه زیادی به جزئیات داشته باشند. مدیران مالی به جز مهارت کار با اعداد و ارقام، باید بتوانند به اعضای دیگر سازمان خود کمک کنند تا درک گزارش‌های پیچیده مالی برای آن‌ها ساده‌تر شود و این موضوع به مهارت‌های ارتباطی عالی نیاز دارد.

بازار کار مدیران مالی رقابتی است. افرادی که بتوانند امور مالی بین‌المللی و کار در دنیای پیچیده ابزارهای مالی و اوراق بهادار را مدیریت کنند، با شانس استخدام بالاتری روبه‌رو خواهند بود. منابع زیر برای یادگیری مهارت‌های مرتبط با مدیریت و مدیریت مالی برای شما مفید خواهند بود.

منابع مفید برای فعالیت در زمینه مدیریت مالی:

کارشناس آمار

همان‌طور که می‌دانید، کارشناسان داده با استفاده از علوم داده، در تصمیم‌گیری‌های مختلف مشارکت می‌کنند. این افراد تصمیم می‌گیرند که شرکت‌ها به چه داده‌هایی نیاز دارند و چطور باید این داده‌ها را جمع‌آوری کنند. کارشناسان داده وظیفه طراحی آزمایش‌ها، جمع‌آوری داده و بررسی و تحلیل آن‌ها و گزارش نتیجه این تحلیل و بررسی‌ها را نیز بر عهده دارند. بر خلاف بسیاری از حرفه‌ها، کارشناسان آمار می‌توانند در گستره وسیعی از زمینه‌های کاری مانند محیط‌زیست، امنیت عمومی، بهداشت و درمان، ورزش و... فعالیت کنند.

ممکن است بعضی افراد حیطه کاری کارشناسان آمار با دانشمندان داده را یکسان بدانند، اما این دو حوزه کاری با هم تفاوت دارند. علم آمار تنها یک بخش از علم داده است و دانشمندان داده باید دانشی در زمینه علم آمار نیز داشته باشند. علاوه بر این، دانشمندان داده اغلب بر زمینه‌هایی مانند برنامه‌نویسی نرم‌افزارها و «یادگیری ماشین» (Machine Learning) تمرکز می‌کنند. مطلب زیر برای فعالیت در زمینه کارشناسی آمار به شما کمک خواهد کرد.

منابع مفید برای فعالیت در زمینه کارشناسی آمار:

وکیل

وکیل‌ها به افراد و سازمان‌ها مشاوره حقوقی می‌دهند و به عنوان نماینده حقوقی آن‌ها فعالیت می‌کنند. بسته به تخصص، وکلا می‌توانند نمایندگی یک موکل را در دادگاه‌ها بر عهده بگیرند یا به آن‌ها در تنظیم اسناد حقوقی مختلف کمک کنند. وکلا همچنین می‌توانند در سازمان‌های غیردولتی یا دولتی و شرکت‌های خصوصی با سِمت‌های شغلی مختلف مشغول یه کار شوند.

برای کار به عنوان وکیل و حقوق‌دان، به دریافت مدرک تحصیلی دانشگاهی و شرکت در آزمون‌های مرتبط و دریافت مجوزهای لازم نیاز خواهید داشت. برای یادگیری مباحث مرتبط با علم حقوق، مطالب زیر می‌توانند برای شما مفید باشند.

منابع آموزشی مفید برای فعالیت در رشته حقوق:

مدیر فناوری اطلاعات

مدیران کامپیوتر و سیستم‌های اطلاعاتی یا «مدیران فناوری اطلاعات» (Information Technology / IT Managers) سارمان‌ها را برای کار در عصر فناوری مدرن هدایت می‌کنند. این افراد در سازمان‌ها نقشی بسیار مهم دارند و چشم‌انداز نیازها و اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت شرکت‌ها در زمینه فناوری را مشخص می‌کنند. مدیران فناوری اطلاعات به طور معمول تیمی دارند که به آن‌ها در انجام وظایف مختلف کمک می‌کنند.

صحبت درباره موضوعات مرتبط با فناوری شرکت با مدیران ارشد، برنامه‌ریزی برای ارتقا و به‌روزرسانی نرم‌افزارها یا سخت‌افزارهای مورد استفاده و مذاکره با ارائه‌دهندگان خدمات و محصولات مورد نیاز شرکت نیز از وظایف معمول مدیران فناوری اطلاعات است. همچنین، مدیران IT وظیفه نصب و ارتقای سیستم کامپیوتری سازمان‌ها و محافظت از شبکه‌های آن‌ها در برابر هکرها و بدافزارها را بر عهده دارند. می‌توان گفت که تقریباً تمام شرکت‌ها و سازمان‌ها، از شرکت‌های مالی و بیمه گرفته تا کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی و سازمان‌های دولتی، به مدیر فناوری اطلاعات نیاز دارند.

مدیران فناوری اطلاعات به طور معمول به ارائه مدرک کارشناسی مرتبط با کامپیوتر یا سیستم‌های اطلاعاتی نیاز دارند و باید دروس مرتبط با برنامه‌نویسی کامپیوتر، توسعه نرم‌افزار و ریاضیات را گذرانده باشند. بعضی از شرکت‌ها از مدیران فناوری اطلاعات می‌خواهند که مدرک کارشناسی ارشد ارائه کنند. همچنین بسیاری از مدیران فناوری اطلاعات سابقه کاری بین پنج تا ده سال در زمینه‌های مرتبط با فناوری اطلاعات دارند، اما شرکت‌های کوچک ممکن است به این میزان سابقه برای ارتقای موقعیت شغلی افراد به سِمت مدیریت فناوری اطلاعات نیازی نداشته باشند. مطالب زیر می‌توانند در یادگیری مهارت‌های مرتبط با فناوری اطلاعات به شما کمک کنند.

منابع آموزشی مفید برای مهندسان فناوری اطلاعات (IT):

تحلیلگر تحقیق بازار

«تحلیلگران تحقیق بازار» (Market Research Analysts) به کسب و کارها کمک می‌کنند که بفهمند مشتریان آن‌ها چه کسانی هستند، چه خدمات یا محصولاتی را خریداری و مصرف می‌کنند و معمولاً چقدر برای خرید این محصولات و خدمات پول می‌پردازند. تحلیگران پاسخ این پرسش‌ها را بر اساس روش‌های قدیمی مانند نظرسنجی یا با کمک فناوری‌های جدید می‌یابند.

این افراد همچنین اطلاعاتی درباره «ترندهای فروش» (Sales Trends)، اطلاعات شخصی یا «دموگرافیک» (Demographics) مصرف‌کنندگان، علاقه‌مندی‌ها و نیازها و عادت‌های آن‌ها در حوزه خرید محصولات را می‌یابند. این افراد باید توانایی ارائه یافته‌ها به مشتریان را داشته باشند و درک این اطلاعات را برای آن‌ها ساده کنند. همچنین وظیفه جمع‌آوری داده‌ها و تحلیل آن‌ها و یافتن مخاطبان هدف و علاقه‌مند به حوزه کاری شرکت‌ها از وظایف تحلیلگران تحقیق بازار است. به همین دلیل بیشتر تحلیلگران، درک خوبی از احساسات و منطق انسان‌ها دارند.

برای فعالیت در زمینه تحلیل و تحقیق بازار به طور معمول به مدرک کارشناسی در رشته‌هایی مرتبط با آمار، ریاضیات، علوم کامپیوتر یا مدیریت بازرگانی نیاز است. همچنین تحصیل در حوزه‌هایی مانند علوم اجتماعی و ارتباطات نیز می‌تواند به این افراد در انجام وظایف خود کمک کند. گذراندن دوره‌های مرتبط با مدیریت و آمار و آشنایی با نرم‌افزارهای مورد استفاده در تحلیل داده‌ها به افراد علاقه‌مند به کار در این حوزه توصیه می‌شود. منابع زیر در یادگیری مهارت‌های مرتبط با تحلیل تحقیق بازار به شما کمک می‌کنند.

منابع آموزشی مفید برای تحلیل تحقیق بازار:

پرتقاضاترین شغل های ایران در سال 1401

بر اساس گزارشی از وب‌سایت ایران تلنت، در دو سال گذشته به ترتیب صنایع سرویس‌دهی اینترنت و نرم‌افزار و فناوری اطلاعات، تولیدی، کالاها و خدمات مصرفی، دارویی، نفت و گاز، مخابراتی، مالی و سرمایه‌گذاری و تحلیل کسب و کار، فروشگاه‌ها و مراکز خرده‌فروشی، حمل‌ونقل و لجیستیک و ساخت‌وساز بیشترین میزان استخدام را از طریق این وب‌سایت داشته‌اند.

همچنین افراد به ترتیب در حوزه‌های فعالیت‌های شرکت‌های تولیدی، فناوری اطلاعات و نرم‌افزاری، نفتی و ساختمانی نسبت به صنایع دیگر بیشتر در این وب‌سایت کاریابی ثبت‌نام کرده‌اند و از این رو، می‌توان تخمین زد که این گروه مشاغل در ایران از پرتقاضاترین شغل ها در سال 1401 به شمار می‌روند.

در این بخش تعدادی از محبوب‌ترین، پردرآمدترین و پرتقاضاترین شغل ها در سال 1401 در ایران را به شما معرفی می‌کنیم.

برنامه نویسی و توسعه وب‌سایت

در ایران نیز درست مانند تمام جهان، برنامه‌نویسی و توسعه وب‌سایت در فهرست مشاغل پرتقاضا و پردرآمد قرار می‌گیرد و اگر مهارت‌های خوبی در این زمینه داشته باشید، می‌توانید موفقیت‌های زیادی در زندگی شغلی خود کسب کنید.

حرفه‌ای شدن در برنامه‌نویسی به سادگی امکان‌پذیر نیست، اما با فعالیت مداوم در این زمینه و بهبود مهارت‌ها و شروع کردن کار با کسب و کارها و پروژه‌های کوچک، به سرعت می‌توان در این زمینه کاری پیشرفت کرد. منابع زیر به شما در یادگیری مهارت‌های مرتبط با برنامه‌نویسی کمک می‌کنند.

منابع آموزشی مفید برای برنامه نویسی:

برنامه نویسی و توسعه وب - پرتقاضاترین شغل ها در سال 1401 در ایران

راه‌اندازی فروشگاه و کسب و کار فروش اینترنتی

فروش اینترنتی از شغل‌های محبوب است که در سال‌های اخیر در ایران با استقبال زیادی مواجه شده است. امروزه راه‌اندازی یک فروشگاه یا کسب و کار اینترنتی به تخصص در زمینه برنامه‌نویسی نیازی ندارد و انجام آن چندان دشوار نیست. برای شروع کار در این زمینه، مطالعه مطالب زیر می‌تواند برای شما مفید باشد.

منابع آموزشی مفید برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی:

بلاگر شدن یا وبلاگ‌نویسی

بلاگر شدن یا «وبلاگ نویسی» (Blogging) در زمینه‌های تخصصی مختلف و تولید محتوا و کسب درآمد از طریق آن در سال‌های اخیر در ایران محبوبیت بیشتری پیدا کرده است و افراد زیادی به انجام این کار علاقه‌مندند.

بلاگر شدن و وبلاگ‌نویسی اگر به شکل اصولی و مداوم انجام شود، می‌تواند منبع درآمد مناسبی برای افراد باشد. علاوه بر این، این کار برای شروع به سرمایه چندان زیادی نیاز ندارد. برای شروع کار در زمینه وبلاگ نویسی و کسب درآمد از آن، مطلب زیر می‌تواند برای شما سودمند باشد.

منابع آموزشی مفید برای بلاگر شدن و وبلاگ‌نویسی:

دیجیتال مارکتینگ

همان‌طور که می‌دانید، در سال‌های گذشته میزان تقاضای شرکت‌ها برای بهره گرفتن از روش‌های مختلف بازاریابی دیجیتال افزایش بسیار زیادی داشت است. این حوزه کاری نسبتاً جدید با مزایای بسیار زیادش، توجه بسیاری از کسب و کارها را به خود جلی کرده است. تولید محتوای دیجیتال و بازاریابی از این طریق می‌تواند درآمد کسب و کارها را تا حد بسیار زیادی افزایش بدهد. همچنین دیجیتال مارکتینگ با داشتن امکاناتی مانند هدف‌گذاری مخاطبان راغب و ابزارهای ارزیابی مختلف، «نرخ بازگشت سرمایه» (Return on Investment | ROI) بسیار بالایی دارد.

به همین دلیل، افراد ماهر در زمینه دیجیتال مارکتینگ در تمام کشورهای دنیا از جمله ایران، با بازار کار بسیار مطلوبی روبه‌رو هستند. کسب مهارت‌های بیشتر در زمینه‌های مرتبط با دیجیتال مارکتینگ می‌تواند درآمد شما به عنوان کارشناس این زمینه را افزایش بدهد. اگر به آشنایی با روش‌های مختلف بازاریابی دیجیتال علاقه‌مندید، مطالعه مطالب زیر را به شما توصیه می‌کنیم.

منابع آموزشی مفید برای یادگیری مهارت‌های دیجیتال مارکتینگ:

طراحی استراتژی محتوا، تولید محتوا و سئو

تولید محتوا و بهینه‌سازی آن برای موتورهای جستجو بخشی از بازاریابی دیجیتال است که به دلیل گسترده بودن، عنوان شغلی ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. تولید محتوا با نویسندگی متفاوت است و برای انجام صحیح آن، باید اصول سئو را آموخت. به کار گرفتن این اصول و قواعد، محتوای وب‌سایت کسب و کارها را در اولین صفحه از نتایج جستجوها در گوگل و موتورهای جستجوی دیگر نمایش می‌دهد و باعث افزایش ترافیک می‌شود.

همچنین، طراحی استراتژی محتوا می‌تواند به بهبود حضور دیجیتال برندها کمک کند. پست‌های وبلاگ‌، مقاله، ویدیو و... از ابزارهای استراتژی محتوا به شمار می‌روند. اگر کسب و کاری می‌خواهد توجه کاربران بیشتری را به وب‌سایت و صفحات شبکه‌های اجتماعی خود جلب کند، باید از طراحان استراتژی محتوا در پلتفرم‌های مختلف کمک بگیرد. طراحان استراتژی محتوا وظیفه برنامه‌ریزی و نظارت بر تولید، ویرایش و انتشار محتوا را بر عهده می‌گیرند تا فضایی برای جلب توجه و تعامل بیشتر با مخاطبان ایجاد کنند. برای یادگیری اصول تولید محتوا و سئو، مطالب زیر می‌توانند برای شما مفید باشند.

منابع آموزشی مفید برای یادگیری اصول تولید محتوا و سئو:

طراحی استراتژی محتوا، تولید محتوا و سئو

سرمایه‌گذاری در بازار بورس و ارزهای دیجیتال

سرمایه‌گذاری در بازار بورس و ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر در تمام جهان محبوب شده است. ایران نیز از این جریان مستثنا نیست و در سال‌های گذشته، بسیاری از افراد برای کسب درآمد بیشتر به سرمایه‌گذاری در بورس و رمزارزها روی آورده‌اند. سرمایه‌گذاری و ترید ارزهای دیجیتال را می‌توان در دسته محبوب‌ترین، پردرآمدترین و پرتقاضاترین شغل ها در سال 1401 قرار داد.

اگر به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه‌های سرمایه‌گذاری در بازار بورس و ارزهای دیجیتال علاقه‌مندید، مطالب زیر می‌توانند به شما در درک و یادگیری مفاهیم مرتبط با این زمینه کمک کنند.

منابع آموزشی مفید برای یادگیری مفاهیم بورس، تحلیل تکنیکال و ارزهای دیجیتال:

تدریس آنلاین

تدریس آنلاین در سال‌های اخیر به دلیلی شیوع بیماری کووید-۱۹ در تمام جهان محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. در ایران نیز می‌توان این شغل را از پرتقاضاترین شغل ها در سال 1401 محسوب کرد. تدریس آنلاین می‌تواند در هر حوزه‌ای باشد و برای شروع کار در این زمینه، به سرمایه زیادی نیاز ندارید. اگر می‌خواهید کسب و کار تدریس آنلاین خود را شروع کنید و برای انجام این کار به کمک نیاز دارید، مطالب زیر می‌توانند برای شما مفید باشند.

منابع آموزشی مفید برای تدریس آنلاین:

طراحی مد و لباس

یکی دیگر از مشاغل محبوب و پرتقاضا در ایران در سال‌های اخیر، طراحی مد و لباس است. این شغل مدتی است که توجه افراد را به خود جلب کرده است و درآمد نسبتاً مطلوب و بالایی دارد.

برای کار در این حرفه، بهتر است تحصیلات دانشگاهی داشته باشید، اما بدون تحصیلات دانشگاهی و با شرکت در کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی مختلف نیز می‌توانید در این زمینه، مهارت‌های لازم را کسب کنید.

باید توجه داشته باشید که طراحی مد و لباس به تنهایی نمی‌تواند شما را مشهور کند یا به درآمد بالایی برساند، بلکه برای کسب موفقیت این کار باید اصول تولید محتوا و بازاریابی دیجیتال را نیز بیاموزید.

اگر به کار کردن در زمینه مد و طراحی لباس علاقه‌مندید، مطالب زیر اطلاعات لازم درباره رشته‌های مرتبط با این زمینه کاری را در اختیار شما قرار می‌دهند.

منابع آموزشی مفید برای آشنایی با رشته‌های مرتبط با مد و لباس:

ترجمه

در چند سال گذشته، بازار ترجمه، به ویژه ترجمه زبان‌هایی مانند انگلیسی، چینی و روسی در ایران رونق بیشتری پیدا کرده و این شغل را به یکی از پرتقاضاترین و پردرآمدترین مشاغل تبدیل کرده است. یادگیری یک زبان جدید و کسب مهارت‌های ترجمه به سادگی میسر نیست و اغلب باید برای این کار، سال‌ها تمرین کنید و تحصیلات دانشگاهی داشته باشید. همچنین باید توجه داشته باشید که مترجمان تازه‌کار به طور معمول درآمدهای بالایی ندارند و با کسب مهارت و تجربه‌های بیشتر می‌توانند درآمد خود را افزایش بدهند. منابع زیر در یادگیری زبان‌های مختلف به شما کمک می‌کنند.

منابع آموزشی مفید برای یادگیری زبان‌های خارجی:

پرتقاضاترین شغل های فریلنس در سال 1401

کار کردن به شکل «فریلنس یا آزاد» (Freelancing) مزایای بسیار زیادی دارد که از آن‌ها می‌توان به برنامه کاری منعطف و پتانسیل کسب درآمد بیشتر در حوزه‌های تخصصی مختلف اشاره کرد. برای مثال، توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری که به شکل فریلنس کار می‌کنند، می‌توانند حد درآمد خود را بر اساس میزان فعالیتشان تعیین کنند، اما توسعه‌دهندگان دیگر این مزایا را ندارند. در این بخش، تعدادی از بهترین و پردرآمدترین شغل‌های مورد تقاضای فریلنس در سال 1401 را به شما معرفی می‌کنیم.

پرتقاضاترین شغل های فریلنس در سال 1401

کپی‌رایتر (تبلیغ‌نویس)

نویسندگی به شکل فریلنس برای کسب و کارهای مختلف، سریع‌ترین و ساده‌ترین راه برای شروع یک شغل آزاد است. یادگیری مهارت‌های «کپی‌رایتینگ یا تبلیغ‌نویسی» (Copywriting) می‌تواند به شما در موفق‌تر شدن در این حرفه و کسب درآمد بیشتر کمک کند.

کپی‌رایترها در بخش‌های مختلفی فعالیت می‌کنند، اما می‌توان گفت که «کپی‌رایترهای تبلیغات واکنش مستقیم» (Direct Response Copywriters) بیشترین میزان درآمد را دارند. این دسته از کپی‌رایترها روی نوشتن متن‌های مرتبط با بازاریابی (مانند ایمیل‌ها، صفحه‌های فروش آنلاین، سناریو ویدیوهای فروش و...) تمرکز دارند و هدف آن‌ها ترغیب کاربران به انجام یک عمل خاص مانند ثبت سفارش و خرید محصول یا ثبت‌نام برای شرکت در وبینارها و... است.

از آنجایی که محتوای تولیدشده توسط این افراد تأثیر مستقیمی در میزان درآمد شرکت‌ها دارد، شرکت‌ها حاضرند مبالغ بالایی را برای استخدام افراد ماهر در این زمینه بپردازند. این افراد می‌توانند به عنوان فریلنسر، درآمدهای مطلوبی کسب کنند. مطالب زیر، به شما در یادگیری اصول کپی‌رایتینگ یا تبلیغ‌نویسی کمک می‌کنند.

منابع آموزشی مفید برای علاقه‌مندان به تبلیغ‌نویسی:

مهندس نرم‌افزار یا توسعه‌دهنده وب

مهندسی نرم‌افزار یکی دیگر از مشاغل فریلنس پردرآمد است. مهندسان نرم‌افزار می‌توانند مدیریت پروژه‌های توسعه وب را بر عهده بگیرند، اپلیکیشن موبایل طراحی کنند، بازی‌های مختلف بسازند یا فعالیت‌های دیگر مرتبط در این زمینه را انجام بدهند. تمام شرکت‌های بزرگ و کوچک به مهندسان نرم‌افزار نیازد دارند و با افزایش تعداد کسب و کارهای آنلاین، میزان تقاضا برای استخدام این افراد همواره رو به افزایش است.

بیشتر مواقع، دریافت یک مدرک دانشگاهی چهارساله در رشته علوم کامپیوتر، مهارت‌های اولیه و پایه برای شروع کار به عنوان توسعه‌دهنده فریلنسر را در علاقه‌مندان تقویت می‌کند. همچنین، دوره‌های آنلاین زیادی برای یادگیری کدنویسی و توسعه وب وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای تقویت مهارت‌های مختلف بهره گرفت.

شروع کار به عنوان مهندس نرم‌افزار یا توسعه‌دهنده وب فریلنسر ساده نیست، اما کسب مهارت‌های مورد نیاز برای این حرفه می‌تواند برای آینده شما بسیار مفید باشد و در کسب درآمد مطلوب به شما کمک کند. این مهارت‌ها همچنین می‌توانند به افراد علاقه‌مند به کارآفرینی برای اجرای ایده‌های کسب و کار خود کمک کنند. منابع زیر به شما در یادگیری مهارت‌های لازم در مهندسی نرم‌افزار و توسعه وب کمک می‌کنند.

منابع آموزشی مفید برای مهندسی نرم‌افزار و توسعه وب:

مشاور دیجیتال مارکتینگ

«بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ» (Digital Marketing) حوزه کاری بسیار گسترده‌ای است که با سرعت بسیار در حال رشد و پیشرفت است و داشتن مهارت‌های مختلف در این زمینه می‌تواند به کسب درآمدهای بالا منجر شود.

شغل‌های مربوط به بازاریابی دیجیتال از بهترین و پرتقاضاترین شغل ها در سال 1401 است که می‌توان به شکل فریلنس آن را انجام داد و از طریق آن درآمد مطلوبی کسب کرد. همچنین، شاغل شدن در حوزه‌های مرتبط با بازاریابی دیجیتال به طور معمول شما را با ابعاد و انواع مختلف دیجیتال مارکتینگ آشنا می‌کند که با تخصص پیدا کردن در هر حوزه، می‌توانید گستره کار خود را افزایش دهید و درآمد بیشتری کسب کنید.

از انواع بازاریابی دیجیتال می‌توان به بازاریابی ایمیلی، بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو یا سئو، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی ویدیویی و... اشاره کرد. تمام کسب و کارها، از کسب و کارهای مدرن و آنلاین گرفته تا کسب و کارهایی با سبک کاری قدیمی، می‌توانند از خدمات مختلف مرتبط با بازاریابی دیجیتال برای پیشرفت خود بهره بگیرند. بیشتر این کسب و کارها، برای جذب مشتریان جدید از طریق دیجیتال مارکتینگ، به دنبال استخدام فریلنسرهای ماهر در این زمینه می‌روند.

شما می‌توانید تعدادی از زمینه‌های بازاریابی دیجیتال را انتخاب کنید و در آن‌ها مهارت کسب کنید. پس از کار کردن با چند مشتری، متوجه می‌شوید به چه زمینه‌ای علاقه دارید یا مشتریان بیشتر به چه نوعی از بازاریابی دیجیتال نیاز دارند. سپس می‌توانید در زمینه کاری مدنظر خود، تخصص پیدا کنید.

علاوه بر این می‌توانید به عنوان مشاور بازاریابی دیجیتال عمومی مشغول به کار شوید و درآمد مناسبی از این راه کسب کنید. همچنین می‌توانید با تأسیس شرکت‌ بازاریابی دیجیتال، تعدادی از افراد متخصص در زمینه‌های مختلف را در کنار هم جمع کنید و خدمات مختلف بازاریابی دیجیتال را به مشتریان خود ارائه کنید. مطالب زیر به شما در یادگیری مهارت‌های مختلف در انواع بازاریابی دیجیتال کمک می‌کنند.

منابع آموزشی مفید برای دیجیتال مارکتینگ:

مشاور دیجیتال مارکتینگ - پرتقاضاترین مشاغل در سال 1401

مدیر شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر به منبع بزرگی برای کسب و کارها تبدیل شده است. کسب و کارها تیم‌های مخصوص برای شبکه‌های اجتماعی استخدام می‌کنند تا برایشان پست‌های هوشمندانه طراحی کنند، زمینه «آگاهی از برند» (Brand Awareness) کاربران را بسازند و با مخاطبان تعامل برقرار کنند. به طور معمول شرکت‌های بزرگ، تیم‌های مخصوص مدیریت شبکه‌های اجتماعی استخدام می‌کنند و شرکت‌های کوچک، از فریلنسرها برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی خود کمک می‌گیرند.

این شرکت‌ها افراد فریلنسر را برای وظایف مختلف در زمینه مدیریت شبکه‌های اجتماعی مانند برنامه‌ریزی و انتشار پست‌های جدید، نوشتن متن پست‌ها، آماده کردن تصاویر آن‌ها و نوشتن مقاله‌ها و لینک‌سازی و همچنین برقراری ارتباط با مخاطبان خود استخدام می‌کنند. معمولاً فریلنسرهای ماهر در زمینه مدیریت شبکه‌های اجتماعی می‌توانند همزمان با چند مشتری همکاری کنند و بر اساس نیازهای مشتریان و حجم کاری خود، درآمدهای بالایی کسب کنند. مطالب زیر می‌توانند برای یادگیری مهارت‌های لازم در مدیریت شبکه‌های اجتماعی مفید باشند.

منابع آموزشی مفید برای یادگیری مدیریت شبکه‌های اجتماعی:

کارشناس سئو

«سئو یا بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو» (Search Engine Optimization | SEO) به بهینه‌سازی محتوای وب‌سایت برای ظاهر شدن صفحات وب در صفحه اول نتایج جستجوها در موتورهای جستجوی مختلف مانند گوگل و بینگ و یوتیوب یا هر پلتفرم دیگری که فرآیند جستجوی مشابه داشته باشد گفته می‌شود.

شما به عنوان «کارشناس سئو» (SEO Specialist) به شرکت‌های بزرگ و کوچک و کسب و کارهای مختلف کمک می‌کنید که در صفحه اول نتایج جستجوهای کاربران در موتورهای جستجو ظاهر شوند. کسب و کارهای آنلاین به طور معمول حاضرند مبلغ نسبتاً زیادی را برای دریافت کمک در زمینه سئو پرداخت کنند، چراکه با ظاهر شدن صفحات وب خود در ابتدای نتایج موتورهای جستجو، مخاطبان راغب و مشتریان بیشتری پیدا می‌کنند.

هرچه به عنوان یک کارشناس سئو فریلنسر به رشد شرکت‌های بیشتری کمک کنید، می‌توانید میزان دستمزد درخواستی خود را افزایش دهید. اگر به دنبال کسب درآمد بالا به عنوان فریلنسر باشید، شروع کردن کار به عنوان کارشناس سئو می‌تواند برای شما گزینه مناسبی باشد. همچنین با کسب مهارت‌ها و تجربه‌های بیشتر در زمینه سئو، می‌توانید در آینده وب‌سایت یا آژانس ارائه خدمات سئو خود را راه‌اندازی کنید. مطالب زیر به شما در یادگیری اصول و مفاهیم بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو کمک می‌کنند.

منابع آموزشی مفید برای علاقه‌مندان به یادگیری اصول سئو:

عکاس یا فیلمبردار

مشاغل فریلنس پردرآمد زیادی وجود دارند که به مهارت‌های عکاسی یا فیلمبرداری شما نیاز دارند. بر خلاف شغل‌هایی که پیش از این معرفی کردیم، کار عکاسی یا فیلمبرداری به شکل فریلنس را نمی‌توان تمام‌وقت در خانه انجام داد. عکاسان فریلنس باید با مشتریان مختلف دیدار کنند و برای عکاسی به مکان‌های مختلفی بروند. بسته به نوع تخصص شما در عکاسی، ممکن است این مکان‌ها فاصله کمی با خانه شما داشته باشند یا بسیار دورتر باشند.

زمانی که به اندازه کافی در عکاسی مهارت پیدا کردید، می‌توانید کسب مهارت در زمینه فیلمبرداری را شروع کنید. سپس با افزایش مهارت‌ها می‌توانید درآمد خود را افزایش دهید. گفته می‌شود که عکاسی و فیلمبرداری، از پردرآمدترین و پرتقاضاترین شغل ها در سال 1401 محسوب می‌شوند که می‌توان آن‌ها را به شکل فریلنس انجام داد.

تقریباً تمام کسب و کارها به فردی با مهارت‌های ویرایش تصویر و ویدیو نیاز دارند. حتی بعضی از شرکت‌ها، افرادی را برای تولید محتوای ویدیویی به منظور بازاریابی ویدیویی در پلتفرم‌های مختلفی مانند یوتیوب استخدام می‌کنند. تولید محتوای آنلاین به شکل ویدیو برای بازاریابی به زمینه‌ای بسیار رقابتی تبدیل شده است و به همین دلیل، کار کردن به عنوان ویرایشگر تازه‌کار در شرکت‌های بزرگ چندان ساده نیست. برای شروع این کار می‌توانید با کسب و کارهای کوچک و کارفرمایان تازه‌کار همکاری کنید. مطالب زیر می‌توانند برای یادگیری مهارت‌های لازم برای کار کردن به عنوان عکاس یا فیلمبردار به شما کمک کنند.

منابع آموزشی مفید برای عکاسی و فیلمبرداری:

طراح وب

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، «طراحی وب» (Web Design) از پرتقاضاترین شغل ها در سال 1401 در سراسر دنیا به شمار می‌رود. این کار برای افرادی که می‌خواهند به شکل فریلنس مشغول به کار شوند نیز مناسب است. کار کردن به عنوان طراح وب فریلنس برای افرادی که می‌خواهند در زمینه فناوری مشغول به کار باشند اما توسعه‌دهنده نباشند، می‌تواند انتخابی مطلوب باشد.

طراحان وب ماهر و باتجربه به طور معمول درآمدهای بالایی دارند. این افراد همچنین می‌توانند به عنوان «طراح گرافیک» (Graphic Designer) نیز فعالیت کنند. طراحی گرافیک نیز انتخابی مناسب برای افراد علاقه‌مند به کار به شکل فریلنس است و در بسیاری از حوزه‌های کاری، می‌توان این کار را در خانه و به شکل کاملاً دورکار انجام داد. مطالب زیر می‌توانند به شما در یادگیری مهارت‌های مرتبط با طراحی وب کمک کنند.

منابع آموزشی مفید برای یادگیری مهارت‌های مرتبط با طراحی وب:

تحلیلگر داده

کسب و کارهای آنلاین همواره در حال جمع‌آوری اطلاعات و داده‌های مختلف‌اند و برای تفسیر و تحلیل این داده‌ها و استفاده از آن‌ها برای بهبود تصمیم‌گیری‌های کسب و کار در آینده و افزایش درآمد، به کمک افراد متخصص نیاز دارند. به همین دلیل، از «تحلیلگران داده» (Data Analysts) کمک می‌گیرند.

تحلیلگران داده، اطلاعات جمع‌آوری شده را به گزارش‌هایی بامعنی برای مدیران کسب و کارها تبدیل می‌کنند تا بتوان از آن‌ها در جهت پیشرفت کسب و کار بهره گرفت. این افراد می‌توانند در پروژه‌های «تجسم داده» (Data Visualization) کار کنند و داده‌ها را به چارت‌ها، نمودارها و گراف‌های مختلف تبدیل کنند یا در پروژه‌های استخراج داده و بسیاری از انواع دیگر پروژه‌های مرتبط در این زمینه همکاری کنند. منابع زیر برای علاقه‌مندان به علم داده و مشاغل مرتبط با آن می‌توانند مفید باشند.

منابع آموزشی مفید برای علاقه‌مندان به تحلیل داده و علم داده:

مدرس یا معلم خصوصی

تدریس خصوصی از مشاغل پرتقاضا و پردرآمد است که در سال‌های اخیر، به شکل آنلاین نیز انجام می‌شود و می‌توان به عنوان فریلنسر در این حوزه کاری فعالیت کرد. مدرسان یا معلم‌های خصوصی می‌توانند از هر گروه سنی دانشجو بپذیرند و به افراد مختلف در رسیدن به اهداف آموزشی یا آکادمیک خود کمک کنند. معلم‌های فریلنسر با استفاده از روش‌های تدریس مختلف به دانشجویان در درک بهتر مباحث آموزشی کمک می‌کنند. این افراد، فعالیت‌ها و موارد درسی مرتبط را برای کمک به یادگیری دانشجویان خود آماده می‌کنند و فرآیند یادگیری و پیشرفت آن‌ها را ارزیابی می‌کنند.

مدارک لازم برای شروع کار تدریس خصوصی تا حدود زیادی به موضوع مدنظر برای تدریس بستگی دارد. به طور کلی افراد برای کار در این شغل به مدارک تحصیلی دانشگاهی مرتبط، گذراندن دوره‌های مخصوص تدریس و گاهی دریافت مدارک و مجوزهای لازم برای تدریس نیاز دارند. دریافت این مدارک اجباری نیست، اما بسیاری از آموزشگاه‌ها از معلم‌های خود می‌خواهند که این مدارک را ارائه کنند. اگر می‌خواهید کسب و کار تدریس آنلاین خود را شروع کنید و برای انجام این کار به کمک نیاز دارید، مطالب زیر می‌توانند برای شما مفید باشند.

منابع آموزشی مفید برای تدریس خصوصی و آنلاین:

نویسنده و ویراستار

نویسندگی و ویراستاری نیز از پرتقاضاترین شغل ها در سال 1401 به شمار می‌روند. با افزایش استقبال کسب و کارها از روش‌های بازاریابی دیجیتال، تعداد فرصت‌های شغلی برای تولیدکنندگان محتوای متنی همواره رو به افزایش است. نویسندگان می‌توانند محتوای کتاب‌ها، وب‌سایت‌ها، ژورنال‌ها، مقاله‌های خبری، شرح استفاده از محصولات، تبلیغات و مجلات را بنویسند. این افراد می‌توانند به شکل فریلنس برای چندین مشتری به طور همزمان کار کنند و درآمد مناسبی دریافت کنند.

ویراستاران نیز بر این محتوای نوشته‌شده نظارت می‌کنند و آن‌ها را برای چاپ و انتشار، ویرایش می‌کنند. این افراد نیز محتوای کتاب‌ها، مجلات، محتوای آنلاین و روزنامه‌ها را ویرایش می‌کنند و می‌توانند در حوزه‌های مختلفی فعالیت کنند.

پرتقاضاترین و پردرآمدترین شغل ها در ده سال آینده

با توجه به تغییراتی که همه‌گیری بیماری در دنیا به وجود آورده، مشاغل پرتقاضا و پردرآمد در دنیا نیز کمی تغییر کرده است. به گفته وب‌سایت Business Insider، در دهه آینده مشاغل مرتبط با مدیریت، فناوری و پزشکی بیشترین میزان تقاضا و درآمد را خواهند داشت. تعدادی از این مشاغل پردرآمد در ده سال آینده در فهرست زیر معرفی شده است.

  • توسعه‌دهنده نرم افزار و کارشناس تحلیل و ارزیابی عملکرد نرم‌افزارها
  • مدیریت عمومی و عملیات، مدیریت مالی
  • پرستار و پرستار تخصصی، دستیار پزشک، فیزیوتراپیست
  • مدیریت پزشکی و بهداشتی
  • تحلیلگر تحقیق بازار و کارشناس بازاریابی، مدیریت بازاریابی
  • وکیل
  • مدیریت کامپیوتر و سیستم‌های اطلاعاتی
  • حسابدار و حسابرس
  • معلم مقاطع دبستان و دبیرستان
  • راننده کامیون، تراکتور و خودروهای سنگین دیگر
  • نماینده فروش
  • مدیریت ساخت‌وساز
  • مدیریت خدمات شخصی، تفریحی و سرگرمی
  • تحلیلگر امنیت اطلاعات، تحلیلگر سیستم‌های کامپیوتری
  • مکانیک دستگاه‌های صنعتی
  • کارشناس منابع انسانی
  • چشم‌پزشک
  • برق‌کار
پردرآمدترین مشاغل در ده سال آینده

پرسش‌های متداول پیرامون پرتقاضاترین شغل ها در سال 1401

در این بخش، به تعدادی از پرسش‌های متداول مرتبط با پرتقاضاترین شغل ها در سال 1401 پاسخ می‌دهیم.

چه معیارهایی برای انتخاب شغل پردرآمد مهم است؟

همه شغل‌ها برای همه افراد مناسب نیستند. به طور معمول، ویژگی‌هایی مانند درآمد مطلوب، چالش‌های مناسب، هماهنگ بودن با توانایی‌ها و استعدادها و مهارت‌ها، کم بودن اضطراب، قابلیت پیشرفت در کار و امکان داشتن تعادل میان زندگی و کار از نظر عموم مردم ویژگی بهترین شغل‌هاست و هنگام انتخاب شغل باید آن‌ها را در نظر گرفت.

پردرآمدترین شغل ها در ده سال آینده کدامند؟

به طور کلی می‌توان گفت مشاغل مرتبط با کامپیوتر، سیستم‌های اطلاعاتی و امنیتی، برنامه‌نویسی و توسعه نرم‌افزار، پزشکی و بهداشت و درمان، مدیریت، بازاریابی، حسابداری و وکالت از پردرآمدترین مشاغل در ده سال آینده خواهند بود.

پردرآمدترین شغل های فریلنس یا آزاد در سال 1401 کدامند؟

امروزه بسیاری از شغل‌ها را می‌توان به شکل فریلنس یا آزاد انجام داد. می‌توان گفت که در سال 1401 مشاغلی مانند تولید محتوا، نویسندگی و ویراستاری، سئو، دیجیتال مارکتینگ، تبلیغ‌نویسی، مدیریت شبکه‌های اجتماعی، برنامه‌نویسی، طراحی وب و طراحی گرافیک، عکاسی و فیلمبرداری و تدریس خصوصی از پردرآمدترین مشاغل فریلنس در سال 1401 خواهند بود.

بر اساس رای ۳۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
ForbesUS NewsIndeedCareer SidekickIran TalentDr WaysEdvoyBusiness Insider
۱ دیدگاه برای «پرتقاضاترین شغل ها در سال ۱۴۰۱ + مسیر کسب مهارت»

سلام و درود
خیلی ممنون. خیلیی خوب بود

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *