وجه تضمین چیست؟ [تماشا کنید]

۳۵۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۶ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
وجه تضمین چیست؟ [تماشا کنید]

در این مطلب به این پرسش پاسخ داده می‌شود که وجه تضمین چیست؟ و مفهوم وجه تضمین اولیه نیز بیان می‌شود. همچنین، در فیلم‌های آموزشی مفهوم وجه تضمین (Initial Margin) و نقش آن در «معاملات آتی» (Future Contract) تشریح می‌شود.

وجه تضمین چیست؟

در علوم مالی، وجه تضمین در واقع وثیقه‌ای است که مالک یک ابزار مالی (Financial Instrument) به عنوان بیعانه در اختیار طرف قرارداد (Counterparty) خود (معمولا کارگزاری خود و یا یک بورس) قرار می‌دهد تا بخشی یا همه «خطرات اعتباری» (Credit Risk) که مالک برای طرف قرارداد خود ایجاد می‌کند را پوشش بدهند.

این خطرات در شرایطی امکان بروز دارند که مالک هر یک از اقدامات زیر را انجام داده باشد:

  • قرض گرفتن پول از طرف قرارداد برای خرید ابزار مالی
  • قرض گرفتن ابزار مالی برای فروش استقراضی آن‌ها (Short)
  • ورود به یک ابزار مشتقه (Derivative Contract)

فیلم آموزش وجه تضمین

وجه تضمین به سرمایه‌گذاران برای افزایش قدرت خرید کمک کند. در این ویدئو، مفهوم وجه تضمین، خطرات و مزایای احتمالی و اقدامات لازم برای فعال کردن وجه تضمین، تشریح شده‌اند.

فیلم آموزش وجه تضمین معاملات آتی

در این ویدئو، ضمن بیان مفهوم وجه تضمین، نقش آن در معاملات آتی مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین، برای درک بهتر مطلب، مثال‌هایی در این رابطه بیان می‌شوند.

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *