نصب وردپرس در یک مسیر فرعی

۱۵۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
نصب وردپرس در یک مسیر فرعی

نصب وردپرس (WordPress) در یک «مسیر فرعی» (Subdirectory)، این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا چندین وردپرس آزمایشی را در یک «دامنه» (Domain) یا حتی یک «زیردامنه» (Subdomain) اجرا کنید. در این مقاله، نحوه نصب وردپرس در یک مسیر فرعی و بدون هیچ تأثیری بر روی دامنه اصلی را آموزش خواهیم داد.

بررسی تأثیر مسیر فرعی و زیردامنه در بهبود سئو

در حالت عادی، وب‌سایت وردپرس خود بر روی دامنه اصلی نصب می‌شود. به عنوان مثال faradars.org. با این حال، شاید شما بخواهید وب‌سایت‌های بیشتری را تحت یک دامنه یکسان ایجاد کنید.

این کار با دو روش قابل اجراست:

  1. نصب وردپرس در یک زیردامنه؛ مانند «blog.faradars.org»
  2. نصب وردپرس در یک مسیر فرعی؛ مانند «faradars.org/explore-topics»

سؤال مهمی که در اینجا مطرح می‌شود این است که «از بین روش‌های نصب وردپرس در یک زیردامنه یا یک مسیر فرعی، کدام‌ یک در بهبود سئو (SEO) مؤثرتر است؟»

نحوه برخورد موتورهای جستجو با زیردامنه‌ها و دامنه‌های اصلی متفاوت است و زیردامنه‌ها به عنوان وب‌سایت‌های کاملاً مجزا در نظر گرفته می‌شوند. در طرف مقابل، مسیرهای فرعی از ویژگی‌های دامنه اصلی خود بهره می‌برند؛ به همین دلیل اغلب در رتبه‌های بالاتر موتورهای جستجو قرار می‌گیرند. در ادامه، مراحل ایجاد یک مسیر فرعی و نصب وردپرس در آن را توضیح می‌دهیم.

مراحل نصب وردپرس در یک مسیر فرعی

در ادامه، مراحل نصب وردپرس در یک مسیر فرعی را بررسی می‌کنیم.

قدم اول: ایجاد یک مسیر فرعی در دامنه اصلی

در ابتدا شما باید یک مسیر فرعی یا پوشه را در روت (Root) دامنه اصلی ایجاد کنید (در این آموزش، مثال دامنه اصلی ما faradars.org است). این مسیر یا پوشه، محل نصب وردپرس شما خواهد بود. از بخش «File Manager» در پنل سرویس میزبانی (Hosting) خود یا با استفاده از یک سرویس‌دهنده «FTP»، به دیتابیس وردپرس خود متصل شوید. هنگامی که اتصال صورت گرفت، به پوشه روت وب‌سایتتان بروید. معمولاً پوشه روت، در پوشه public_html قرار دارد.

اگر وردپرس را پیش از این نصب کرده باشید، فایل‌ها و پوشه‌های آن را در مسیر روت خواهید دید. در اینجا، درون صفحه کلیک راست کرده و از منوی ظاهر شده، گزینه «Create Directory» را انتخاب کنید.

نام مسیر فرعی را با دقت انتخاب کنید. این نام، بخشی از آدرس اینترنتی سایت وردپرس شما خواهد بود و کاربران برای دسترسی به سایت، آن را درون مرورگر خود تایپ خواهند کرد. به عنوان مثال، اگر نام این مسیر، «courses-list» باشد، آدرس وب‌سایت به صورت زیر خواهد بود:

https://faradars.org/courses-list/

قدم دوم: آپلود کردن فایل‌های وردپرس

بعد از ساخت مسیر فرعی، چیزی درون آن قرار ندارد. در این مرحله، باید فایل‌های وردپرس را درون مسیر فرعی آپلود (Upload) کنید. برای این کار، ابتدا به سایت «وردپرس» بروید و بر روی گزینه «Download WordPress» کلیک کنید.

مرورگر شما، یک فایل زیپ (Zip) که حاوی آخرین نسخه وردپرس است را دانلود می‌کند. بعد از اتمام دانلود، محتویات درون این فایل را استخراج (Extract) کنید. پس از این کار، پوشه‌ای با نام «wordpress» خواهید دید که تمام فایل‌های مربوط به نصب وردپرس، درون آن قرار دارد. به مسیر فرعی که در مرحله قبل ساختید متصل شوید و تمام فایل‌های موجود در پوشه wordpress را به آن مسیر انتقال دهید.

قدم سوم: ساخت یک دیتابیس جدید

وردپرس، تمام محتویات سایت شما را درون یک دیتابیس (Database) ذخیره می‌کند. برای استفاده از سایت جدیدی که در مسیر فرعی نصب کرده‌اید، باید یک دیتابیس جدید ایجاد کنید. برای این کار، به پنل سرویس میزبانی خود رفته و بر روی گزینه «MySQL Databases» کلیک کنید (نام این گزینه در پنل‌های cPanel و DirectAdmin تفاوت چندانی باهم ندارد).

در صفحه بعد، یک نام برای دیتابیس خود انتخاب کنید و سپس روی گزینه «Create Database» کلیک کنید تا مراحل ساخت دیتابیس جدید ادامه یابد.

اکنون دیتابیس MySQL شما ایجاد شده است. برای استفاده از این دیتابیس، به یک نام کاربری برای MySQL نیاز دارید. به بخش پایین صفحه بروید و در قسمت «MySQL Users»، یک نام کاربری و رمز عبور انتخاب کنید. در انتها، بر روی گزینه «Create User» کلیک کنید.

در مرحله بعد، باید به کاربری که در مرحله قبل ایجاد کردید، اجازه کار با دیتابیس را بدهید. به قسمت پایین و بخش «Add User to Database» بروید. در کادر «User»، نام کاربری و دیتابیس جدیدی که ایجاد کردید را انتخاب کنید.

بر روی گزینه «Add» کلیک کنید. با اتمام این مرحله، امکان کار با دیتابیس برای کاربر فراهم می‌شود.

قدم چهارم: نصب وردپرس

اکنون که تمام مراحل اولیه انجام شد، باید وردپرس را در مسیر فرعی نصب کنید. انجام این کار را با یک مثال توضیح می‌دهیم. اگر نام دامنه وب‌سایت شما «faradars.org» و نام مسیر فرعی که فایل‌های وردپرس در آن آپلود شده است، «courses-list» باشد، باید آدرس اینترنتی مسیر فرعی ایجاد شده را مانند مثال زیر در مرورگر خود وارد کنید:

https://faradars.org/courses-list

با وارد کردن آدرس اینترنتی و فشردن کلید «Enter»، صفحه مراحل نصب وردپرس برای شما باز خواهد شد. اولین کاری که باید انجام دهید، انتخاب زبان است. پس از این کار، بر روی گزینه «Continue» کلیک کنید.

در صفحه بعد، از شما خواسته می‌شود تا نام دیتابیس (در کادر Database Name)، نام کاربری دیتابیس (در کادر Username)، رمز عبور (در کادر Password) و میزبان دیتابیس (در کادر Database Host) را وارد کنید.

پس از انجام این مراحل، وردپرس شما را به دیتابیس متصل می‌کند و سپس پیام زیر به نمایش درمی‌آید:

بر روی گزینه «Run the install» کلیک کنید. در صفحه‌ای که ظاهر می‌شود، باید عنوان سایت (در کادر Site Title)، نام کاربری مدیر سایت (در کادر Username)، رمز عبور (در کادر Password) و آدرس ایمیل (در کادر Your Email) را وارد کنید.

اکنون وب‌سایت وردپرس جدید شما در مسیر فرعی نصب شد. با وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور، می‌توانید به پنل مدیریتی وب‌سایت خود وارد شوید.

فایل‌های «htaccess.» در پوشه روت وردپرس، وظیفه کنترل محدودیت‌های اعمالی بر مسیرهای موجود در وب‌سایت را بر عهده دارند. اگر شما یک وردپرس جداگانه در مسیر روت وب‌سایت خود نصب کرده باشید (مانند کاری که ما در این مقاله انجام دادیم)، فایل‌های htaccess. موجود در مسیر فرعی، باعث ایجاد تداخل و بروز خطای 404 در وب‌سایتتان خواهند شد.

برای حل این مشکل، باید فایل htaccess. موجود در مسیر فرعی را تغییر دهید. به این منظور، کد زیر را با کد موجود در این فایل جایگزین کنید:

# BEGIN WordPress
<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine On
RewriteBase /your-subdirectory/
RewriteRule ^index\.php$ - [L]
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule . /your-subdirectory/index.php [L]
</IfModule>
 
# END WordPress

در درون این کد (خط 8)، باید نام مسیر فرعی خود را جایگزین عبارت «your-subdirectory» کنید. پس از ذخیره تغییرات، وب‌سایت جدید شما در مسیر فرعی مشخص شده، بدون هیچ مشکلی آماده به کار خواهد بود.

اگر تمایل به مطالعه بیشتر در مورد این موضوعات را داشته باشید؛ شاید آموزش های زیر نیز برای شما مفید باشند:

#

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
wpbeginner
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *