آموزش مدیریت شیت ها در اکسل – به زبان ساده

۵۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
آموزش مدیریت شیت ها در اکسل – به زبان ساده

مایکروسافت اکسل ابزار کارآمدی برای طراحی، سازماندهی و مرتب کردن داده‌هاست. شیت‌ها در اکسل نقش مهم و حیاتی را در قابلیت‌های متنوع و مختلف اکسل ایفا کرده و انجام بسیاری از عملیات‌ را آسان می‌کنند.هر کاربری در هر سطح استفاده از اکسل، با شیت‌ها سروکار دارد و نیاز است نحوه مدیریت آن‌ها را بداند. در این مطلب از مجله فرادرس به‌طور حرفه‌ای به آموزش مدیریت شیت ها در اکسل می‌پردازیم.

997696

شیت در اکسل چیست؟

شیت در اکسل یک برنامه یا سند نرم‌افزاری است که سطرها و ستون‌هایی برای جمع‌آوری و مرتب‌سازی داده‌ها دارد. یک شیت اکسل همچنین به کاربران اجازه می‌دهد که فرمول‌های ریاضیاتی و آماری را روی داده‌ها اعمال کنند و برای مقاصد مختلف کاری داده‌ها را تحلیل کنند. در این تعریف به طور خلاصه شیت را در اکسل معرفی کردیم، در ادامه روش ساخت شیت در اکسل را آموزش می‌دهیم.

ساخت شیت جدید در اکسل

برای ایجاد یک شیت جدید در اکسل به ترتیب زیر عمل کنید:

  • به طور پیش فرض وقتی که مایکروسافت اکسل را باز می‌کنید، گزینه‌هایی برای انتخاب بین انواع مختلف شیت وجود دارد.
صفحه پیش فرض اکسل برای انتخاب نوع شیت
برای نمایش در ابعاد بزرگ‌تر، روی تصویر کلیک کنید.
  • می‌توانید گزینه مدنظر را بر حسب نیاز انتخاب کنید در این مثال یک شیت خالی یا  «Blank Sheet» ایجاد کردیم.
نمایش یک شیت برای مدیریت شیت‌ها در اکسل
برای نمایش در ابعاد بزرگ‌تر، روی تصویر کلیک کنید.

مسیر یادگیری اکسل با فرادرس

اکسل برنامه بسیار جامعی است و برای تسلط بر آن، راه درازی پیش‌ روی هر کاربر قرار دارد. فراتر از مدیریت شیت‌ها در اکسل، فرادرس فیلم‌های آموزشی مفصل و کاملی برای آموزش اکسل تهیه کرده است. با مشاهده فیلم‌های آموزشی فرادرس زیر، یادگیری این برنامه کاربردی را به‌طور جامع و اصولی در فرادرس آغاز کنید:

اگر مایلید تمامی فیلم‌های آموزشی اکسل فرادرس را یکجا مشاهده کنید، روی لینک زیر کلیک کنید:

مجموعه فیلم های آموزشی اکسل

افزودن شیت بیشتر در اکسل

ممکن است گاهی به بیش از یک شیت در اکسل نیاز داشته باشید به بیش از یک شیت در اکسل «Workbook» می‌گویند. برای افزودن یک شیت جدید کافیست روی نام شیت فعلی در پایین صفحه در زبانه کاربرگ، کلیک راست کنید و روی گزینه «Insert» بزنید.

انتخاب گزینه Insert در منوی راست کلیک شیت‌ها

با انتخاب گزینه Insert پنجره‌ای باز می‌شود که می‌توانید در این پنجره تنظیمات شیت جدید را بسته به نیاز انتخاب کرده و سپس گزینه OK را بزنید.

پنجره Insert برای افزودن شیت به پرک بوک در اکسل

در بخش بعدی به آموزش تغییر نام شیت می‌پردازیم.

تغییر نام شیت در اکسل

می‌توانید برای شیت‌ها در اکسل نام دلخواه و مد نظر خود را انتخاب کنید. برای این کار روی نام شیت مد نظر در پایین صفحه کلیک راست کنید و در منوی باز شده روی گزینه «Rename» بزنید.

انتخاب گزینه Delete در منوی راست کلیک شیت‌ها

حذف شیت در اکسل

اگر قصد دارید شیت ایجاد شده را در اکسل حذف کنید می‌توانید روی نام شیت مد نظر در پایین صفحه راست کلیک کنید و در منوی باز شده روی گزینه «Delete» یا حذف بزنید.

انتخاب گزینه Delete در منوی راست کلیک شیت‌ها

مخفی کردن یک شیت در اکسل

گاهی اوقات برای بهبود نمایش و آسان کردن مدیریت شیت‌ها، نیاز است یک شیت را موقتاً مخفی کنیم. مشابه بخش‌های قبلی، برای این کار تنها کافیست روی نام شیت مد نظر در پایین صفحه راست کلیک کنید و در منوی باز شده روی گزینه «Hide» بزنید.

انتخاب گزینه Hide در منوی راست کلیک شیت‌ها

برای نمایش مجدد شیت مخفی شده کافیست روی های موجود راست کلیک کنید و گزینه «Unhide» را بزنید. با این کار پنجره‌ای باز می‌شود که می‌توانید شیت مخفی شده مد نظر را در این پنجره انتخاب کنید و روی گزینه OK بزنید.

پنجره Unhide برای لغو مخفی کردن شیت در اکسل

حرکت دادن یا کپی یک شیت در اکسل

برای حرکت دادن یا کپی کردن شیب در اکسل، کافیست مانند روش‌های قبل روی نام شیت مد نظر راست کلیک کنید و روی گزینه «Move or Copy» در منوی باز شده بزنید.

انتخاب گزینه Move or Copy در منوی راست کلیک شیت‌ها

با این کار پنجره‌ای باز می‌شود که در این پنجره می‌توانید شیت مد نظر خود و سپس Workbook مقصد را انتخاب کنید. اگر مایلید شیت در Workbook مقصد کپی شود، تیک گزینه «Create a copy» را بزنید

پنجره Move or Copy شیت ها دراکسل

مدیریت شیت‌ ها در اکسل با رمزگذاری

در مدیریت شیت ها در اکسل برای محافظت از شیت‌ها، نیاز است رو نام شیت در پایین صفحه، کلیک راست کنید و در منوی باز شده روی گزینه «Protect Sheet» بزنید. البته پیش‌تر نیز در مجله فرادرس راجع به حفاظت از شیت‌ها در برابر ویرایش صحبت کرده‌ایم که می‌توانید مطلب مربوطه را برای اطلاعات بیشتر، مطالعه کنید.

انتخاب گزینه Protect Sheet در منوی راست کلیک شیت‌ها

پنجره‌ «Protect Sheet» باز می‌شود. در این پنجره می‌توانید رمزی را برای شیت وارد کنید و عملیاتی که مایلید انجام آن‌ها بدون داشتن رمز ممکن نباشد، در لیست انتخاب کنید.

پنجره رمز گذاری شیت در اکسل

با زدن OK، تنظیمات انتخابی شما اعمال خواهد شد.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
simplilearn
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *