فناوری خودران اتومبیل‌ های تسلا چگونه کار می‌کند؟

۶۰۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۳۱ تیر ۱۳۹۷
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
فناوری خودران اتومبیل‌ های تسلا چگونه کار می‌کند؟

از زمان اختراع اتومبیل توسط کارل بنز، مهندسان همواره سعی کردند رانندگی را آسان‌تر کنند. به‌وجود آمدن تکنولوژی و نوآوری‌هایی مانند جعبه دنده اتوماتیک، کروز کنترل، هشدار خروج از خط و تا همین اواخر پارک خودکار، باعث شدند روز به روز به بالاترین سطح فناوری خودران نزدیک شویم. این فناوری طبق دسته‌بندی سازمان ملی ایمنی بزرگراه‌ها (NHTSA) به 5 سطح تقسیم بندی می‌شود که در سطح 0 کنترل خودرو کاملا در اختیار راننده است و در سطح 4 سیستم‌ها و تجهیزات تکنولوژی خودران، کنترل را به صورت کامل در دست می‌گیرند و حتی نیازی به هوشیاری راننده نیست. شرکت آمریکایی تسلا یکی از خودروسازان پیشرو در این زمینه به شمار می‌رود که توانسته این تکنولوژی را در محصولات تولید انبوه قرار دهد.

تسلا در سال 2003 توسط ایلان ماسک در شهر پالو آلتو ایالت دلور تاسیس شد. طی سال‌های اخیر این شرکت توانسته با توسعه فناوری‌های پیشرفته سهم مهمی در ترقی صنعت خودروسازی داشته باشد. سیستم خودران تسلا یکی از تکنولوژی‌های برتر این شرکت به شمار می‌رود که در سال 2017 و بعد از گذشت یک آپدیت وارد نسل 2.1 خود شده است.

این فناوری هم‌اکنون روی خودروهای مختلف کمپانی تسلا از جمله مدل 3، مدل X و مدل S قرار دارد. سیستمی که در ابتدا مورد حیرت کارشناسان خودرویی قرار گرفت و همچنان با گذشت 4 سال از زمان معرفی آن، جذاب و هیجان انگیز است. در این مطلب قصد داریم نگاهی بر این فناوری و نحوه کارکرد آن داشته باشیم.

اجزای تکنولوژی خودران تسلا

سیستم خودران تسلا از سنسورهای متعددی تشکیل شده است که در جای‌جای بدنه قرار گرفته‌اند. این سنسورها کمک می‌کنند تا سیستم بتواند از محیط اطراف و خصوصا وسایل نقلیه‌ای که در کنار خودرو حرکت می‌کنند، درک مناسبی داشته باشد. دوربین جلو سه‌گانه (اصلی، دید محدود و دید باز)، دوربین عقب با عمق دید 50 متر، رادار جلو، سیستم کنترل ترمز الکتریکی با دقت بالا، 12 سنسور فراصوت با محدوده عملکردی 8 متر در تمام بدنه، دوربین‌های دید جانبی جلو، دوربین‌های دید جانبی دید عقب و پلت‌فرم انویدیا DRIVE PX 2AI سخت‌افزار این سیستم را شامل می‌شوند.

سنسورها

این سنسورهای فراصوت که با چینش خاصی در اطراف خودرو قرار گرفته‌اند، هر جسم متحرکی را می‌توانند با هر سرعتی در فاصله 8 متری خود احساس کنند. درحقیقت سیستم خودران تسلا با استفاده از این سنسورها می‌تواند فاصله دقیق اجسام را تا خودرو اندازه گیری کند و متناسب با آن مسیر یا سرعت حرکت را تغییر دهد.

رادار

رادار جلوی خودرو وظیفه شناسایی دیگر خودروها و اجسام متحرک را برعهده دارد. برد عملکردی این رادار 160 متر است.

دوربین سه‌گانه

این دوربین در پشت و بالای شیشه جلو و دقیقا زیرآینه دید عقب قرار گرفته است. سه لنز اصلی، دید محدود و دید باز در دوربین سه‌گانه تسلا وجود دارد که به‌ترتیب برد عملکردی 150، 250 و 60 متر را دارند. در داخل دوربین کامپیوتر کوچکی وجود دارد که موانع روبه‌روی خودرو را شناسایی می‌کند. در حقیقت این قطعه چشمان سیستم خودران است و می‌تواند با شناسایی ترافیک، عابرپیاده، نشانه‌های ترافیکی جاده، نشانه‌های روی سطح جاده، خطوط و هر چیز دیگری که در مقابل وسیله نقلیه قرار می‌گیرد، اطلاعات آن را به پلت‌فرم مخابره کند و سپس با پردازش این اطلاعات، تصمیم مناسبی توسط سیستم اتخاذ شود.

شیوه فعال/غیر فعال کردن سیستم

کافی است اهرم مربوط به کروز کنترل را دو بار به سمت خود بکشید تا الکترون‌ها و کدهای دو دویی کنترل خودرو را در دست بگیرند! اگر منصرف شدید و تصمیم گرفتید از دنیای تکنولوژی دوری کنید می‌توانید با فشار دادن انتهای اهرم کروز کنترل، حرکت دادن آن به سمت جلو یا ترمز گرفتن، این سیستم را غیر فعال کنید. همچنین با تغییر زاویه فرمان تکنولوژی خودران تسلا مدیریت رانندگی را بار دیگر بر عهده شما می‌گذارد.

از این سیستم چه انتظاراتی می‌توان داشت؟

زمانیکه تکنولوژی خودران را فعال می‌کنید، خودرو شما می‌تواند در یک لاین جاده حرکت کند و درصورتی که قصد تغییر لاین داشته باشید، کافی است راهنمای سمت مربوطه را روشن کنید. با این کار خودرو به همان سمتی که تمایل دارید حرکت می‌کند، بدون اینکه نیاز به حرکت فرمان و توجه به پشت سر خود داشته باشید. همچنین مطابق با ترافیک، سرعت خودرو تنظیم می‌شود و درصورت رخ دادن تصادف، ترمزها به داد شما خواهند رسید!

سیستم در شرایط اضطراری و درحالتی که در مدیریت خودرو ناتوان باشد، با چند بوق به شما اطلاع می‌دهد تا کنترل خودرو را بار دیگر در دست بگیرید. لازم به ذکر است که در تمام طول مدت رانندگی خودکار می‌بایست دستان خود را بر روی فرمان نگاه دارید؛ چراکه احتمال تصادف در هر شرایطی وجود دارد و البته هنوز فناوری خودران به بلوغ نرسیده است.

این سیستم می‌تواند پارک خودکار دوبل و مورب را انجام دهد. همچنین با بهره‌گیری از سیستم خودران تسلا می‌توانید خودرو خود را از پارکینگ بیرون بیاورید و سپس سوار آن شوید. نکته قابل ملاحظه‌ای که بعضی از خریداران تسلا به آن توجه ندارند این است که هنوز سیستم نامبرده در خیابان‌های شهری و مناطق مسکونی قابل استفاده نیست و تنها در بزرگراه‌ها و طبق قوانین خاص کاربرد دارد.

دست‌ها همیشه روی فرمان، حتی در هنگام رانندگی خودران

همانطور که پیش‌تر گفته شد، سیستم خودران تسلا باوجود پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای که داشته‌ است، همچنان به هوشیاری انسان در مواقع خطرناک نیاز دارد. به همین جهت در هنگام رانندگی خودران، می‌بایست دست‌ها را بر روی فرمان قرار دارد.

کمپانی تسلا به همین منظور در اولین سال عرضه این تکنولوژی یعنی اکتبر سال 2014 طی بیانیه‌ای گفت که راننده همچنان مسئولیت کنترل خودرو را بر عهده دارد و اطلاعاتی که توسط سیستم خودران جمع‌آوری می‌شوند در اختیار وی قرار می‌گیرد. همچنین بیان داشت که این سیستم تنها درصورتی فعال است که دستان شما روی فرمان باقی بماند و درغیر این صورت به‌صورت شنیداری و دیداری هشدار می‌دهد. اگر باز هم به اخطارهای سیستم توجه نکنید، سرعت خودرو به آرامی کاهش می‌یابد و به صفر می‌رسد.

همواره در حال بهبود

دوربین، رادار، سنسورهای التراسونیک و GPS با یکدیگر همکاری می‌کنند تا بازخوردی واقعی از اتفاقات اطراف را برای هوش مصنوعی سیستم بفرستند. سپس این داده‌ها پردازش می‌شوند و مطابق با آن، جهت فرمان و سرعت خودرو تغییر می‌یابد. همچنین سیستم خودران تسلا به طور مداوم از نحوه رانندگی خودروهای دیگر برای بهبود پردازش اطلاعات خود استفاده می‌کند. با آپدیت‌های مختلفی که شرکت ارائه می‌دهد، این تکنولوژی دائما در حال پیشرفت است و بنابراین می‌توان هر لحظه شاهد اضافه شدن امکانات جدیدی برای آن باشیم.

اگر مطلب بالا برای شما مفید بوده است احتمالاً آموزش‌هایی که ادامه آمده‌اند نیز برایتان کاربردی خواهند بود:

^^

بر اساس رای ۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۱ دیدگاه برای «فناوری خودران اتومبیل‌ های تسلا چگونه کار می‌کند؟»

سلام ممنون از مطالب ارسالی
بنده می خواستم ببینم سیستم های فنی چطور کار می کنه
چند تا باتری داره
ماشین خودش می تونه باترها رو شارژ کنه
موتور و گیربکسش چطور کار می کنه

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *