ستارگان نوترونی — زنگ تفریح [ویدیوی کوتاه علمی]

۸۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
ستارگان نوترونی — زنگ تفریح [ویدیوی کوتاه علمی]

تلسکوپ فضایی هابلِ سازمان ناسا، نور فروسرخ غیرعادی را که از یک ستاره نوترونی نزدیک متشعشع می‌شد، شناسایی کرد. ستاره‌های نوترونی با متلاشی شدن ستاره‌های پرجرم که سوختشان به پایان رسیده است، به وجود می‌آیند. این نور که پیش از این از دید بشر پنهان مانده بود را می‌توان به دو شیوه تفسیر کرد که در ادامه بیان شده‌اند. اولین احتمال این است که دیسکی از غبار، ستاره نوترونی را در بر گرفته است. احتمال دوم، برخورد بادی پر انرژی با گازهای موجود در فضای بین ستاره‌ای است، که محل تشکیل ستاره نوترونی نیز محسوب می‌شود.

انیمیشنی که در اینجا مشاهده می‌کنید، ستاره نوترونی را به همراه دیسکی گرم از غبار به تصویر می‌کشد که نوری فروسرخ تولید می‌کند. از دیسک مذکور به طور مستقیم عکس برداری نشده، اما یک روش برای تفسیر داده‌های به دست آمده، فرض کردن دیسکی است که می‌تواند قطری حدود ۱۸ میلیون مایل داشته باشد. این دیسک بایستی از بقایای اختری که پس از انفجار ابرنواختر، به ستاره نوترونی باز می‌گردند تشکیل شده باشد. اگرچه ستارگان نوترونی به طور عمده در حوزه تشعشعات رادیویی و پر انرژی همانند پرتوهای ایکس مطالعه می‌شوند، مطالعات اخیر بیانگر این حقیقت است که با مطالعه این ستارگان در حوزه نور فروسرخ، می‌توان به اطلاعات جالب جدیدی درباره آن‌ها دست یافت.

ستارگان نوترونی را «تپ‌اختر» نیز می‌نامند، چرا که دوران فوق‌العاده سریعشان (معمولاً کسری از ثانیه و در این ویدئو ۱۱ ثانیه) موجب تابش‌های متغیر با زمان از نواحی تابنده می‌شود. با بهره‌گیری از تلسکوپ فضایی جیمز وب، در آینده فضانوردان امکان مطالعات بیشتری را در محدوده نور فروسرخ به منظور درک هرچه بهتر سیر تکاملی ستارگان نوترونی، خواهند داشت.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *