رشته ادبیات زبان انگلیسی | معرفی، حقوق و درآمد و بازار کار

۶۶۰۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۷ دقیقه
رشته ادبیات زبان انگلیسی | معرفی، حقوق و درآمد و بازار کار

در این مطلب از مجموعه مطالب معرفی رشته‌های دانشگاهی مجله فرادرس، به رشته ادبیات زبان انگلیسی پرداخته‌ایم و سعی کرده‌ایم تناسب آن با روحیات افراد، دروسی که برای موفقیت در این رشته باید در آن‌ها پایه‌ای قوی‌تر داشت، گرایش‌های آن، بازار کار و سایر موارد مرتبط را بررسی کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

رشته ادبیات زبان انگلیسی مناسب چه کسانی است؟

رشته ادبیات انگلیسی برای کسانی مناسب است که علاقه دارند علاوه بر زبان انگلیسی، با تاریخچه ادبیات انگلیسی، آثار ادبی، سبک های ادبی، ادیبان و شاعرانی که آثاری را به زبان انگلیسی دارند و به طور کل، ادبیات منتشر شده به زبان انگلیسی آشنا شوند.

ادبیات انگلیسی در طول بیش از ۱۴۰۰ سال توسعه داده شده است. ادبیات انگلیسی در واقع به نوشتارهایی اشاره دارد که به زبان انگلیسی و توسط ادیبان و سخنورانی به رشته تحریر درآمده است که در انگلستان یا دیگر کشورها حضور داشته‌اند. ادیبانی از نقاط مختلف جهان، از آسیا گرفته تا آمریکا و کشورهای مختلف اروپایی، آثاری را به زبان انگلیسی منتشر کرده‌اند.

در رشته ادبیات زبان انگلیسی  علاوه بر آنکه فراگیر زبان انگلیسی را می‌آموزد، با آثار ادبی گوناگون نوشته شده به زبان انگلیسی، سبک‌های تولید آثار ادبی، ادیبان و شاعرانی که آثاری را به زبان انگلیسی دارند و دیگر مباحث حوزه ادبیات انگلیسی آشنا می‌شود. در واقع می‌توان گفت رشته ادبیات انگلیسی و ادبیات فارسی از جهت محوریت کلی که دنبال می‌کنند مشابه هستند، ولی در رشته ادبیات انگلیسی، فرد هم باید مهارت زبان انگلیسی را فرابگیرد و در خود تقویت کند و هم با دنیای آثار ادبی کشورهای انگلیسی و سبک‌ها و آثار گوناگون دوران‌های گوناگون آشنا شود.

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در مورد رشته ادبیات زبان انگلیسی در ایران در نظر داشت این است که این رشته، در کنکور مقطع کارشناسی جزو رشته‌های شناور محسوب می‌شود و می‌توان آن را در کنار یکی از رشته‌های اصلی مانند ریاضی-فیزیک، علوم تجربی یا علوم انسانی انتخاب کرد. البته، آزمون این رشته در روزی جدا از رشته‌های اصلی برگزار می‌شود و دروس منبع آن برای آزمون رشته مترجمی زبان انگلیسی نیز با دروس رشته اصلی فرد تفاوت‌هایی دارد که در بخش بعدی به آن پرداخته شده است. در واقع، فرد در عین حال که در کنکور ریاضی، تجربی یا علوم انسانی شرکت می‌کند، در کنکور زبان‌های خارجی نیز شرکت می‌کند و در صورت قبولی در مرحله اول، در مرحله انتخاب رشته می‌تواند رشته مترجمی زبان انگلیسی یا رشته ادبیات زبان انگلیسی را انتخاب کند. شایان توجه است که رشته ادبیات زبان انگلیسی، در دو مقطع کاردانی و کارشناسی در کنکور وجود دارد.

رشته ادبیات زبان انگلیسی | معرفی، حقوق و درآمد و بازار کار

کدام دروس دوره دبیرستان در رشته ادبیات زبان انگلیسی بیشتر کاربرد دارند؟

در کنکور رشته ادبیات زبان انگلیسی دروس زبان و ادبیات فارسی، زبان عربی، فرهنگ و معارف اسلامی، زبان خارجی و زبان تخصصی انگلیسی جزو منابع آزمون محسوب می‌شوند. هر یک از این دروس ضریب خاصی را در کنکور دارند که با توجه به تغییر احتمالی آن در سال‌های مختلف، فرد حتما باید آن را در دفترچه کنکور سالی که طی آن در آزمون شرکت می‌کند، بررسی کند.

گرایش‌های رشته ادبیات زبان انگلیسی برای ادامه تحصیل چه هستند؟

امکان ادامه تحصیل در رشته ادبیات زبان انگلیسی در مقطع ارشد و دکترا در ایران وجود دارد. منابع این آزمون در دو دسته زبان عمومی و تخصصی هستند که عنوان دقیق و سرفصل‌ها طی سال‌های مختلف متفاوت است و افراد باید برای آگاهی از آن‌ها اطلاعیه‌های سازمان سنجش را دنبال کنند.

مهم‌ترین دروس دانشگاهی رشته ادبیات زبان انگلیسی چه هستند؟

در ادامه این مطلب، لیست دروس عمومی، دروس پایه و تخصصی رشته ادبیات زبان انگلیسی ارائه شده است. البته،‌ باید توجه داشت که عناوین دروس و سرفصل‌های آموزشی، از دانشگاهی به دانشگاه دیگر و از سال تحصیلی به سال تحصیلی دیگر، ممکن است متفاوت باشد. اما شکل برنامه آموزشی برای رشته ادبیات زبان انگلیسی به صورت زیر است.

دروس عمومی رشته ادبیات زبان انگلیسی

  • اخلاق و تربیت اسلامی
  • انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن
  • تاریخ اسلام
  • (+) تربیت بدنی (۱ و ۲)
  • فارسی
  • متون اسلامی
  • اندیشه اسلامی (۱ و ۲)
  • جمعیت و تنظیم خانواده

دروس پایه رشته ادبیات زبان انگلیسی

دروس تخصصی رشته ادبیات زبان انگلیسی

فارغ التحصیل رشته ادبیات زبان انگلیسی در چه کارها و صنایعی می‌تواند شاغل شود؟

برخی از فرصت‌های شغلی موجود برای این افراد در ادامه آمده است.

  • استاد دانشگاه یا مدرس زبان انگلیسی
  • روزنامه‌نگاری
  • نویسندگی مجله
  • دستیار تحریریه
  • (+) ویراستار/تصحیح‌گر در انتشارات
  • فرهنگ‌نویسی
  • ترجمه کتاب‌ها، نمایشنامه ها؛، فیلم‌نامه‌ها و هرگونه آثار ادبی
  • (+) کپی‌رایتر دیجیتال
  • مدیر محتوای وب
  • نویسنده
  • (+) شرکت‌های بازرگانی
  • وزارت امور خارجه و سازمان‌های تابعه و همچنین، سفارت‌ها
  • کلیه سازمان‌های مرتبط با توریست‌ها و افراد خارجی
  • روابط عمومی
  • و بسیاری از دیگر موارد ...

رشته ادبیات زبان انگلیسی | معرفی، حقوق و درآمد و بازار کار

بازار کار رشته ادبیات زبان انگلیسی به چه صورت است؟

دانش و مهارتی که افراد در طول فراگیری رشته زبان انگلیسی کسب می‌کنند در اغلب بخش‌های کاری کاربرد دارد و این یعنی، بازار کار دانش‌آموختگان رشته ادبیات انگلیسی محدود به یک صنف خاص نیست. حرکت جهان به سمت دهکده جهانی، با سرعت زیادی انجام شده است و همین امر، لزوم ارتباطات با دیگر ملیت‌ها و کشورها را یادآور می‌شود. در چنین شرایطی، تسلط به زبان انگلیسی به عنوان یکی از زبان‌هایی که در سراسر جهان کاربرد و متکلمان زیادی دارد، یک مزیت مهم است. دانش‌آموختگان رشته ادبیات انگلیسی می‌توانند در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف مشغول به کار شوند.

برای ورود به بازار کار، علاوه بر آشنایی با مهارت‌های تخصصی رشته مورد نظر باید با سایر مهارت‌های فردی هم آشنایی داشته باشید. در حقیقت، این مهارت‌های فردی هستند که یک شخص را از میان رقبا متمایز می‌کنند و سبب موفقیت او در زمینه‌ها و موقعیت‌های شغلی می‌شوند. چنین مهارت‌هایی سبب تعامل بهتر فرد در سازمان و محیط‌های کاری خواهد شد و به طور معمول با نام «مهارت‌های نرم» از آن نام می‌برند. به همین دلیل، برای یادگیری مهارت‌های فردی، مشاهده مجموعه فیلم‌‌های آموزش توسعه مهارت فردی فرادرس پیشنهاد می‌شود که لینک آن در زیر آورده شده است.

امکان ادامه تحصیل در رشته ادبیات زبان انگلیسی در داخل ایران چگونه است؟

در ایران، امکان ادامه تحصیلی در رشته ادبیات زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا وجود دارد. برای مقطع دکترا هم در دانشگاه دولتی روزانه و شبانه، هم در دانشگاه آزاد اسلامی و هم در برخی از دیگر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مانند پیام نور و غیر انتفاعی امکان ادامه تحصیل وجود دارد. در مقطع دکترا اما، در حال حاضر تمرکز در دانشگاه دولتی و برخی از واحدهای دانشگاه‌های آزاد اسلامی است.

امکان ادامه تحصیل در رشته ادبیات زبان انگلیسی در خارج از کشور به چه صورت است؟

در کشورهای گوناگون دنیا، بورس‌های تحصیلی و فرصت‌های مطالعاتی برای افراد علاقه‌مند به ادامه تحصیل در رشته ادبیات زبان انگلیسی وجود دارد. در موارد متعددی نیز فرد می‌تواند با پرداخت هزینه‌های تحصیل و زندگی خود، در دیگر کشورها به ادامه تحصیل در این رشته بپردازد. دانش‌آموختگان زبان انگلیسی معمولا می‌توانند با جستجوی فرصت‌های تحصیلی و بورس‌های موجود برای عنوان رشته «English Studies» یا «English Literature» که به طور خلاصه در برخی موارد «English» گفته می‌شود، به بررسی موقعیت‌های موجود برای ادامه تحصیل در خارج از کشور بپردازند.

برای آشنایی بیشتر و بهتر با سایر رشته‌های دانشگاهی روی این لینک کلیک کنید.

توجه داشته باشید که در بیشتر موارد، برای ادامه تحصیل در خارج از کشور، باید با زبان‌ خارجی کشور مورد نظر و همچنین زبان انگلیسی آشنایی خوبی داشته باشید. علاوه بر این، برای اثبات آشنایی با زبان انگلیسی نیز به شرکت در آزمون‌های بین‌المللی و معتبر زبان خارجی مانند تافل، آیلتس و دولینگو نیاز دارید. برای شروع این مسیر می‌توانید از مجموعه فیلم‌های آموزش زبان انگلیسی فرادرس کمک بگیرید.

دروس دانشگاهی رشته ادبیات زبان انگلیسی تا چه میزان نیازهای بازار کار را پاسخگو هستند؟

بر کسی پوشیده نیست که شکاف بین صنعت و دانشگاه در داخل ایران زیاد است و در همه رشته‌های دانشگاهی این موضوع صدق می‌کند. رشته ادبیات زبان انگلیسی نیز از این موضوع مستثنی نیست. ولیکن، با توجه به ماهیت این رشته، می‌توان گفت که دروس دانشگاهی می‌توانند دانش پایه‌ای خوبی را به فرد ارائه کند. اما فرد نیاز دارد در کنار دروس پایه‌ای دانشگاه، مهارت‌های ترجمه، دانش زبانی، دایره لغت و اطلاعات خود را افزایش دهد و با تکرار و تمرین و انجام کارهای ترجمه متعدد، تجربه و مهارت کسب کند.

سوالات رایج درباره رشته ادبیات زبان انگلیسی

در ادامه این مطلب، برای درک بهتر مطلب رشته ادبیات زبان انگلیسی به تعدادی از پرسش‌های رایج در این خصوص پاسخ داده‌ایم.

رشته ادبیات زبان انگلیسی مناسب چه کسانی است؟

رشته ادبیات انگلیسی برای کسانی مناسب است که علاقه دارند علاوه بر زبان انگلیسی، با تاریخچه ادبیات انگلیسی، آثار ادبی، سبک های ادبی، ادیبان و شاعرانی که آثاری را به زبان انگلیسی دارند و به طور کل، ادبیات منتشر شده به زبان انگلیسی آشنا شوند. در رشته ادبیات زبان انگلیسی  علاوه بر آنکه فراگیر زبان انگلیسی را می‌آموزد، با آثار ادبی گوناگون نوشته شده به زبان انگلیسی، سبک‌های تولید آثار ادبی، ادیبان و شاعرانی که آثاری را به زبان انگلیسی دارند و دیگر مباحث حوزه ادبیات انگلیسی آشنا می‌شود. در واقع می‌توان گفت رشته ادبیات انگلیسی و ادبیات فارسی از جهت محوریت کلی که دنبال می‌کنند مشابه هستند، ولی در رشته ادبیات انگلیسی، فرد هم باید مهارت زبان انگلیسی را فرابگیرد و در خود تقویت کند و هم با دنیای آثار ادبی کشورهای انگلیسی و سبک‌ها و آثار گوناگون دوران‌های گوناگون آشنا شود.

بازار کار رشته ادبیات زبان انگلیسی به چه صورت است؟

برای ورود به بازار کار، علاوه بر آشنایی با مهارت‌های تخصصی رشته مورد نظر باید با سایر مهارت‌های فردی هم آشنایی داشته باشید. در حقیقت، این مهارت‌های فردی هستند که یک شخص را از میان رقبا متمایز می‌کنند و سبب موفقیت او در زمینه‌ها و موقعیت‌های شغلی می‌شوند. چنین مهارت‌هایی سبب تعامل بهتر فرد در سازمان و محیط‌های کاری خواهد شد و به طور معمول با نام «مهارت‌های نرم» از آن نام می‌برند. دانش و مهارتی که افراد در طول فراگیری رشته زبان انگلیسی کسب می‌کنند در اغلب بخش‌های کاری کاربرد دارد و این یعنی، بازار کار دانش‌آموختگان رشته ادبیات انگلیسی محدود به یک صنف خاص نیست.

کدام دروس دوره دبیرستان در رشته ادبیات زبان انگلیسی بیشتر کاربرد دارند؟

در کنکور رشته ادبیات زبان انگلیسی دروس زبان و ادبیات فارسی، زبان عربی، فرهنگ و معارف اسلامی، زبان خارجی و زبان تخصصی انگلیسی جزو منابع آزمون محسوب می‌شوند. هر یک از این دروس ضریب خاصی را در کنکور دارند که با توجه به تغییر احتمالی آن در سال‌های مختلف، فرد حتما باید آن را در دفترچه کنکور سالی که طی آن در آزمون شرکت می‌کند، بررسی کند.

بر اساس رای ۶۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۱۲ دیدگاه برای «رشته ادبیات زبان انگلیسی | معرفی، حقوق و درآمد و بازار کار»

عالی بود سیستر

سلام، لطفا اگر کسی در هر کدوم از شاخه های زبان تحصیل کرده و از اینده ی شغلی و درامد این رشته اطلاع داره بگه ممنون میشم🙏

منم به این رشته خیلی علاقه دارم ولی متاسفانه میترسم که نتونم توش موفق بشم !

سلام وقت شما بخیر ممنونم بابت مقاله. آیا این مقاله مرتبا به روز رسانی میشه که لینک آموزش های مرتبط جدید بر روی نام دروس قرار بگیره؟ (مثل چند نمونه ای که زحمتشو کشیدین)
چون من دانشجوی ادبیات انگلیسی هستم و میخواستم آموزش های ویدئویی که مربوط به هر درسم هست رو نگاه کنم و توی خود سایت فرادرس نمیشه فهمید کدوم آموزش مربوط به کدوم درس رشتمه اما اینجا زحمت کشیدید و بعضی دروس رو لینک دار کردین به آموزش مرتبط. اگر برای بقیه دروس هم این زحمت رو بکشید ممنون میشم

خیلی ممنونم بابت این مقاله
بسیار مفید واقع شد(البته برای من)
بعد از کنکور زبان خود دانشگاه هم آزمون خواهد گرفت؟

با سلام؛

بله تمامی مطالب مجله فرادرس، مرتب به‌روزرسانی می‌شوند اما برای دسترسی به سایر دوره‌های فرادرس پیشنهاد می‌کنیم که از این لینک استفاده کنید.

با تشکر از همراهی شما با مجله فرادرس

سلام
یه سوال داشتم. میشه زبان انگلیسی رو تدریس کرد اما تو دانشگاه رشتۀ انگلیسی نخوند؟
جواب بدیین ممنون میشمم

سلام من پایه یازدهم رشته ریاضی هستم. سال گذشته دیپلم زبان انگلیسیم رو گرفتم… به درس ادبیات فارسی خیلی علاقه دارم و تصمیم دارم برای دانشگاه ادبیات انگلیسی بخونم اما یه مقدار میترسم که نتونم این رشته رو پاس کنم و دودل هستم…
البته یکی از دوستانم هم که همکلاسی زبان من بود امسال کنکور زبان داد و میگفت خیلی سخته و رتبه 9000 شد با اینکه هم درس مدرسش خیلی خوبه و هم زبانش تو اموزشگاه عالی بود.
حالا الان نمیدونم چیکار کنم… همون رشته ریاضی رو برای دانشگاه ادامه بدم یا زبان

سلام خدمت همه ای دوستان عزیز!
من یک شاگرد مدرسه ای افغانستانی هستم و علاقه ای شدیدی به ادامه ای تحصیل در مقطع ادبیات زبان انگلیسی دارم، میخواستم بپرسم ایا امکانش است که در دانشگاه ایران در این بخش بورسیه گرفت یا خیر؟
و اگر امکانش است شرایط اش چی قسمی است؟ یعنی چی باید کرد؟

ببخشید من رشته تجربی ام ولی خیلی زبان و ادبیات انگلیسی رو دوست دارم یعنی در حدی که استاد دانشگاه بشم . ولی خیلی ها میگن درامد نداره درسته؟ اکه تا مقطع دکتری باشه درامد چگونه اس؟

با توجه و تمرکز به همین خصوصیت به نظرم باید خیلی جدی بگیریم زبان انگلیسی رو:
زبان انگلیسی یک زبان بین المللی است و از زمانی که با اینترنت دنیا به یک دهکده جهانی تبدیل شده است، نیاز به دانستن این زبان افزایش یافته تا انسان‌های مختلف از جوامع مختلف و با زبان‌های گوناگون بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *