آموزش پایتون با ساخت اپلیکیشن های واقعی — مجموعه مقالات مجله فرادرس

۲۳۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
آموزش پایتون با ساخت اپلیکیشن های واقعی — مجموعه مقالات مجله فرادرس

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا و نسبتاً جدید محسوب می‌شود؛ عمده شهرت و محبوبیت این زبان برنامه‌نویسی به دلیل ساختار ساده‌اش است که موجب شده هم یادگیری آسانی داشته باشد و هم در میان حوزه‌های مختلفی از علوم که نیاز به محاسبات و برنامه‌نویسی دارند نفوذ گسترده‌ای پیدا کند. در این مطلب به جمع‌بندی سری مقالات آموزش پایتون مجله فرادرس پرداخته‌ایم.

چنان که پیش‌تر در مقاله «برترین و محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در سال 2۰1۸» در مجله فرادرس دیدیم، زبان پایتون با در نظر گرفتن شاخص‌های مختلف در رتبه سومین زبان محبوب در طی سال گذشته قرار گرفته است.

کاربردهای این زبان برنامه‌نویسی چندمنظوره چنان متنوع هستند که امروزه در هر جایی از علوم داده تا برنامه‌نویسی بک‌اند اپلیکیشن‌ها می‌توان آن را مشاهده کرد. بسیاری از افراد حتی آن را به عنوان جایگزینی برای پکیج‌های نرم‌افزاری از قبیل matlab مورد استفاده قرار می‌دهند. در هر حال قدر مسلم این است که پایتون با سرعت بالایی در حال رشد و نفوذ در حوزه‌های مختلف برنامه‌نویسی است و انتظار می‌رود در سال‌های آتی حتی بر این محبوبیت گسترده نیز افزوده شود.

آموزش پایتون

فهرست مقالات آموزش پایتون با ساخت اپلیکشین های واقعی

ما در مجله فرادرس در طی ماه‌های اخیر 9 مطلب پروژه محور در زمینه معرفی کاربردهای مختلف زبان برنامه‌نویسی پایتون منتشر کرده‌ایم که در آن‌ها با طرح یک مسئله و حل کردن آن، طرز استفاده عملی از این زبان برنامه‌نویسی را نشان داده‌ایم.

در ادامه فهرستی از این مطالب و خلاصه‌ای از شرح کار هر کدام را ملاحظه می‌کنید.

نخستین اپلیکیشن پایتون که توسعه دادیم یک اپلیکیشن دیکشنری است. در این آموزش با روش کار با داده‌ها در قالب JSON و همچنین طرز تبدیل آن‌ها به رشته و تابع‌های مختلف پایتون برای کار با رشته‌ها آشنا شدیم. ما در این آموزش موفق شدیم امکانات پیشرفته‌ای برای تصحیح خطاهای کاربر در هنگام وارد کردن کلمه و جستجوی آن طراحی کنیم.

بخش دوم آموزش‌ پروژه محور پایتون اختصاص به طراحی یک وب اپلیکیشن برای نمایش نقشه دارد. مهم‌ترین نقطه قوت پایتون این است که برای هر کاری ده‌ها کتابخانه آماده وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. ما در این آموزش برای نمایش نقشه از کتابخانه Folium کمک می‌گیریم. بدین ترتیب یا مراحل نصب کتابخانه، افزودن نشانگر منفرد و چندگانه، تغییر رنگ نشانگرها و آیکون‌ها و بارگذاری نقشه بسته به موقعیت آشنا می‌شویم.

در بخش سوم مجموعه مقالات آموزش پروژه محور پایتون در مجله فرادرس با روش ساخت یک مسدودکننده وب‌سایت‌ آشنا می‌شویم. این مسدودکننده‌ا در محیط‌های سازمانی و یا مدارس بسیار مفید هستند و از دسترسی کاربران به برخی وب‌سایت‌ها جلوگیری می‌کنند. بدین منظور با مفهوم فایل hosts در سیستم‌های عامل مختلف آشنا می‌شویم. همچنین مقداری کدنویسی می‌کنیم تا بتوانیم قواعد خاصی را روی شبکه محلی کاربر پیاده‌سازی کنیم.

در بخش چهارم مجموعه مقالات آموزش پایتون از کتابخانه Flask در این زبان برنامه‌نویسی به منظور طراحی یک وب‌سایت استفاده می‌کنیم. این کتابخانه در واقع یک میکرو فریمورک برای طراحی فرانت‌اند است. این کتابخانه به طور عمده به همراه پایگاه داده MongoDB استفاده می‌شود که کنترل بیشتری روی پایگاه داده و سابقه کارها ایجاد می‌کند. پس از طراحی وب‌سایت آن را روی پلتفرم Heroku منتشر می‌کنیم. به این منظور نیاز به برخی پیکربندی‌های خاص داریم که آن‌ها نیز به طور کامل توضیح داده شده‌اند. در نهایت ما با چند گام ساده موفق خواهیم شد یک وب‌سایت ابتدایی را به صورت آنلاین داشته باشیم.

در ادامه سری مطالب آموزش پایتون با ساخت اپلیکیشن های واقعی در مجله فرادرس در بخش پنجم آن یک اسکریپت پایتون می‌نویسیم که برای تحلیل احساسات توییتر افراد مختلف در مورد یک موضوع خاص استفاده می‌شود. بدین منظور از یک کتابخانه «پردازش زبان طبیعی» (Natural Language Processing) به نام TextBlob استفاده شده است. سادگی کار با کتابخانه‌های پایتون حیرت‌انگیز است به طوری که در این راهنما صرفاً با نوشتن 15 خط کد موفق شده‌ایم، یک اپلیکیشن تحلیل احساسات در پایتون بنویسیم.

وب اسکرپینگ یکی از حوزه‌های بسیار مهم در رشته علوم داده محسوب می‌شود. اهمیت این حوزه از آن جهت است که در اغلب موارد داده‌هایی که ما نیاز داریم به طور آماده و تمیز در اختیار ما قرار ندارند، بلکه باید آن‌ها را گردآوری و پاک‌سازی کنیم. در این مقاله با روش گشتن در میان صفحه‌های وب و گردآوری و استخراج داده‌های مطلوب آشنا می‌شویم. به این منظور از کتابخانه BeautifulSoup پایتون استفاده شده است.

در بخش هفتم این سری مقالات آموزش پایتون با ساخت اپلیکیشن‌های واقعی با روش طراحی فرانت‌اند یک وب‌سایت ساده و انتشار آن روی Heroku آشنا شدیم. در این مطلب می‌خواهیم روی بک‌اند وب‌سایت و طراحی پایگاه داده آن متمرکز شویم. بدین منظور از Flask استفاده می‌کنیم. Flask یک میکرو فریمورک برای توسعه وب است و در اغلب موارد در زمان کار با پایگاه داده نیز استفاده می‌شود. ما در این مقاله یک صفحه وب ایجاد می‌کنیم که با استفاده از آن می‌توانیم ورودی کاربر را بگیریم و آن را در پایگاه داده ذخیره کنیم.

در بخش هشتم از این سری مقالات آموزش پروژه محور پایتون به معرفی کتابخانه OpenCV می‌پردازیم. این کتابخانه مشهور پایتون به منظور پیاده‌سازی الگوریتم‌های بینایی ماشین طراحی شده است. با استفاده از OpenCV می‌توانید اپلیکیشن‌های مختلفی برای تشخیص چهره و موارد دیگر بنویسید. در این بخش با روش‌های بارگذاری تصاویر، تغییر اندازه تصاویر و تشخیص چهره در تصاویر و ویدئوهای زنده آشنا خواهیم شد.

اپلیکیشن‌های مالی بخش بزرگی از حجم اپلیکیشن‌های تولیدشده در دنیا را تشکیل می‌دهند. پایتون نیز به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی چندمنظوره از این بازار بی‌نصیب نمانده است در این مقاله با کتابخانه Bokeh آشنا می‌شویم که به منظور طراحی و رسم نمودارهای مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این راهنما به توضیح انواع گوناگون نمودارهای مالی و اصطلاح‌های مربوطه پرداخته است.

سخن پایانی

زبان برنامه‌نویسی پایتون چنان که اشاره شد به عنوان یک زبان سطح بالا و چندمنظوره در عرصه‌های مختلف محبوبیت زیادی کسب کرده است. شما با مطالعه سری مقالات فوق تقریباً با اکثر این حوزه‌ها آشنا می‌شوید. یکی از بزرگ‌ترین دلایل رشد روزافزون محبوبیت پایتون ابتدا سادگی ساختار و دستور زبان آن و در وهله دوم وجود جامعه کاربری بسیار پویا و کتابخانه‌های مختلف است. همانگونه که در سری مقالات فوق مشاهده کردید، برای بسیاری از امور در پایتون لازم نیست از صفر شروع به کدنویسی بکنید، چون حتماً یک کتابخانه آماده وجود دارد که بخش زیادی از دشواری کار را از روی دوش شما بر دارد.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

==

بر اساس رای ۱۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *