پیتون ، پایتون ، یا پایتان ، کدام برای برنامه نویسی Python درست است؟

۱۰۳۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
پیتون ، پایتون ، یا پایتان ، کدام برای برنامه نویسی Python درست است؟

در این مطلب، به این پرسش پاسخ داده خواهد شد که تلفظ صحیح «Python» که نام یک زبان برنامه‌نویس بسیار محبوب، با بازار کار گسترده در ایران و جهان است، کدام یک از کلمات پیتون ، پایتون ، یا پایتان است. منازعه پیرامون تلفظ نام و اصطلاحات تخصصی در حوزه‌های مختلف از دیرباز وجود داشته است. دنیای فناوری اطلاعات نیز از این منازعات در امان نبوده و همواره بحث‌هایی پیرامون تلفظ صحیح نام برخی اسامی و اصطلاحات، مانند «واتس‌اپ | وات‌آپ | واتساپ» (WhatsApp)، «گیف | جیف» (gif) (پسوند فایل‌های گرافیکی ثابت یا متحرک)، «اوبونتو» (Ubuntu) (یک توزیع از گنو/لینوکس)، «اپن‌سوزه | اپن‌زوزه» (OpenSuse) (یک توزیع از گنو/لینوکس) و بسیاری از دیگر موارد وجود داشته است. یکی از این موارد، تلفظ صحیح نام زبان برنامه‌نویسی Python است. برخی از افراد تلفظ پایتون را صحیح می‌دانند و برخی دیگر، از تلفظ پایتان یا پیتون استفاده می‌کنند؛ اما تلفظ صحیح، کدام مورد است؟ در این مطلب، به این پرسش پاسخ داده خواهد شد.

وجه تسمیه اسم زبان برنامه‌نویسی Python

«خیدو فان روسوم» (Guido van Rossum) خالق زبان برنامه‌نویسی Python، در هنگام ساخت این زبان مشغول مطالعه فیلم‌نامه منتشر شده از یک سریال کمدی از گروه طنز انگلیسی به نام «مانتی پایتان» (Monty Python) یا «پایتان‌ها» (Pythons) بود. از سوی دیگر، با توجه به اینکه تمایل داشت یک نام کوتاه، یکتا و کمی رمزآلود را برای زبان برنامه‌نویسی که در حال پیاده‌سازی آن بود انتخاب کند، نام «Python» را برگزید.

معنا و ریشه کلمه Python

کلمه Python در اصل به نوعی مار بزرگ گرم‌سیری گفته می‌شود که طعمه‌های خود را با پیچیدن در اطراف آن‌ها می‌کُشد. به تعبیر یونانیان، ریشه کلمه Python به اواخر قرن شانزدهم میلادی باز می‌گردد. «Puthōn» نام مار غول‌پیکر و در واقع اژدهایی ماده بود که توسط «آپولون» (Apollo) (از خدایان المپ‌نشین) کشته شد. این اژدها زاده ایزدبانوی زمین گایا بود. هر چند آنچه که امروزه به آن Python گفته می‌شود به اواسط قرن نوزدهم میلادی باز می‌گردد.

پیتون ، پایتون ، یا پایتان ؟ کدام برای برنامه نویسی Python درست است؟
مرگ پیتون ، پایتون ، یا پایتان به دست آپولون

پیتون ، پایتون ، یا پایتان ، کدام برای برنامه نویسی Python درست است؟

تلفظ متداول برای کلمه Python در زبان فارسی «پایتون» است. اما در پاسخ به این پرسش‌ها که «پیتون ، پایتون ، یا پایتان ؟ کدام برای برنامه نویسی Python درست است؟» باید گفت که تلفظ صحیح این کلمه چیزی نزدیک به پایتان است.

هر چند که مشخصا، پایتان هم نیست؛ ولی از میان پیتون ، پایتون و پایتان ، تلفظ صحیح‌تر، کلمه پایتان است. تلفظ کلمه Python در فرهنگ لغت کمبریج به صورت زیر است.

  • تلفظ انگلیسی: /paɪ.θənˈ/
  • تلفظ آمریکایی: /paɪ.θɑːnˈ/

همچنین، تلفظ صحیح این کلمه در فرهنگ لغت آکسفورد، به صورت زیر بیان شده است.

  • تلفظ انگلیسی: /paɪθənˈ/
  • تلفظ آمریکایی: /paɪθɑːnˈ/

مختصری پیرامون زبان برنامه نویسی پیتون ، پایتون ، یا پایتان

زبان برنامه نویسی Python یک زبان برنامه‌نویسی «رایگان» (Free)، «متن‌باز» (OpenSource)، «همه منظوره» (General Purpose) و «چند سکویی» (Cross-Platform) است که از پارادایم‌های مختلف برنامه‌نویسی شامل «شی‌گرایی» (Object-Oriented) پشتیبانی می‌کند. Python در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در جهان است که بازار کار بسیار گسترده‌ای دارد. سطح درآمد برنامه نویس پیتون ، پایتون ، یا پایتان نسبت به بسیاری از دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی نیز بالاتر است.

جمع‌بندی

به طور کلی از میان تلفظ‌های پیتون ، پایتون ، یا پایتان باید گفت که تلفظ پایتان نسبت به دیگر موارد، به تلفظ صحیح نزدیک‌تر است؛ هر چند که در زبان فارسی و در میان فعالان فناوری اطلاعات ایران، کلمه پایتون مصطلح‌تر است. هر چند که در میان عموم مردم، هنگامی که مقصود و منظور مار پایتان باشد، تلفظ پیتون در درجه اول و سپس تلفظ پایتون مصطلح است.

بر اساس رای ۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
CambridgeOxford learners dictionariespython.org
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *