جهان موازی چیست؟ | هر آنچه باید بدانید

۵۸۰۶۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
جهان موازی چیست؟ | هر آنچه باید بدانید

باور اینکه ما در عالم تنها نیستیم و چیزی شبیه به ما و در مقیاس ما در عالم وجود دارد که انتخاب‌های دیگر ما را زندگی‌ می‌کند هیجان‌ انگیز است و مسلماً این هیجان زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم ایده جهان موازی تنها در تخیل ما نیست و علم نیز به دنبال اثبات و طرح نظریه‌هایی در این مورد است. در این مطلب از مجله فرادرس در مورد جهان موازی صحبت خواهیم کرد و نظریه‌ها و محاسبات علمی در رد یا تایید این نظریه و همچنین باورهای اشتباه مربوط به این موضوع که در جامعه رواج  دارد را بررسی خواهیم کرد.

جهان موازی چیست؟

صحبت در مورد جهان موازی را می‌توان با این سوال آغاز کرد که آیا جهان ما واحد است و چیزی شبیه به آن وجود ندارد؟ از داستان تا واقعیت علمی مفهومی وجود دارد که نشان می‌دهد علاوه بر جهان ما، جهان‌های دیگری نیز وجود دارند. جهان یا جایی که تمام انتخاب‌هایی که در این زندگی انجام داده‌اید در واقعیت‌های متفاوتی بازی می‌کنند. این مفهوم به عنوان «جهان موازی» (parallel universe) شناخته می‌شود و در نجوم و علم نیز مفهومی با معنی جهان چندتایی وجود دارد که با لغت multiverse معرفی می‌شود.

ایده جهان موازی یا جهان چندتایی در کتاب‌های طنز، بازی‌های ویدئویی، تلویزیون و فیلم‌ها نیز بسیار پرکاربرد است. کاربردهای مختلف این ایده را می‌توان در انیمیشن دیجی‌مون یا مجموعه پیشتازان فضا مشاهده کرد.

در واقع دلایل زیادی برای کشف و بررسی جهان موازی وجود دارد که مهم‌ترین‌اش این است که می‌توانیم درک کنیم عالمی که اکنون در آن هستیم و از آن صحبت می‌کنیم چگونه تشکیل شده است.

هر آنچه از کیهانِ در حدود 13٫7 میلیارد سال پیش می‌شناسیم یک تکینگی بینهایت کوچک است. در ریاضی نقطه‌ای تکینه است که آن نقطه به صورت ریاضی یا معین تعریف نشده یا رفتار خوبی نداشته باشد؛ به عنوان مثال نامحدود یا غیرقابل دیفرانسیل‌گیری باشد.

سپس طبق نظریه بیگ بنگ برخی از عوامل ناشناخته باعث گسترش و تورم این نقطه تکینه در فضای سه بعدی شده است. با سرد شدن انرژی عظیم این انبساط اولیه نور شروع به تابیدن کرده است و در نهایت ذرات کوچک شروع به تشکیل تکه‌های بزرگتری از ماده که امروز می‌شناسیم مانند کهکشان‌ها، ستاره‌ها و سیارات کرده‌اند.

یک سوال بزرگ در مورد تشکیل عالم با این نظریه این است که آیا ما تنها عالمی هستیم که به این صورت به وجود آمده است؟ با فناوری‌های فعلی که در اختیار داریم، ما به مشاهدات درون این جهان محدود می‌شویم زیرا جهان منحنی است و ما در داخل یک کمان هستیم و قادر به دیدن قسمت بیرونی آن نیستیم البته اگر قسمت بیرونی وجود داشته باشد.

بر اساس نظریه‌ها و بررسی‌های علمی پنج نظریه وجود دارد که نشان می‌دهد چرا و چگونه وجود جهان چندتایی امکان پذیر است، تکرار این نکته حائز اهمیت است که در مطالب و مقالات علمی از اصطلاح multiuniverse برای معرفی جهان‌های چندگانه استفاده می‌شود. در ادامه این مطلب این نظریه‌ها را معرفی و بررسی می‌کنیم.

جهان چندگانه
تصویر ۱: جهان موازی یا جهان‌های چندگانه

نظرات علمی مختلف برای توضیح جهان چندگانه چه هستند؟

دانشمندان تاکنون جهان چندگانه را توسط پنج مفهوم متفاوت تعریف کرده‌اند که عبارت از عالم‌های بیکران، عالم‌های حباب‌دار، عالم‌های دختر، عالم‌های ریاضی و عالم‌های موازی هستند. در ادامه این پنج نظریه را به تفصیل بررسی و معرفی می‌کنیم.

عالم‌های بیکران

نظریه عالم بیکران یا Infinite Universe بیان می‌کند که فضا-زمان صاف است. در حقیقت ما نمی‌دانیم که شکل فضا-زمان دقیقاً چگونه است اما این نظریه بیان می‌کند که این عالم صاف است و برای همیشه ادامه دارد. این احتمال وجود بسیاری از عالم‌های دیگر را در خارج از این عالم فراهم می‌کند. اما با در نظر گرفتن این موضوع این امکان وجود دارد که جهان‌ها شروع به تکرار کنند. دلیل این امر این است که ذرات تنها از جهات و راستاهای خاصی قابل جمع شدن و تجمیع هستند.

جهان های موازی و بی نهایت
تصویر ۲: نظریه عالم‌های بیکران

عالم‌های حباب‌دار

نظریه دیگر برای جهان موازی از نظریه تورم ابتدایی عالم نشات می‌گیرد. بر اساس تحقیقات کیهان شناس دانشگاه تافتز «الكساندر ویلنكین» (Alexander Vilenkin)، با نگاه كردن به فضا-زمان به عنوان یک کل متوجه می‌شویم که بعضی از مناطق فضا مانند نقطه‌ای که در آن انفجار بزرگ رخ داده و عالم ما تشکیل شده است دچار توقف تورم شده‌اند. این در حالی است که سایر نقاط فضا متورم و بزرگتر می‌شوند. بنابراین اگر جهان خودمان را به عنوان یک حباب تصور کنیم این حباب در شبکه‌ای از فضاهای حباب مانند قرار گرفته است که برخی بیشتر و برخی کمتر متورم شده‌اند و نکته مهم برای این نظریه این است که در این نظریه قوانین فیزیکی در عالم‌های متفاوت بسیار متفاوت هستند و به گونه‌ای متفاوت شرح و بسط داده می‌شوند زیرا این عالم‌ها به هم پیوسته نیستند.

نظریه جهان های متورم و حباب دار
تصویر ۳: نظریه عالم‌های حبا‌ب‌دار

عالم‌های دختر

چندین جهان می‌توانند از تئوری و قوانین مکانیک کوانتوم (چگونگی رفتار ذرات زیراتمی)، به عنوان بخشی از تئوری ‌عالم‌های دختر پیروی کنند. اگر قوانین احتمال را در نظر بگیرید متوجه می‌شوید که برای هر نتیجه‌ای که می‌تواند ناشی از یکی از تصمیمات شما باشد طیف وسیعی از جهان‌ها وجود دارد که در هر یک از آن‌ها یک نتیجه از تصمیم شما وجود دارد. بنابراین در یک جهان ممکن است شما موقعیت شغلی در چین را قبول کنید و در یک جهان دیگر ممکن است آن را رد کنید و منتظر فرصت بهتری بمانید. هر دو نتیجه تصمیم شما در جهان‌های دختر در حال رویداد است.

عالم‌های ریاضی

یکی دیگر از راه‌های توضیح مفهوم جهان چندتایی یا multiuniverse کاوش در جهان ریاضی است که به زبان ساده توضیح می‌دهد که ساختار ریاضیات بسته به اینکه در کدام جهان زندگی می‌کنید ممکن است تغییر کند. «ماکس تگمارک» (Max Tegmark) از موسسه فناوری ماساچوست و توسعه دهنده نظریه عالم‌های ریاضی در یکی از مقاله‌هایش در سال ۲۰۱۲ بیان می‌کند که ساختار ریاضی چیزی است که شما می‌توانید آن را به روشی کاملاً مستقل از بار و بنه انسانی توصیف کنید. او همچنین بیان می‌کند که از نظر او این عالم‌ها وجود دارند و می‌توانند مستقل از موجودیت فرد باشند و می‌توانند حتی بدون وجود انسان‌ها نیز وجود داشته و بسط پیدا کنند.

عالم‌های موازی

آخرین نظریه مورد بحث در این مطلب در مورد جهان‌های چندتایی نظریه جهان ‌های موازی است. با تکرار این نظریه که فضا-زمان مسطح است به طور دقیق تعداد پیکربندی‌های ممکن ذرات در چندین جهان به $$10^{10^{122}}$$ امکان مجزا محدود می‌شود. بنابراین با تعداد بی نهایت تکه‌های کیهانی، آرایش ذرات درون آن‌ها باید تکرار شود. این موضوع بدان معنا است که بی نهایت جهان موازی وجود دارد. این جهان‌های موازی به معنای وجود تکه‌های کیهانی دقیقاً مشابه ما (شامل شخصی دقیقاً مانند شما)، تکه‌ها یا جهان‌هایی که فقط در موقعیت یک ذره با ما متفاوت هستند، تکه‌ها یا جهان‌هایی که در موقعیت دو ذره با ما متقاوت هستند تا تکه‌ها یا جهان‌هایی که کاملاً با ما متفاوت هستند، است.

مخالفان نظریه جهان موازی و دلایل آن‌ها

با این حال همه با نظریه جهان‌ های موازی موافق نیستند. مقاله‌ای در سال 2015 توسط «اتان سیگال» (Ethan Siegal) ارائه شد که در آن مقاله او این مفهوم را که فضا-زمان می‌تواند تا بی‌نهایت ادامه داشته باشد را تائید کرد اما از نظر او در این گسترش بی‌نهایت محدودیت‌هایی وجود دارد.

مشکل اصلی این است که جهان تقریباً کمتر از 14 میلیارد سال قدمت و عمر دارد. بنابراین مشخص است که جهان ما بی‌نهایت نیست و مقدار محدودی دارد. این موضوع تعداد امکان تنظیم مجدد ذرات را محدود می‌کند و متأسفانه این احتمال را که فرد جایگزین شما برای رفتن به چین و گرفتن موقعیت کاری در هواپیما قرار گیرد را کم می‌کند.

همچنین انبساط در آغاز جهان به صورت نمایی صورت گرفته زیرا انرژی ذاتی خود فضا بسیار زیاد بوده است. اما با گذشت زمان سرعت تورم به صورت آشکار کند شده است و ذرات ماده ایجاد شده در انفجار بزرگ به گسترش خود ادامه نداده‌اند. این بدان معنا است که سرعت تورم‌ مختلف سبب ایجاد عالم‌های متفاوت با بازه‌های مختلفی از تورم (بلندتر و کوتاهتر) می‌شود و احتمال ایجاد عالمی شبیه به عالم ما را کاهش می‌دهد.

از نظر این محقق حتی با فرض بر اینکه تعداد بی‌نهایت مقادیر ممکن برای ثابت‌های بنیادی، ذرات و فعل و انفعالات آن‌ها وجود داشته و ممکن باشد، و حتی کنار گذاشتن اینکه آیا عالم‌های مختلف، واقعیت فیزیکی را توضیح می‌دهند یا خیر، واقعیت این است که این ویژگی که ماده به صورت نمایی گسترش یابد سبب می‌شود احتمال وجود جهان موازی مشابه این جهان به شدت کاهش یابد.

اما سیگال به جای اینکه نبود جهان دیگر شبیه به جهان ما را محدودیت ببیند، به صورت فلسفی آن را تفسیر کرد و معتقد بود باید این تک و واحد بودن را جشن گرفت. از نظر او هیچ کس دیگری وجود ندارد که بتواند زندگی رویایی شما را زندگی کند و به این ترتیب باید تصمیماتی را پیش بگیرید که هیچ پشیمانی را برای خود در پی نداشته باشد.

مکانیک کوانتوم و نسبیت عام چه نقشی در جهان موازی دارند؟

در حقیقت این دو مبحث یعنی مکانیک کوانتوم و نسبیت عام در توضیح جهان موازی نقشی ندارند، اما نظریه‌ای که برای اتحاد این دو مبحث بیان شده یعنی نظریه ریسمان نقشی پر رنگ در موضوع جهان موازی ایفا می‌کند.

«برایان گرین» (Brian Green) نویسنده کتاب حقیقت پنهان معتقد است که کلید درک جهان موازی یا عالم های چندتایی از نظریه ریسمان، حوزه تحقیقاتی خودش که ۲۵ سال روی آن تحقیق و مطالعه کرده است ناشی می‌شود.

به طور خلاصه نظریه ریسمان تلاش می‌کند تا یک تعارض ریاضی بین دو ایده فیزیکی که از قبل در فیزیک پذیرفته شده‌اند را سازگار کند یعنی مکانیک کوانتوم و نظریه نسبیت.

جهان هوای موازی و نظریه ریسمان
تصویر ۴: جهان موازی و نظریه ریسمان

بر اساس نظر گرین نظریه نسبیت اینشتین برای توضیح فیزیک رویدادهای بزرگ و از طرف دیگر مکانیک کوانتوم برای انتهای دیگر این بازه یعنی برای توضیح فیزیکی رویدادهای کوچک خارق العاده است. مشکل بزرگ این است که هر نظریه برای یک قلمرو عالی است اما وقتی با یکدیگر روبرو می‌شوند دشمن‌های جدی یکدیگر هستند و در این حالت ریاضیات از هم می‌پاشد.

نظریه ریسمان ناهماهنگی‌های ریاضی را که در حال حاضر بین مکانیک کوانتوم و نظریه نسبیت وجود دارد متعادل می‌کند. براساس این نظریه می توان‌ کل جهان را با رشته‌های واقعاً کوچکی که در 10 یا 11 بعد مرتعش می‌شوند (به معنای ابعادی که نمی‌توانیم ببینیم) توضیح داد. اگر این مفهوم وجود داشته باشد می‌تواند به معنای واقعی کلمه همه چیز در جهان را از ذرات زیر اتمی گرفته تا قوانین سرعت و گرانش را توضیح دهد. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که چه ارتباطی بین نظریه ریسمان و جهان موازی یا عالم‌های چندتایی وجود دارد؟

در نظریه ریسمان چندین نتیجه وجود دارد که امکان وجود جهان موازی یا جهان‌های چندتایی را محتمل می‌کند. در این نظریه، ریسمان‌ها یا رشته‌ها که ما در مورد آن‌ها صحبت می‌کنیم تنها موجوداتی نیستند که در این نظریه وجود دارند بلکه اجسامی شبیه به پروانه یا غشا که سطح دو بعدی هستند نیز وجود دارند. بر اساس نظریه ریسمان ما ممکن است در یکی از این سطوح زندگی‌ کنیم و سطوح دیگر نیز می‌توانند در فضا شناور باشند.

از نظر گرین این نظریه و تئوری ممکن است در شتابدهنده‌های بزرگ هادرونی (LHC) در سرن سازمان اروپایی تحقیقات ذرات، قابل آزمایش و مشاهده باشد.

اما در آزمایش باید چه چیزی مشاهده کنیم تا تائیدکننده این نظریه باشد؟ اگر ما در یکی از این غشاهای غول پیکر زندگی می‌کنیم و غشاهای دیگری وجود دارند ممکن است مورد زیر اتفاق بیفتد:

وقتی ذرات با سرعت‌های نزدیک به سرعت نور در شتابدهنده سرن به هم برخورد می‌کنند، برخی از بقایای این برخوردها می‌توانند از غشا عالم ما خارج شده و به عالم دیگری وارد شوند. با توجه به اصل پایستگی ماده و انرژی در عالم ما اگر مقداری ماده از غشای ما خارج شوند و به غشای دیگر یا جهان موازی دیگری بروند مقدار ماده در این غشا کاهش می‌یابد و این بدین معنی است که مقدار انرژی بعد از برخورد باید کمتر از انرژی قبل از برخورد باشد. بنابراین اگر مقدار انرژی را قبل از برخورد پروتون‌ها اندازه بگیریم و آن را با مقدار انرژی درست پس از برخورد مقایسه کنیم، و این مقدار کمتر باشد نشان می‌دهد که برخی از ذرات به خارج از غشا حرکت کرده‌اند و تصویر ما از جهان موازی یا عالم‌های چندتایی درست است.

از نظر گرین اینکه بتوان به عالم از طریق ریاضیات نگاه کرد و یک نظریه را رد یا تائید کرد بسیار جالب است و گامی مهم در علم محسوب می‌شود. کتاب حقیقت پنهان گرین در سال ۲۰۱۱ چاپ شده است.

نظر استیون هاوکینگ در مورد جهان‌های موازی چیست؟

آخرین مقاله فیزیکدان معروف «استیون هاوکینگ» (Stephen Hawking) قبل از مرگ او نیز به مبحث عالم چندتایی یا جهان موازی پرداخته است. این مقاله در ماه می سال 2018 و تنها چند ماه پس از مرگ هاوکینگ منتشر شد. وی در مورد این نظریه در مصاحبه‌ای که در واشنگتن پست منتشر شد به دانشگاه کمبریج گفت: ما یک جهان منحصر به فرد نیستیم اما تعداد جهان‌های موازی بی‌نهایت نیست.

از طرفی دانشمندان در سال ۲۰۰۹ نیز اعلام کرده‌اند که تعداد عالم‌های موازی حتی اگر بی نهایت باشد، یک فرد در طول عمرش نمی‌تواند بیش از $$10^{16}$$ بیت اطلاعات دریافت کند که این مقدار اطلاعات برابر با $$10^{10^{16}}$$ حالت است. یعنی برای یک فرد در طول عمر زندگی‌اش تعداد $$10^{10^{16}}$$ حالت متفاوت قابل تشخیص وجود دارد.

علاوه بر این آخرین مقاله هاوکینگ از روشی دیگر این موضوع را بررسی می‌کند. در این مقاله که بر اساس نظریه ریسمان بیان شده است عالم محدود است و بسیار ساده‌تر از نظرات رایجی که عالم را بر اساس انفجار بزرگ توضیح می‌دهند، آن را توضیح می‌دهد و تفسیر می‌کند.

نظریه معمول تورم ابدی پیش‌بینی می‌کند که به صورت کلی جهان ما مانند یک فراکتال (در ریاضیات فراکتال زیرمجموعه‌ای از فضای اقلیدسی است که دارای ابعادی فراکتال است و کاملاً از بعد توپولوژیک خود فراتر می‌رود) بی نهایت با تکه‌هایی از جهان‌های مختلف جیب مانند است که توسط یک اقیانوس در حال بادکردن جدا شده است.

فرکتال
تصویر ۳: فراکتال

در این مدل قوانین فیزیک و شیمی می‌تواند از یک جهان جیبی به جهان جیبی دیگر متفاوت باشد که با هم یک عالم چندگانه را تشکیل می‌دهند. اما هاوکینگ هرگز طرفدار عالم‌های چندگانه نبود زیرا اگر این مقیاس بی‌نهایت درست می‌بود قابل آزمایش شدن نیز نبود و این برای هاوکینگ قابل قبول نبود.

نظریه اخیر هاوکینگ و همکارش پروفسور هرتوگ که براساس مفهوم هولوگرافی از نظریه ریسمان است، بیان می‌کند که عالم بزرگ و یک هولوگرام پیچیده است که حقایق فیزیکی سه بعدی در فضا می‌تواند از نظر ریاضی به یک سطح دوبعدی کاهش یابد. همان طور که می‌دانید نظریه ریسمان شاخه‌ای از فیزیک نظری است که تلاش می‌کند تا گرانش و نسبیت عام را با فیزیک کوانتوم سازگار کند و این کار را تا حدی با توصیف ترکیبات اساسی جهان به عنوان رشته‌های کوچک ارتعاشی انجام می‌دهد. در این نظریه جدید، تورم ابدی به یک حالت بی‌زمان و بی‌انتها در یک سطح فضایی در ابتدای زمان کاهش می‌یابد و بر این اساس قوانین فیزیکی و ریاضی از عالمی به عالم دیگر متفاوت نیست و قوانین فیزیک در همه این جهان‌ها یکسان است.

جمع بندی

در این مطلب از مجله فرادرس در مورد جهان موازی یا multiverse صحبت کردیم. براساس نظرات مختلف علمی multiverse یا جهان‌های چندگانه را می‌توان به روش‌های مختلفی توضیح داد که عبارت از عالم‌های بیکران، عالم‌های حبابدار، عالم‌های دختر، عالم‌های ریاضی و عالم‌های موازی هستند. در حقیقت جهان موازی نیز یکی از روش‌های توضیح عالم‌های چندگانه است. همچنین توضیح دادیم که در مورد جهان‌های چندگانه نظریه‌پردازان و تئوریسین‌های مهمی صحبت کرده‌اند و حتی هاوکینگ نیز در ماه‌های پایانی عمرش در مورد عالم‌های چندگانه مقاله‌ای منتشر کرد که در این مطلب به اختصار آن را بررسی کردیم. به علاوه در مورد تئوری اصلی جهان‌های چندتایی که نظریه ریسمان است نیز سخن گفتیم.

بر اساس رای ۱۶۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
SpaceNPRPhysCambridge
۲۲ دیدگاه برای «جهان موازی چیست؟ | هر آنچه باید بدانید»

مطالب درست و علمی بودن و اینکه ما نسبت به خرد و دانشی که داریم نتوانیم زیاد درک کنیم هم کاملا طبیعی هست…ممنون از خانوم دکتر عزیز

سلام و وقت بخیر، با تشکر از مطالب ک ارائه نمودید ، عالی بود ممنون از شما

سلام واقعا عالیه. فقط لطف کنید مطالب بیشتر بازبان ساده تر بذارید. من خیلی علاقه مند و کنجکاو شدم. ممنون

جهان موازی مثل یک آینه است که رو به روی دنیای واقعی است البته با فرق های جزئی.
ممنون عالی بود

خوب شما نباید اصلا اینطوری به قضیه نگاه کنی
دنیای واقعی جدا دنیای موازی جدا
دنیای موازی مثل آینه مقابل دنیاست
فقط هر چی است معلوم نیست برا چی هست اصلا برا چی درست شده

شگفت انگیز و هیجان انگیز بود. ممنونم

خیلی ممنونم از توضیحات شما،جهان های موازی همیشه برام جالب بوده ولی هیجان انگیزتر و شگفت انگیز تر فیزیکه،خیلی جالبه که برای این مسائل فرمول میشه ساخت یا پیدا کرد.بنظرم هرچی که انسان در موردش فکر میکنه حتما وحود داره چون ما چیزهایی رو درک میکنیم که دیده باشیم.چه تو این دنیا و چه در جهان های دیگر.من احساس میکنم آدمی بارها وبارها به دنیا میاد و مرتب تکرار میشه.

سلام واقعا مطالبتون عالی و بینظیر بود خیلی لذت بردم .
خسته نباشید🤍

با سلام مایلم بیشتر بدونم و به زبان ساده تر..ممنون

سلام

واقعا گیج شدم
چرا اسم این را میزارن تئوری؟
خب ما تاحالا میلیاردها سیاره منظوشه شمسی کشف کردیم که داخلش داره انسان زندگی میکنه

خب این میشه جهان های موازی دیگه

سوال اصلی من اینه که اگه به این نمیگن جهان موازی
پس فرق جهان های موازی با اینکه من گفتم چیه؟
جواب بدید ممنون میشم

دوست عزیز جهان های موازی معنای دیگری دارد اینکه در سیارات دیگر موجوداتی دیگر زندگی می کنند حتماً وجود دارد اماما قادر به دیدن آن ها و ارتباط با آنها نبوده‌ایم اما جهان های موازی معنای دیگری دارد که توضیح دادن آن به زبان ساده کمی سخت است به شما پیشنهاد می کنم که فیلم جدیدی که ناسا از جایگاه ما در جهان هستی جدیدا منتشر کرده ببینید در این فیلم کوتاه شما خواهید دید که از کوچکترین سیاره شروع و شما را تا وجود جهان های موازی پیش می برد

جهان موازی به این معنا نیست که در جهان‌هایی غیر از اینجا در کرات دیگه هم وجود داره. ما و همه کراتی که قابل مشاهده هستند در یک جهان به سر می‌بریم. اما جهان‌های موازی جهان‌هایی هستند که در کنار جهان ما وجود دارن و برای ما قابل درک یا مشاهده نیستن. این جهان‌ها می‌تونن در ابعاد دیگه از جهان ما وجود داشته باشن یا اصلا جدا از اون و در حباب دیگه‌‌ای تشکیل شده باشن و قوانین فیزیکی‌شون با ما فرق داشته باشه.

من بعد از خوندن این مقاله و مقاله های دیگه کلا گیج شدم?جهان موازی اگه وجود داره جهان اصلی که همه این ها به وجود اومدن کدومه یا اگه ما اینحا رفتاری جدید بکنیم جهان دیگه به وجود میاد یا فقط یکی مثل ما هست که رفتارش بر اساس معیار های دیگه س یا عینا مثل ما رفتار میکنه و ده ها سوال دیگه که ذهنم مشغول کرده?

سلام وقت بخیر
مایلم بیشتر بدانم

با سلام،
به نظر من نگاه مشاهده گر یا آزمایشگر در نتایج یک سیستم کوانتائی هیچگونه اثری نمی تواند داشته باشد. به عنوان مثال گربه شرودینگر در یک اتاق در بسته از دیدگاه یک مشاهده گر سه حالت کلی می تواند داشته باشد: یکی اینکه گربه به احتمال 33,33 درصد مرده باشد و دیگری اینکه به اندازه همان درصد احتمالی زنده باشد و سوم اینکه از کرسنگی و تشنگی بی حال شده و نه کاملا زنده باشد و نه کاملا مرده. حال مشاهده گر پس از باز کردن در آن اتاق فقط با یکی از این سه حالت مواجه می شود و نه با سه حالت بطور همزمان. نتیجه اینکه آن سه حالت احتمالی موجود در ذهن او توسط نگاه او به درون اتاق به یک حالت تبدیل شده است و مورد مشاهده و تایید او قرار گرفته است و نه اینکه نگاه او باعث مرده شدن و یا زنده بودن و یا بی حال شدن آن گربه شده باشد.

بسیار جالب و آموزنده بود و به سوالهای که در ذهن من بود تا حد زیادی جواب داد . متشکر از این توضیحات کامل و نسبتا جامع

من به چنین فرضیه ای بسیارعلاقه دارم دنیاهای موازی ورودبه دروازه ی دنیاهای دیگه ولی توی بازکردن درهای بسته همین دنیاي خودمون حقیقن موندم،اگه دری بازشدمن مارم سواراتوبوش کنیدلطفن???

خوب آخه هیچجوزی نمیشه این رو اثبات یا آزمایش کرد. همیشه یک معما می مونه ما که نمی تونیم بریم تو یک جهان موازی

دوست داشتم

سلام و روز شما به خیر؛

از اینکه این مطلب برای شما مفید و مورد توجه قرار گرفته است خرسندیم.

خیلی جالب بود
ممنون از مطالب خوبتون ?

سلام، وقت شما بخیر؛

از اینکه مطالب مجله فرادرس برای شما مفید واقع شده‌اند بسیار خرسندیم و بابت همراهی و بازخورد دلگرم کننده شما سپاسگزاریم.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *