طراحی کاربرمحور (UX design) و پنج دلیلی که باید آن را فرا بگیرید

۱۷۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
طراحی کاربرمحور (UX design) و پنج دلیلی که باید آن را فرا بگیرید

«طراحی کاربر محور» (User experience design) ترکیبی از ابزارها، روش‌ها و چارچوب‌هایی است که به شما اجازه می‌دهند طراحی‌هایی زیبا و کاربردی داشته باشید و از طریق آنها مسائلی واقعی و حائز اهمیت را پاسخ دهید. دلایل متعددی وجود دارند که سبب می‌شوند یک فرد به سمت طراحی کاربر محور حرکت کند، یا مهارت‌های خود را در این زمینه افزایش دهد؛ در ادامه‌ی مطلب به پنج مورد از کلیدی‌ترین این دلایل خواهیم پرداخت.

۱. کاربران را بهتر بشناسید

طراحی کاربرمحور، ریشه در درک بهتر کاربران دارد. مشکلات آن‌ها، تاحد ممکن با سر و صدای کم و لذت بیشتر حل می‌گردد. طراحان کاربرمحور زمان زیادی را صرف صحبت کردن با کاربران می‌کنند. این طراحان سعی می‌کنند نحوه نگرش و زندگی کاربر را درک کنند تا بهترین تجربه ممکن را در حل مشکلاتشان ایجاد نمایند. با شناخت چگونگی درک بهتر افرادی که برایشان طراحی می‌کنید، طرح‌های شما بسیار قدرتمند‌تر خواهد شد.

۲. ایجاد طرح‌هایی که زیبا و کاربردی هستند

استیو جابز می‌گوید:

اکثر مردم اشتباها تصور می‌کنند طراحی کردن، صرفا در ظاهر کار نهفته است. طراحان فکر می‌کنند طراحی یک روکش است. طراحان یک جعبه تحویل می‌دهند و می‌گویند: خوب نگاه کن! طراحی چیزی نیست که ما فکر می‌کنیم. طراحی فقط چیزی نیست که به نظر می‌رسد و احساس می‌شود. طراحی دلیل اصلی موفقیت محصول است.

با یادگیری اصول تعامل با کاربر، شما می‌توانید طرح‌های خود را به محصولاتی تبدیل کنید که در واقع مشکلات را حل می‌کنند. اضافه کردن این لایه از عمل‌کرد به کار شما باعث می‌شود کاربران زیبایی آن‌ را تحسین کنند و همچنین مفید بودن آن را در زندگی خود حس نمایند.

۳. حرفه خودتان را تقویت کنید

reasons you should learn UX design

بازار کار طراحی کاربر محور بیش از 70 درصد در سال گذشته رشد داشته است. این روند هیچ نشانه‌ای از کند شدن نشان نمی‌دهد. شرکت‌ها شروع به درک اهمیت تفاوت محصولات خود با تمرکز بیشتر روی کاربران و ایجاد تجربیات بهتر کرده‌اند. بنابراین یادگیری مهارت‌های طراحی کاربر محور می‌تواند شما را به طراح حرفه‌ای تری بدل کند یا شانس تصاحب یک موقعیت شغلی جدید را برایتان فراهم سازد.

۴. بهبود تمرکز: طراحی، آزمایش، تکرار

طراحی کاربرمحور یک چرخه ثابت از پالایش و تکرار است. پاسخ هیچ‌گاه درست نیست. این روند تنها روندی دائمی در جستجو برای پاسخ بهتر است. این فرایند را می‌توان با سه کلمه ساده انجام داد: طراحی، آزمایش، تکرار. مانند دانشمندان، طراحان کاربرمحور، فرضیه‌هایی را بر مبنای بهتر حل کردن مشکل شکل می‌دهند. سپس آن‌ها فرضیه‌ها را آزمایش می‌کنند تا زمانی که به یک راه حل مناسب برسند.

در طی این فرایند نه تنها طرح‌های شما بهتر می‌شوند، بلکه یک طراح بهتر، متمرکزتر و کارآمد‌تر خواهید شد.

۵. طراحی برای زندگی واقعی

reasons you should learn UX design

طراحی کاربرمحور به مراتب فراتر از جوهر و کاغذ است. این فرایند نتیجه‌ی تجربیات زندگی واقعی است که نحوه انجام کارهای روزمره را تغییر می‌دهد. طراحی فوق‌العاده، در سطوح مهمی از زندگی افراد مانند خرید بلیط هواپیما، ارتباط با یک نسل و یا حتی مشاهده اولین گام‌های فرزند به کار می‌آید.

طراح کاربرمحور باید شرایط، احساسات و اولویت‌های کاربران را در طول زندگی روزمره‌شان در نظر بگیرد و بر این مبنی برای آنها اقدام به طراحی کند.

اگر خواندن این مطلب برای شما مفید بوده است، پیشنهاد می‌کنیم مطالب زیر را مطالعه نمایید.

^^

منبع

بر اساس رای ۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۱ دیدگاه برای «طراحی کاربرمحور (UX design) و پنج دلیلی که باید آن را فرا بگیرید»

سلام ممنونم بابت مطلب مفیدتون،
فقط یه تذکر کوچیک
عبارت user experience design به معنی طراحی تجربه کاربر هست.
و عبارت درست برای طراحی کاربر محور user center design هست، که با USD شناخته میشه
با تشکر

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *