روش افزایش کیفیت آموزش های مجازی — سه نکته عملی و کاربردی

۱۰۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
روش افزایش کیفیت آموزش های مجازی — سه نکته عملی و کاربردی

یکی از مشکلات پیش‌روی معلمان در آموزش‌های مجازی عدم تمرکز و توجه پیوسته دانشجویان در هنگام فراگیری و استفاده از این نوع آموزش‌ها است. عمق این مشکل گاهی آنقدر زیاد است که موجب کاهش بهره ‌وری این سبک از کلاس‌ها می‌گردد. در این مقاله سعی می‌شود تا راهکارهایی جهت افزایش کیفیت آموزش‌های شما ارائه شود. در واقع در این مقاله سعی می‌شود که به چند مشخصه مهم که هر مدرس در تدریس مجازی باید توجه کند اشاره شود.

نشاط و شادابی در تدریس

نشاط و انرژی در تدریس یکی از مهم‌ترین مواردی است که کیفیت آموزش‌های مجازی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بسیاری از دانشجویان بیشتر از 10 دقیقه نمی‌توانند تمرکز خود را روی مباحث مطرح شده از سوی مدرس که بدون شادابی و نشاط تدریس می‌نماید قرار دهند. برخی مدرسین به علت مشغله زمان‌هایی از شبانه روز را برای تدریس مجازی انتخاب می‌کنند که کم‌ترین انرژی ممکن را دارند. از این موضوع نباید غافل ماند که کمبود انرژی و خستگی موجب کاهش تمرکز در هنگام تدریس می‌گردد که به خودی خود یکی از مشکلات عمده‌ آموزش‌های مجازی است. انتخاب زمان مناسب برای ضبط و برگزاری کلاس می‌تواند این مورد را بهبود دهد.

این نکته را نیز باید در نظر داشت که در آموزش مجازی تغییرات انرژی مدرس نیز می‌تواند در کیفیت آن اثر منفی بگذارد. به عنوان مثال مدرس در ابتدا با انرژی تدریس را آغاز می‌نماید اما بعد از گذشت دقایقی این انرژی افت می‌یابد. حفظ تعادل در انرژی و نشاط در حین تدریس موضوعی است که نیاز به توجه بیش‌تری از سوی مدرسین دارد.

تغییرات لحن و تن صدا

یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های یک آموزش مجازی با کیفیت این است که مدرس در لحظات مهم آموزش با توجه به اهمیت موضوع و سبک جمله، لحنی متناسب انتخاب نماید و با تغییر لحن و بالا و پایین بردن تن صدا از یکنواختی آموزش جلوگیری نماید. لحن یکنواخت یک مدرس حتی اگر در حال ارائه مهم‌ترین مباحث هم باشد چیزی به جز خستگی و بی‌حوصلگی مخاطب را به دنبال نخواهد داشت. می‌توان صدای یک مدرس را به یک موسیقی تشبیه کرد، آیا می‌توان به صدای یک ساز گوش فراداد که نوازنده یک نت را به طور مداوم می نوازد؟

البته لازم به ذکر است که برخی مدرسین تصورشان از آموزش‌های مجازی به خصوص در نوع ویدئویی اجرا و گویندگی است و متاسفانه سال‌ها تجربه را در پشت کلماتی که با لحن کتابی و روخوانی از اسلایدها بیان می‌شود پنهان می‌کنند و به دانشجو انتقال نمی‌دهند. انتخاب لحنی عادی همانند تدریس حضوری برای یک آموزش مجازی کافی است.

فعالیت بصری در آموزش

یکی از سخت‌ترین لحظات برای دانشجویان خیره شدن به صفحه‌ای بدون حرکت و تغییر و گوش دادن به صدای یکنواخت فردی دیگر است. در آموزش‌های مجازی که اصولا بر اساس اسلاید‌های آموزشی بنا می‌شود و یا شاید در کنار آن تصویری کوچک از مدرس نیز وجود داشته باشد اسلاید‌ها همانند یک تخته در کلاس نقش مهمی ایفا می‌کنند.

علاوه بر استفاده از رنگ‌های جذاب در طراحی اسلاید‌ها سعی کنید حجم زیادی از مباحث را در یک اسلاید قرار ندهید، این موضوع سبب سردرگمی دانشجو در میان انبوهی از مطالب می‌شود. شما می‌توانید مباحث مهم را به صورت کلید واژه در اسلاید‌ها بگنجانید و یا اینکه به صورت مرحله‌ای و با اضافه کردن انیمیشن‌های موجود در نرم افزارهای تهیه‌ی اسلاید مباحث را به ترتیب وارد صفحه کنید.

یکی از مهم‌ترین مباحث که مدرسین کمتر توجهی به آن دارند این است که نشان‌گر‌های موس و یا قلم جهت نشان دادن و یا علامت‌گذاری مباحث مهم و مورد بحث در لحظه استفاده نمی‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم که سعی شود از تمام امکاناتی که یک پلتفرم و یا نرم افزار به شما ارائه می‌دهد نهایت استفاده را داشته باشید. در عصر تکنولوژی خود و دانشجویانتان را از نهایت تکنولوژی بی‌بهره نگذارید.

در ادامه نیاز است که بیان شود بسیاری از مدرسین آموزش‌های آنلاین همزمان (Synchronous) را ارائه می‌دهند در حالی که آموزش‌های ویدئویی ضبط شده که قابلیت ویرایش و ضبط مجدد آن فراهم است می‌تواند در نهایت دانشجویان مشتاق‌تری نسبت به آموزش‌های آنلاین هم‌زمان جذب کنند.

فرادرس یکی از بزرگترین دانشگاه‌های مجازی خاورمیانه این امکان را برای مدرسین فراهم آورده است که نتیجه‌ سال‌ها تجربه را با دیگران به اشتراک بگذارند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر برای تدریس در فرادرس روی این لینک (+) کلیک کنید.

این مطلب توسط نویسنده مهمان، «زهرا راکی»، نوشته شده است.

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *