انواع آموزش های آنلاین — آنچه باید بدانید

۲۴۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
انواع آموزش های آنلاین — آنچه باید بدانید

با افزایش نیاز جوامع به یادگیری و همچنین به روز نگه داشتن دانش و مهارت‌ها، راه‌های آموزش و یادگیری به منظور دربرگیری طیف وسیعی از جامعه در رده‌ها‌ی سنی و قشرهای اجتماعی مهیا شده است. علاوه بر آموزش حضوری، آموزش آنلاین مسیر را هموارتر کرده است و با بهبود امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری راه‌های متعددی پیش روی فراگیران دانش و همچنین ارائه‌دهندگان آن به وجود آمده است. در این مقاله قصد داریم که دو نوع از مهم‌ترین انواع آموزش های آنلاین را معرفی و بررسی کنیم.

آموزش‌های آنلاین غیر همزمان (Asynchronous)

در این نوع از آموزش بین آماده‌سازی آموزش توسط مدرس و تهیه و یادگیری دانشجویان از نظر زمانی تاخیر وجود دارد و این امر به طور همزمان رخ نمی‌دهد. می‌توان گفت که آموزش‌های ویدئویی فرادرس از این نوع است، زیرا از شروع همکاری مدرس تا انتشار و در دسترس قرار گرفتن آموزش به دست یادگیرنده نیازمند گذشت یک بازه زمانی است.

در این حالت معلم و دانشجو می‌توانند از طریق پست الکترونیکی و یا سایر پلتفرم‌های موجود به تبادل نظرات و اطلاعات بپردازند. یکی از حسن‌های این نوع از آموزش این است که فارغ از مکان و زمان امکان یادگیری و حتی تدریس برای معلمین وجود دارد. بنابراین می‌توان گفت که با این سبک از آموزش، آموزش و یادگیری هرگز متوقف نمی‌شود. برای دانشجویانی که از نظر زمانی دارای مشغله هستند و یا امکان حضور در کلاس‌های حضوری را ندارند، می تواند این مورد گزینه مناسبی باشد.

دانشجویان با ذخیره این آموزش‌ها در حافظه موبایل و یا کامپیوتر شخصی خود می‌توانند بارها از آن‌ها بهره ببرند و همچنین مدرس نیز با یک بار تدریس و ارائه آموزش از تدریس مجدد آن معاف می‌شود. یکی دیگر از مزیت‌های این آموزش این است که مدرس امکان اصلاح مباحث ارائه شده و جلوگیری از بروز اشتباه در هنگام تدریس را دارد.

آموزش آنلاین

در این حالت مدرس و یا دانشجو می‌تواند بر اساس علایق و یا امکان دسترسی روش‌های متعددی جهت بهره‌گیری از آموزش‌ها انتخاب کنند.

این آموزش‌ها می‌تواند صوتی و یا ویدئویی باشند. در سال‌های اخیر با توجه به اقبال مخاطبین در استفاده از پادکست‌های صوتی برخی از آموزش‌ها که نیاز به ابزارهای دیداری و نوشتاری برای ارائه ندارند به صورت پادکست توسط مدرس ارائه می‌شود. یکی از مزیت‌های این نوع از آموزش این است که دانشجو می‌تواند در زمان های مرده خود در ترافیک و یا زمان‌های انتظار به فراگیری دانش بپردازد. لازم به ذکر است که برخی از مدرسین نیز از این طریق به پاسخ پرسش‌های دانشجویان خود با ارائه اپیزودهای پرسش و پاسخ می‌پردازند.

جهت آشنایی با تهیه و انتشار پادکست می‌توانید به مقاله موجود در این صفحه با عنوان «ساخت پادکست» مراجعه کنید.

در بسیاری از مباحث همانند مباحث نرم‌افزاری و یا محاسباتی که ارائه آموزش ملزم به استفاده از ابزارهای دیداری همچون قلم و یا نوشتار است، آموزش‌های ویدئویی این خلا را می‌توانند پر کنند. در این سبک از آموزش غیر همزمان مدرس اقدام به ضبط صدا و اشتراک دسکتاپ کامپیوتر و یا حتی تصویر خود می‌کند و به پلتفرم‌های ارائه آموزش‌های انلاین جهت انتشار ارائه می‌کند. بسیاری از مدرسین نیز از سایت‌های اینترنتی خود اقدام به انتشار این آموزش‌ها می کنند.

سایت فرادرس با بیش از ده سال تجربه همکاری با مدرسین توانا در تهیه، تدوین و انتشار آموزش‌های ویدئویی یکی از بهترین دانشگاه‌های مجازی در خاورمیانه است.

آموزش‌های آنلاین همزمان (Synchronous)

در این نوع آموزش نیاز است تا مدرس و دانشجو در یک زمان از پیش تعیین شده در پلتفرم تعیین شده آنلاین شوند و آموزش و یادگیری صورت گیرد. وبینارها یکی از این نوع آموزش‌ها هستند. با توجه به اینکه در ماه‌های اخیر بسیاری از کلاس‌های مدرسه و دانشگاه به این صورت پیش رفته است، مزیت این نوع آموزش نسبت به آموزش حضوری عدم نیاز به حضور مدرس و دانشجو در یک مکان است. هر دو در هر مکانی که دسترسی به اینترنت داشته باشند، می‌توانند در این کلاس‌ها شرکت کنند.

جهت آشنایی با نحوه برگزاری و مدیریت کلاس‌های انلاین می توانید مقاله موجود در این لینک رجوع کنید.

گر قصد دارید یک آموزش آنلاین بسازید و از این طریق به آموزش مخاطبان خود بپردازید، لازم است یادآور شویم که فرادرس به کمک ۱.500 عضو هیئت علمی خود، تاکنون، بیش از ۱۵.000 ساعت فیلم آموزشی را تولید کرده است. شما نیز می‌توانید در صورت واجد شرایط بودن، برای انتشار فیلم‌های آموزشی و تجربیات خود و دستیابی به چند صد هزار مخاطب، از این بستر بهره بگیرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر برای تدریس در فرادرس روی این لینک (+) کلیک کنید.

این مطلب توسط نویسنده مهمان، «زهرا راکی»، نوشته شده است.

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *