اضافه کردن زیرنویس در مدیا پلیر ویندوز — به زبان ساده

۸۷۴۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
اضافه کردن زیرنویس در مدیا پلیر ویندوز — به زبان ساده

در زمان استفاده از مدیا پلیر ویندوز برای پخش ویدئوها امکان افزودن زیرنویس بیرونی به فیلم وجود دارد. در این مقاله با روش اضافه کردن زیرنویس در مدیا پلیر ویندوز آشنا خواهیم شد. ویندوز مدیا پلیر نسخه کلاسیک 12 نرم‌افزار پخش پیش‌فرض ویندوز برای پخش صوت و تصویر محسوب می‌شود. اما این نرم‌افزار از سال 2009 به‌روزرسانی نشده است. در هر حال ممکن است از سادگی این نرم‌افزار که به همراه سیستم عامل رایانه ارائه می‌شود خوشتان بیاید. در واقع در زمان استفاده از این نرم‌افزار برای پخش ویدئوها با مشکل خاصی مواجه نمی‌شوید تا این که بخواهید به فیلم یک زیرنویس اضافه کنید. در ادامه این مقاله در دو گام با فرایند اضافه کردن زیرنویس به مدیا پلیر ویندوز آشنا می‌شویم.

  1. دانلود فایل فیلم و زیرنویس
  2. نصب کدک‌های شخص ثالث به نام Advanced Codecs

اما قبل از آن باید مطمئن شویم که آیا مدیا پلیر روی ویندوز 10 نصب شده باشد.

دانلود و نصب مدیا پلیر

اضافه کردن زیرنویس در مدیا پلیر ویندوز

اگر برنامه Windows Media Player 12 را در لیست برنامه‌های خود نمی‌بینید، جای نگرانی نیست. عادت داشتیم که در نسخه‌های 7، 8 یا 8.1 ویندوز این نرم‌افزار ویندوز پلیر را به عنوان پخش‌کننده پیش‌فرض ببینیم، اما در ویندوز 10 این وضعیت تغییر یافته است و به یک قابلیت اختیاری تبدیل شده است.

اینک اگر مدیا پلیر در نسخه ویندوز 10 شما موجود نباشد، باید آن را جداگانه دانلود و نصب کنید. مایکروسافت از لیستی از نرم‌افزارهای مدیا پلیر پشتیبانی می‌کند. بدین ترتیب می‌توانید اقدام به یافتن نسخه مناسب سیستم خود کنید.

آماده‌سازی فایل فیلم و فایل زیرنویس

بسیاری از فیلم‌هایی که دانلود می‌کنیم، به صورت پیش‌فرض دارای زیرنویس هستند، اما اگر فیلمی که تماشا می‌کنید چنین قابلیتی ندارد، وب‌سایت‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید زیرنویس مورد نظر خود را از آن‌ها به زبان‌های متفاوت دانلود کنید. با یک جستجوی ساده گوگل به صورت نام فیلم و زیرنویس می‌توانید فایل زیرنویس مورد نظر خود را پیدا کنید.

پس از آن که فایل زیرنویس مورد نظر خود را جستجو و نسخه مناسب را دانلود کردید، آن را از فایل فشرده که غالباً به صورت Zip است استخراج کنید. برای نمونه در تصویر زیر یک اپیزود از سریال Doom Patrol و برخی فایل‌های زیرنویس که در یک پوشه مشترک به نام Subtitled Doom Patrol TV Series قرار گرفته‌اند را می‌بینید. توجه داشته باشید که هنوز نام‌ها را مطابقت نداده‌ایم.

اضافه کردن زیرنویس در مدیا پلیر ویندوز

تغییر نام هر دو فایل برای تطبیق با هم

اکنون باید هر دو فایل فیلم و زیرنویس را در یک پوشه قرار داده و مطمئن شوید که به جز پسوند فایل، نام یکسانی دارند. در این مورد نام ویدئو Doom Patrol است و نام زیرنویس نیز Doom Patrol.srt تعیین شده است:

اضافه کردن زیرنویس در مدیا پلیر ویندوز

روی ویدئو راست کلیک و گزینه Play with Windows Media Player را انتخاب کنید بدین ترتیب ویدئوی شما به همراه زیرنویس مربوطه پخش می‌شود. اما اگر این اتفاق نیفتاد چند راه‌کار وجود دارند که می‌توانید امتحان کنید:

اضافه کردن زیرنویس در مدیا پلیر ویندوز

نخستین گزینه‌ای که باید امتحان کنید تنظیم ویندوز مدیا پلیر برای پخش زیرنویس است. به این منظور در صفحه اصلی نرم‌افزار روی نوار فوقانی راست-کلیک کرده و به منوی Play > Lyrics, captions, and subtitles > On if available بروید.

اضافه کردن زیرنویس در مدیا پلیر ویندوز

اگر ویدئو هم اینک در حال پخش است، هر جایی روی آن راست-کلیک کنید و گزینه Lyrics, captions, and subtitles > On if available را انتخاب نمایید.

اضافه کردن زیرنویس در مدیا پلیر ویندوز

دانلود یک کدک شخص ثالث

یکی از بزرگترین معایب مدیا پلیر این است که فایل‌های زیرنویس با پسوند ‎.SRT و ‎.SUB را که دانلود می‌کنید تشخیص نمی‌دهد. در این حالت باید از کدک های شخص ثالث کمک بگیرید.

یکی از کدک هایی که در این زمینه به کار می‌آید (ADVANCED Codec نسخه 11.5.1) است (+) (+). این یک پکیج کدک صوتی و ویدئویی برای ویندوزهای 7، 8 و 10 است. این پکیج شامل مجموعه کاملی از دیکودرها برای هر دو نوع سیستم 32 و 64 بیتی است.

همچنین شامل پکیجی به نام DirectVobSub/VSFilterاست. DirectVobSub/VSFilter افزونه‌ای است که به مدیا پلیر ویندوز امکان خواندن و پخش فایل‌های زیرنویس بیرونی را می‌دهد. همچنین یک رابط کاربری گرافیکی برای کنترل کدک های نصب شده دارد.

امکان دانلود این کدک از وب‌سایت معتبر MajorGeeks وجود دارد. فایل اجرایی ADVANCED Codec را نصب کنید تا نصب مربوطه کدک ها را روی رایانه دانلود کرده و نصب را نهایی کند.

اضافه کردن زیرنویس در مدیا پلیر ویندوز

ADVANCED Codec همچنین اپلیکیشن Settings را در منوی برنامه‌ها یا دسکتاپ نصب می‌کند. بدین ترتیب یک رابط کاربری گرافیکی برای دستکاری تنظیمات زیرنویس فراهم می‌شود.

عدم نمایش زیرنویس در مدیا پلیر

مدیا پلیر 12 در زمان پخش برخی انواع ویدئوها با مشکل مواجه می‌شود. برای نمونه ممکن است با فرمت‌های ویدئویی MP4 مشکل داشته باشید. در این موارد می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید.

  • در مورد فایل‌های AVI گزینه DMO codecs را در زبانه Swap اپلیکیشن ADVANCED Codec Settings غیرفعال کنید.
  • در مورد فایل‌های MP4 گزینه Microsoft Audio decoder را در زبانه Swap غیرفعال کنید. همچنین ممکن است لازم باشد Microsoft Video decoder را غیرفعال کنید.

اضافه کردن زیرنویس در مدیا پلیر ویندوز

اگر با انجام کارهای فوق همچنان نمی‌توانید زیرنویس را ببینید، یک کار دیگر هم وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید. نام فایل زیرنویس را تغییر دهید و پسوند را از srt. به sub. عوض کنید. برخی کاربران گزارش کرده‌اند که این راه‌حل به آن‌ها کمک کرده است.

سخن پایانی

با این که ویندوز مدیا پلیر زمانی یک پخش‌کننده محبوب به حساب می‌آمد، اما آن روزها مدت‌ها است که سپری شده‌اند. اگرچه امکان انجام برخی کارها مانند چرخش ویدئو در این نرم‌افزار وجود دارد، اما امکانات امروزه به طور کلی قدیمی محسوب می‌شود. از این رو اگر از برخی نرم‌افزارهای جایگزین مدیا پلیر برای پخش ویدئو استفاده کنید، لازم نیست برای نمایش زیرنویس‌های مورد نظرتان چنین مسیرهای طولانی را طی کنید. برای نمونه نرم‌افزار محبوب VLC می‌تواند همه چیز را به صورت آماده پخش کند. این نرم‌افزار رایگان است و جامعه توسعه‌دهنده فعالی دارد. همچنین چند پلتفرمی است و می‌توان روی سیستم‌های مختلف از آن استفاده کرد.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

==

بر اساس رای ۲۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
makeuseof
۳ دیدگاه برای «اضافه کردن زیرنویس در مدیا پلیر ویندوز — به زبان ساده»

ببخشید من توی گزینه ویو سکین نداره

من چرا نمیفهمم؟ مدیا پلیر من گزینه پلی رو نداره که روش راست کلیک کنم ممکنه نسخه ها با هم تفات داشته باشن؟

برای نشان دادن گزینه از قسمت ویو گزینه اسکین انتخاب کن

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *