اسکرین تایم در اندروید کجاست و چیست؟ — راهنمای تصویری

۱۱۱۷۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
اسکرین تایم در اندروید کجاست و چیست؟ — راهنمای تصویری

این روزها هرکسی یک موبایل هوشمند و یک نمایشگر درون جیب خود دارد. البته که این لزوما اتفاقی آنقدرها خوب نیست. برخی از مردم نگران مدت‌زمانی هستند که صرف کار با موبایل‌های هوشمند خود می‌کنند. به همین دلیل نیز شاهد تعبیه ابزاری کارآمد در موبایل‌های هوشمند اندرویدی بوده‌ایم که به شما می‌گوید چقدر زمان صرف کار با دستگاه کرده‌اید و اصطلاحا چقدر Screen Time داشته‌اید. دیوایس‌های مجهز به سیستم عامل گوگل، در واقع مجموعه ابزارهایی به نام Digital Wellbeing را در خود جای داده‌اند و قابلیت پایش اسکرین تایم در اندروید، یکی از آن‌ها به حساب می‌آید.

این ابزار به شما اجازه می‌دهد که اطلاعاتی تمام و کمال راجع به چگونگی استفاده خود از موبایل هوشمندتان به دست آورید. برای مثال می‌توانید ببینید که از کدام اپلیکیشن‌ها بیشتر استفاده کرده‌اید و چه میزان به نمایشگر خیره بوده‌اید. در این مقاله به شما خواهیم گفت که چطور می‌توان به قابلیت اسکرین تایم در اندروید دسترسی یافت. مقاله پیش روی شما به دو بخش تقسیم شده. در یک بخش چگونگی دسترسی به اسکرین تایم روی موبایل‌های سامسونگ را توضیح می‌دهیم و در بخش دوم چگونگی دسترسی به این ابزار روی موبایل‌هایی که از اندروید خالص بهره می‌برند. اما در نظر داشته باشید که Digital Wellbeing را می‌توان در اکثر موبایل‌های اندرویدی یافت. بنابراین اگر موبایلی متفاوت در اختیار دارید می‌توانید به دنبال تنظیماتی با نام‌گذاری مشابه بگردید.

پیش از ادامه مطلب لازم است یادآور شویم که قابلیت اسکرین تایم در آیفون نیز به شکلی مشابه وجود دارد و پیش از این در مطلبی از مجله فرادرس به صورت مفصل به آن پرداخته‌ایم.

چطور اسکرین تایم را روی موبایل‌های گلکسی سامسونگ بررسی کنیم؟

برای بررسی اسکرین تایم در موبایل‌های سری گلکسی طبق مراحل زیر عمل کنید:

۱. روی یک موبایل از سری گلکسی سامسونگ، نخست از بالای صفحه به سمت پایین سوایپ کنید تا منوی تنظیمات سریع یا Quick Setting مقابل چشم قرار بگیرد. سپس روی آیکن چرخ‌دنده بزنید تا وارد تنظیمات سیستم شوید.

اسکرین تایم در اندروید

۲. به پایین اسکرول کنید تا به گزینه‌ای تحت عنوان Digital Wellbeing and Parental Controls برسید.

اسکرین تایم در اندروید

۳. حالا روی آیکن نمودار در گوشه بالا سمت راست بزنید.

اسکرین تایم در اندروید

۴. شاهد یک نمودار میله‌ای خواهید بود که اسکرین تایم یا میزان استفاده شما از موبایل هوشمند را در هر روز از هفته نمایش می‌دهد. علاوه بر این در پایین نمودار می‌توانید ببینید که از کدام اپلیکیشن‌ها بیشتر استفاده کرده‌اید.

اسکرین تایم در اندروید

چطور اسکرین تایم را روی موبایل‌های مجهز به اندروید خالص بررسی کنیم؟

پیش از اینکه رویه کار را توضیح دهیم، باید بدانید منظورمان از «اندروید خالص» چیست. تولیدکنندگان موبایل‌های هوشمند معمولا به شخصی‌سازی نسخه‌های مختلف سیستم عامل اندروید پرداخته و ورژنی متفاوت از آنچه گوگل در اصل تدارک دیده را به دست مشتریان خود می‌رسانند. با این حال برخی از تولیدکنندگان رویه‌ای متفاوت در پیش می‌گیرند و اندروید را همان‌گونه که ساخته شده در اختیار کاربران قرار می‌دهند. به صورت مشابه، گوگل هم در موبایل‌های سری «گوگل پیکسل» از همین نسخه از اندروید استفاده می‌کند.

۱. اگر از یک موبایل گوگل پیکسل یا هر موبایل دیگری که به اندروید خالص مجهز است استفاده می‌کنید، ابتدا از بالای صفحه به سمت پایین سوایپ کنید تا منوی تنظیمات سریع ظاهر شود. سپس روی آیکن چرخ‌دنده بزنید تا وارد تنظیمات سیستمی شوید.

اسکرین تایم در اندروید

۲. به پایین اسکرول کنید تا به گزینه Digital Wellbeing & Parental Controls برسید.

اسکرین تایم در اندروید

۳. چارت دایره‌ای شکل در بالا نشان می‌دهد که میزان اسکرین تایم شما در روز فعلی چقدر بوده است. میزان استفاده از اپلیکیشن‌های گوناگون نیز در بخش‌های رنگی دور دایره نمایش داده می‌شود. برای مشاهده اطلاعات هرچه بیشتر می‌توانید روی بخش مرکزی دایره بزنید.

نکته: اگر این نخستین باری است که Digital Wellbeing را باز می‌کنید، احتمالا مجبور باشید برای مشاهده آمار و ارقام خود روی گزینه Show Info بزنید.

اسکرین تایم در اندروید

۴. نمودار میله‌ای که در صفحه جدید به نمایش در می‌آید، اسکرین تایم شما در طول هفته را نشان می‌دهد. بنابراین به شکلی آسان قادر به مقایسه میزان استفاده خود از موبایل با روزهای دیگر خواهید بود. پر استفاده‌ترین اپلیکیشن‌های شما نیز در زیر نمودار لیست شده‌اند.

اسکرین تایم در اندروید

به همین سادگی کار به پایان می‌رسد. اسکرین تایم در اندروید یکی از ابزارهای کارآمدی است که می‌تواند اطلاعاتی بسیار غافلگیرکننده در اختیار شما بگذارد. مثلا شاید تصور کنید که آنقدرها از موبایل خود استفاده نمی‌کنید، اما به لطف اسکرین تایم متوجه شوید حقیقت ماجرا چیزی دیگر است.

بر اساس رای ۲۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
How To Geek
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *