آموزش پروژه محور PHP — مجموعه مقالات جامع وبلاگ فرادرس

۹۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۸ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
آموزش پروژه محور PHP — مجموعه مقالات جامع وبلاگ فرادرس

PHP اختصاری برای عبارت «پیش پردازشگر اَبَرمتن» (Hypertext Preprocessor) است. PHP یک زبان اسکریپت‌نویسی اوپن‌سورس با کاربرد گسترده محسوب می‌شود که به طور خاص برای توسعه وب مناسب‌سازی شده و می‌تواند به صورت توکار در کدهای HTML استفاده شود.

فهرست مطالب این نوشته

در واقع با استفاده از PHP، به جای این که به دستورهای زیادی برای تولید خروجی HTML نیاز داشته باشیم، می‌توانیم کدهای این زبان برنامه‌نویسی را داخل صفحات HTML جاسازی کنیم و به این ترتیب در بخش‌هایی که نیاز به نوعی منطق محاسباتی هست به راحتی صرفاً روی بخش‌های مورد نیاز اسکریپت‌هایی بنویسیم.

PHP برای افراد مبتدی کاملاً ساده است و همزمان امکانات پیشرفته‌ای را نیز در اختیار برنامه‌نویسان حرفه‌ای قرار می‌دهد. ما در مجله فرادرس در طی زمان با نگارش مقالات متعددی به بررسی این زبان برنامه‌نویسی پرداخته‌ایم که در ادامه می‌توانید عناوین و توضیح مختصری از هر کدام آن‌ها را ملاحظه کنید.

در این نوشته تلاش کرده‌ایم راهنمای فشرده ولی جامعی در خصوص زبان برنامه‌نویسی PHP از معرفی و تاریخچه آن تا مراحل نصب و مفاهیم برنامه‌نویسی ارائه کنیم. مطالب این نوشته در 7 بخش کلی مقدمه، نخستین برنامه (Hello World)، فرم‌ها، پایگاه‌های داده، دریافت محتوا از پایگاه‌داده، احراز هویت و نتیجه‌گیری تنظیم شده است.

در زبان برنامه‌نویسی PHP، مرتب‌سازی یک آرایه بر اساس مقدار عناصرش بسیار آسان است. هم می‌توان از ارتباط‌های کلید-مقدار استفاده کرد و هم این که تابع‌هایی برای تعیین شیوه مرتب‌سازی عناصر وجود دارند. در این راهنما روش انجام این کار را خواهید دید.

در این مقاله به معرفی مبانی شی‌ءگرایی در PHP پرداخته‌ایم. در ابتدا کلاس‌ها و شیءها معرفی شده‌اند و چند مفهوم پیشرفته مانند وراثت و چندریختی نیز در ادامه مورد بررسی قرار گرفته است.

خوشبختانه PHP تابع‌های زیادی برای خواندن و نوشتن داده‌ها در فایل ارائه کرده است. در این راهنما ساده‌ترین روش برای خواندن داده‌ها از یک فایل محلی یا ریموت و چگونگی نوشتن فایل‌ها دقیقاً مطابق یک روش دلخواه با استفاده از فلگ‌ها معرفی خواهد شد.

در این مقاله در مورد بسیاری از تابع‌های مفید در GD و شیوه استفاده از آن‌ها برای خودکارسازی اغلب وظایف دستکاری تصاویر می‌آموزید. در انتهای این راهنمای GD، شما با چگونگی استفاده از این کتابخانه برای خودکارسازی برخی کارهای اولیه مانند تغییر اندازه همه تصاویر در یک دایرکتوری یا اعمال فیلترهایی مثل خاکستری کردن تصاویر پیش از ذخیره‌سازی نتایج نهایی، آشنا خواهید شد.

هدف این مقاله معرفی اولیه مبانی مقدماتی بلاک چین برای توسعه‌دهندگان (به طور خاص وب) است که در این زمینه معلوماتی ندارند. ما در این نوشته از طریق ساخت یک بلاک چین بسیار ساده با استفاده از JSON و کمی اسکریپت PHP به بررسی ساختار آن می‌پردازیم. در انتهای این راهنما، شما یک بلاک چین خواهید داشت که روی سیستمتان ذخیره شده است و یک صفحه وب برای تست نیز طراحی می‌کنید که می‌توانید برای ارسال بلاک‌های جدید به زنجیره خودتان مورد استفاده قرار دهید.

در این راهنما با شیوه zip و unzip (فشرده‌سازی و استخراج فایل‌های فشرده) فایل‌ها در زبان برنامه‌نویسی PHP آموزش داده شده است. همچنین با چگونگی حذف و تغییر نام فایل‌ها در یک آرشیو فشرده شده بدون نیاز به استخراج فایل‌ها آشنا می‌شوید.

یک «ساختار کنترلی» (Control Structure) به زبان ساده امکان کنترل گردش اجرای یک کد در اپلیکیشن را فراهم می‌کند. به طور کلی یک برنامه به صورت ترتیبی و خط به خط اجرا می‌شود و ساختار کنترلی امکان تغییر دادن این گردش را پدید می‌آورد. این تغییر گردش معمولاً از طریق بررسی یک شرط خاص صورت می‌گیرد. در این راهنما به بررسی ساختارهای کنترلی و حلقه‌ها در PHP پرداخته‌ایم و در آن با شیوه استفاده از همه ساختارهای کنترلی اصلی پشتیبانی شده در PHP مانند if ،else ،for ،foreach ،while و موارد دیگر آشنا می‌شویم.

در این مقاله به بررسی مفاهیم مقدماتی آرایه‌ها در PHP پرداخته‌ایم. در این نوشته با شیوه ایجاد آرایه و طرز استفاده از آرایه‌های انجمنی (Associative) و چندبعدی آشنا می‌شوید. همچنین مثال‌های عملی زیادی در خصوص آرایه‌های PHP ارائه شده است.

هنگام کار با وب‌سایت‌ها در اغلب موارد با تاریخ و زمان سروکار داریم. برای نمونه ممکن است بخواهید آخرین تاریخ ویرایش یک نوشته را نمایش دهید، یا به مدت زمانی که از درج نظر یک کاربر می‌گذرد اشاره کنید. در این راهنما روش قالب‌بندی تاریخ و زمان جاری را در زبان برنامه‌نویسی PHP به شما آموزش می‌دهیم. همچنین در این نوشته خواهید آموخت که چگونه از یک رشته متنی تاریخ، مقدار زمان را استخراج کنید و این که چگونه تاریخ‌ها را به هم اضافه یا از هم کسر کنید.

مدیریت نِشَست (session) مفهومی کلیدی در PHP است که امکان حفظ اطلاعات کاربر در میان صفحه‌های مختلف یک وب‌سایت یا اپلیکیشن را فراهم می‌سازد. در این نوشته با مبانی مدیریت نشست در PHP آشنا می‌شوید. در ابتدا در مورد طرز کار نشست‌ها و ارتباطشان با کوکی‌ها توضیح داده شده است. سپس چند قطعه کد مورد بررسی قرار گرفته که طرز کار نشست‌ها را نشان می‌دهند. شیوه ایجاد و تخریب نشست‌ها و چگونگی تغییر متغیرهای نشست نیز در ادامه این مقاله بررسی شده است.

MySQL در ترکیب با زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف مانند PERL ،C ،C++ ،Java و PHP به خوبی کار می‌کند. از میان این زبان‌ها PHP متداول‌ترین زبان است، زیرا قابلیت‌های زیادی برای توسعه وب دارد. در این راهنما به طور عمده بر روی کاربرد MySQL در محیط PHP تمرکز خواهیم کرد. PHP تابع‌های مختلفی برای اتصال به پایگاه داده MySQL و دستکاری رکوردهای داده درون آن ارائه کرده است. این تابع‌های PHP را می‌توانید به همان ترتیبی که توابع دیگر را فراخوانی می‌کنید، مورد استفاده قرار دهید.

در این بررسی فرایند ایجاد یک فرم لاگین بوت‌استرپ با استفاده از بوت‌استرپ توییتر بررسی شده است. همچنین نحوه پیاده‌سازی اعتبارسنجی سمت سرور با استفاده از PHP توضیح داده شده است. در این مقاله صفحه لاگین با استفاده از html ساده و کتابخانه بوت‌استرپ طراحی می‌شود و اعتبار سنجی از طریق اسکریپت لاگین PHP انجام می‌یابد.

الگوی معماری MVC یک ساختار رایج در توسعه نرم‌افزار به حساب می‌آید. MVC الگویی برای ساختاردهی و نظم دادن به یک پروژه نرم‌افزاری است. با استفاده از MVC در PHP می‌توان فرآیند توسعه وب‌اپلیکیشن را تسهیل کرد. به جای اینکه همه کدها در یک فایل طولانی PHP نوشته شوند، لایه‌های نما، کنترلر و مدل از هم جدا می‌شوند تا توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان فرات‌اند و بک‌اند بتوانند به طور همزمان و مستقل از یکدیگر فرآیند توسعه را پیش ببرند. در مقاله آموزش کامل MVC در PHP، یک چارچوب PHP MVC از صفر توسعه داده می‌شود تا آشنایی کامل با پیاده‌سازی الگوی MVC در PHP حاصل شود.

سخن پایانی

PHP به عنوان یک زبان اسکریپت‌نویسی سمت سرور برای توسعه وب طراحی شده است. این زبان برنامه‌نویسی کارکردهای در سطح سیستم مانند ایجاد، باز کردن، خواندن، نوشتن و بستن فایل‌ها را بر عهده دارد. PHP می‌تواند به مدیریت فرم‌ها پرداخته، داده‌ها را از فایل‌ها جمع‌آوری کند و داده‌ها را در فایل ذخیره کرده یا آن‌ها را ایمیل کند. با استفاده از PHP می‌توان کاربران را از دسترسی به برخی صفحه‌های وب‌سایت منع کرد و داده‌ها را رمزنگاری کرد. اصلی‌ترین خصوصیات این زبان برنامه‌نویسی شامل سادگی، کارایی، امنیت، انعطاف‌پذیری و آشنایی آن است.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

==

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *