چگونه وارد ارز دیجیتال شویم؟ – از شروع تا کسب درآمد

۲۷۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۴ دقیقه
چگونه وارد ارز دیجیتال شویم؟ – از شروع تا کسب درآمد

برای ورود به حوزه ارزهای دیجیتال افراد در ابتدا نیاز دارند تا اطلاعاتی کلی درباره نحوه کارکرد ارزهای دیجیتال و بسترهای غیرمتمرکز به‌دست آورند. سپس با توجه به علایق و توانایی‌های خود می‌توانند حوزه موردنظر را انتخاب کنند. با توجه به اینکه رمزارزها در بسترهای غیرمتمرکز توسعه پیدا می‌کنند، آشنایی اولیه با نحوه کارکرد این بسترها به افراد کمک می‌کند تا بتوانند حوزه موردنظر خود را برای ورود به ارزهای دیجیتال پیدا کنند. از سویی دیگر آشنایی با روش‌های ورود به دنیای رمزارزها برای افراد علاقه‌مند به این حوزه اهمیت زیادی دارد. در این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع می‌پردازیم که چگونه وارد ارز دیجیتال شویم و با راه‌های کسب درآمد در این حوزه آشنا می‌شویم.

فهرست مطالب این نوشته

برای این منظور پس از آشنایی اولیه با بسترهای بلاک چینی در ادامه نحوه همکاری با شرکت‌ها رمزاری و کسب درآمد شخصی در این حوزه را توضیح می‌دهیم. سپس روش‌های درآمدزایی متنوعی از قبیل فعالیت در حوزه دیفای، استخراج ارز دیجیتال، نوسان‌گیری ارزهای دیجیتال و تحلیل بازار کریپتو را شرح می‌دهیم.

اهمیت آشنایی اولیه با ارزهای دیجیتال

برای ورود به هر حوزه‌ای در ابتدا نیاز است تا آشنایی اولیه‌ای در مورد آن حوزه به‌دست آوریم. در مورد ارزهای دیجیتال نیز افراد علاقه‌مند به ارزهای دیجیتال در ابتدا نیاز دارند تا اطلاعات اولیه‌ای در مورد رمزارزها و نحوه کارکرد و کاربرد آن‌ها به‌دست آورند. اهمیت آشنایی اولیه با ارزهای دیجیتال علاوه بر اینکه دیدگاه اولیه‌ای به افراد درباره موضوع مربوطه می‌دهد، به آن‌ها کمک می‌کند تا روش‌های مناسبی برای ورود به ارزهای دیجیتال پیدا کنند.

بنابراین برای اینکه بدانیم چگونه وارد ارز دیجیتال شویم در ابتدا بهتر است اطلاعاتی درباره این حوزه به‌دست آوریم. برای این منظور در ابتدا ماهیت ارزهای دیجیتال را به‌عنوان نوعی دارایی دیجیتال بررسی می‌کنیم و قابلیت‌های آن‌ها را در پرداخت‌های همتا به همتا شرح می‌‌‌دهیم.

کاربرد ارز دیجیتال در پرداخت‌های مالی

برای اینکه درک مناسبی از ارزهای دیجیتال و کاربردهای آن پیدا کنیم، در ابتدا به این موضوع توجه کنید که ارزهای دیجیتال می‌‌توانند کاربردهایی همانند پول برای افراد داشته باشند. بنابراین همان‌طور که افراد می‌توانند با استفاده از پول‌های کاغذی و کارت‌های اعتباری خرید و فروش کنند، با استفاده از ارزهای دیجیتال نیز این امکان وجود دارد تا افراد بتوانند با همدیگر تعاملات مالی داشته باشند.

بنابراین افراد بسیاری ایجاد ارزهای دیجیتال را در راستای ادامه سیر تکاملی پول در نظر می‌گیرند. اما تفاوت اصلی ارزهای دیجیتال با دیگر انواع پول در دنیا این است که رمزارزها برای اعتبارسنجی و تایید تراکنش‌ها وابسته به نهادی واسط همانند بانک نیستند.

بنابراین برای اینکه بدانیم چگونه وارد ارز دیجیتال شویم در ابتدا می‌بایست با نحوه کارکرد ارزهای دیجیتال بدون نیاز به نهادهای واسط آشنا شویم. برای این منظور در ادامه این مطلب از مجله فرادرس نحوه کارکرد بیت کوین به‌عنوان اولین ارز دیجیتال را شرح می‌دهیم.

فردی در حال ترید بیت کوین-چگونه وارد ارز دیجیتال شویم

نحوه کارکرد بیت کوین بدون نهاد متمرکز

تغییر بزرگی که بیت کوین در پرداخت‌های مالی ایجاد کرد به این دلیل است که این رمزارز امکان پرداخت‌های همتا به همتا را در بستری غیرمتمرکز برای اولین بار امکان‌پذیر کرد. قبل از ورود بیت کوین به حوزه پرداخت‌های مالی، تمامی تراکنش‌های مالی در ابتدا از طریق نهادی مالی اعتبارسنجی می‌شد.

تحولی که پس از ورود بیت کوین به دنیای مالی صورت گرفت، نیاز به بانک‌داری را برای تایید تراکنش‌ها از میان برداشت. اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که اعتبارسنجی تراکنش‌ها چگونه انجام می‌شود. در جواب این سوال نیاز است تا با نحوه کارکرد بسترهای غیرمتمرکزی همانند بلاک چین آشنا شویم که پیش‌تر نیز در مجله فرادرس راجع به نحوه کارکرد بلاک‌چین به طور کامل صحبت کرده‌ایم.

بنابراین برای اینکه بدانیم چگونه وارد ارز دیجیتال شویم نیاز داریم تا متناسب با نوع فعالیت انتخابی در حوزه ارزهای دیجیتال با نحوه کارکرد بلاک چین آشنا شویم. بنابراین در ادامه این مطلب نحوه اعتبارسنجی تراکنش‌های رمزارزی را شرح می‌‌دهیم.

نحوه تایید تراکنش‌های رمزارزی

تراکنش‌های مربوط به ارزهای دیجیتال توسط کامپیوترهایی که به‌ آن‌ها نود شبکه می‌گویند و در بسترهای غیرمتمرکزی همانند بلاک چین انجام می‌شود. تمامی نودهای شبکه نسخه‌ای از آخرین تغییرات شبکه را در اختیار دارند. زمانی که تراکنشی در شبکه انجام می‌شود، تمامی نودهای شبکه می‌بایست تراکنش‌ مربوطه را اعتبارسنجی کنند. این اعتبارسنجی توسط مکانیزم اجماع در شبکه انجام می‌شود.

با استفاده از مکانیزم اجماع تمامی نودهای شبکه برای تایید و ثبت تغییرات جدید می‌بایست به اجماع برسند. مکانیزم‌های اجماع متفاوتی برای ارزهای دیجیتال با توجه به شبکه مربوطه وجود دارد. برای مثال الگوریتم اجماعی که شبکه بیت کوین از آن استفاده می‌کند، «الگوریتم اجماع اثبات کار» (Proof of Work | PoW) نام دارد. با توجه به الگوریتم اجماع اثبات کار تمامی نودهای شبکه که به آن‌ها ماینر می‌گویند، می‌بایست با صرف انرژی و قدرت محاسباتی، مسئله پیچیده ریاضی را حل کنند.

تصاویری از کوین‌ها- چگونه وارد ارز دیجیتال شویم

در این حالت ماینری که زودتر از ماینرهای دیگر جواب را پیدا کند، این امکان را پیدا می‌کند تا بلاک جدید را به شبکه اضافه کند و از طرف شبکه پاداش دریافت می‌کند. این موضوع باعث افزایش امنیت شبکه بلاک‌چینی بیت کوین می‌شود. از سویی دیگر برای اینکه تراکنش‌ها در داخل بلاک‌هایی ذخیره شوند می‌بایست در ابتدا رمزنگاری شوند که این موضوع نیز امنیت بیشتری را برای تراکنش‌های انجام شده در شبکه بلاک‌چینی ایجاد می‌کند.

پس از مروری مختصر به تکنولوژی به‌کاررفته در ارزهای دیجیتال و نحوه کارکرد آن‌ها در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که چگونه وارد بازار ارز دیجیتال شویم و صرافی‌های ارز دیجیتال و نحوه کارکرد آن‌ها را شرح می‌دهیم.

چگونه وارد بازار ارز دیجیتال شویم؟

برای اینکه بدانیم چگونه وارد بازار ارز دیجیتال شویم نیاز داریم تا با صرافی‌های ارز دیجیتال و نحوه کارکرد آن‌ها آشنا شویم. صرافی‌های ارز دیجیتال این امکان را برای افراد فراهم می‌کنند تا بتوانند رمزارزهای موردنظر خود را در آن‌ها خرید و فروش کنند. بنابراین در ابتدا به این موضوع می‌پردازیم که چگونه وارد صرافی‌های ارز دیجیتال شویم و نحوه کارکرد آن‌ها را شرح می‌دهیم.

چگونه وارد صرافی‌های ارز دیجیتال شویم؟

برای ورود به صرافی‌های ارز دیجیتال در ابتدا نیاز دارید تا در آن‌ها ثبت‌نام کنید. البته قبل از ثبت‌نام و احراز هویت، در ابتدا از میزان اعتبار آن‌ها اطمینان حاصل کنید. با توجه به اینکه برای انجام معاملات در صرافی‌های ارز دیجیتال کاربران می‌بایست کیف پول رمزارزی در داخل صرافی مربوطه را شارژ کنند، بنابراین اولین گام برای انتخاب صرافی مناسب، کسب اطمینان از اعتبار و امنیت صرافی موردنظر است. در ادامه معیارهایی مهم برای انتخاب صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال را شرح می‌دهیم.

نحوه انتخاب صرافی‌های معتبر

برای اینکه بتوانیم وارد صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال شویم در ابتدا نیاز داریم تا شرایط و خصوصیات صرافی‌های موردنظر را بررسی کنیم. برای اینکه بتوانیم صرافی‌های مناسبی را برای انجام معاملات خود انتخاب کنیم می‌بایست معیارهایی را بررسی کنیم و سپس در مجموع امتیازی برای صرافی در نظر بگیریم. در ادامه این مطلب به سه مورد از مهم‌ترین معیارهای انتخاب صرافی ارز دیجیتال اشاره می‌کنیم.

  • بررسی سابقه فعالیت: بررسی سابقه فعالیت صرافی مربوطه از اهمیت بالایی در انتخاب صرافی‌های رمزارزی برخوردار است. برای مثال می‌توانیم پیشینه صرافی مربوطه را بررسی کنیم که آیا هک شده است یا تاکنون سابقه هک شدن نداشته است. از سویی دیگر در صورت هک شدن صرافی آیا توانسته سرمایه کاربران را به آن‌ها برگرداند. برای این منظور می‌توانیم بیمه‌هایی که صرافی از آن استفاده می‌کند و شرایط آن‌ها را بررسی کنیم.
  • بررسی میزان حجم معاملات: هراندازه میزان حجم معاملات در صرافی ارز دیجیتال بیشتر باشد، انجام معاملات در آن راحت‌تر و با سرعت بیشتری انجام می‌شود. از سویی دیگر کم بودن حجم معاملات در صرافی ارز دیجیتال به‌خصوص برای رمزارزهایی که از محبوبیت و مارکت کپ بالایی برخوردار هستند، علاوه بر اینکه باعث سخت‌تر شدن انجام معاملات در صرافی مربوطه می‌شود، به‌طور ضمنی به این نکته اشاره دارد که استقبال کمتری برای انجام معامله در صرافی مربوطه وجود دارد. بنابراین برای انتخاب صرافی مربوطه به دقت بیشتری نیاز است.
  • نحوه نگهداری ارزهای دیجیتال: یکی از موارد مهمی که برای انتخاب صرافی‌های ارز دیجیتال می‌بایست به آن توجه شود، نحوه نگهداری ارزهای دیجیتال در کیف پولی صرافی است. برای این منظور صرافی‌هایی که از کیف پول‌های آفلاین برای نگهداری سرمایه‌های دیجیتال کاربران در صرافی استفاده می‌کنند، از امنیت بیشتری برخوردار هستند. استفاده از کیف پول‌های آفلاین امنیت بیشتری برای نگهداری رمزارزها دارد و صرافی‌های معتبر معمولا از این روش نگهداری رمزارز برای امنیت بیشتر استفاده می‌کنند.

چگونه وارد صرافی‌های ایرانی ارز دیجیتال شویم؟

برای ورود به صرافی‌های ایرانی ارز دیجیتال می‌توانید به راحتی با یک ایمیل حساب کاربری خود را در آن‌ها ایجاد کنید. سپس می‌توانید برای انجام معاملات کیف پول خود را در این صرافی‌ها شارژ کنید. لازم به ذکر است قبل از انجام هرگونه انتقال سرمایه به این صرافی‌ها از میزان اعتبار آن‌ها همان‌طور که پیش‌تر توضیح دادیم، به‌طور کامل اطمینان پیدا کنید.

پس از ثبت‌نام در صرافی‌های داخلی و ایجاد حساب کاربری در آن‌ها می‌توانید از فهرست ارزهای دیجیتال موجود در صرافی، رمزارز موردنظر خود را برای خرید انتخاب کنید. صرافی‌های داخلی ارز دیجیتال این امکان را برای کاربران فراهم می‌کنند تا بتوانند با استفاده از ریال، رمزارز موردنظر خود را از این صرافی‌ها خریداری کنند.

کاربران صرافی‌های داخلی ارز دیجیتال می‌توانند ارز دیجیتال خریداری شده را به کیف پول ارز دیجیتال شخصی خود انتقال دهند یا می‌توانند در صورت افزایش قیمت، رمزارز خریداری شده را در قیمت‌های بالاتری بفروشند. برخی دیگر از کاربران نیز تمایل دارند تا ارز دیجیتال خریداری شده را برای ترید به صرافی‌های خارجی منتقل کنند. بنابراین در ادامه این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که چگونه وارد صرافی‌های خارجی ارز دیجیتال شویم و نحوه انجام معاملات را در آن‌ها بررسی می‌کنیم.

تریدری در حال ترید - چگونه وارد ارز دیجیتال شویم

چگونه وارد صرافی‌های خارجی ارز دیجیتال شویم؟

صرافی‌های خارجی ارز دیجیتال با راه‌اندازی پلتفرم‌های آنلاین این امکان را به تریدرها می‌دهند تا بتوانند از کشورهای مختلف نسبت به خرید و فروش در این صرافی‌ها اقدام کنند. بنابراین افراد می‌توانند با داشتن آدرس وب‌سایت صرافی ارز دیجیتال در پلتفرم مربوطه ثبت‌نام کنند. ثبت‌نام اولیه در این صرافی‌های رمزارزی نیز معمولا با آدرس ایمیل به‌راحتی انجام می‌شود.

برای اینکه بدانیم چگونه وارد صرافی‌های خارجی ارز دیجیتال شویم در ابتدا نیاز داریم تا به این نکته توجه کنیم که برای فعالیت در برخی از این صرافی‌ها در ابتدا نیاز است تا مراحل احراز هویت را انجام دهیم. از سویی دیگر برخی از آن‌ها خدمات خود را به بعضی کشورها ارائه نمی‌کنند. علاوه بر توجه به این موارد، برای انتخاب صرافی‌های خارجی ارز دیجیتال می‌بایست همانند انتخاب صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی همواره به نکات امنیتی و میزان اعتبار صرافی‌ها توجه کنید.

برخی از صرافی‌های بین‌المللی برای برداشت و جابجایی رمزارزها تا مبالغ خاصی نیاز به احراز هویت ندارند و کاربران می‌توانند بدون احراز هویت از آن‌ها استفاده کنند. اما موضوع بسیار مهمی که در هنگام استفاده از صرافی‌های داخلی و خارجی رمزارزی می‌بایست به آن توجه کنید، مسئله کنترل صرافی بر روی دارایی‌های کاربران است که در ادامه آن را شرح می‌‌دهیم.

کنترل صرافی بر دارایی کاربران

صرافی‌های ارز دیجیتال کنترل کاملی بر روی دارایی‌های نگهداری‌‌شده در آن‌ها دارند. به عبارت دیگر کاربران با انتقال سرمایه برای انجام معاملات و نگهداری دارایی‌های دیجیتال در این صرافی‌ها در واقع سرمایه‌ خود را به‌صورت امانت در اختیار این صرافی‌ها قرار می‌دهند. بنابراین در شرایطی خاص صرافی می‌تواند دارایی‌های دیجیتال کاربران را مسدود کند.

برای اینکه بدانیم چگونه با حفظ امنیت دارایی‌ها وارد صرافی‌های خارجی ارز دیجیتال شویم می‌بایست به این نکته توجه کنیم که کیف پول‌هایی که در صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال وجود دارد در واقع در اختیار صرافی ارز دیجیتال است و صرافی مربوطه کنترل کاملی بر آن‌‌ها دارد. بنابراین بهترین اقدام این است که تنها آن مقدار از دارایی دیجیتال که با آن‌‌ها در صرافی مربوطه ترید می‌‌کنیم را در کیف پول صرافی نگهداری کنیم.

اما نوع دیگری از صرافی‌های ارز دیجیتال وجود دارند که عملکردی متفاوت دارند و به آن‌ها صرافی‌های غیرمتمرکز می‌گویند. برای آشنایی با نحوه کارکرد این صرافی‌ها در ادامه مطلب به این موضوع می پردازیم که چگونه وارد صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال شویم و نحوه انجام معامله در آن‌ها را شرح می‌دهیم.

چگونه وارد صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال شویم؟

برای این که بتوانیم از صرافی‌های غیرمتمرکز استفاده کنیم در ابتدا نیاز داریم تا کیف پول ارز دیجیتال خود را به آن‌ها متصل کنیم. پس از اتصال کیف پول ارز دیجیتال کاربران می‌توانند به‌طور مستقیم رمزارزهایی که در کیف پول خود دارند را با رمزارزهای موجود در صرافی غیرمتمرکز مبادله کنند.

«صرافی‌ غیرمتمرکز» (Decentralized Exchange | DEX) همان‌طور که از نام آن‌ها می‌توان متوجه شد، صرافی‌هایی هستند که برای فعالیت‌های مربوطه از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند و نیازی به نهاد واسط ندارند. قراردادهای هوشمند این امکان را به توسعه‌دهندگان در حوزه بلاک چین می‌دهند تا بتوانند کدهایی را در بسترهای غیرمتمرکز بنویسند. این کدها در شرایطی خاص اجرا می‌شوند. صرافی‌های غیرمتمرکز نیز در واقع برنامه‌هایی نوشته شده در بسترهای غیرمتمرکز هستند. این صرافی‌ها از استخرهای نقدینگی تشکیل شده‌اند که افراد می‌توانند توکن‌های خود را در آن‌ها مبادله کنند.

نحوه کسب درآمد از ارزهای دیجیتال

موضوع مهم دیگری که پس از اشنایی با ارزهای دیجیتال مطرح می‌شود، نحوه کسب درآمد از ارزهای دیجیتال است. برای کسب درآمد از ارزهای دیجیتال روش‌های متنوع و فراوانی وجود دارد که افراد با توجه به علاقه و میزان مهارت و توانایی‌های خود در حوزه مربوطه می‌توانند انتخاب کنند.

علاوه بر این با توجه به میزان تمایل افراد علاقه‌مند به حوزه ارزهای دیجیتال برای همکاری با شرکت‌های مربوطه یا تمایل آن‌ها برای فعالیت اقتصادی مستقل در حوزه رمزارزها، می‌توانیم روش‌های متفاوتی را برای کسب درآمد از حوزه رمزارزها شناسایی کنیم. بنابراین روش‌های کسب درآمد از رمزارزها و بازار مربوطه را می‌توانیم در فهرست زیر خلاصه کنیم. در ادامه این مطلب هر کدام از این روش‌ها را با جزئیات بیشتری شرح می‌دهیم.

  • همکاری با شرکت‌های فعال در حوزه ارزهای دیجیتال
    • همکاری با شرکت‌های فعال در توسعه شبکه‌های غیرمتمرکز
    • همکاری با شرکت‌های فعال در حوزه سرمایه‌گذاری و ترید ارزهای دیجیتال
  • کسب درآمد به‌طور شخصی از ارزهای دیجیتال
    • کسب درآمد از حوزه دیفای
    • کسب درآمد از استخراج ارزهای دیجیتال
    • کسب درآمد از ترید ارزهای دیجیتال
    • کسب درآمد از تحلیل بازار کریپتو

همکاری با شرکت‌های حوزه ارزهای دیجیتال

برخی از شرکت‌ها در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند. این شرکت‌ها با توجه به حوزه فعالیت خود می‌توانند به شرکت‌های فعال در زمینه توسعه بسترهای غیرمتمرکز بلاک چینی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارزی تقسیم شوند. افراد می‌توانند با توجه به علایق و توانایی‌های خود در هر کدام از حوزه‌های مربوط با این شرکت‌ها همکاری کنند.

بنابراین همان‌طور که افراد می‌توانند در شرکت‌های مختلف استخدام شوند، افراد علاقه‌مند به حوزه ارزهای دیجیتال که تمایل دارند در شرکت‌های رمزارزی فعالیت کنند، می‌توانند با توجه به توانایی‌های خود نسبت به ارسال رزومه و آماده شدن برای مراحل استخدام در این شرکت‌ها اقدام کنند.

برای مثال شرکت‌هایی که در حوزه ترید و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند همواره به‌دنبال افرادی هستند که توانایی تحلیل بالایی در این حوزه دارند. این شرکت‌ها با جذب تریدرهای بازار کریپتو و تحلیل‌گران این بازار سعی می‌کنند با استفاده از توانایی‌های این افراد در تحلیل بازار، مدیریت بهینه‌ای را برای سرمایه‌های دراختیار خود انجام دهند و سودآوری بیشتری از بازارهای مالی داشته باشند.

اما دسته دیگری از شرکت‌ها وجود دارند که در زمینه توسعه رمزارزها و بسترهای غیرمتمرکز فعالیت می‌‌کنند. این شرکت‌ها نیز با توجه به نیازهای خود در زمینه توسعه بسترهای بلاک‌چینی به افرادی همانند برنامه‌نویسان حوزه بلاک‌چین برای گسترش فعالیت‌های خود نیاز دارند.

مردی در حال تحلیل بازار کریپتو -چگونه وارد ارز دیجیتال شویم

چگونه وارد کسب و کارهای مرتبط با ارز دیجیتال شویم؟

کسب و کارهای متنوعی در ارتباط با ارزهای دیجیتال ایجاد شده است. با توجه به اینکه فعالیت‌های مربوط به ارزهای دیجیتال تکنولوژی‌‌محور هستند، بنابراین بسیاری از مشاغل مرتبط با ارزهای دیجیتال بر روی تکنولوژی مربوط به بسترهای غیرمتمرکز فعالیت می‌کنند.

برای مثال برخی از مشاغل همانند برنامه‌نویسی در بلاک چین، تحلیل داده و رمزنگاری از مشاغل مربوط به حوزه ارزهای دیجیتال هستند. علاوه بر این کسب و کارها که در ارتباط مستقیمی با تکنولوژی مربوط به رمزارزها هستند، برخی دیگر از مشاغل نیز وجود دارند که بیرون از فضای تکنولوژی فعالیت می‌کنند ولی ارتباط مستقیمی با حوزه رمزارزها دارند.

برای مثال مشاغلی از قبیل تولید محتوا و مدیریت شبکه‌های اجتماعی را می‌توان نام برد که در ارتباط با ارزهای دیجیتال می‌توانند فعالیت کنند. برای درک بهتر این موضوع در ادامه این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که چگونه وارد مشاغل متنوع مربوط به ارز دیجیتال شویم و با ارائه مثال‌هایی برخی از کسب‌ و کارهای مرتبط با ارز دیجیتال را شرح می‌دهیم.

چگونه وارد مشاغل متنوع مربوط به ارز دیجیتال شویم؟

برای اینکه بتوانیم وارد مشاغلی شویم که در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند در ابتدا نیاز داریم با توجه به علایق و استعدادهایی که داریم مهارت‌های موردنیاز را یاد بگیریم. برای مثال شرکتی رمزارزی را در نظر بگیرید که در حوزه توسعه بسترهای بلاک چینی فعالیت می‌‌کند.

این شرکت رمزارزی برای این منظور به تعدادی مهندس نرم‌‌افزار و برنامه‌نویس نیاز دارد. از سویی دیگر برای اینکه شرکت بتواند سرمایه لازم برای ادامه فعالیت‌های خود را تامین کند، ارز دیجیتال خود را راه‌اندازی می‌کند و آن را برای فروش در بازار کریپتو عرضه می‌کند. بنابراین نیاز دارد تا عده‌ای دیگر را برای انجام کارهایی از قبیل تولید محتوا و انجام تبلیغات مربوطه استخدام کند.

این افراد علاوه بر اینکه سعی می‌کنند پروژه مربوطه و فعالیت‌های آن را اطلاع‌رسانی کنند، اقداماتی را نیز برای معرفی توکن پروژه انجام می‌‌دهند. بنابراین افرادی که تمایل دارند با این شرکت همکاری کنند می‌بایست با توجه به حوزه موردعلاقه خود مهارت لازم برای انجام امور مربوطه را کسب کنند.

استفاده از بستر غیرمتمرکز در اداره مشاغل

بسترهای غیرمتمرکز قابلیت‌ها و امکانات زیادی را برای انجام امور مختلف در اختیار شرکت‌ها قرار می‌‌دهند. این موضوع باعث می‌شود تا شرکت‌های خدماتی و تولیدی بسیاری از قابلیت‌های بسترهای غیرمتمرکزی همانند بلاک چین برای افزایش راندمان و انجام بهتر امور مربوطه استفاده کنند.

برای مثال شرکتی که خدمات مسافرتی ارائه می‌کند، می‌تواند با استفاده از تکنولوژی بلاک چین، از امکانات مربوط به حوزه غیرمتمرکز در تراکنش‌های موردنظر استفاده کند. از سویی دیگر افرادی که قصد همکاری با شرکت مربوطه را دارند می‌توانند در صورت داشتن سابقه در حوزه خدمات مسافرتی، اطلاعات و مهارت‌های لازم را در حوزه بلاک چین نیز کسب کنند.

در این صورت با افزایش مهارت‌های لازم می‌توانند احتمال پذیرفته شدن در شرکت مربوطه را بالا ببرند. علاوه بر مشاغل متنوعی که در حوزه ارزهای دیجیتال وجود دارد، افراد می‌توانند با استفاده از روش‌هایی همانند فعالیت در حوزه دیفای که در ادامه ذکر می‌کنیم از رمزارزها کسب درآمد کنند. بنابراین در ادامه کسب درآمد شخصی از ارزهای دیجیتال را شرح می‌دهیم.

کسب درآمد شخصی از ارزهای دیجیتال

برخی از افراد تمایلی به همکاری با شرکت‌های رمزارزی ندارند. این افراد سعی می‌کنند با استفاده از توانایی‌های خود در بسترهای غیرمتمرکز و ارزهای دیجیتال، از مهارت‌های خود برای کسب درآمد از بازار کریپتو استفاده کنند. برای کسب درآمد از ارزهای دیجیتال نیز روش‌های متنوعی وجود دارد.

در این حالت افراد می‌توانند همان فعالیت‌هایی که شرکت‌های رمزارزی انجام می‌دهند را به‌طور شخصی و محدود‌تر انجام دهند. برای مثال افرادی که توانایی بالایی در کار با پلتفرم‌های حوزه دیفای دارند می‌توانند با بررسی این پلتفرم‌ها و استفاده از فرصت‌های درآمدزایی در آن‌ها نسبت به کسب سود موردنظر از این حوزه اقدام کنند.

در مواردی دیگر افراد تمایل به استخراج ارزهای دیجیتال دارند. در این حالت نیز می‌توانند با فراهم کردن سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای مربوط به ماینینگ، ارز دیجیتال موردنظر را استخراج کنند. دسته‌ای دیگر از افراد نیز مهارت و توانایی خاصی در تحلیل بازار کریپتو دارند. این افراد می‌توانند با انجام معاملات ارزهای دیجیتال از این طریق کسب درآمد کنند. برای روشن‌تر شدن هر کدام از روش‌های ذکر شده در ادامه این مطلب هر کدام از راه‌های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال را با جزئیات بیشتری شرح می‌دهیم.

چگونه وارد حوزه دیفای در ارز دیجیتال شویم؟

«امور مالی غیرمتمرکز» (Decentralized Finance | DeFi) این امکان را به افراد می‌دهد تا بتوانند امور مالی خود را در بسترهای غیرمتمرکز انجام دهند. امور مالی غیرمتمرکز در بسترهای غیرمتمرکزی همانند بلاک چین انجام می‌شوند و برای اعتبارسنجی تراکنش‌های مالی به نهادهای واسط نیازی ندارند. اعتبارسنجی تراکنش‌ها در امور مالی غیرمتمرکز توسط نودهای شبکه انجام می‌شود.

افراد با استفاده از تراکنش‌های مربوط به حوزه دیفای می‌توانند از سپرده‌گذاری‌های رمزارزی خود سود دریافت کنند. علاوه بر این برخی از پلتفرم‌های مربوط به حوزه دیفای امکان دریافت وام را نیز برای کاربران فراهم می‌کنند. برای روشن‌تر شدن این موضوع در ادامه نحوه کسب در‌آمد از استیکینگ ارزهای دیجیتال را شرح می‌دهیم.

کسب درآمد با استیکینگ ارز دیجیتال

یکی از روش‌های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال سپرده‌گذاری ارزهای دیجیتال در پلتفرم‌های مربوطه به «استیکینگ» (Staking) است. ارزهای دیجیتالی که از مکانیزم اجماع «اثبات سهام» (Proof of Stake) استفاده می‌کنند، این امکان را دارند تا کاربران بتوانند با سپرده‌گذاری رمزارزهای مربوطه در بازه‌های زمانی تعیین‌شده از این پلتفرم‌ها کسب سود کنند.

مکانیزم اجماع اثبات سهام به این طریق عمل می‌کند که کاربران می‌توانند با استیک کردن مقدار مشخصی از توکن در بازه‌های زمانی معین در شبکه به تایید و اعتبارسنجی تراکنش‌ها کمک کنند. در این حالت توکن‌ها در قراردادهای هوشمندی در شبکه قفل می‌شوند. سپس شبکه بلاک چینی کاربر را به‌عنوان نود شبکه انتخاب می‌کند.

فردی در حال مطالعه در بازار کریپتو -چگونه وارد ارز دیجیتال شویم

در این حالت شبکه با اتصال نودهای شبکه، بستری را برای تایید تراکنش‌ها در اختیار اعتبارسنج‌ها قرار می‌‌دهد. نودهایی که بیشترین مقدار سپرده‌گذاری را داشته باشند از اولویت بالاتری برای اعتبارسنجی و ایجاد بلوک جدید برخوردار هستند. مقدار استیکینگ و مدت زمان آن با توجه به بسترهای بلاک‌چینی و ارزهای دیجیتال مختلف می‌تواند متفاوت باشد. برای روشن‌تر شدن این موضوع در ادامه کسب درآمد از استیکینگ در کیف پول رمزارزی و صرافی‌های غیرمتمرکز را شرح می‌دهیم.

  • استیک در کیف پول رمزارزی: برای ذخیره ارزهای دیجیتال کاربران نیاز دارند تا کیف پول رمزارزی مربوط به ارز دیجیتال موردنظر را در اختیار داشته باشند. برخی از کیف پول‌های ارز دیجیتال این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهند تا بتوانند رمزارزهای خود را در استیک کنند و در ازای این سپرده‌گذاری سود دریافت کنند. این سود می‌تواند در قالب رمزارز استیک‌شده یا به‌صورت توکن‌های دیگر به کاربر پرداخت شود.
  • استیک در صرافی‌های متمرکز: برخی از صرافی‌های متمرکز این قابلیت را دارند تا کاربران بتوانند رمزارزهای خود را در آن‌ها سپرده‌گذاری کنند. با توجه به نوع پلتفرم این صرافی‌ها می‌توانند خدمات استیکینگ را برای ارزهای دیجیتال متنوعی ارائه کنند.
  • استیکینگ در صرافی‌های غیرمتمرکز: صرافی‌های غیرمتمرکز معمولا امکاناتی نظیر استیکینگ را در اختیار کاربران قرار می‌دهند تا آن‌ها بتوانند با سپرده‌گذاری رمزارزی خود از سود‌های حاصل استفاده کنند.

قابلیت‌های وام‌دهی در حوزه دیفای

یکی از قابلیت‌های حوزه دیفای امکان دریافت وام از پلتفرم‌های دیفای است. این پلتفرم‌ها با استفاده از قراردادهای هوشمند این امکان را برای کاربران ایجاد می‌کنند تا بتوانند با ارائه وثیقه رمزارزی از این پلتفرم‌ها وام دریافت کنند. از سویی دیگر افرادی که تمایل به کسب سود از وام‌دهی رمزارزها دارند، می‌توانند با وام دادن به این پلتفرم‌ها از آن‌ها سود دریافت کنند.

کسب درآمد از ماینینگ ارز دیجیتال

برای اینکه بتوانیم ماینینگ ارز دیجیتال را انجام دهیم، به کیف پول، سخت‌افزار و نرم‌افزار مربوطه به ماینینگ نیاز داریم. البته این موارد برای ارزهای دیجیتال مختلف می‌تواند متفاوت باشد. برای این منظور در ابتدا نیاز است تا ارز دیجیتالی که از مکانیزم اثبات کار برای تایید تراکنش‌ها استفاده می‌کند را برای استخراج انتخاب کنید.

در واقع ماینرها با استفاده از قدرت پردازشی که در اختیار شبکه قرار می‌دهند، تراکنش‌های موجود را اعتبارسنجی می‌کنند. شبکه نیز در ازای آن مقداری پاداش در قالب رمزارز موردنظر به آن‌ها می‌‌‌دهد. بنابراین رمزارز مربوطه در قالب پاداش دریافتی توسط ماینرها در شبکه موردنظر تولید می‌شود.

دستگاه‌های ماینینگ ارز دیجیتال با توجه به اینکه از قدرت محاسباتی خود برای پردازش اطلاعات و اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می‌کنند، می‌بایست به‌طور مناسبی انتخاب شوند تا بتوانند با توجه به سختی شبکه قدرت رقابت با ماینرهای دیگر را داشته باشند. علاوه بر این راه‌اندازی دستگاه‌های ماینر به سطح نسبتا بالایی از دانش سخت‌افزاری و اطلاعات مربوط به شبکه نیاز دارد.

چگونه وارد نوسان‌گیری در ارز دیجیتال شویم؟

نوسان‌گیری در ارز دیجیتال به‌معنای استفاده از نوسانات قیمتی در بازار کریپتو و کسب سود از آن است. ارزهای دیجیتال فراوانی در بازار رمزارزها وجود دارد که تریدرها می‌توانند با شناسایی و تحلیل قیمتی آن‌ها از نوسانات قیمتی مربوطه کسب سود کنند. نحوه کسب سود به این صورت است که تریدرها می‌توانند ارز دیجیتال موردنظر را در کف‌های قیمتی خریداری کنند و پس از اینکه رمزارز مربوطه در روندهای صعودی رشد کرد، آن را درسقف‌های قیمتی بفروشند.

این نوع کسب سود با استفاده از انجام «معاملات اسپات» (Spot Trading) امکان‌پذیر است. معاملات اسپات که در بازار اسپات ارزهای دیجیتال انجام می‌شود این امکان را به تریدرها می‌‌دهد تا بتوانند ارزهای دیجیتال را به‌طور مستقیم از صرافی‌های مربوطه خریداری کنند. اما نوعی دیگر از نوسان‌گیری در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد که در آن تریدرها می‌توانند از روندهای نزولی بازار نیز کسب سود کنند.

این نوع نوسان‌گیری در بازار فیوچرز ارزهای دیجیتال امکان‌پذیر است. در این بازار تریدرها می‌توانند با پیش‌بینی روند آتی قیمت نسبت به نوسان‌گیری از ارزهای دیجیتال اقدام کنند. برای روشن‌تر شدن این مطلب در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که چگونه وارد معاملات ارز دیجیتال شویم و مفهوم انواع معاملات شورت و لانگ در این بازار را شرح می‌دهیم.

چگونه وارد معاملات ارز دیجیتال شویم؟

برای اینکه بدانیم چگونه می‌توانیم وارد معاملات ارز دیجیتال شویم در ابتدا می‌بایست به این نکته توجه کنیم که انجام معاملات در بازار ارزهای دیجیتال همانند بازارهای دیگر این امکان را به تریدرها می‌دهد تا بتوانند با باز کردن موقعیت‌های معاملاتی در جهت حرکت قیمت از این بازارها کسب سود کنند.

با توجه به اینکه قیمت می‌تواند در دو جهت افزایشی و کاهشی در نمودار حرکت کند، بنابراین تریدرها می‌‌توانند با باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی در جهت مربوطه نوسان‌گیری کنند. دو نوع پوزیشن معاملاتی لانگ و شورت برای نوسان‌گیری در بازارهای مالی استفاده می‌شود که در ادامه هر کدام را شرح می‌دهیم.

چگونه وارد معاملات لانگ ارز دیجیتال شویم؟

معاملات لانگ در ارز دیجیتال امکان کسب سود از روندهای صعودی بازار را در اختیار تریدرها قرار می‌دهند. بنابراین زمانی که تریدرها روندهای اتی رمزارز را در بازار مربوطه صعودی پیش‌بینی می‌‌کنند، با استفاده از باز کردن «موقعیت‌ معاملاتی لانگ» (Long Position) از افزایش قیمت کسب سود می‌کنند. در این حالت تریدرها می‌توانند با قرار دادن تارگت مناسب نسبت به تیک پروفیت در قیمت‌های موردنظر اقدام کنند. از سویی دیگر تریدرها می‌توانند از روندهای نزولی نیز کسب سود کنند که در ادامه توضیح می‌دهیم.

چگونه وارد معاملات شورت ارز دیجیتال شویم؟

معاملات شورت با باز کردن «موقعیت‌ معاملاتی شورت» (Short Position) در پلتفرم معاملاتی مربوطه انجام می‌شوند. موقعیت‌های معاملاتی شورت این امکان را به تریدرها می‌دهند تا بتوانند از ریزش قیمت ارز دیجیتال مربوطه در بازار کسب سود کنند. بنابراین زمانی که روندهای موجود در بازار نزولی باشد تریدرها می‌توانند با باز کردن پوزیشن شورت و قرار دادن قیمت تارگت از روند کاهشی در بازار کسب سود کنند.

برای پیدا کردن قیمت مناسب ورود به معامله و انتخاب تارگت برای نوسان‌گیری ارز دیجیتال نیاز داریم تا تحلیل درستی از بازار مربوطه داشته باشیم. برای اینکه بدانیم چگونه می‌‌توانیم در زمان مناسب وارد پوزیشن‌های معاملاتی در ارز دیجیتال شویم در ابتدا نیاز داریم تا روندهای قیمتی موجود در بازار را تحلیل کنیم.

انجام تحلیل در بازار کریپتو

برای ورود به بازار کریپتو و کسب درآمد از آن با استفاده از ترید رمزارزها در ابتدا می‌بایست توانایی تحلیل بازار کریپتو را در خود افزایش دهیم. توانایی تحلیل در حوزه ارزهای دیجیتال نیز همانند تحلیل در بازارهای مالی دیگر به دو دسته تحلیل عمده تکنیکال و بنیادی تقسیم می‌شود.

تریدرهایی که می‌خواهند با استفاده از پیش‌بینی روند قیمت در ارزهایی دیجیتال در این بازار نوسان‌گیری کنند، می‌بایست با توجه به استراتژی معاملاتی انتخابی از هر کدام از این تحلیل‌ها استفاده کنند. در مواردی نیاز است تا تریدرها توجه بیشتری به تحلیل فاندامنتال داشته باشند و در برخی دیگر از استراتژی‌ها و روش‌های ترید در ارز دیجیتال نیاز است تا بیشتر تمرکز خود را بر روی تحلیل تکنیکال قرار دهند.

بنابراین برای اینکه نتیجه بهتری از انجام معاملات در حوزه ارزهای دیجیتال به‌دست آوریم، می‌بایست از هر دو تحلیل به‌طور همزمان استفاده کنیم. در ادامه این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که چگونه وارد تحلیل بنیادی ارز دیجیتال شویم و روش‌هایی را برای بررسی فاندامنتال ارزهای دیجیتال شرح می‌دهیم.

چگونه وارد تحلیل بنیادی ارز دیجیتال شویم؟

تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال به بررسی عوامل تاثیرگذار بر روی نوسانات قیمت در رمزارزها می‌پردازد. برای اینکه بدانیم چگونه وارد تحلیل بنیادی ارز دیجیتال شویم و عوامل تاثیرگذار را شناسایی کنیم در ابتدا لازم است که دلیل بررسی فاندامنتال ارزهای دیجیتال را بدانیم.

بررسی فاندامنتال ارزهای دیجیتال به این دلیل انجام می‌شود که میزان رشد قیمت رمزارزها ارتباط مستقیمی با میزان فعالیت و گسترش پروژه رمزارزی مربوطه دارد. بنابراین برای ورود به تحلیل فاندامنتال نیاز داریم تا عواملی همانند تیم‌ پروژه، تکنولوژی استفاده‌شده در پروژه و مواردی از این قبیل را بررسی کنیم. از سویی دیگر تحلیل بنیادی به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند توکن‌های مستعد رشد را شناسایی کنند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

پیدا کردن توکن‌های مستعد رشد

توکن‌های پرپتانسیل به توکن‌هایی گفته می‌شود که احتمال رشد قیمت برای آن‌ها وجود دارد. بنابراین شناسایی این توکن‌ها برای تریدرها بسیار مهم است. برای این منظور تریدرها می‌توانند با بررسی مواردی که در ادامه توضیح می‌‌دهیم، این توکن‌ها را بهتر شناسایی کنند.

  • بررسی اهداف پروژه: اهداف پروژه رمزارزی اولین موضوعی است که می‌بایست به آن توجه کرد. در این حالت پروژه‌هایی که اهدافی کاربردی و دست‌یافتنی دارند را می‌توان برای بررسی‌های بیشتر در نظر گرفت. برای بررسی اهداف پروژه‌های رمزارزی نیز می‌توان «سپیدنامه» (Whitepaper) پروژه را مطالعه کرد. سفیدنامه پروژه اطلاعات جامعی از اهداف پروژه و ویژگی‌های دیگر آن را در اختیار افراد قرار می‌دهد.
  • بررسی تیم پروژه رمزارزی: تیم پروژه رمزارزی یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در رشد قیمت توکن مربوطه است. هراندازه تیم‌پروژه ارز دیجیتال از مهارت و دانش بالاتری برخوردار باشد، احتمال پیشرفت پروژه مربوطه و در نتیجه افزایش قیمت برای رمزارز موردنظر بیشتر می‌‌شود.
  • بررسی تکنولوژی پروژه: تکنولوژی استفاده‌شده در پروژه رمزارزی یکی از موارد مهمی است که در تحلیل بنیادی برای پیدا کردن توکن‌های مستعد رشد بررسی می‌شود. در این حالت نیز هراندازه تکنولوژی استفاده‌شده امکانات بیشتری را برای کاربران ایجاد کند و نسبت به تکنولوژی استفاده شده در پروژه‌های مشابه بهتر باشد، در این صورت احتمال رشد قیمت توکن آن بیشتر است.
  • کاربرد توکن پروژه: بررسی کاربردی که از سمت توسعه‌دهندگان پروژه برای توکن در نظر گرفته می‌شود نیز برای پیدا کردن توکن‌های مستعد رشد از اهمیت بالایی برخوردار است. هراندازه کاربرد توکن پروژه بیشتر باشد، میزان تقاضا برای توکن مربوطه افزایش پیدا می‌کند که این موضوع باعث بالا رفتن قیمت توکن می‌شود.
  • بررسی حامیان پروژه: بررسی حامیان مالی پروژه و شرکت‌هایی که به‌نحوی به پروژه کمک می‌کنند، یکی از موارد مهمی است که در انتخاب توکن می‌بایست در نظر گرفته شود. هراندازه شرکت‌های معتبرتری در پروژه مربوطه سرمایه‌گذاری کنند، نشانه آینده‌ای روشن‌تر برای پروژه و رمزارز مربوطه است.
  • بررسی شرکای پروژه: در برخی موارد شرکت‌های تکنولوژی محور بزرگی برای استفاده از قابلیت‌های بسترهای غیرمتمرکز با پروژه مربوطه همکاری و مشارکت می‌کنند. در این حالت نیز هراندازه شرکت مربوطه از اعتبار بیشتری برخوردار باشد و سطح همکاری‌های گسترده‌تری با پروژه مربوطه ایجاد کند، می‌توان آینده بهتری را برای پروژه و ارز دیجیتال مربوطه پیش‌بینی کرد.
تصاویری از نمادهایی وابسته به دنیای ارزهای دیجیتال

تحلیل تکنیکال در بازار کریپتو چیست؟

تحلیل تکنیکال با استفاده از رفتار قیمت در گذشته و حال‌حاضر در نمودار سعی می‌کند تا روندهای آتی بازار را پیش‌بینی کند. تحلیل‌گران تکنیکال با شناسایی انواع الگوهای قیمتی و استفاده از انواع روش‌های پرایش اکشن سعی می‌کنند تا رفتار قیمت در نمودار را تحلیل کنند.

برای این منظور از ابزارهایی همانند اندیکاتورها و اسیلاتورها نیز استفاده می‌کنند. برای یادگیری و استفاده از تحلیل تکنیکال می‌بایست درک درستی از روندهای قیمتی و نمودار مربوطه به‌دست آوریم. بنابراین در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که چگونه وارد تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال شویم و نحوه یادگیری و استفاده از آن را شرح می‌دهیم.

چگونه وارد تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال شویم؟

برای اینکه معاملات سودآوری در بازار کریپتو داشته باشیم نیاز داریم تا علاوه بر بررسی فاندامنتال ارزهای دیجیتال، مهارت لازم برای تحلیل تکنیکال رمزارزها را نیز به‌دست آوریم. بنابراین برای اینکه بدانیم چگونه وارد تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال شویم در ابتدا می‌بایست با برخی از مفاهیم اولیه در این تحلیل آشنا شویم. برای این منظور در فهرست زیر برخی از مهم‌ترین مفاهیم کاربردی در تحلیل تکنیکال را شرح می‌دهیم.

بررسی قیمت در تحلیل تکنیکال با نمودار

همان‌طور که در تعریف تحلیل تکنیکال ذکر شد، در این تحلیل نمودار قیمت بررسی می‌شود و رفتار گذشته و حال‌حاضر قیمت در آن تحلیل می‌شود. این بررسی به تحلیل‌گر این امکان را می‌دهد تا بتواند روندهای آتی قیمت را با احتمال بهتری پیش‌بینی کند. نمودار قیمت اولین ابزاری است که تحلیل‌گران تکنیکال از آن استفاده می‌کنند.

نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال تغییرات قیمت را نسبت به زمان نشان می‌دهد. بنابراین محور افقی نمودار قیمت بر حسب زمان است و محور عمودی آن قیمت را نشان می‌‌دهد. تحلیل‌گران تکنیکال می‌توانند از انواع نمودارهای خطی، میله‌ای و شمعی برای رصد و بررسی تغییرات قیمت استفاده کنند. در بین نمودارهای قیمت، نمودار شمعی از محبوبیت بیشتری در میان تحلیل‌گران برخوردار است. تحلیل‌گران با استفاده از نمودار شمعی می‌توانند اطلاعات جامعی را از تغییرات قیمت در تایم‌فریم‌های مختلف به‌دست آورند.

مفهوم تایم فریم در تحلیل قیمت

یکی از مفاهیم پایه‌ای که در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود، مربوط به بازه‌های زمانی تغییرات قیمت است که به آن تایم‌فریم می‌گویند. تحلیل‌گران تکنیکال می‌توانند بازه‌های زمانی مختلفی را از کمترین بازه‌های زمانی بر حسب ثانیه تا بازه زمانی سالانه انتخاب کنند. در این حالت برای مثال زمانی که از نمودار شمعی استفاده می‌کنند، هر کندل در نمودار شمعی تغییرات قیمت را در بازه زمانی انتخابی نشان می‌دهد.

برای مثال در صورتی که تایم‌فریم انتخابی یک‌ساعته باشد، در این صورت هر کندل در نمودار شمعی بیان‌گر تغییرات قیمت در یک‌ساعت است. به‌عبارتی دیگر برای اینکه بتوانیم تغییرات قیمت را در هر ساعت با کندلی مجزا بررسی کنیم، می‌توانیم از تایم‌فریم یک‌ساعته استفاده کنیم. بنابراین با انتخاب تایم‌فریم‌های مختلف می‌توانیم تغییرات قیمت در آن بازه زمانی را در کندلی جداگانه مشاهده کنیم.

نواحی مهم قیمتی در نمودار ارز دیجیتال

نواحی مهم قیمتی در ارز دیجیتال قسمت‌هایی از نمودار قیمت برای رمزارز موردنظر هستند که احتمال واکنش قیمت به این نواحی زیاد است. واکنش قیمت به این معنی است که قیمت در زمان نزدیک شدن یا برخورد به این نواحی تغییر مسیر می‌دهد. این تغییر مسیر می‌تواند ادامه‌دار یا موقت باشد.

در این حالت در صورتی که نواحی مهم قیمت مربوط به تایم‌فریم‌های بالاتری باشند واکنش قیمت به آن‌ها بیشتر است. در حالت کلی دو ناحیه مهم قیمت در نمودار وجود دارند که آن‌ها را به‌‌نام‌های نواحی حمایتی و مقاومتی می‌شناسیم. در ادامه هر کدام از این نواحی را شرح می‌دهیم.

نواحی حمایتی در نمودار ارز دیجیتال

نواحی حمایتی یکی از نواحی مهم قیمت در نمودار هستند که قیمت در برخورد با آن‌ها در روندهای نزولی معمولا به سمت بالا برمی‌گردد. انباشت سفارشات خرید در نواحی حمایتی باعث می‌شود تا قیمت به سمت بالا تغییر جهت دهد. در این حالت با توجه به تایم‌فریم مربوطه این تغییر جهت می‌تواند ادامه‌دار باشد و برای مدتی ادامه پیدا کند. اما در نواحی حمایتی در تایم‌فریم‌های پایین‌تر این ناحیه ممکن است پس از مدتی نوسان قیمتی به سمت پایین شکسته شود و قیمت روند نزولی خود را ادامه دهد.

تصویری نمادین از فردی که بیت کوین استخراج می‌کند.

نواحی مقاومتی در نمودار ارز دیجیتال

نواحی مقاومتی نیز از دیگر نواحی مهم قیمت در نمودار قیمت است که در تحلیل تکنیکال از آن استفاده می‌شود. در نواحی مقاومتی سفارشات فروش زیادی قرار گرفته‌اند. این سفارشات فروش انباشته‌شده در این نواحی باعث می‌شوند تا قیمت در روند صعودی به آن‌ها واکنش نشان دهد و به سمت پایین حرکت کند. تغییر مسیر قیمت به سمت پایین با توجه به میزان قدرت ناحیه مقاومتی و تایم‌فریم مربوطه می‌تواند ادامه‌دار یا موقت باشد.

در صورتی که ناحیه مقاومتی مربوط به تایم‌فریم‌های بالاتری باشد این ناحیه از قدرت بیشتری برخوردار است و می‌تواند تغییر جهت‌های ادامه‌دارتری را در نموار قیمت ایجاد کند. اما در صورتی که ناحیه مقاومتی مربوط به تایم‌فریم‌های کوچک‌تر باشد، در این صورت احتمال شکست این ناحیه و ادامه صعود قیمت وجود دارد. در این حالت با رسیدن قیمت به ناحیه مقاومتی پس از مقداری درجا زدن، این ناحیه شکسته می‌شود و روند صعودی ادامه پیدا می‌کند.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس اهمیت آشنایی اولیه با ارزهای دیجیتال را شرح دادیم. برای این منظور کاربرد ارز دیجیتال در پرداخت‌های مالی، نحوه کارکرد بیت کوین بدون نهاد متمرکز و نحوه تایید تراکنش‌های رمزارزی را شرح دادیم. در ادامه به این موضوع پرداختیم که چگونه وارد بازار ارز دیجیتال شویم. بنابراین صرافی‌های ارز دیجیتال را توضیح دادیم و نحوه انتخاب آن‌ها را بیان کردیم. در ادامه نحوه ورود به صرافی‌های داخلی و خارجی ارز دیجیتال را شرح دادیم.

سپس درباره چگونگی کنترل دارایی‌های کاربران در صرافی‌های متمرکز توضیحاتی ارائه کردیم و صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال را شرح دادیم. نحوه کسب درآمد از ارزهای دیجیتال را بیان کردیم. برای این منظور نحوه کسب درآمد از طریق همکاری با شرکت‌های فعال در حوزه ارز دیجیتال را شرح دادیم. در ادامه کسب درآمد شخصی از ارزهای دیجیتال را بیان کردیم. سپس حوزه دیفای در ارز دیجیتال را شرح دادیم. برای این منظور کسب درآمد با استیکینگ ارز دیجیتال را شرح دادیم و قابلیت‌های وام‌دهی در حوزه دیفای را بررسی کردیم.

کسب درآمد از ماینینگ را شرح دادیم. سپس به این موضوع پرداختیم که چگونه وارد معاملات ارز دیجیتال شویم تا بتوانیم از نوسانات ارزهای دیجیتال کسب سود کنیم. برای این منظور انجام تحلیل‌ بنیادی را شرح دادیم و نحوه پیدا کردن توکن‌های مستعد رشد را بیان کردیم. در پایان نیز تحلیل تکنیکال در بازار کریپتو را بیان کردیم و مفهوم تایم‌فریم و نواحی مهم قیمتی در تحلیل تکنیکال را شرح دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ارزهای دیجیتال — راهنمای مفاهیم و اصطلاحات رمزارزها» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
ForbesFidelityInvestopediaCoinbaseCoinDeskIG
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *