اهداف آموزش سازمانی چه هستند و چطور محقق می شوند؟

۱۶۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۱۶ دقیقه
اهداف آموزش سازمانی چه هستند و چطور محقق می شوند؟

در تعریفی بسیار ساده، «آموزش سازمانی» (Corporate Training) یا «آموزش در محل کار» (Workplace Learning) مجموعه‌ای از برنامه‌های آموزشی سازمان برای آموزش کارکنان است که با هدف بهبود و ارتقای دانش و مهارت‌های کارکنان برگزار می‌شوند. بر اساس آماری جالب، حدود ۹۴ درصد از کارکنان تمایل دارند در سازمانی شاغل باشند که روی توسعه فردی و حرفه‌ای اعضای خود سرمایه‌گذاری می‌کند. آموزش‌های سازمانی طیف گسترده‌ای از موضوعات را شامل می‌شوند؛ از آموزش‌‌های ابتدایی آشنایی با سازمان و جهت‌دهی نیروها گرفته تا آموزش‌های مرتبط با مهارت‌های نرم یا تخصصی و فنی. فرآیند‌های آموزش سازمانی به مجموعه‌ها کمک می‌‌کنند کارکنان متخصص‌تر، باانگیزه‌تر و با بهره‌وری بالاتری داشته باشند. در این نوشته از مجله فرادرس، ضمن بررسی دقیق اهداف آموزش سازمانی و دلایل اهمیت آن، نکات مهم در هدف‌گذاری اصولی برای این آموزش‌ها را بررسی می‌کنیم. در ادامه نیز توضیح می‌دهیم یک برنامه آموزشی سازمانی اثربخش باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد.

فهرست مطالب این نوشته
997696

اهداف آموزش سازمانی چیست؟

برگزاری برنامه‌های آموزش سازمانی با کمک به توسعه شغلی و ارتقای مهارت‌های کارکنان، به افزایش کارایی و حس تعهد آن‌ها نسبت به سازمان کمک می‌کند. به همین دلیل است که سازمان‌‌های موفق با برند کارفرمایی قوی، سرمایه‌گذاری و هدف‌گذاری دقیقی برای برگزاری اصولی این برنامه‌های آموزشی در پیش می‌گیرند. فراموش نکنیم که کارکنان هر سازمان، اصلی‌ترین فاکتور و دلایل موفقیت سازمان هستند و اجرای درست فرایند‌های آموزش و پرورش درون سازمان، در واقع برای کمک به این دارایی عظیم است که سود آن در نهایت به خود سازمان برمی‌گردد.

برای یادگیری نکات بیشتر در مورد روش‌ها و دلایل اهمیت آموزش سازمانی، پیشنهاد می‌کنیم فیلم آموزش راهبردها و توانمندسازی کارکنان در فرادرس را مشاهده کنید. لینک این فیلم آموزشی در ادامه آورده شده است.

در فهرست زیر هم به مهم‌ترین اهداف آموزش سازمانی اشاره کرده‌ایم:

  • ارتقای مهارت‌ها و دانش کارکنان
  • افزایش انگیزه کارکنان
  • افزایش بهره‌وری کارکنان
  • افزایش اعتمادبه‌نفس و حس استقلال در انجام کارها
  • بهبود کیفیت محصولات و خدمات
  • بهینه‌سازی در استفاده از منابع مالی و زمانی
  • ماندگاری بیشتر کارکنان در سازمان
  • ارتقای فرهنگ سازمانی و افزایش اعتبار کسب و کار

آشنایی دقیق‌تر با اهداف آموزش سازمانی، به مدیران و متخصصان منابع انسانی کمک می‌کند مقاصد واقع‌بینانه و قابل‌دستیابی برای برنامه‌های آموزش سازمان تعیین کنند. به همین دلیل در ادامه موارد فهرست بالا را با دیدگاه دقیق‌تری بررسی می‌کنیم.

کارکنان یک سازمان بزرگ جلوی پنجره بزرگ ایستاده اند

همچنین در مطلب زیر از مجله فرادرس، به‌طور دقیق در مورد مفهوم آموزش سازمانی، انواع استراتژی‌ها و دلایل اهمیت آن به‌‌طور مفصل بحث کرده‌ایم.

ارتقای مهارت ها و دانش تخصصی

پرورش و ارتقای مهارت و تخصص کارکنان برای انجام بهتر وظایف و مسئولیت‌هایی که برعهده دارند، اصلی‌ترین هدف آموزش سازمانی است. از طریق برگزاری برنامه‌های آموزش سازمانی، می‌توان دانش و مهارت‌‌های موردنیاز برای انجام وظایف و کار با ابزارهای اصلی را به کارکنان جدید و قدیمی سازمان آموزش داد. البته این آموزش‌ها فقط به دانش تخصصی برای انجام کار محدود نیست و سازمان‌های موفق از آموزش‌های سازمانی برای آموزش مهارت‌های نرم مانند مهارت حل مسئله، مهارت کار تیمی و مهارت‌های ارتباطی نیز استفاده می‌کنند.

ارائه آموزش‌های تخصصی و توسعه فردی در محیط سازمان، چند مزیت مهم نسبت به آموزش‌های عادی خارج از سازمان دارد که در زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • امکان به‌کارگیری آموخته‌ها در محیط کار و پروژه‌های واقعی
  • ایجاد احساس اطمینان بیشتر نسبت به مراحل و نحوه انجام کار
  • آشنایی با آخرین ترندهای حوزه کاری و نیازهای بازار کار از نزدیک
  • افزایش خلاقیت و نوآوری در انجام وظایف واقعی
  • بالا رفتن سازگاری بالاتر و سریع‌تر نسبت به تغییرات کاری
زنی در حال ارائه دادن به کارکنان مرد و زن سازمان - اهداف آموزش سازمانی چیست

افزایش انگیزه

آموزش سازمانی همچنین می‌تواند با هدف افزایش انگیزه کارکنان انجام شود. سازمان‌ها با برگزاری برنامه‌های آموزش سازمانی، دانش و مهارت‌های موردنیاز کارکنان برای انجام وظایف را بهبود می‌دهند. این موضوع ارتباط مستقیمی با افزایش انگیزه و بهبود اشتیاق آن‌ها در انجام کارها دارد چون افزایش دانش نوعی حس و ذهنیت پیشرفت به آن‌ها می‌دهد. کارکنانی که حس پیشرفت کردن دارند، بهره‌وری بالاتری از خود نشان می‌دهند.

بهبود بهره وری فردی در حوزه های متنوع

آموزش سازمانی با کمک به توسعه مهارت‌ها و تخصص‌های متنوع در کارکنان، از رکود حرفه‌ای آن‌ها جلوگیری می‌‌کند. به بیان بهتر، به کمک آموزش‌های سازمانی می‌توان مهارت‌های متنوعی را به کارکنان یاد داد. به همین دلیل است که این کارکنان شغلی تحرک شغلی بالاتری دارند چون می‌توانند در بخش‌های مختلف سازمان وظایف جدیدی را هم برعهده بگیرند.

ایجاد حس استقلال برای انجام کارها

آموزش سازمانی کارکنان هدف مهم دیگری را دنبال می‌کند و آن کم کردن وابستگی و نیاز کارکنان به کمک دیگران در انجام کارها است. کارکنان مستقل، دانش، مهارت‌ها و ابزارهای ضروری برای انجام وظایف روزمره خود را به‌‌طور کامل در اختیار دارند و به مرور توانایی حل مسئله بهتری پیدا می‌کنند. به این ترتیب در هنگام انجام وظایف به کمک و دخالت مستقیم یا غیرمستقیم دیگران کمتر نیاز پیدا می‌کنند و جریان کاری آن‌ها روان‌تر و سریع‌تر پیش می‌رود.

آموزش سازمانی به مرور زمان شبکه‌ای از کارکنان مستقل و خودکفا در سازمان شکل می‌دهد که به بهبود بهره‌وری کلی سازمان کمک می‌کنند، احتمال ایجاد تنش بین آن‌ها کمتر است و در صورت لزوم کار تیمی بهتری در همکاری با یکدیگر انجام می‌دهند.

گروهی از کارکنان سازمان با لبخند کنار یکدیگر نشسته اند - اهداف آموزش سازمانی

مواردی که تا این بخش ذکر شد، اصلی‌ترین هدف‌های آموزش سازمانی از نقطه نظر کارکنان بود. این آموزش‌ها صرف‌نظر از هزینه‌بر بودن برای سازمان، به دستیابی به اهداف سازمانی یک مجموعه نیز کمک زیادی می‌کنند که بسته به نیاز کسب و کار می‌تواند موارد مختلفی را شامل شود. در ادامه به چند هدف مهم دیگر از آموزش سازمانی اشاره می‌کنیم.

افزایش بهره وری کلی سازمان

در بخش قبلی در مورد تأثیر آموزش‌های سازمانی روی افزایش بهره‌وری کارکنان بحث کردیم و گفتیم آموزش‌های سازمانی کمک می‌کنند کارکنان خلاق‌تر و به‌روزتری در سازمان حضور داشته باشند. از آنجایی که اعضا و کارکنان سازمان خصوصیات کلی آن را شکل می‌دهند، در مجموع سازمانی با بهره‌وری بالا خواهیم داشت. بالا بودن بهره‌وری جمعی سازمان درنهایت به کسب و کارها کمک می‌کند به اهداف تعیین‌شده خود برسند و به نیاز مشتریان خود پاسخ دهند.

افزایش کیفیت محصولات و خدمات

برگزاری برنامه‌های آموزش سازمانی برای کارکنان حس تعهد و انگیزه آن‌ها را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود تمایل بیشتری به انجام کار داشته باشند. واضح است که که انجام بهتر کار، به‌طور مستقیم و غیرمستقیم روی کیفیت محصولات و خدمات تأثیرگذار است.

از سوی دیگر، کیفیت محصولات و خدمات هم تأثیر مستقیمی روی میزان رضایت مشتریان و جلب اعتماد آن‌ها به سازمان دارد. دلیل این موضوع هم کاملا واضح است چون نیروی کار با انگیزه و متخصص، محصول یا خدمتی بدون خطا تولید می‌کند که می‌تواند نیاز مشتریان را به‌طور کامل پاسخ دهد.

بهینه سازی در استفاده از منابع

وجود کارکنان متخصص و باانگیزه در سازمان، از اتلاف منابع سازمان جلوگیری و به افزایش سودآوری آن کمک می‌کند. منظور از منابع در اینجا منابع زمانی و مالی سازمان است. به موارد فهرست زیر توجه کنید:

  • نیروی متخصص وظایف و مسئولیت‌های خود را در مدت زمان کوتاه‌تری انجام می‌دهند که این به‌معنی صرفه‌‌جویی در منابع زمانی سازمان است.
  • کارکنان با انگیزه اغلب ماه‌ها و سال‌ها در سازمان می‌مانند که این موضوع هزینه‌های سازمان را در جذب و آموزش نیروهای جدید کاهش می‌دهد.

کاهش نرخ خروج کارکنان از سازمان

برنامه‌های آموزش سازمانی می‌توانند با هدف کاهش نرخ خروج کارکنان و افزایش زمان ماندگاری آن‌‌ها هم انجام شوند. یکی از دلایل مهمی که کارکنان و نیروهای یک سازمان آن را ترک می‌کنند، نبود فرصت و فضایی برای ارتقای مهارت‌ها، نداشتن حس پیشرفت و حس راکد بودن است.

این موضوع نشان می‌دهد کارکنان خواهان یادگیری در محیط سازمان هستند و اگر بتوانید برنامه‌های آموزشی درستی برای آن‌ها ترتیب دهید، در واقع ماندگاری آن‌ها را در مجموعه بیشتر می‌کنید.

ایجاد محیط کاری وفق پذیر

یکی دیگر از اهداف آموزش سازمانی، ایجاد محیط کاری پویا، منعطف و وفق‌پذیر است. در دنیای دیجیتال امروزی که تغییرات بازار با سرعت بسیار بالایی اتفاق می‌افتند، سازمان‌ها و کسب و کارها باید بتوانند خیلی سریع راه‌حل مشکلات خود را پیدا و خود را با تغییرات هماهنگ کنند.

آموزش سازمانی یکی از سنگ‌بناهای اصلی در هماهنگ کردن سازمان و کارکنان آن با تغییرات و موضوعات داغ (ترندهای) بازار هدف است و همین موضوع شانس موفقیت سازمان را در رقابت با کسب و کارها و سازمان‌های رقیب بالاتر می‌برد.

دفتر کار تمیز و مرتب بدون حضور کارکنان

ارتقای فرهنگ سازمانی و افزایش اعتبار سازمان

آموزش‌های سازمانی را می‌توان با هدف بهبود اعتبار سازمان هم انجام داد. این آموزش‌‌ها با تقویت مهارت‌های فنی و نرم کارکنان، رضایت‌مندی شغلی آن‌ها را بالاتر می‌برند. حضور کارمندان راضی و خوشنود در سازمان به انتقال اصولی فرهنگ سازمانی و ارتقای این فرهنگ کمک می‌کند. فرهنگ سازمانی غنی‌تر، چهره و وجه مثبتی از آن در ذهن کارکنان، مشتریان و رقیبان ترسیم می‌کند.

سازمانی که از نظر مهارت‌های تخصصی در سطح بالایی است، از نظر عملکرد در استاندارد بالاتری قرار می‌گیرد. قوی بودن مهارت‌های نرم سازمان هم به بهبود روابط اعضای با یکدیگر، مدیران و سهامداران کمک می‌کند و در مجموع محیط سالم‌تری برای کار کردن و جذب نیروهای جدید ایجاد می‌شود.

معرفی پلتفرم آموزش سازمانی فرادرس

پلتفرم آموزش سازمانی فرادرس

صاحبان کسب و کار همیشه سعی دارند که علاوه بر جذب نیروهایی متخصص و بکارگیری آن‌ها در وظایف تخصصی، آن‌ها را برای وظایف آینده و چالش‌های پیشِ رو نیز آماده کنند. از این‌رو، شرکت‌ها همواره تلاش می‌کنند تا آموزش‌هایی مرتبط با حوزه کاری و تخصصی را به همکاران خود ارائه کنند. این آموزش‌ها اگر با آموزش‌های مهارت های نرم همراه باشند نیز تأثیر بیشتری دارد.

البته فراهم کردن چنین فرصتی برای آموزش، نیازمند صرف هزینه برای برگزاری کلاس‌های آموزشی، تهیه دوره‌های آموزشی یا بهره‌گیری از استادان باتجربه است. پلتفرم آموزش سازمانی فرادرس این امکان را دارد تا با وجود هزاران ساعت آموزش در حوزه‌های مختلف، امکان دسترسی آنی و همیشگی به این آموزش‌ها را با کمترین هزینه و همراه با کیفیت تضمین شده به سازمان‌ها و مؤسسه‌ها ارائه کند تا از این طریق، شغل‌های مختلف، برای یادگیری، با جامعه میلیونی فرادرس همراه شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با پلتفرم آموزش سازمانی فرادرس و ثبت درخواست دموی رایگان + اینجا کلیک کنید.

مراحل تعیین هدف برای برنامه های آموزش سازمانی

برنامه‌های آموزش سازمانی متنوع هستند و لازم است با توجه به نیاز‌های آموزشی اعضای سازمان در مقاطع زمانی مختلف برای ارائه آن‌ها برنامه‌ریزی شود. در فهرست زیر به چند مرحله اصلی برای تعیین اهداف درست برای این برنامه‌ها اشاره کرده‌ایم.

  • شناسایی نیازهای سازمان
  • تعیین دقیق نتیجه مورد انتظار برنامه آموزشی
  • مشخص کردن اهداف یادگیری با استفاده از روش SMART
  • اطلاع‌رسانی در مورد اهداف آموزشی برنامه

در ادامه در مورد هریک از موارد بالا توضیح می‌دهیم.

شناسایی نیازها و فرصت های یادگیری سازمان

اولین گام برای تعیین اهداف آموزش سازمانی، مشخص کردن نیازها و فرصت‌های یادگیری موجود در سازمان است. به‌عنوان مثال، اگر سازمان شما به‌طور دائم در حال توسعه یافتن است و همواره نیروهای جدید جذب می‌کنید، لازم است برنامه آموزش سازمانی مشخص و مدونی برای آموزش‌های آشناسازی نیروهای تازه‌وارد با سازمان داشته باشید.

با شناسایی این نیازها می‌توانید شکاف‌های مهارتی سازمان را تشخیص دهید و حوزه‌های نیازمند به بهبود را به‌طور کامل بشناسید. در مثالی دیگر، فرض کنید «نرخ ریزش مشتری» (Customer Churn Rate) کسب و کار شما بالاست. از دیدگاه منابع انسانی، یکی از علت‌های این اتفاق ممکن است ارائه خدمات و پشتیبانی بی‌کیفیت به مشتریان باشد. در چنین شرایطی واضح است که ارائه یک برنامه آموزشی در حوزه مهارت‌های خدمات و ارتباط با مشتری می‌تواند یکی از نیازهای اصلی تیم فروش و پشتیبانی باشد.

گروهی از کارکنان سازمان در جلسه دور میز نشسته اند

تعیین دقیق نتیجه آموزش

در گام بعدی، لازم است نتایج موردانتظار کسب و کار از آموزش را به‌طور دقیق مشخص کنید. به بیان ساده‌تر، در این مرحله لازم است به این سوال که انتظار دارید کارکنان بعد از برگزاری آموزش چه مهارت‌ها و دانشی به دست بیاورند پاسخ دقیق و کاملی ارائه کنید.

در مثال برنامه آموزش سازمانی برای بهبود خدمات مشتری، یکی از نتایج برگزاری آموزش می‌تواند به بهبود توانایی کارکنان در مدیریت موقعیت‌های حساس و قانع کردن آن‌ها به استفاده از خدمات و محصولات باشد تا بتوان مشتریان ناراضی را به خریداران وفادار کسب و کار تبدیل کرد.

تعیین دقیق اهداف با روش هدف گذاری SMART

تعیین هدف با استفاده از چارچوب «اسمارت» (SMART) به شما کمک می‌کند هدف بهینه‌تری برای ارائه آموزش تعیین کنید. طبق این چارچوب، همه اهداف برای عملی بودن لازم است ۵ ویژگی اصلی زیر را دارا باشند:

  • «مشخص بودن» (Specific)
  • «قابل‌اندازه‌گیری بودن« (Measurable)
  • «قابل‌دستیابی بودن» (Achievable)
  • «مرتبط بودن» (Relevant)
  • «مبتنی بودن بر زمان» (Time-bound)

در مثالی که در مورد برنامه آموزش سازمانی برای بهبود خدمات مشتریان زدیم، هدف «نمایندگان خدمات مشتریان کسب و کار باید پس از برگزاری آموزش ۶ هفته‌ای، باید بتوانند در ۹۵ درصد مواقع در مدت زمان کمتر از ۳ دقیقه به شکایت مشتری پاسخ دهند.» کاملا بر اساس چارچوب اسمارت تعیین شده است. فیلم آموزش هدف‌‌گذاری حرفه‌ای فرادرس نکات جالبی را در مورد استراتژی‌های هدف‌گذاری بیان می‌کند.

زن میانسال با لبخند به کاغذ های رنگی چسبان روی دیوار نگاه می کند

اطلاع رسانی در مورد اهداف آموزشی برنامه

بعد از این مراحل، لازم است به سراغ اقدامات اجرایی برنامه آموزشی بروید. برای مثال، مواد آموزشی، مدرس و زمان و مکان برگزاری آموزش را به‌‌طور دقیق تعیین کنید. در مرحله آخر نیز باید در مورد برگزاری آموزش و اهداف آن به کارکنان سازمان، سرپرستان و مدیران اطلاع‌رسانی کنید تا حمایت‌ها و همکاری‌های لازم برای اجرای هرچه بهتر برنامه آموزشی را انجام دهند.

نکات کلیدی برای تحقق بهتر اهداف آموزش سازمانی

با در نظر گرفتن چالش‌هایی برگزاری برنامه‌های آموزش سازمانی و هزینه‌ها تقبل‌شده توسط سازمان، اجرای درست و اصولی این برنامه‌ها احتمالا برای مدیران و متخصصان منابع انسانی سازمان دشوار باشد. از سوی دیگر، روش اثبات‌شده و مشخصی برای آموزش در محیط کار وجود ندارد و هر سازمان باید با توجه به نیاز‌های آموزشی خود، ساختار منحصربه‌فردی برای آن تعیین کند.

در جدول زیر به ۸ ویژگی مهمی که هر برنامه آموزش سازمانی موفق باید داشته باشد اشاره کرده‌ایم:

ارتباط محتوای آموزش با نیاز کارکنانحمایت مدیران و رهبران سازمان
هماهنگی هدف برنامه آموزشی با اهداف سازمانبرنامه‌ریزی زمانی منظم
توجه به سبک‌‌های یادگیری افرادارزیابی میزان موفقیت و اثربخشی برنامه آموزشی
ارائه و انتقال جذاب اطلاعاتتداوم برنامه‌های آموزشی

در ادامه در مورد نکات بالا توضیح می‌دهیم تا بهتر درک کنید که هرکدام چطور به تحقق بهتر اهداف آموزش سازمانی کمک می‌کنند.

فردی در حال ارائه آموزشی در محیط حرفه ای - هدف آموزش سازمانی

ارتباط محتوای آموزشی با نیاز کارکنان

به این نکته باید قبل از شروع کردن برنامه‌های آموزش سازمانی توجه کنید. در بخش نیازسنجی آموزشی و شناسایی فرصت‌های یادگیری سازمانی به اهمیت این نکته اشاره کردیم و گفتیم لازم است حوزه‌های نیازمند به بهبود مجموعه را شناسایی کنید و ببینید کارکنان واقعا به یادگیری بهتر چه آموزش‌هایی نیاز دارند.

برای شروع می‌توانید افراد و تیم‌های مشخصی در سازمان را که به آموزش‌های خاصی نیاز دارند، تعیین کنید و در ادامه نیازهای آموزشی آن‌ها را به سطوح گسترده‌تر تعمیم دهید.

هماهنگی هدف برنامه آموزشی با اهداف سازمان

اگر می‌خواهید کارکنان بیشترین میزان تعامل را با برنامه‌های آموزشی از خود نشان بدهند، باید چرایی و علت ارائه آموزش را به‌‌طور دقیق برای آن‌ها توضیح دهید. همچنین لازم است تفاوت بین اهداف تیم و اهداف سازمان را در مورد این آموزش‌ها به آن‌ها بگویید تا انگیزه و علاقه بالایی از خود نشان دهند و درک کنند همکاری و همراهی آن‌ها با آموزش چطور می‌تواند در دستیابی اهداف سازمانی موثر باشد.

توجه به سبک‌‌های یادگیری افراد

این نکته را فراموش نکنید که کارکنانی که در برنامه‌های آموزشی شرکت می‌کنند ممکن است سبک‌های یادگیری متفاوتی داشته باشند. در زمان آماده کردن محتوای آموزشی و ارائه آن حتما این سبک‌ها را در نظر بگیرید و سعی کنید از انواع محتوای تصویری، صوتی، ویدیویی و متنی برای درگیر نگه داشتن همه شرکت‌‌کنندگان استفاده کنید.

از طرف دیگر، آموزش‌های سازمانی انواع مختلفی دارند که با توجه به شرکت‌کنندگان باید مشخص شود. برای مثال، آموزش مهارت‌های نرم برای کارکنانی که مدتی است با هم در یک تیم کار می‌کنند مناسب است و آموزش جهت‌دهی برای کارکنان جدیدتر ضروری است. در مطلب «انواع روش‌های آموزش در سازمان» از مجله فرادرس به‌طور دقیق در مورد انواع آموزش سازمانی بحث شده است.

ارائه و انتقال جذاب اطلاعات

علاوه بر در نظر گرفتن سبک‌های آموزشی افراد شرکت‌کننده، به جذاب نگه داشتن آموزش هم توجه کنید. جذابیت محتوا در همه بخش‌های آموزش برای انتقال موفقیت اطلاعات ضروری است. در نظر گرفتن زمان‌های مشخصی برای پرسش و پاسخ در حین آموزش یا تشکیل جلسات استراحت و گفتگو بین کارکنان علاوه بر درگیر نگه داشتن آن‌ها، از خستگی بیش از حد افراد جلوگیری می‌کند.

چند زن و مرد همکار در حال صحبت و تبادل نظر - اهداف آموزش سازمانی

برنامه‌ریزی زمانی منظم

تا جای امکان سعی کنید برنامه‌های آموزشی سازمان را با برنامه زمانی شرکت‌کنندگان هماهنگ کنید. این کار در تعامل و مشارکت هرچه بیشتر آن‌ها در روند آموزش بسیار موثر است. دلیل این موضوع هم کاملا واضح است. اگر برنامه‌های آموزشی را در زمان مناسب برگزار کنید، کارکنان بیشتری می‌توانند در آن‌ها شرکت کنند که تمرکز بیشتری هم برای یادگیری محتوای آموزشی دارند.

فیلم آموزش مدیریت زمان برای بهره‌وری حرفه‌ای و شخصی در فرادرس نکات جالبی را در این خصوص بیان می‌کند که پیشنهاد می‌کنیم از آن‌ها غافل نشوید.

حمایت مدیران و رهبران سازمان

یکی از ویژگی‌های مدیران و رهبران موفق در سازمان‌های بزرگ، رهبری کردن در عمل است. دیدن حمایت و پشتیبانی مدیران و رهبران سازمان، کارکنان را به شرکت در دوره‌ها و تعامل هرچه بیشتر با فرایند‌های آموزشی ترغیب می‌کند.

گروهی از مدیران ارشد سازمان به دوربین نگاه می کنند

ارزیابی میزان موفقیت و اثربخشی برنامه آموزشی

برنامه‌های آموزشی را پس از برگزاری به حال خود رها نکنید و با کمک مصاحبه، نظرسنجی سعی کنید نظر شرکت‌کنندگان را قبل و بعد از برنامه جویا شوید. حتی می‌توانید چند شاخص کلیدی برای آموزش تعیین کنید و با پیگیری شاخص‌ها در حین و پس از برگزاری برنامه‌ها، نقاط قوت و ضعف آن را به‌طور دقیق شناسایی کنید.

تداوم برنامه‌های آموزشی

آموزش سازمانی و برنامه‌هایی که زیرمجموعه آموزش کارکنان در فضای کار برگزار می‌شوند، نباید مقطعی باشند. به بیان بهتر به این نکته توجه کنید که پیشرفت و یادگیری کارکنان سازمان با برگزاری فقط یک یا دوره آموزش سازمانی اتفاق نمی‌افتد و لازم در فرایندی ادامه‌دار مهارت‌های نرم و تخصصی آن‌ها را ارتقا دهید. از سوی دیگر لازم است به‌طور دائم پیگیر شرکت‌کنندگان دوره‌ها باشید و مهارت‌هایی را که در آن‌ها ارتقا پیدا می‌کنند به‌طور دقیق رصد کنید.

دلایل شکست آموزش های سازمانی

در بخش‌های قبلی به این نکته اشاره کردیم که بر اساس آمارها، کارکنان یک سازمان اغلب به‌دلیل حس پیشرفت و داشتن تحرک شغلی بیشتر خواهان یادگیری در محیط سازمان هستند اما این ارائه درست و اصولی این آموزش‌ها است که اثربخشی آن‌ها را تضمین می‌کند. برای یادگیری اصول آموزش سازمانی و روش‌های انجام آن، پیشنهاد می‌کنیم از مجموعه فیلم‌های آموزش توسعه فردی و مهارت سازمانی فرادرس استفاده کنید که لینک آن‌ها در زیر آورده شده است:

در فهرست زیر به چند مورد از دلایل شکست آموزش‌های سازمانی اشاره کرده‌ایم که لازم است در زمان برنامه‌ریزی به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید:

  • هماهنگ نبودن محتوای آموزش با نیازهای کارکنان
  • ارائه حجم بالای مواد آموزشی به‌طور یکجا
  • استفاده از روش‌های آموزشی قدیمی
  • زمان‌بندی نامناسب برنامه آموزشی

بی‌توجهی به موارد بالا باعث می‌شود اهداف تعیین‌شده برای برنامه‌های آموزش سازمانی به‌‌طور کامل محقق نشوند. در ادامه در مورد هرکدام توضیح می‌دهیم.

کارکنان سازمان در حال تبادل نظر دور میز نشسته اند

هماهنگ نبودن محتوای آموزش با نیاز کارکنان

یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌ها و دلایل همراه نشدن کارکنان با برنامه‌های آموزش سازمانی، این است که موضوعات مرتبط و به‌دردبخوری را با شرکت در این برنامه‌ها یاد نگیرند. در بخش نیازسنجی برای تعیین اهداف آموزش سازمانی به این نکته اشاره کردیم که قبل از برگزاری هر برنامه آموزشی در سازمان باید از ارتباط کامل آن با نیازهای اعضای مجموعه مطمئن شوید.

اگر موضوع برنامه‌های آموزشی با نیازهای واقعی کارکنان هماهنگی نداشته باشد با فرایند آموزش تعامل نمی‌کنند چون هیچ ارزش افزوده‌ای در آن برای خود پیدا نمی‌کنند. برای رفع این چالش، حتما روی آموزش مهارت‌ها و تخصص‌هایی تمرکز کنید که به مشکلات و نیازهای حال حاضر کارکنان سازمان مرتبط‌تر است و در کار و زندگی واقعی برای آن‌ها کاربرد دارد.

ارائه حجم بالای مواد آموزشی به طور یکجا

نکته مهم بعدی در اثربخشی هرچه بیشتر فرایند آموزش سازمانی، تنظیم میزان اطلاعات و مواد آموزشی به‌صورت واقع‌بینانه در چند جلسه مختلف است. زیرا برگزاری جلسات فشرده آموزشی ممکن است باعث فرسودگی و سردرگمی کارکنان شود. برای حل این مشکل نیز بهتر است از «میکرولرنینگ» (Microlearning) کمک بگیرید که جلسات آموزشی مفید‌تر و قابل‌فهم‌تری برای افراد برگزار کنید.

میکرولرنینگ یک روش آموزشی آنلاین است که روی ارائه اطلاعات در قالب قطعه‌های کوچک محتوا تمرکز می‌کند. این قطعات محتوایی می‌توانند به‌صورت ویدیو، اینفوگرافیک، راهنماهای شغلی یا حتی یک بازی ساده باشند. در مطلب انواع روش‌‌های تولید محتوا در مجله فرادرس، به‌طور کامل انواع محتوا را بر اساس هدف تولید معرفی کرده‌ایم.

استفاده کردن از روش های آموزشی سنتی و قدیمی

گسترش تکنولوژی شیوه‌های آموزشی را نیز متحول کرده و باعث شده روش‌های قدیمی مانند ویدیوهای آموزشی و دستورالعمل‌های حوصله‌سربر سنتی اثربخشی خود را روی یادگیرندگان از دست بدهند. تعجبی ندارد که اغلب کارکنان سازمان‌های سنتی‌تر از آموزش‌های سنتی فراری هستند چراکه در این آموزش‌ها از روش‌های خواب‌آور و منسوخ برای انتقال اطلاعات استفاده می‌شود.

برای حل این مشکل بهتر است به‌جای روش‌های حوصله‌سر‌بر و غیرجذاب قدیمی از شیوه‌‌های نوین‌تر آموزشی مانند «بازی‌وارسازی یا گیمیفیکیشن» (Gamification) استفاده شود. در این روش از عناصر بازی مانند امتیاز، اعطای نشان و سطح‌بندی مخاطبان استفاده می‌شود.

زمان بندی نامناسب برنامه آموزشی

یکی دیگر از دلایل بی‌علاقه بودن کارکنان به شرکت در برنامه‌های آموزش سازمانی، زمان‌بندی اغلب نامناسب آن‌ها است. از طرف دیگر خود احساس اجباری بودن شرکت در این برنامه‌ها، باعث می‌شود آموزش‌ها اثربخشی لازم را نداشته باشند.

برای رفع این مشکل از تکنولوژی‌های آموزشی و روش‌های جدیدی مانند آموزش الکترونیک برای ارائه آموزشی‌های شخصی‌سازی‌شده استفاده کنید. به این ترتیب هریک از کارکنان می‌توانند مطابق برنامه زمانی خود از آموزش‌ها استفاده کنند. مجموعه فیلم‌های آموزش تولید محتوا و آموزش الکترونیک در فرادرس، نکات کاربردی را در این زمینه بیان می‌کنند و با مشاهده آن‌ها می‌توانید با ابزارهای کاربردی در آموزش الکترونیک آشنا شوید.

مسیر یادگیری و انجام آموزش سازمانی با فرادرس

آموزش‌های سازمانی از آن دسته فعالیت‌های سازمانی هستند که ممکن است در ابتدا برای سازمان پرهزینه به نظر برسند اما با کمک به بهبود مهارت‌ها و ارتقای فرهنگ و رفتار سازمانی، اثربخشی بالایی در افزایش بهره‌وری کارکنان و انگیزه آن‌ها در زمان انجام وظایف دارند. به همین دلیل است که از آن‌ها به‌عنوان نوعی سرمایه‌گذاری روی نیروی انسانی مجموعه یاد می‌شود.

فرادرس فیلم‌های آموزشی متعددی را برای ارتقای سطح دانش سازمان‌ها در اجرای این فرایندها تهیه کرده که همگی آن‌ها در پنل آموزش سازمانی آن قابل‌دسترسی هستند. اگر مدیر کسب و کار هستید یا به‌عنوان کارشناس و متخصص منابع انسانی فعالیت می‌کنید، آشنایی عمیق با این فرایند را پیشنهاد می‌کنیم از مجموعه آموزشی زیر شروع کنید:

مجموعه فیلم های توسعه فردی و آموزش سازمانی فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم های توسعه فردی و آموزش سازمانی فرادرس روی عکس کلیک کنید.

همچنین در فرادرس آموزش‌های کاربردی و باکیفیتی را نیز در حوزه رفتار و فرهنگ سازمانی و توسعه فردی در سازمان منتشر کرده که در فهرست زیر به چند مورد از آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

جمع‌بندی پایانی

برای درک بهتر این اهداف را به دو بخش اهداف آموزش سازمانی برای کارکنان و برای خود سازمان تقسیم کرده‌ایم. با نگاهی کوتاه به جدول زیر می‌توانید این اهداف را ببینید. مجموعه فیلم‌های آموزش توسعه فردی و فرهنگ سازمانی فرادرس نیز در انجام هرچه بهتر این فرایند به شما کمک می‌کنند.

اهداف آموزش سازمانی برای کارکناناهداف آموزش سازمانی برای سازمان
ارتقای دانش و مهارت‌های تخصصی و نرمافزایش بهره‌وری کلی سازمان
انگیزه‌بخشی به کارکنانبهبود کیفیت محصولات و محصولات
افزایش بهره‌وری کارکنانبهینه‌سازی منابع مالی و زمانی سازمان
ایجاد حس خودکفایی و استقلال در کارکنانایجاد محیط کاری منعطف و وفق‌پذیر
افزایش اعتبار سازمان و ارتقای فرهنگ سازمانی
کاهش نرخ خروج کارکنان از سازمان

شغل و حرفه فقط منبع امرار معاش کارکنان یک سازمان نیست و می‌تواند به رشد و شکوفایی شخصی آن‌ها هم کمک کند. به همین دلیل است که اصلی‌ترین هدف آموزش سازمانی کارکنان، ایجاد احساس آمادگی و معنابخشی به کاری است که انجام می‌‌دهند. با شناخت انواع شیوه‌های آموزش سازمانی و نحوه به‌‌کارگیری هریک از آن‌ها می‌توانید سازمانی با فرهنگ غنی‌تر و کارکنان باانگیزه‌تر داشته باشید.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش سازمانی – از الفبا تا پیاده سازی» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
PreplyLearning EverestBetterUpSMART SPARROW
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *