تفاوت میان فرمت‌های فشرده‌سازی Zip و RAR چیست؟ (+ دانلود فیلم آموزش رایگان)

۸۵۶۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
تفاوت میان فرمت‌های فشرده‌سازی Zip و RAR چیست؟ (+ دانلود فیلم آموزش رایگان)

برخی اوقات فایل‌هاییی که روی رایانه داریم حجم زیادی را روی هارد درایو اشغال می‌کنند و لازم است که حجم فایل‌ها را کاهش دهیم. برای کاهش حجم فایل‌ها باید آن‌ها را فشرده‌سازی کنید. این کار با یکی از نرم افزارهای WinRAR یا WinZip انجام می‌شود. پسوند فایل شما می‌تواند RAR. یا Zip. باشد که در واقع همان الگوریتم‌ها یا فرمت‌های فشرده‌سازی فایل‌ها هستند.

فیلم آموزشی تفاوت فرمت‌های فشرده‌سازی ZIP و RAR

دانلود ویدیو

فرمت RAR

فایل RAR یک فایل آرشیو است که با برنامه WinRAR ایجاد شده است. این برنامه رایگان نیست، ولی نسخه تست چند روزه برای آن وجود دارد. WinRAR برای باز کردن این فایل‌ها نیز به کار می‌رود.

فرمت Zip

یک فایل Zip هم یک فایل آرشیو است که با برنامه‌های مختلف مانند WinRAR یا WinZip یا Freebyte Zip می‌تواند ایجاد شود. همچنین با دستور Archive در سیستم عامل مک نیز قابلیت ایجاد این فرمت وجود دارد.

WinRAR هم نسخه رایگان ندارد؛ اما می‌توانید نسخه کرک‌شده آن را از سایت‌های مختلف دانلود کنید. فایل‌های Zip با هر برنامه‌ای که می‌تواند فایل Zip بسازد، باز می‌شوند و محدود به برنامه خاصی نیستند. حال نوبت آن است که در کاربردهای مختلف، ویژگی‌های این دو فرمت را مقایسه کنیم.

1. فراوانی نرم‌افزارها

برای باز کردن فرمت Zip نرم‌افزارهای بیشتری نسبت به فرمت RAR وجود دارند.

2. سازگاری با سیستم عامل‌ها

سیستم‌عامل ویندوز، برخی توزیع‌های لینوکس و همچنین سیستم‌عامل مک، به صورت پیش‌فرض برنامه‌هایی دارند که قادر به باز کردن فرمت Zip هستند؛ ولی برای باز کردن فرمت RAR باید یک نرم‌افزار دیگر را دانلود و نصب کنید.

3. اندازه فایل‌ها پس از فشرده‌سازی

فرمت RAR فایل‌ها را از فرمت Zip فشرده‌تر می‌کند که البته بستگی به اندازه فایل‌هایی دارد که فشرده شده‌اند. در هر صورت این تفاوت آنقدر زیاد نیست که قابل ملاحظه باشد.

4. رمزگذاری

فرمت Zip از یک الگوریتم رمزگذاری اختصاصی استفاده می‌کند. در حالی که فرمت RAR با استاندارد بسیار قوی‌تر AES-128 رمزگذاری می‌شود. فرمت رمزگذاری شده Zip 2.0 نسبتاً ضعیف است و به خاطر ابزارهای بازیابی پسورد نمی‌توان از آن برای رمزگذاری اطلاعات مهم استفاده کرد. اگر اطلاعات مهمی دارید، توصیه می‌شود از الگوریتم‌های رمزگذاری قوی‌تری استفاده کنید.

5. امکان از دست رفتن داده‌ها

فرمت RAR رمزگذاری قوی‌تری انجام می‌دهد، فشرده‌سازی و کاهش حجم بیشتری اعمال می‌کند و امکان خرابی داده‌ها نیز کمتر است. فشرده‌سازی داده‌ها روی فایل‌های صوتی مهم نیست، زیرا آن‌ها قابلیت فشرده‌سازی زیادی ندارند و رمزگذاری نیز برای فایل‌های محافظت شده با پسورد کاربرد دارد. پس آنچه باعث می‌شود کاربران برای آپلود فایل‌های خود از فرمت RAR استفاده کنند، کمتر بودن احتمال خراب شدن داده‌ها است.

برخی اوقات در هنگام فشرده‌سازی، آپلود یا دانلود فایل‌ها یا حتی بازکردن فایل‌ها با WinRAR ممکن است داده‌ها از دست بروند و با خطای خرابی فایل روبه‌رو شوید. مثلاً شما یک فایل را با نام music.mp3 آپلود کرده‌اید و خطای خرابی فایل (music.mp3 could not be extracted because the file is corrupt or damaged) اتفاق می‌افتد.

مزیت‌های فرمت RAR

اگرچه فرمت Zip قبل از RAR به وجود آمده است، اغلب اپلیکیشن‌ها با آن کار می‌کنند و فرمت پیش‌فرض محسوب می‌شود؛ اما فرمت RAR مزایای بسیاری دارد که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  1. فرمت RAR می‌تواند فشرده‌سازی بهتری از فرمت Zip داشته باشد؛ در واقع فایلی با اندازه مشخص در هنگام فشرده‌سازی با RAR اندازه کوچکتری را در مقایسه با فرمت Zip دارد.
  2. با استفاده از یک نرم افزار RAR می‌توانیم یک فایل بزرگ را به فایل‌های کوچکتری تقسیم کنیم تا هنگام آپلود روی اینترنت با مشکل روبه‌رو نشویم. هنگام فشرده‌سازی، فایل‌ها به ترتیب با نام‌های part01.rar ، part02.rar و ... نام‌گذاری می‌شوند. در هنگام باز کردن می‌توانید آن‌ها را در یک فولدر extract کنید.
  3. در هنگام فشرده‌سازی یک قابلیت شبیه افزونه به همراه فایل اصلی ذخیره می‌شود که در واقع رمز ریکاوری آن است. هنگامی که فایل خراب شد با استفاده از این رمز شانس بیشتری برای ریکاوری آن داریم.
  4. ورژن‌های جدیدتر فرمت RAR از روش‌های پیشرفته‌تر رمزگذاری استفاده می‌کنند.

جمع‌بندی در مورد تفاوت بین فرمت‌های Zip و RAR

  • فرمت Zip در سال ۱۹۸۶ به وسیله Katz توسعه داده شد؛ درحالی که فرمت RAR به‌وسیله فردی از روسیه به نام Eugene Roshal ایجاد شد.
  • فرمت Zip قبل از فرمت RAR توسعه یافته بود.
  • فرمت RAR به نرم‌افزاری برای باز کردن نیاز دارد، در حالی که فرمت Zip در ویندوز، مک و برخی توزیع‌های لینوکس به طور پیش‌فرض باز می‌شود.
  • فرمت RAR فشرده‌سازی بهتری نسبت به فرمت Zip دارد و حجم بیشتری را کاهش می‌دهد.
  • هر دو فرمت می‌توانند فایل‌ها را رمزگذاری کنند.
  • شما با فرمت Zip نمی‌توانید فایل‌های بزرگ را به اندازه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید در حالی که با فرمت RAR این موضوع امکان پذیر است. یک کاربرد مهم تقسیم کردن فایل‌ها در آپلود فایل‌های حجیم است.

اگر این نوشته مورد توجه شما قرار گرفته است، پیشنهاد می‌کنیم موارد زیر را نیز مطالعه نمایید:

==

بر اساس رای ۲۱۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
gajendrak.wordpress
۱۰ دیدگاه برای «تفاوت میان فرمت‌های فشرده‌سازی Zip و RAR چیست؟ (+ دانلود فیلم آموزش رایگان)»

با سلام من با جستجوهای که در سطح اینترنت انجام دادم فهمید استاندارد فشرده‌سازی بنام AES-256 هم هست کدوم برنامه از این استاندارد پشتیبانی می‌کند

مختصر و مفید بود ممنون.

سلام . خیلی ممنون.خدا قوت. موفق باشید.

بسیار عالی.ممنون بابت سایت عالیتون

عالی بود.ممنون

ایول دمتون گرم ممنووووووووون

بزرگوار winrar درسته پولیه اما نیازی به خریدش نیست و میتوانید از سایتش دانلود کنید و رایگان استفاده کنید

ممنونم از مطالبتون

سلام.خیلی ممنون بابت مطالب مفیدتون. میخواستم بدونم برای فشرده سازی فیلم Zip مناسب تر است یا rar ؟

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *