انواع بار (Load) در مهندسی عمران – به زبان ساده

۲۹۵۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
انواع بار (Load) در مهندسی عمران – به زبان ساده

در بخش قبلی، به معرفی نحوه تعیین عکس‌العمل‌های تکیه‌گاهی در تیرهای ساده، تیرهای یکسر گیردار و تیرهای ساده با انتهای آزاد پرداختیم.در این بخش، شما را با انواع بار (شامل سه نوع کلی) در مسائل مرتبط با تحلیل تیرها آشنا خواهیم کرد.

فهرست مطالب این نوشته

بار متمرکز

در صورت اعمال بار بر روی ناحیه‌ای بسیار کوچک می‌توان آن را به عنوان یک «بار متمرکز» (Concentrated Load) یا منفرد در نظر گرفت. در شکل‌های این بخش، بارهای P3 ،P2 ،P1 و P4 متمرکز هستند.

بار گسترده

در صورت اعمال بار بر روی محدوده‌ای از محور تیر، «بار گسترده» (Distributed Load) به وجود می‌آید. بار q در شکل بالا نمونه‌ای از یک بار گسترده یکنواخت است. این نوع بار با استفاده از کمیت شدتِ بار (نیرو بر واحد فاصله) مورد اندازه‌گیری قرار می‌گیرد. یک بار گسترده یکنواخت (بار یکنواخت) دارای شدت ثابت q بر واحد فاصله است.

در طرف مقابل، شدت یک بار گسترده متغیر نسبت به فاصله آن در محور تیر تغییر می‌کند. به عنوان مثال، شدت بار گسترده نمایش داده شده در شکل زیر، از q1 تا q2 به صورت خطی در حال تغییر است.

کوپل

یکی دیگر از انواع بار، زوج نیرو یا اصطلاحاً «کوپل» (Couple) است. در شکل زیر گشتاور کوپل M1 بر روی بخش آزاد تیر اعمال می‌شود. در اثر اعمال کوپل، تیر بدون ایجاد حرکت انتقالی دوران می‌یابد.

توجه: بارهای اعمال شده در این مقاله به صورت صفحه‌ای در نظر گرفته می‌شوند. به این ترتیب، تمام نیروها و بردارهای مربوط به آن‌ها در صفحه نمایش داده شده و همچنین تمام کوپل‌ها و بردارهای گشتاور در راستای عمود بر این صفحه قرار خواهند داشت.

در بخش بعدی، به معرفی انواع رهاسازها و کاربرد آن‌ها خواهیم پرداخت؛ امیدواریم این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد. اگر به یادگیری موضوعات مشابه علاقه‌مند هستید، آموزش‌های زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

^^

بر اساس رای ۱۷ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Barry J. Goodno, James M. Gere
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *