تفاوت بین یک ویوفایندر (منظره یاب) اپتیکال و الکترونیک چیست؟

۷۶۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
تفاوت بین یک ویوفایندر (منظره یاب) اپتیکال و الکترونیک چیست؟

ویوفایندر (منظره‌یاب یا نمایاب) دریچه‌ای است که هنگام عکس گرفتن از آن به منظره روبروی دوربین نگاه می‌کنید. دو نوع ویوفایندر وجود دارند: ویوفایندرهای اپتیکال و ویوفایندرهای الکترونیک. البته از صفحه نمایش‌های زنده نیز به این منظور استفاده می‌شود. در ادامه نگاهی به انواع ویوفایندرها خواهیم داشت:

ویوفایندرهای اپتیکال و الکترونیکی

دوربین‌های DSLR یک ویوفایندر اپتیکال دارند. به همین دلیل این دوربین‌ها DSLR نامیده می‌شوند. بخش SLR در نام این دوربین‌ها اختصاری برای عبارت «single lens reflex» یعنی بازتاب تک لنزی است. در این مکانیسم، نور از طریق آینه‌ و منشور از لنز به ویوفایندر می‌رسد. وقتی دکمه شاتر را فشار می‌دهید، آینه از مسیر نور کنارمی رود و نور به جای ویوفایندر به سنسور می‌رسد و بدین ترتیب تصویر ثبت می‌شود.

ویوفایندرهای الکترونیکی (EVF) در برخی دوربین‌های بدون آینه وجود دارند. این نوع ویوفایندرها در بعضی مدل‌های گران‌قیمت‌تر به یک استاندارد تبدیل شده‌اند. گرچه ممکن است در برخی دوربین‌های ارزان‌تر از یک ویوفایندر نوری استفاده شده باشد. در این دوربین‌ها به جای استفاده از آینه برای ارائه پیش‌نمایشی از منظره مورد عکاسی، سنسور دیجیتال در همه لحظات فعال است و آنچه را که می‌بیند بر روی یک صفحه نمایش الکترونیکی کوچک که به جای ویوفایندر قرار گرفته است، نمایش می‌دهد. به همین دلیل به این دوربین‌ها بدون آینه گفته می‌شود. حذف آینه باعث شده است که این دوربین‌ها نسبت به دوربین‌های DSLR بسیار سبک‌تر باشند.

صفحه نمایش‌های زنده هم در دوربین‌های DSLR و هم بدون آینه وجود دارند. همچنین انواعی از دوربین‌های بی آینه ارزان‌قیمت نیز وجود دارند که به طور اختصاصی چنین امکانی دارند. صفحه نمایش زنده نیز همانند یک ویوفایندر الکترونیک آنچه سنسور تشخیص می‌دهد را به جای استفاده از آینه نمایش می‌دهد. وقتی از صفحه نمایش‌های زنده روی یک دوربین DSLR استفاده می‌کنید، آینه از مسیر نور کنار می‌رود تا نور به طور مستیم به سنسور برخورد کند. مهم‌ترین نکته در مورد صفحه نمایش‌های زنده این است که صفحه‌هایی بزرگ دارند و اندازه 3 اینچی چندان نامعمول نیست.

از کدام نوع منظره‌یاب باید استفاده کرد؟

این که از چه نوع منظره‌یاب استفاده می‌کنید بیش از این که به هر عامل دیگی ارتباط داشته باشد به این مسئله مربوط است که از چه نوع دوربینی استفاده می‌کنید. نمی‌توان یک ویوفایندر نوری را روی یک دوربین بدون آینه قرار داد و برعکس. با این حال اگر در نظر دارید که یک دوربین جدید بخرید، برخی تفاوت‌ها در این خصوص وجود دارند که باید در نظر داشته باشید.

به طور کلی استفاده از هر نوع ویوفایندر به همراه صفحه نمایش زنده بهتر از صفحه نمایش به تنهایی است. با این که برخی صفحه نمایش‌های زنده برای قاب‌بندی تصاویر منظره یا انجام تنظیمات فوکوس بسیار مناسب هستند؛ اما اگر دوربین روی یک سه‌پایه نباشد، استفاده از آن‌ها کاری دشوار خواهد بود. زیرا برای این که تصویر واضحی داشته باشید باید دوربین را به اندازه یک دست از خودتان دورتر بگیرید. این بدان معنی است که نمی‌توانید دوربین را به درستی کنترل کنید و در واقع شبیه عکاسان تازه‌کار به نظر می‌رسید. صفحه نمایش‌های زنده در زیر نور مستقیم آفتاب بسیار بد عمل می‌کنند. آن‌ها یک صفحه نمایش ساده LCD هستند و از این رو در مواقع آفتابی دیدن محتوایشان کاری دشوار است.

ویوفایندرهای الکترونیکی قدیمی چند مشکل در وضوح و سایه‌وار بودن داشتند. چون کوچک بودند و غالباً وضوح نمایش پایینی داشتند. انواع جدیدتر این مشکلات را تا حدود زیادی مرتفع ساخته‌اند. با این وجود همچنان متوجه خواهید شد که در حال تماشای یک صفحه نمایش هستید. مسئله محدوده دینامیکی نیز موردی است که در ویوفایندرهای اپتیکال بهتر از انواع الکترونیکی است.

مزیت‌های ویوفایندرهای الکترونیکی

مزیت بزرگ یک ویوفایندر الکترونیکی آن است که دوربین می‌تواند مقدار زیادی از اطلاعات مانند وضعیت فوکوس یا نوردهی مازاد را روی آن نمایش دهد و بدین ترتیب می‌توانید پیش‌نمایش دقیقی از عمق میدان و نوردهی داشته باشید.

ویوفایندرهای اپتیکال عاملی هستند که اکثر افراد همچنان از دوربین‌های DSLR به جای دوربین‌های بی آینه استفاده می‌کنند. وقتی از دریچه ویوفایندر اپتیکال می‌نگرید، مستقیماً خروجی لنز را مشاهده می‌کنید. بدین ترتیب نمایی کاملاً تمیز و واضح از صحنه خواهید داشت. احتمال تأخیر یا تار شدن وجود ندارد. همچنین حس نسبتاً عجیب نگاه کردن به یک صفحه نمایش از نزدیک را نخواهید داشت.

بسیاری از عکاسان حرفه‌ای ویوفایندرهای نوری را ترجیح می‌دهند ولی احتمالاً در آینده‌ای نزدیک اکثر آن‌ها از دوربین‌های بی آینه استفاده خواهند کرد. مزیت‌های مختلف ویوفایندرهای الکترونیکی در حال غلبه بر معایب آن است. تنها نکته‌ای که باید گوشزد کرد این است که هر نوع ویوفایندر بهتر از وجود صرفاً یک صفحه نمایش زنده بر روی دوربین است.

اگر به این نوشته علاقه‌مند بودید، موارد زیر نیز احتمالاً مورد توجه شما قرار خواهند گرفت:

==

بر اساس رای ۷ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
howtogeek
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *