همگام سازی تنظیمات بین نسخه های مختلف ویژوال استودیو کد — به زبان ساده

۳۹۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
همگام سازی تنظیمات بین نسخه های مختلف ویژوال استودیو کد — به زبان ساده

اگر یک توسعه‌دهنده غیر مبتدی هستید و سیستم یا لپ‌تاپی را که استفاده می‌کنید، چند سال قبل خریداری کرده‌اید، مسلماً تاکنون ابزارها و نرم‌افزارهای زیادی را روی آن نصب کرده‌اید. احتمال دارد از نر‌م‌افزار VS Code به عنوان ادیتور کد خود استفاده می کنید و برخی افزونه‌ها را روی آن نصب دارید. ممکن است بتوانید برخی از مواردی که روی آن نصب کرده‌اید را به خاطر آورید؛ اما بدیهی است که یادآوری بسیاری از آن‌ها ناممکن است. ما این ابزارها را یک بار نصب می‌کنیم و دیگر کلاً فراموششان می‌کنیم.

اما این وضعیت خطرناکی است، چون هر چه قدر هم که مراقب باشید، ممکن است اتفاقی برای لپ‌تاپ شما بیافتد، مثلاً فنجان قهوه روی آن بریزد، روی زمین سقوط کند و یا سیستم عامل آن از کار بیفتد.

در چنین حالتی، پس از این که مشکل را رفع کردید یا مجبور شدید یک سیستم جدید بخرید، با یک لپ‌تاپ جدید مواجه خواهید بود که همه تنظیمات شخصی، افزونه‌ها، برنامه‌های نصب‌شده مختلف و ابزارهای پیکربندی‌شده که موجب سهولت کار توسعه می‌شدند، از دست رفته‌اند. این وضعیت به طور خاص در مورد IDE صدق می‌کند، چون همه تنظیمات و پیکربندی‌ها به یک چشم بر هم زدن از دست می‌روند.

دقیقاً در این لحظه است که متوجه می‌شوید برای همه این تنظیمات و پیکربندی‌ها چه مقدار زمان و زحمت صرف شده است. حتی تصور چنین وضعیتی نیز دردناک است. ما در این مقاله قصد نداریم در مورد روش‌های بازیابی وضعیت سیستم به حالت اولیه صحبت بکنیم، بلکه می‌خواهیم نشان دهیم که چگونه می‌توانید تنظیمات IDE ویژوال استودیو کد را بدون شروع همه چیز از صفر و صرف ساعت‌ها از وقت خود مجدداً بسازید.

همگام‌سازی تنظیمات برای مواقع ضروری

اگر تاکنون با VS Code کار نکرده‌اید و یا کلاً نام آن را نشنیده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا مطلب معرفی جامع ویژوال استودیو کد را مطالعه کنید. ویژوال استودیو کد، یک IDE جالب و رایگان است و تقریباً از هر لحاظ WebStorm را که رایگان نیست مغلوب می‌کند.

یکی از جالب‌ترین نکته‌ها در مورد VS Code بازار اکستنشن (+) آن است که پر از افزونه‌های مفید است که افراد مختلف برای خودشان نوشته‌اند و حس کرده‌اند که ممکن است برای توسعه‌دهندگان دیگر نیز مفید باشند و بیشتر آن‌ها نیز رایگان هستند.

این اکستنشن‌ها برخی از ویژگی‌هایی هستند که موجب می‌شوند کار توسعه در VS Code چنین دلپذیر باشد و همچنین موجب می‌شوند که توسعه‌دهندگان هر کدام نسخه خاصی از این ویرایشگر را داشته باشند. هرکس می‌تواند theme خاص خود، فهرست افزونه‌های ضروری و نوار کناری با ابزارهای مفید را در اختیار داشته باشد. همچنین قابلیت مهم LiveShare و فهرست فراینده‌ای از امکاناتی که تیم توسعه VS Code هر ماه اضافه می‌کند در این IDE قابل حصول هستند.

زمانی که با احتمال از دست دادن تنظیمات VS Code مواجه می‌شوید، احتمالاً به دنبال روشی برای انتقال این تنظیمات به سیستم دیگر می‌گردید. پیش از ما نیز توسعه‌دهندگان دیگری در نقاط مختلف دنیا با چنین موقعیت‌هایی مواجه شده‌اند و راهی برای همگام‌سازی تنظیمات VS Code روی سیستم‌های مختلف ابداع کرده‌اند. این کار از طریق اکستنشن Settings Sync (+) میسر است.

Settings Sync

با استفاده از این اکستنشن می‌توانید تنظیمات ویژوال استودیو کد را با استفاده از GIST گیت‌هاب روی چند سیستم همگام‌سازی کنید.

این افزونه به صورت رایگان در بازار VS CODE ارائه شده است و دقیقاً همان کاری را که در تعریف فوق دیدید، ارائه می‌کند. با استفاده از این ابزار می‌توانید تنظیمات VS Code را روی هر تعداد سیستم مختلف که دوست دارید همگام‌سازی کنید. همه این‌ها به لطف بخش GIST در گیت‌هاب میسر شده است.

این افزونه موارد زیر را همگام‌سازی می‌کند:

  • فایل Settings
  • فایل Keybinding
  • فایل Launch
  • پوشه Snippets
  • افزونه‌های VS Code و پیکربندی افزونه‌ها
  • پوشه Workspaces

همه چیز از نظر تئوری خوب به نظر می‌رسد، اما آیا در عمل نیز واقعاً به همین سادگی است؟ واقعیت این است که کار به همین سادگی است، چون مستندات بسیار خوبی برای افزونه همگام‌سازی تنظیمات وجود دارد.

شما می‌توانید در طی مدت کوتاهی و با کمی سعی و خطا این افزونه را فعال کنید و در ادامه این موارد و همچنین مشکلاتی که ممکن است با آن‌ها مواجه شوید را توضیح خواهیم داد.

افزونه Settings Sync در عمل

همان طور که قبلاً گفتیم، راهنمایی‌های ارائه شده از سوی خالق افزونه Settings Sync کاملاً مناسب است؛ اما در این نوشته قصد داریم در طی یک راهنمای گام به گام چند نکته را نیز روشن سازیم که دانستن آن‌ها باعث سهولت هر چه بیشتر کار برای شما خواهد شد.

گام 1: نصب افزونه Settings Sync در VS Code

جهت بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید.

بدیهی است که گام نخست، نصب افزونه Settings Sync در ترمینال VS Code و از مارکت اکستنشن‌ها است. آیکون این افزونه به صورتی که در تصویر فوق می‌بینید، در نتایج جستجو ظاهر می‌شود.

گام 2: ایجاد توکن دسترسی شخصی از گیت‌هاب

روش کار Settings Sync از طریق گیت‌هاب است و یک gist شخصی می‌سازد که اطلاعات VS Code را روی آن ذخیره می‌کند و سپس این تنظیمات در دسترس هر کسی که کلیدهای دسترسی به gist را داشته باشد، خواهد بود.

بدین ترتیب در گیت‌هاب به مسیر زیر مراجعه کنید:

Settings / Developer settings / Personal access tokens / Generate New Token**
جهت بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید.

همان طور که ملاحظه می‌کنید، ما قبلاً یک توکن vscode-settings-sync به دست آورده‌ایم؛ اما با توجه به مقاصد این مقاله روی دکمه Generate new token کلیک می‌کنیم تا گام‌های مختلف را همراه با شما بپیماییم.

زمانی که به صفحه تولید توکن رسیدید، نام توکن را چیزی انتخاب کنید که به راحتی در یاد بماند و سپس روی کادر کنار Create gists کلیک کنید. این تنها کاری است که برای تولید توکن لازم است.

جهت بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید.

پس از این که توکن جدید ایجاد شد، هش توکن را روی کلیپ بورد کپی کنید (می‌توانید آن را در جایی ذخیره کنید)، چون در ادامه هرگز امکان دسترسی به آن نخواهید داشت.

VS Code

زمانی که این کار را انجام دادید، آماده بازگشتن به VS Code هستید.

گام 3: آپلود تنظیمات VS Code

VS Code

هنگامی که به VS Code بازگشتید، پالت فرمان را با دستور Ctrl + Shift+ P (ویندوز) یا command + shift + p (مک) باز کنید و عبارت :sync را وارد کنید تا فهرستی از گزینه‌ها را مشاهده کنید. روی گزینه اول یعنی Sync: Update/Upload Settings کلیک کنید تا درخواست افزودن توکن گیت‌هاب را مشاهده کنید. در این مرحله می‌توانید توکنی را که اخیراً ایجاد و کپی کردید وارد نمایید.

جهت بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید.

اکنون که توکن خود را وارد کرده‌اید، همه تنظیمات جاری شما روی gist آپلود می‌شود و ترمینال OUTPUT در VS Code پیامی مانند تصویر زیر نشان می‌دهد:

جهت بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید.

می‌توانید ببیند که فایل‌های settings و extensions همراه با اکستنشن‌هایی که هم اینک در تنظیمات VS Code ما استفاده می‌شوند، آپلود شده‌اند. همچنین می‌توانید به gist خود در گیت‌هاب بروید و وجود تنظیمات را در آنجا تأیید کنید. این تنظیمات در gist در فایلی با نام cloudSettings ذخیره شده‌اند.

پیش از آن که ترمینال output را ببندید، توکن گیت‌هاب و ID مربوط به gist تولید شده در این آپلود را کپی کنید. شما در ادامه برای دانلود کردن تنظیمات روی سیستم‌های دیگر به این موارد نیاز خواهید داشت. این موارد را جایی قرار دهید که بتوانید از روی سیستم جدید به آن‌ها دسترسی داشته باشید و آن‌ها را دانلود کنید. مثلاً می‌توانید آن‌ها را روی ‌اسلک، Google Docs و یا موارد مشابه قرار دهید.

VS Code

اینک آماده رفتن به IDE جدید VS Code خود هستیم و می‌توانیم این تنظیمات را با کمترین زحمت آنجا اعمال کنیم.

گام 4: دانلود تنظیمات روی یک سیستم جدید

برای دانلود تنظیمات VS Code روی سیستم خود، نخستین گام شبیه به بخش قبلی و آپلود تنظیمات است. پالت دستورها را با کلیدهای میانبر Ctrl+Shift+P باز کنید و عبارت :sync را وارد کنید. اما این بار باید گزینه Sync: Download Settings را انتخاب کنید.

VS Code

پس از این که این گزینه را انتخاب کردید، افزونه Sync Settings از شما می‌خواهد که توکن دسترسی شخصی گیت‌هاب خود را وارد کنید. این همان توکن است که از خروجی ترمینال در زمان آپلود تنظیمات VS Code کپی کرده‌اید.

جهت بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید.

سپس از شما خواسته می‌شود که Gist ID را وارد کنید. این مورد را نیز از خروجی ترمینال کپی کرده‌ایم. دقت کنید که اگر در گام نخست این مقدار را کپی نکرده باشید، هیچ کار دیگری میسر نیست و باید کل فرایند را ریست کرده و از نو آغاز کنید که گرچه چندان دشوار نیست، ولی به هر حال دوباره‌کاری محسوب می‌شود

جهت بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید.

پس از آن تنظیمات اصلی شما روی VS Code جدید بدون هیچ مشکلی دانلود می‌شود.

گام 5: ری‌استارت کردن ادیتور

بدین ترتیب ما به پایان کار رسیده‌ایم. ممکن است لازم باشد که ادیتور VS Code را کاملاً ببندید و آن را دوباره باز کنید تا همه تغییرات اعمال شوند و این تنها کار موردنیاز است. بدین ترتیب می‌توانید به سادگی IDE جدیداً نصب شده خود را به شکلی که دوست دارید دربیاورید.

توجه کنید که اگر می‌خواهید این تنظیمات و پیکربندی‌ها را میان اعضای مختلف یک تیم و سیستم‌های مختلف توزیع کنید، می‌توانید یک Gist عمومی ایجاد کنید که همه افراد به آن دسترسی داشته باشند. به این منظور می‌توانید از بخش Create Public Gist to Share Settings این راهنما (+) استفاده کنید.

سخن پایانی

هیچ چیزی برای یک توسعه‌دهنده لذت‌بخش‌تر از دیدن یک IDE کاملاً پیکربندی‌شده مانند VS Code نیست. هیچ چیزی هم به اندازه تلاش برای به خاطر آوردن همه تنظیمات، افزونه‌ها، پیکربندی‌ها و موارد دیگر که روی یک IDE اعمال کرده‌اید، دردآور نیست.

اینک به کمک افزونه Settings Sync لازم نیست که همه این چیزها را به خاطر بیاورید و یا ساعت‌ها از وقت خود را صرف ایجاد مجدد آن‌ها را یک سیستم جدید بکنید. می‌توانید به سادگی آن‌ها را روی کلود گیت‌هاب آپلود کرده و از روی هر سیستم جدید و از طریق توکن دسترسی شخصی و Gist ID به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

==

بر اساس رای ۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
itnext
۱ دیدگاه برای «همگام سازی تنظیمات بین نسخه های مختلف ویژوال استودیو کد — به زبان ساده»

سلام
تشکر بابت آموزش خوبتان
یه مشکلی که من دارم تو گام سوم اینه که موقع آپلود یه ارور بهم میده که خیلی هم شایعه انگار، خواستم ببینم شما راه حلی دارید ؟
Sync: Error Logged In Console (Help menu > Toggle Developer Tools).
این متن ارور هست ، یعنی حالتی پیش نمیاد که من توکن گیت هاب رو وارد کنم
ممنون میشم جواب بدید

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *