مثال‌های کاربردی از سالیدورکز (Solidworks)

۴۰۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
مثال‌های کاربردی از سالیدورکز (Solidworks)

در نرم‌افزار «Solidworks» می‌توان مانند دیگر سیستم‌ها یا به صورت دستی در دو بعد (2D)، اشکال را رسم (drawing) کرد. با این‌حال یک مدل سه‌بعدی (3D) مزایای زیادی دارد:

  • طراحی مدل‌ها از کشیدن خط‌ها ساده‌تر است.
  • Solidworks از مدل‌ها اشکال را بیرون می‌کشد، در نتیجه کاملا عملکرد بهتری دارد.
  • قبل از تولید اشکال می‌توانید، مدل 3D را از نظر هندسی و از تمام زوایا چک کنید و تمام مشکلات را حل نمایید. در نهایت رسم خالی از اشکال خواهد بود.
  • می‌توانید ابعاد و حاشیه‌نویسی را از طرح‌های مدل و ویژگی‌ها به صورت خودکار به رسم وارد کنید، بنابراین لازم نیست آن‌ها را به صورت دستی ایجاد نمایید.
  • پارامترها و روابط مدل‌ها در رسم‌ها حفظ می‌شوند، بنابراین نقشه‌های طراحی، هدف مدل را بازتاب می‌دهند.
  • تغییرات در مدل‌ها و یا نقاشی‌ها در اسناد مربوط نشان داده شده است، بنابراین تغییرات ساده‌تر شده‌اند و نقشه‌ها دقیق‌تر هستند.

تعدادی تمرین با توضیح در ادامه آمده است. سعی کنید آن‌ها را انجام دهید:

براکت‌های خودرو (Automotive Brackets)

Solidworks Trainingبراکت‌های خودرو در تمام اشکال و اندازه‌ها در همه‌ی انواع استفاده می‌شوند. این نوع یک براکت‌ محوری از جنس چدن است. این براکت‌ها دارای حفره‌های ماشین‌کاری (machined bores)، باس‌ها (bosses) و سطوج نصب‌ شونده‌ هستند. براکت‌ها از طریق یک سوراخ نصب می‌شوند، که اجازه می دهد آن‌ها را قبل از محکم کردن با پیچ و مهره به سمت جلو بچرخانیم تا جا بیفتند. در اینجا محور جلو بین چرخ چپ و راست نصب شده است. در واقع با این روش قدرت موتور به چرخ‌ها منتقل می‌گردد. به ویژه بیشترین توان به چرخ‌های جلو در هنگام رانندگی چهار چرخ انتقال داده می‌شود.

براکت محور یا براکت اسپیندل (Spindle Bracket) یا براکت شفت (Shaft Bracket)

Solidworks Training

شفت اسپیندل عنصر ضروری برای انتقال قدرت در هر کارگاهی است. محور، یک شفت ثابت است، که بر روی آن پولی‌ها (pulley) و دیگر قطعات می‌چرخند. اسپیندل شفت، شفت ماشینی است، که نیروی محرک ابزار برش‌کاری یا ماشین‌کاری را تامین می‌کند.

قاب کشویی (Sliding Frame)

Solidworks Training

قاب کشویی یک سیستم استخراج بسیار کارآمد است، که اجازه می دهد، براده‌ها از پایین تخلیه شود. قاب کشوببی یک ماشین ساده شامل یک یا دو سیلندر هیدرولیکی است که یک قاب در کف را به حرکت در می‌آورد. این قاب‌های کشویی در خودروها، نیروگاه‌ها و دستگاه‌های ماشین‌تراش و غیره استفاده می‌شوند. در اینجا، یک قاب فولادی فشرده متعارف که تمام دستگاه‌های مکانیکی به آن متصل می‌شوند، نشان داده شده است.

بلوک شکاف‌دار (Slotted Block) یا زنگوله‌دار (Clapper Block)

Solidworks Training

بلوک زنگوله‌دار در ماشین‌آلات شکل‌دهنده (shaper)، ماشین‌آلات شخم‌زنی و ماشین‌آلات سوراخ‌کاری استفاده می‌شود. زنگوله به راحتی رو به بالا می‌چرخد و با یک فشار کم به عقب برگردد. جعبه زنگوله (clapper box) یک بلوک ابزار را به قاب پیشانی (apron) متصل می‌کند. در طول برش ، بلوک ابزار به طور صحیح داخل جعبه زنگوله قرار می‌گیرد. در طی بازگشت سرتراش، بلوک از زنگوله بیرون می‌آید تا از اصکاک با قطعه تراش جلوگیری شود.

بازوی قابل تنظیم (The Adjustable Arm)

Solidworks Training

بازوی قابل تنظیم برای افزایش دسترسی به دستگاه‌ها با داشتن طیف گسترده‌ای از زوایای دسترسی طراحی شده است. بازوی قابل تنظیم، به صورت خودکار، تنظیم ابزار برش را به عهده دارد. این بازو شامل یک عضو پایه تخت، عضو ثابت با حداقل یک لبه گردان، یک جفت میله و یک لبه کار مستقیم است. در قسمت بعدی نمونه‌های کاربردی شفت (Shaft) را بررسی خواهیم کرد.

حال که در مورد این موضوع مطالعه نمودید، شاید مطالب زیر برای شما مفید باشد:

::.

بر اساس رای ۷ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
mechanicalengineeringblog
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *