Nginix چیست؟ – هر آنچه باید برای شروع با انجین ایکس بدانید

۶۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۳ مرداد ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۱۵ دقیقه
Nginix چیست؟ – هر آنچه باید برای شروع با انجین ایکس بدانید

در دنیای اینترنت به دلیل افزایش ارتباطات، رشد تعداد کاربران و پیدایش سرویس‌های مختلف نقش وب‌سرورها پررنگ‌تر شده است. در این بین NGINIX به عنوان یک وب‌سرور قدرتمند به دلیل کارایی، سرعت و قابلیت‌های متعدد خود توانسته محوبیت بسیار بالایی را به دست آورد. هدف اصلی از پیدایش این وب‌سرور حل چالش تعداد زیاد اتصالات همزمان بوده است. NGINIX می‌تواند تعداد زیادی از اتصالات همزمان را با مصرف حداقل منابع مدیریت کند. این وب‌سرور متن‌باز کاربردهای متعددی دارد که آشنایی با این قابلیت‌ها و کاربردها برای فعالان حوزه فناوری وب ضروری است. در این مطلب از مجله فرادرس به این سوال پاسخ داده شده است که NGINIX چیست و چه کاربردهایی دارد.

فهرست مطالب این نوشته
997696

با مطالعه این مطلب با تاریخچه، نحوه کار، چگونگی پیدایش و ویژگی‌های وب‌سرور NGINIX آشنا خواهید شد. اگر قصد شروع کار با این وب‌سرور را دارید با مطالعه این مطلب نحوه نصب و راه‌اندازی این وب‌سرور در سیستم‌عامل‌های لینوکس، ویندوز و مک را فرا خواهید گرفت.

NGINIX چیست؟

NGINIX یک وب‌سرور متن‌باز با کارایی بالا است که به منظور تسهیل و فراهم کردن نیازهای روزافزون در دنیای وب مدرن توسعه یافته است. این وب‌سرور محبوب بیشتر به دلیل کارایی بالا، پایداری و مقیاس پذیری شناخته می‌شود. تمرکز اصلی NGINIX بر مدیریت اتصالات همزمان با مصرف حداقل منابع معطوف شده است. اگر چه NGINIX بیشتر به عنوان یک وب‌سرور شناخته می‌شود، اما در هسته اصلی خود یک سرور پروکسی معکوس است. از NGINIX به طور گسترده به عنوان سرویس‌دهنده وب، پروکسی و «متعادل‌کننده بارگذاری» (Load Balancer) استفاده می‌شود.

وب‌سرور NGINIX نقش سرور پروکسی معکوس را در برابر سرورهای اجرا کننده برنامه‌های Node.js یا پایتون را دارد و بدین شکل سرعت وب‌سایت‌ها و وب‌اپلیکیشن‌های کاربردی را افزایش می‌دهد.

NGINIX چگونه کار می‌کند؟

هدف اصلی از طراحی و توسعه وب‌سرور NGINIX حل مشکل اتصالات همزمان به سرور بود. بنابراین، این وب‌سرور در مقایسه با سایر رقبای خود از رویکرد کاملاً متفاوتی برای حل این مشکل استفاده کرد. NGINIX از یک معماری رویداد محور غیرهمزمان برای مدیریت اتصالات استفاده می‌کند. در واقع، این بدین معنی است که به جای ایجاد یک فرایند جدید برای هر اتصال جدید به وب‌سرور، NGINIX هزاران اتصال را تحت یک رشته واحد مدیریت می‌کند. بنابراین، NGINIX می‌تواند تعداد بسیاری زیادی از درخواست‌ها را به صورت همزمان مدیریت کند و در عین حال منابع درگیر سخت‌افزار سرور را نیز به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

منظور از معماری رویداد محور چیست؟

معماری رویداد محور یک الگوی طراحی نرم‌افزار است که سیستم‌ها را قادر می‌سازد تا رویدادها یا لحظات مهم را شناسایی و بر اساس آن‌ها در لحظه عمل کنند. این الگو جایگزین معماری سنتی Request/Response شده است که در آن سرویس‌ها برای انجام کار بعدی باید منتظر دریافت پاسخ باشند. معماری رویداد محور اغلب تحت عنوان ارتباطات غیرهمزمان شناخته می‌شود. در این نوع ارتباط فرستنده و گیرنده مجبور نیستند منتظر یکدیگر باشند تا به سراغ انجام کار بعدی بروند.

تصویری از تعداد وب سرور

برای درک بهتر این موضوع مثال زیر را در نظر بگیرید. در یک تماس تلفنی ارتباط به صورت همزمان صورت می‌گیرد و از سیستم سنتی «درخواست/پاسخ» استفاده می‌شود. در این نوع ارتباط شخصی با شما تماس می‌گیرد و از شما می‌خواهد تا کاری را انجام دهید. سپس، درخواست‌کننده منتظر می‌ماند تا شما کار را به صورت کامل انجام دهید و در نهایت هر دو طرف تلفن را قطع خواهید کرد. در نقطه مقابل، ارسال پیام متنی نوعی ارتباط غیرهمزمان را نشان می‌دهد. در این نوع ارتباط پیامی توسط شما ارسال می‌شود و در برخی موارد حتی نمی‌دانید دریافت کننده پیام کیست یا اصلاً کسی آن پیام را می‌بیند، اما منتظر پاسخ نیز نیستید. برای یادگیری بیشتر در خصوص الگوهای طراحی نرم‌افزار می‌توانید مطلب آشنایی با شیوه طراحی وب اپلیکیشن از مجله فرادرس که لینک آن در ادامه آورده شده است را مشاهده کنید.

مهم ترین ویژگی های NGINIX چیست؟

NGINIX طیف وسیعی از قابلیت‎‌ها و ویژگی‌های متعدد را ارائه می‌دهد که این ابزار را به گزینه‌ای محبوب برای انتخاب به عنوان وب‌سرور و پروکسی معکوس تبدیل کرده است. این وب‌سرور همه‌کاره توانایی پاسخگویی نیازهای مختلف توسعه دهندگان را دارد.

در ادامه برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های NGINIX آورده شده است.

  • وب‌سرور
  • پروکسی معکوس
  • متعادل‌کننده بار
  • استفاده از تکنیک HTTP Caching
  • پشتیبانی از پروتکل SSL و TLS
  • پشتیبانی از IPv6
  • قابلیت‌های امنیتی

این ویژگی‌های جذاب در کنار یکدیگر توانسته‌اند NGINIX را به ابزاری با کارایی بالا، همه‌کاره و مقیاس پذیر برای مدیریت ترافیک و بهبود عملکرد وب‌سایت تبدیل کنند. در ادامه این بخش هر کدام از ویژگی‌های NGINIX به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گرفته است.

وب‌سرور

NGINIX به عنوان یک وب‌سرور از نظر عملکرد و کارایی فوق‌العاده است. سایر وب‌سرورها از یک «نخ|رشته» (Thread) برای هر اتصال استفاده می‌کنند، اما در نقطه مقابل مدیریت اتصالات در NGINIX با معماری رویداد محور صورت می‌گیرد. در نتیجه، به‌کار‌گیری این معماری مدیریت همزمان تعداد زیادی از اتصالات را با استفاده از حداقل منابع سخت‌افزاری امکان‌پذیر می‌کند. این مورد به معنی توانایی ارائه خدمات به مشتریان بیشتر با حداقل منابع است که مزیت بسیار مهمی برای سایت‌های پربازدید است.

پروکسی معکوس

«پروکسی معکوس» (Reverse Proxy) به سروری گفته می‌شود که بین کلاینت‌ها و یک یا چند وب‌سرور قرار می‌گیرد و درخواست‌های کلاینت را به سرور مناسب ارسال می‌کند. در واقع، پروکسی معکوس با توجه به شرایط مناسب‌ترین سرور را برای پردازش درخواست کلاینت در نظر می‌گیرد. پیش‌تر در مطلب زیر از مجله فرادرس مدل کلاینت-سرور در شبکه‌های کامپیوتری به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است.

NGINIX را می‌توان به عنوان پروکسی معکوس پیکربندی کرد و در نتیجه با استفاده از این ابزار امکان توزیع کارآمد ترافیک، ذخیره محتوا و محافظت در برابر حملات DDOS فراهم می‌شود. تصویر زیر نحوه کار NGINIX به عنوان پروکسی معکوسی را نشان می‌دهد.

نمودار نحوه عملکرد nginx به عنوان پروکسی معکوس
نحوه عملکرد پروکسی معکوس (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

متعادل‌کننده بار

از NGINIX به عنوان «متعادل‌کننده بار» (Load Balancer) می‌توان استفاده کرد. متعادل‌سازی بار تکنیکی است که بر مبنای آن ترافیک کلی شبکه در چندین سرور توزیع می‌شود. در نتیجه، استفاده از این تکنیک موجب بهینه‌سازی استفاده از منابع، به حداکثر رساندن توان عملیاتی، به حداقل رساندن زمان پاسخگویی و جلوگیری از اضافه بار سرور خواهد شد. NGINIX قابلیت متعادل‌سازی بار را با الگوریتم‌های توزیع بار متعدد و توانایی انجام متعادل‌سازی بار مبتنی بر URL ارائه می‌دهد.

استفاده از تکنیک HTTP Caching

NGINIX قابلیت «HTTP Caching» یا ذخیره‌سازی محتوای وب در حافظه نهان کاربران را نیز دارد. با استفاده از این قابلیت NGINIX می‌تواند پاسخ‌های مربوط به درخواست‌های HTTP را به صورت محلی ذخیره کند تا پاسخگویی به سایر درخواست‌ها سریع‌تر صورت گیرد. در واقع، NGINIX با ذخیره‌سازی پاسخ درخواست‌های رایج زمان پاسخ‌دهی را بهبود می‌بخشد و میزان بار روی سرور را نیز کاهش می‌دهد.

تصویر هوش مصنوعی

پشتیبانی از پروتکل SSL و TLS

NGINIX به منظور برقراری ارتباط امن بین کلاینت و سرور از پروتکل‌های SSL و TSL پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، می‌توان از NGINIX برای راه‌اندازی ارتباطات SSL و TLS، بارگیری پردازش SSL و TSL از برنامه‌های سمت سرور و بهبود عملکرد نیز استفاده کرد.

پشتیبانی از IPv6

NGINIX با پروتکل IPv6 سازگاری کامل دارد و از آخرین پروتکل اینترنت نیز پشتیبانی می‌کند.

قابلیت‌های امنیتی

وب‌سرور NGINIX به منظور ارتقا امنیت وب اپلیکیشن‌های کاربردی و وب‌سایت‌ها قابلیت‌های امنیتی متعددی همچون کنترل دسترسی، محدود کردن نرخ و حفاظت از حملات DDOS را ارائه می‌دهد.

یادگیری برنامه نویسی PHP با فرادرس

زبان PHP یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی حوزه برنامه نویسی وب است. برای ورود به حوزه وب یادگیری این زبان برنامه نویسی انتخاب بسیار خوبی است. به منظور یادگیری زبان برنامه نویسی PHP در نخستین گام نیاز است تا اصول پایه برنامه نویسی نظیر متغیرها، ساختارهای شرطی، توابع و سایر موارد را درک کنید. در گام بعدی باید به سراغ یادگیری سینتکس زبان برنامه نویسی PHP بروید. برای یادگیری این زبان برنامه نویسی می‌توانید از آموزش‌های ویدیویی و مستندات آنلاین استفاده کنید.

مجموعه آموزش های برنامه نویسی php فرادرس
برای دسترسی به مجموعه آموزش های برنامه نویسی php فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

در این بین پلتفرم فرادرس به عنوان یکی از بزرگترین شبکه‌های آموزش ویدیویی کشور نیز آموزش‌های متعددی در حوزه زبان برنامه نویسی PHP و سایر حوزه‌های آموزشی را فراهم کرده است. برای شروع مسیر یادگیری خود می‌توانید فیلم آموزش برنامه نویسی PHP فرادرس که لینک آن در ادامه آورده شده است را مشاهده کنید.

بعد از تسلط بر مفاهیم اولیه زبان PHP بهترین راه برای تقویت آموخته‌ها و تعمیق یادگیری انجام پروژه‌های مختلف برنامه نویسی است. خوشبختانه در مجموعه آموزش‌های برنامه نویسی PHP فرادرس دوره‌های آموزشی پروژه محور متعددی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه لینک برخی از آموزش‌های پروژه محور زبان PHP آورده شده است.

محبوب ترین وب‌سرورها کدامند؟

بعد از خریداری یک هاست برای وب‌سایت خود، شرکت ارائه دهنده محتوا و داده‌های مربوط به وب‌سایت شما را بر روی سرورهای خود میزبانی می‌کند. برخی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات در زمان فروش، وب‌سرور و نرم‌افزارهای مورد استفاده خود را نیز مشخص می‌کنند.

وب‌سرورها اغلب برای اهداف و عملکردهای خاص طراحی می‌شوند. وب‌سرورهای NGINIX و Apache محبوب‌ترین و پرکاربردترین وب‌سرورهای موجود در جهان هستند و بیش از ۷۰ درصد بازار در اختیار دارند. در ادامه برخی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین وب‌سرورهای دنیای وب آورده شده است.

  • NGINIX: این وب‌سرور از مقیاس پذیری بالایی برخوردار است که می‌تواند زمان بارگذاری را به مقدار قابل توجهی کاهش داده و از اضافه بار سرور جلوگیری کند.
  • Apache: این نرم‌افزار وب‌سرور متن‌باز از سیستم‌عامل‌های مختلف از جمله ویندوز و لینوکس پشتیبانی می‌کند. با توجه به این که آپاچی از ماژول‌های مختلف ساخته شده است. در نتیجه، این وب‌سرور از قابلیت شخصی‌سازی بالایی برخوردار است.
  • Tomcat: این وب‌سرور توسط آپاچی با تمرکز بر اجرای برنامه‌های جاوا توسعه یافته است.
  • Internet Information Services (IIS): این وب‌سرور توسط شرکت مایکروسافت ارائه شده است. به همین دلیل نیز از تمام پلتفرم‌های مبتنی بر سیستم‌عامل ویندوز پشتیبانی می‌کند.

تفاوت Apache و NGINIX چیست؟

آپاچی و NGINIX دو وب‌سرور بسیار محبوب هستند که برای ساخت وب‌سایت‌هایی با کارایی بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دو وب‌سرور بیش از دو سوم سهم بازار را در اختیار دارند. مهم‌ترین تفاوت Apache و NGINIX در معماری آن‌هاست. NGINIX از معماری ناهمزمان رویداد محور استفاده می‌کند. در نقطه مقابل، وب‌سرور آپاچی از معماری مبتنی بر فرایند در ساختار خود استفاده می‌کند. این دو وب‌سرور در حوزه‌های زیر با یکدیگر تفاوت‌های اساسی دارند.

  • معماری
  • کارایی
  • پیکربندی
  • ماژول‌ها و برنامه‌های افزودنی
  • موارد استفاده

در ادامه این بخش به شکل کامل‌تری به این سوال پاسخ داده شده است که تفاوت‌های Apache و NGINIX چیست. برای این منظور تفاوت‌های Apache و NGINIX در هر کدام از حوزه‌های ارائه شده در بالا مورد بررسی قرار گرفته است.

معماری

آپاچی از معماری سنتی «چند‌فرایندی» (Multi-Process) و «چند‌رشته‌ای» (Multi-Threaded) استفاده می‌کند که در آن هر اتصال در قالب یک فرایند جدید یا رشته جدید مورد بررسی قرار می‌گیرد. در نقطه مقابل، NGINIX از معماری رویداد محور استفاده می‌کند که مدیریت چندین اتصال به صورت همزمان تنها با یک رشته صورت می‌گیرد.

برنامه نویس در اتاق کارش نشسته است و در حال طراحی الگوریتم های نرم افزاری است - NGINIX چیست

کارایی

وب‌سرور NGINIX به دلیل کارایی بالا و در عین حال استفاده حداقلی از منابع حافظه به خصوص برای مدیریت محتوای استاتیک و سرویس‌دهی به تعداد زیادی از اتصالات همزمان شناخته شده است. در نقطه مقابل اما آپاچی به دلیل معماری مبتنی بر فرایند می‌تواند منابع فشرده‌تری داشته باشد. آپاچی از ثبات و تطبیق پذیری بالایی برخوردار است.

پیکربندی

راه‌اندازی و پیکربندی آپاچی آسان‌تر و برای افراد مبتدی نیز قابل درک است، زیرا این وب‌سرور از یک زبان خاص برای پیکربندی استفاده می‌کند. در نقطه مقابل، مراحل پیکربندی NGINIX کمی دشوارتر و متفاوت‌تر از آپاچی است.

ماژول‌ها و برنامه‌های افزودنی

آپاچی ماژول‌های متعددی دارد که طیف گسترده‌ای از قابلیت‌ها، ویژگی‌ها و عملکردها را ارائه می‌دهند. از این نظر NGINIX ماژول‌های کمتری دارد، اما ساختار ماژولار آن امکان گسترش از طریق ماژول‌های پویا را فراهم می‌کند.

موارد استفاده

از نظر موارد استفاده آپاچی بیشتر در پروژه‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که ویژگی‌هایی همچون فایل‌های htaccess، انواع ماژول‌ها و سازگاری از اهمیت بالایی در آن‌ها برخوردار است. در نقطه مقابل، NGINIX در شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرد که کارایی بالا، مقیاس پذیری و مدیریت کارآمد اتصالات همزمان اهمیت دارد. در مجموع هر دو وب‌سرور می‌توانند در پروژه‌‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرند. بنابراین، انتخاب بین Apache و NGINIX به شرایط و نیازهای خاص هر پروژه بستگی دارد.

کامپیوتر در حال ارسال در خواست از نوع HTTP به سرور است - NGINIX چیست

آموزش نصب NGINIX

وب‌سرور NGINIX را می‌توان بر روی سیستم‌عامل‌های مختلفی نصب کرد. در ادامه سیستم‌عامل‌های پشتیبانی کننده از NGINIX آورده شده است.

  • لینوکس
  • سیستم‌عامل‌های مبتنی بر یونیکس مانند FreeBSD ،OpenBSD و NetBSD
  • ویندوز
  • مک
  • داکر

موارد ارائه شده در بالا سیستم‌عامل‌های پایه‌ای هستند که امکان نصب NGINIX بر روی آن‌ها وجود دارد. با این وجود به دلیل انعطاف پذیری بالای NGINIX امکان نصب آن بر روی سایر سیستم‌عامل‌ها نیز وجود دارد. برای آگاهی از پلتفرم‌های پشتیبانی شده توسط NGINIX و دریافت آخرین نسخه‌های ارائه شده این وب‌سرور به سایت رسمی آن در لینک زیر مراجعه کنید.

  • سایت رسمی NGINIX (+)

در ادامه این بخش از نوشته مراحل نصب NGINIX بر روی سیستم‌عامل‌های لینوکس، ویندوز و مک آموزش داده خواهد شد.

چگونه NGINIX را در لینوکس نصب کنیم؟

با دنبال کردن مراحل زیر می‌توان وب‌سرور NGINIX را بر روی توزیع‌های «دبیان» (Debaim) و «اوبونتو» (Ubuntu) سیستم‌عامل لینوکس نصب کرد. برای آشنایی با اوبونتو می‌توانید فیلم آموزش اوبونتو فرادرس که لینک آن در ادامه آورده شده است را مشاهده کنید.

گام ۱: به‌روزرسانی پکیج‌ها

در گام نخست باید فهرست پکیج‌های مورد استفاده را به‌روزرسانی کرد تا بتوان به آخرین پکیج‌های ارائه شده دسترسی داشت. برای انجام به‌روزرسانی باید ترمینال اوبونتو یا دبیان را باز و سپس دستور زیر را اجرا کرد.

1sudo apt-get update

با اجرای دستور بالا تمام پکیج‌های موجود در سیستم‌عامل به‌روزرسانی خواهند شد. خروجی حاصل از اجرای دستور بالا به صورت زیر خواهد بود.

بروزرسانی پکیج‌های اوبونتو پیش از نصب NGINIX - NGINIX چیست
برای مشاهده در ابعاد بزرگ‌تر روی تصویر کلیک کنید.

با توجه به قرار داشتن NGINIX در مخزن پیش‌فرض دبیان و اوبونتو به سادگی با استفاده از سیستم بسته‌بندی apt می‌توان این وب‌سرور را نصب کرد.

گام ۲: نصب NGINIX

بعد از به‌روزرسانی لیست پکیج‌ها با استفاده از دستور زیر می‌توان وب‌سرور NGINIX را نصب کرد.

1sudo apt-get install nginx

با اجرای دستور بالا فرایند نصب NGINIX شروع خواهد شد.

گام ۳: اجرا NGINIX

بعد از موفقیت آمیز بودن نصب با اجرای دستور زیر می‌توان وب‌سرور NGINIX را راه‌اندازی کرد.

1sudo systemctl start nginx

گام ۴: فعال کردن NGINIX برای اجرا به صورت خودکار در زمان راه‌اندازی

با استفاده از دستور زیر می‌توان از اجرای خودکار NGINIX همزمان با راه‌اندازی سیستم اطمینان حاصل کرد.

1sudo systemctl enable nginx

گام ۵: تنظیم فایروال برای دسترسی به NGINIX

برای دسترسی به NGINIX از وب‌سرور باید اجازه دسترسی به سرویس‌ها را فراهم کرد. در صورت فعال بودن فایروال باید اجازه وجود ترافیک در پورت‌های HTTP و HTTPS را داد. پیش‌تر در مطلب زیر از مجله فرادرس نحوه باز کردن پورت در فایروال ویندوز آموزش داده شده است.

دستور زیر دسترسی مورد نیاز را فعال می‌کند.

1sudo ufw allow 'Nginx Full'

گام ۶: بررسی وضعیت سرویس NGINIX

به صورت پیش‌فرض بعد از اتمام نصب NGINIX به طور خودکار اجرا می‌شود. با استفاده از دستور زیر می‌توان وضعیت سرویس NGINIX را بررسی کرد.

1systemctl status nginx

خروجی حاصل از اجرای دستور بالا به صورت زیر خواهد بود.

بررسی وضعیت اجرای سرویس NGINIX - NGINIX چیست
برای مشاهده در ابعاد بزرگ‌تر روی تصویر کلیک کنید.

در تصویر بالا وضعیت اجرا سرویس NGINIX نمایش داده شده است. برای اطمینان از اجرای صحیح سرویس NGINIX باید در مرورگر وب آدرس IP سرور یا آدرس لوکال هاست را وارد کرد. در صورت اجرای صحیح سرویس NGINIX تصویر زیر در مروگر نمایش داده خواهد شد.

صفحه خوش آمدگویی NGINIX
برای مشاهده در ابعاد بزرگ‌تر روی تصویر کلیک کنید.

تصویر بالا نشان می‌دهد که سرویس NGINIX با موفقیت اجرا شده است. برای یادگیری بیشتر در خصوص نحوه نصب Nginx و سایر ابزارهای توسعه وب بر روی اوبونتو می‌توانید مطلب راهنمای نصب Nginx، MySQL و PHP روی اوبونتو مجله فرادرس را مطالعه کنید که لینک آن در ادامه آورده شده است.

چگونه NGINIX را در ویندوز نصب کنیم؟

پیش از نصب NGINIX بر روی ویندوز به این نکته باید توجه کرد که این وب‌سرور از نسخه‌های قدیمی ویندوز پشتیبانی می‌کند. امکان نصب این وب‌سرور بر روی ویندوز ۷ و نسخه‌های جدیدتر ویندوز وجود دارد. با دنبال کردن مراحل زیر می‌توان وب‌سرور NGINIX را بر روی ویندوز نصب کرد.

گام ۱: دانلود نسخه مناسب ویندوز

در نخستین گام باید نسخه مناسب ویندوز NGINIX را از سایت رسمی آن دانلود کرد.

گام ۲: خارج کردن فایل دانلود شده از حالت فشرده

بعد از دانلود کامل فایل مورد نظر باید این فایل را از حالت فشرده خارج کنید.

گام ۳: پیکربندی NGINIX

بعد از خارج کردن NGINIX از حالت فشرده باید آن را پیکربندی کرد. برای پیکربندی NGINIX باید فایلnginx.conf را با استفاده از یک ویرایشگر کد با توجه به نیاز خود پیکربندی کنید.

گام ۴: اجرا NGINIX

برای اطمینان از نصب صحیح NGINIX باید «خط فرمان ویندوز» (Command Prompt) را در حالت مدیر سیستم باز کنید. در ادامه، با توجه به مسیر نصب NGINIX فایلnginx.exe را از طریق خط فرمان ویندوز اجرا کنید. تصویر زیر نحوه اجرا این فایل را در خط فرمان ویندوز نشان می‌دهد.

نصب NGINIX در ویندوز
برای مشاهده در ابعاد بزرگ‌تر روی تصویر کلیک کنید.

برای یادگیری بیشتر در مورد دستورات خط فرمان ویندوز می‌توانید فیلم آموزشی کاربردی خط فرمان ویندوز فرادرس که لینک آن در ادامه آورده شده است را مشاهده کنید.

گام ۵: دسترسی به NGINIX

بعد از اجرای NGINIX از طریق خط فرمان ویندوز برای اطمینان از نصب باید آدرس لوکال هاست را در مرورگر وب وارد کرد. در صورت صحیح بودن نصب NGINIX صفحه خوش آمدگویی زیر نمایش داده خواهد شد.

صفحه خوش آمدگویی نصب NGINIX در ویندوز
برای مشاهده در ابعاد بزرگ‌تر روی تصویر کلیک کنید.

گام ۶: دستورات اولیه کار با NGINIX

مدیریت NGINIX در ویندوز با استفاده از دستورهای مشخصی امکان‌پذیر است. در ادامه تعدادی از دستورهای اصلی برای کار با NGINIX آورده شده است.

دستورعملکرد
nginx -s stopخاموش کردن سریع
nginx -s quitخاموش کردن عادی
nginx -s reloadتغییر پیکربندی
nginx -s reopenباز کردن مجدد فایل‌های لاگ

چگونه NGINIX را در مک نصب کنیم؟

امکان نصب وب‌سرور NGINIX بر روی سیستم‌عامل مک نیز وجود دارد. برای نصب NGINIX بر روی سیستم‌عامل مک باید از Homebrew استفاده کرد. Homebrew یک ابزار «مدیریت بسته» (Package Manager) رایگان و متن‌باز است که نصب برنامه‌ها و نرم‌افزارهای مختلف را برای کاربران سیستم‌عامل مک امکان‌پذیر می‌کند. در ادامه این بخش نحوه نصب NGINIX بر روی سیستم‌عامل مک به صورت گام‌به‌گام آورده شده است.

گام ۱: نصب Homebrew

با توجه به این که نصب NGINIX با استفاده از ابزار Homebrew انجام می‌شود. بنابراین، در صورت نبود این ابزار در گام نخست باید این ابزار را بر روی سیستم‌عامل مک نصب کرد. با وارد کردن دستور زیر در ترمینال مک فرایند نصب این ابزار شروع خواهد شد.

1/bin/bash -c "$(curl -fsSL https://raw.githubusercontent.com/Homebrew/install/HEAD/install.sh)"

علاوه بر این، نصب Homebrew از طریق لینک زیر نیز امکان‌پذیر است.

  • لینک دانلود Homebrew برای مک: «+»

گام ۲: به‌روزرسانی مخزن Homebrew

به منظور دسترسی به آخرین بسته‌ها و نرم‌افزارهای Homebrew باید مخزن این ابزار را به‌روزرسانی کرد. دستور زیر Homebrew را به‌روزرسانی می‌کند.

1$ brew update

گام ۳: نصب NGINIX

بعد از نصب و به‌روزرسانی Homebrew با وارد کردن دستور زیر در ترمینال مک فرایند نصب NGINIX شروع خواهد شد.

1brew install nginx

وب‌سرور NGINIX به صورت پیش‌فرض در مسیر/usr/local/cellar نصب خواهد شد. همچنین، تمامی سرویس‌های اجرایی مرتبط با راه‌اندازی و توقف NGINIX نیز در پوشهbin موجود در محل نصب NGINIX ذخیره خواهند شد.

گام ۴: اجرای NGINIX

با اتمام نصب NGINIX با وارد کردن دستور زیر در ترمینال می‌توان این وب سرویس را اجرا کرد.

1brew services start nginx

گام ۵: اطمینان از نصب NGINIX

به منظور اطمینان از نصب صحیح NGINIX باید در مرورگر وب آدرس لوکال هاستhttp://localhost را وارد کرد. بعد از وارد کردن آدرس لوکال هاست در مروگر باید بتوانید صفحه خوش آمدگویی NGINIX را مشاهده کنید.

گام ۶: پیکربندی و استفاده از NGINIX

فایل پیکربندی مربوط به وب‌سرور NGINIX در آدرس/usr/local/etc/nginx/ قرار دارد. می‌توان این فایل را با توجه به نیاز ویرایش و پیکربندی کرد.

گام ۷: متوقف کردن NGINIX

اگر به هر دلیلی قصد متوقف کردن سرویس‌های NGINIX را داشته باشید، با وارد کردن دستور زیر در ترمینال مک این امر امکان‌پذیر خواهد بود.

1brew services stop nginx

تاریخچه NGINIX

تاریخچه پیدایش وب‌سرور NGINIX به سال‌های نخستین دهه ۲۰۰۰ میلادی باز می‌گردد. وب‌سرور NGINIX نخستین بار در سال ۲۰۰۲ میلادی (۱۳۸۱ شمسی) توسط یک مهندس روسی به نام «ایگور سیسویف» (Igor Sysoev) با هدف حل مشکل C10K طراحی شد. مشکل C10K به چالش فنی مدیریت اتصال ۱۰۰۰۰ کاربر به صورت همزمان اشاره داشت. در آن زمان بسیاری از وب‌سایت‌ها با افزایش ناگهانی ترافیک ورودی در عملکرد خود دچار اشکال می‌شدند و نمی‌توانستند درخواست‌های کاربران خود را به خوبی مدیریت کنند. بنابراین، ایگور سیسویف با هدف رفع این مشکل با طراحی وب‌سرور NGINIX راهکاری برای مدیریت درخواست‌های همزمان پیدا کرد.

مهندس شبکه پشت لپ تاپش در اتاق شبکه نشسته است و در حال فکر کدرن برای طراحی یک وب سرور کارامد است - NGINIX چیست

در نهایت بعد از حدود ۲ سال کار مداوم وب‌سرور NGINIX در سال ۲۰۰۴ میلادی (۱۳۸۳ شمسی) به صورت رسمی ارائه شد. این وب‌سرور با توجه به توانایی مدیریت تعدادی زیادی از اتصالات به صورت همزمان با استفاده از حداقل حافظه توانست ظرف مدت بسیار کوتاهی توجهی بسیاری از فعالان این حوزه را به خود جلب کند. امروزه NGINIX به عنوان یکی از محبوب‌ترین وب‌سرورهای جهان توسط میلیون‌ها وب‌سایت در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و توسط جامعه فعالی از توسعه‌ دهندگان و مدیران سیستم پشتیبانی می‌شود.

چگونه سایت طراحی کنیم؟

امروزه داشتن یک وب‌سایت کارآمد برای کسب و کارهای مختلف تبدیل به یک نیاز اساسی شده است. داشتن وب‌سایت موجب جذب کاربران، برندسازی و حضور فعال در دنیای دیجیتال می‌شود. بنابراین، یادگیری طراحی سایت و داشتن توانایی ساخت وب‌سایت‌های مختلف می‌تواند فرصت‌های شغلی متعددی را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم کند. در پلتفرم فرادرس دوره‌های آموزشی متعددی در قالب مجموعه آموزش‌های طراحی و برنامه نویسی سایت منتشر شده است.

مجموعه آموزش طراحی و برنامه ‌نویسی سایت فرادرس
«با کلیک بر روی تصویر بالا می‌توانید به صفحه اصلی این مجموعه آموزشی انتقال پیدا کنید.»

در ادامه چند مورد از فیلم‌های آموزشی موجود در مجموعه آموزش طراحی و برنامه نویسی سایت فرادرس معرفی شده است.

جمع‌بندی

NGINIX یک وب‌سرور متن‌باز است که به دلیل معماری خاص، تطبیق پذیری و کارایی بالا محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. این وب‌سرور محبوب ترکیبی از سرعت، امنیت و مقیاس پذیری بالا را در حوزه‌های مختلف از سرویس‌دهنده وب گرفته تا پروکسی معکوس و متعادل‌کننده بار ارائه می‌دهد. NGINIX با تغییر نحوه مدیریت وب اپلیکیشن‌ها و وب سرویس‌ها حداکثر کارایی و انعطاف پذیری را ارائه می‌دهد. به همین دلیل این وب‌سرور را به عنوان سنگ بنای زیر ساخت وب مدرن می‌شناسند. بر همین اساس در این مطلب از مجله فرادرس به این سوال پاسخ داده شد که NGINIX چیست و چه کاربردهایی دارد.

در این نوشته ابتدا در پاسخ به این سوال که هدف از پیدایش NGINIX چیست تاریخچه و نحوه شکل‌گیری این نرم‌افزار وب‌سرور مورد بررسی قرار گرفت. سپس به مواردی همچون نحوه عملکرد، ویژگی‌ها و مزایا و معایب این وب‌سرور پرداخته شد. در انتها نیز سعی شد تا نحوه نصب و راه‌اندازی این وب‌سرور در سیستم‌عامل‌ها مختلف به صورت گام‌به‌گام آموزش داده شود.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
freeCodeCampjavatpoint
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *