Next JS چیست و چه کاربردی دارد؟ – از صفر تا صد

۲۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۱۷ دقیقه
Next JS چیست و چه کاربردی دارد؟ – از صفر تا صد

اگر برنامه‌نویس فرانت‌اند و به‌ویژه از توسعه‌دهندگان جاوا اسکریپت و React باشید، نکست جی‌اس یکی از ابزارهایی است که به احتمال قوی نام آن را شنیده‌اید یا حتی ممکن است برای توسعه اپلیکیشن‌های خود از آن بهره برده باشید. جاوا اسکریپت، به خودی خود زبانی بسیار پویا است و در همین راستا، زیست‌بوم گسترده‌ای شامل کتابخانه‌ها، فریمورک‌ها و ابزارهای گوناگون را در اختیار توسعه‌دهنده قرار می‌دهد تا از این طریق مسائل گوناگون موجود در حوزه وب را حل کند. Next JS، فریمورکی محسوب می‌شود که بر اساس کتابخانه ری‌اکت ساخته شده است و علاوه بر رفع برخی نقاط ضعف آن، قابلیت‌های ارزشمندی را برای ساخت وب‌اپلیکیشن‌ها ارائه می‌دهد. در این مطلب از مجله فرادرس، سعی بر این است تا به زبانی ساده، توضیح دهیم که Next JS چیست و چه موارد استفاده‌ای دارد.

997696

نکست جی‌اس، فریمورکی بسیار محبوبی است که به شما، به‌عنوان یک توسعه‌دهنده وب امکان می‌‌دهد تا وب‌سایت‌ها و وب‌اپلیکیشن‌های بسیار سریع و کاربرپسندی را توسعه دهید. برای این منظور، قابلیت‌های ارزشمندی را فراهم کرده است که در این نوشتار به توضیح آن‌ها پرداخته‌ایم. نخست، تعریفی اجمالی از Next JS ارائه می‌دهیم و پس از آن به سراغ معرفی کاربردهای این فریمورک محبوب می‌رویم. سپس نقاط قوت و ضعف آن را بیان می‌کنیم و پس از آن، امکانات نکست جی‌اس مورد بررسی قرار می‌دهیم. در این میان نیز به شما می‌گوییم که منابع مناسب برای یادگیری Next JS چیست.

نمایی فانتزی از اپلیکیشن Next JS

Next JS چیست؟

Next JS به زبان ساده، فریمورکی محسوب می‌شود که با زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت نوشته شده است و با بهره‌مندی از قابلیت‌‌های آن می‌توانید فرانت‌اند و بک‌اند وب‌اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های خود را با کتابخانه محبوب ری‌اکت ایجاد کنید. در این حالت، برنامه‌های شما افزون بر اینکه کاربرپسند خواهند بود، سرعت بسیاری زیادی نیز خواهند داشت.

فریمورک نکست جی‌اس، اپن‌سورس است و با قابلیت‌های نظیر مسیریابی، «رندرینگ سمت سرور» و ایجاد سئو بهتر، به گزینه بسیار رایجی برای توسعه وب تبدیل شده است.

طبق آمارهای موجود، در چندین سال گذشته، توسعه‌دهندگان زیادی به سمت استفاده از نکست جی‌اس روی آورده‌اند. این فریمورک همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد و به‌روزرسانی‌های آن، قابلیت‌های بسیاری مفیدی را در راستای حل بسیاری از مسائل موجود در حوزه توسعه وب، در اختیار ما قرار می‌دهد. پیشرفت‌های این فریمورک روی ارائه امکانات قدرتمند برای سئوی بهتر وب‌سایت، افزایش بازدهی و بهبود تجربه برنامه‌نویس معطوف شده است.

لزوم یادگیری Next JS چیست؟

ممکن است با خود بگویید که با وجود کتابخانه‌هایی مانند ری‌اکت و غیره چه دلیلی برای یادگیری و استفاده از فریمورکی همچون نکست جی‌اس وجود دارد. پاسخ، این است که فریمورک Next JS با فراهم آوردن قابلیت‌‌های سودمند، مزیت‌هایی را نسبت به توسعه وب‌سایت با ری‌اکت ارائه می‌دهد که آن‌ها را در ادامه، فهرست کرده‌ایم.

  • قابلیت مسیریابی در وب‌سایت را بدون نیاز به کتابخانه‌های اضافی، مانند آنچه در ری‌اکت شاهد آن بودیم، در اختیار شما قرار می‌دهد.
  • به کمک آن می‌توانید اپلیکیشن خود را بسیار سریع‌تر توسعه دهید. نکست جی‌اس، قوانین و امکانات متعددی را فراهم کرده است که در این مطلب نیز با آن‌ها آشنا خواهید شد. با این قابلیت‌ها، سرعت ساخت اپلیکیشن بیشتر می‌شود و افزون بر این می‌توانید به‌جای درگیر شدن با پیکربندی‌های پیچیده، توجه و زمان خود را به توسعه امکاناتی ظاهری و عملکردی مناسبی اختصاص دهید که لازم است اپکلیشین شما به آن‌ها مجهز باشد.
  • سئوی بهتری را برای وب‌سایت یا صفحه وب شما فراهم می‌کند. سرعت پایین تولید محتوای صفحه و بارگذاری آن که در رندرینگ سمت کلاینت شاهد هستیم می‌تواند تأثیر منفی روی سئو داشته باشد که نکست جی‌اس با حل مسائل این چنینی با راهکارهای فراهم شده نظیر SSR به بهتر شدن سئوی صفحه کمک بسزایی می‌کند. هنگامی‌که محتوا در سمت سرور تولید شود، موتورهای جست و جو خیلی بهتر می‌توانند با خزنده‌های خود، آن به اصطلاح، Crawl و ایندکس کنند.
  • و غیره

این دلایل، به اندازه کافی ارزشمند هستند که شما را به یادگیری نکست جی‌اس ترغیب کنند. به‌خصوص اگر در حال حاضر با استفاده ری‌اکت برنامه‌های خود را توسعه می‌دهید.

برخی از وب‌سایت‌ها و کسب‌وکارهایی که از Next.js استفاده می‌کنند. «برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید».

همچنین، خوب است بدانید که بسیاری از شرکت‌های بزرگ و شناخته شده دنیا از فریمورک Next JS برای توسعه اپلیکیشن‌های خود بهره برده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به Twitch، نت‌فلیکس، Starbucks و اوبر و غیره اشاره کرد. این فریمورک عملکرد خوبی را در رابطه با وب‌سایت‌های استاتیک از خود نشان می‌دهد و همچنین، جزو ابزارهایی است که رشد و پذیرش سریعی را در میان فریمورک‌های ری‌اکت داشته است.

پیش نیازهای یادگیری Next JS چیست؟

پیش از اینکه به شما بگوییم منابع مناسب برای یادگیری Next JS چیست، لازم است تا با پیش‌نیازهای آن نیز آشنا شوید.

  • آشنایی با ری‌اکت: همان‌طور که گفتیم، فریمورک نکست جی‌اس بر مبنای کتابخانه ری‌اکت ساخته شده است. به‌همین دلیل برای یادگیری آن، توصیه می‌شود تا با این نحوه استفاده از React آشنا باشید. فیلم آموزش مقدماتی کتابخانه ReactJS در جاوا اسکریپت از فرادرس که لینک آن در ادامه آورده شده است در این رابطه می‌تواند سودمند باشد.

یادگیری Next JS با فرادرس چگونه است؟

اکنون می‌دانید که Next JS چیست و زمان آن رسیده تا با شیوه‌های یادگیری این فریمورک محبوب و ارزشمند جاوا اسکریپتی آشنا شوید. به‌طور معمول، برای یادگیری مهارت‌های گوناگون در حوزه علوم کامپیوتر، روش‌های متنوعی پیش روی شما قرار دارد که شرکت در کلاس‌های آموزشی آنلاین و حضوری، تماشای ویدیوهای آنلاین از پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب، مطالعه مقالات و سایر منابع کتبی و غیره را می‌توان جزو این روش‌ها برشمرد. در این میان، تهیه و مشاهده فیلم‌های آموزشی، یکی از شیوه‌‌های مؤثر در یادگیری مهارت توسعه اپلیکیشن با Next JS به‌شمار می‌رود. با توجه به نقشی مهمی که انتخاب منبع صحیح در روند و سرعت یادگیری دارد، می‌توانید از فیلم‌های آموزشی باکیفیت و ارزشمند فرادرس در این رابطه استفاده کنید.

با تهیه این فیلم‌های آموزشی و مشاهده آن‌ها، در زمان و هزینه شما صرفه جویی خواهد شد. ضمن اینکه می‌توانید فیلم‌های آموزشی را به دفعات مرور کنید تا روی مباحث آن مسلط شوید. همچنین باید بگوییم که بسیاری از این دوره‌ها، مهارت مورد نظر را به‌صورت پروژه‌محور و عملی به شما یاد می‌دهند. برای دسترسی به مجموعه فیلم آموزش «نکست جی اس» (Next.js) مقدماتی تا پیشرفته از فرادرس می‌توانید روی تصویر زیر کلیک کنید.

فیلم‌های آموزش Next.js مقدماتی تا پیشرفته از فرادرس
برای مشاهده فیلم‌های آموزش Next.js مقدماتی تا پیشرفته از فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

در ادامه، عناوین برخی از فیلم‌های آموزشی موجود در این مجموعه را فهرست کرده‌ایم.

کاربرد Next JS چیست؟

فریمورک Next JS، قابلیت‌های ارزشمندی را فراهم کرده که به‌کمک آن‌ها می‌توانید انواع محصولات دیجیتال، از جمله مواردی که در ادامه بیان شده را توسعه دهید.

  • در ساخت رابط‌های کاربری تعاملی و جذاب وب‌سایت خود می‌توانید از این فریمورک کمک بگیرید.
  • وب‌سایت‌های ایستا که به‌طور معمول فاقد پردازش‌های سمت سرور برای تولید محتوا هستند و محتویات آن به‌طور ثابت ذخیره شده است و به کاربر نشان داده می‌شود، می‌توانند نوع دیگری از محصولات ساخته شده با نکست جی‌اس باشند.
  • پلتفرم‌های وب نظیر وب‌سایت‌ها، وب‌اپلیکیشن‌ها و غیره
  • وب‌سایت‌های مبتنی بر معماری مدرن توسعه وب «JAMstack» که بر اساس جاوا اسکریپت، API-ها و Markup ساخته می‌شوند.
  • محصولات MVP که تنها دارای امکانات ضروری و مورد نیاز کاربر هستند.
  • صفحات وب تکی یا منفرد. مانند صفحات فرود و غیره. به‌طور مثال، صفحات مربوط به مجموعه آموزش نکست جی اس در فرادرس، می‌تواند نوعی صفحه وب تکی باشد.
  • محصولات «SaaS» یا «نرم افزار به عنوان سرویس». به‌طور مثال می‌توان به اپ‌های Google Workspace به‌عنوان نمونه‌ای از این محصولات اشاره کرد.
  • داشبوردهای گوناگون که بیشتر برای مدیریت و نمایش اطلاعات به کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌طور مثال، می‌توانید داشبورد گوگل آنالیتیکس را در نظر داشته باشید.
  • وب‌سایت‌های فروشگاهی و آنلاین‌شاپ‌ها که نمونه‌‌های مختلفی از آن‌ها را به احتمال زیاد دیده‌اید.
  • وب اپلیکیشن‌های پیشرفته که قابلیت‌ها و پیچیدگی‌های متعددی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.
کاربردهای Next JS چیست
«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید».

به‌طور کلی با توجه به قابلیت‌های Next JS، می‌توان آن را در فرایند ساخت پروژه‌‌های گوناگون مورد استفاده قرار داد.

در مطالب پیشین مجله فرادرس، مفاهیم مقدماتی و شیوه نصب نکست جی‌اس را در قالب چندین بخش توضیح که دادیم که مطالعه آن می‌تواند در این رابطه برای شما سودمند باشد.

خصوصیات Next JS چیست؟

می‌دانیم که Next JS فریمورک ری‌اکتی محسوب می‌شود. یعنی از ری‌اکت برای توسعه اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کند. به‌همین دلیل در صورتی که قصد توسعه اپلیکیشن پیشرفته‌ای را دارید، خصوصیات ری‌اکت این امکان را فراهم می‌کند تا با مدت‌زمانی بهینه این کار را انجام دهید. فریمورک Next JS دارای مزیت‌های بسیار زیادی است و در این قسمت می‌خواهیم به برخی از نقاط قوت آن بپردازیم.

قابلیت مسیریابی درونی

اگر با برنامه‌نویسی ری‌اکت آشنایی داشته باشید، به‌طور حتم می‌دانید که این کتابخانه فاقد قابلیت روتینگ یا مسیریابی پیش‌فرض بود و برای امکان‌پذیر کردن این قابلیت ناچار به استفاده از افزونه‌‌ها و کتابخانه‌های دیگری نظیر React Router بودیم. پس به‌عنوان نخست مزیت نکست جی‌اس در مقابل ری‌اکت می‌توانیم بگوییم که فریمورک Next JS، قابلیت ارزشمند مسیریابی را به‌صورت پیش‌فرض، درون خود دارد.

لپتاپی شامل کدهای Next JS

رندرنیگ سمت سرور

پشتیبانی از قابلیت «رندرنیگ سمت سرور» (Server-Side Rendering | SSR) یکی از مزیت‌های مهم دیگری است که در نکست جی‌اس شاهد آن هستیم. این قابلیت بیان‌گر این است که محتوای صفحه وب شما نخست، در سمت سرور تولید یا به اصطلاح رندر شده و پس از آن به مرورگر ارسال می‌شود. اهمیت SSR در این است که موتورهای جست و جو، به شکلی بهتر می‌تواند محتوای صفحه وب شما را مرور و ایندکس کند. با توجه به اینکه بسیاری از وب‌سایت‌ها، بازدید کنندگان خود را از موتورهای جست و جو به دست می‌آوردند، قابلیت SSR، احتمال دیده‌شدن صفحه وب شما توسط کاربران و قرارگیری آن در نتایج جست و جو را افزایش می‌دهد . به بیان ساده، صفحه وب شما، سئوی بهتری خواهد داشت.

ساخت سایت ایستا

قابلیت «ساخت سایت ایستا» (Static Site Generation | SSG) را می‌توان برای صفحاتی نظیر لندینگ‌پیچ‌ها یا پست‌‌های یک وبلاگ که لازم نیست تغییرات مکرر و زیادی داشته باشند مورد استفاده قرار داد. در این صورت شاهد افزایش بسیار زیادی در سرعت بارگذاری آن‌ها خواهیم بود. به این دلیل که صفحات را در هنگام فرایند ساخت یا بیلد آن‌‌ها، رندر می‌کند.

تجریه کدهای برنامه به طور خودکار

تکنیک «Automatic Code Splitting» در افزایش سرعت بارگذاری صفحات نقش بسیار زیادی دارد. عملکرد آن به این صورت است که کدهای اپلیکیشن را به بسته‌ها یا Bundle-های کوچکتری تقسیم می‌کند. سپس، تنها مواردی را اجرا می‌کند که برای صفحه مورد نظر کاربر، ضروری است. بدین‌ترتیب، مدت‌زمان لازم برای اجرای کدها کاهش پیدا می‌کند.

واکشی داده‌ ها

برای بازیابی یا «واکشی داده‌‌ها» (Data Fetching) در نکست جی‌اس روش‌های مختلفی پیشِ رو داریم که در ادامه فهرست شده است.

  • تابع getStaticProps : این تابع برای بازیابی داده‌ها در زمان ساخت یا به اصطلاح، «بیلد» صفحه، مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مزیت‌هایی که به‌کارگیری این روش به دنبال دارد می‌توان به بازدهی بیشتر، سئوی بهتر و امکان استفاده آفلاین از برنامه، اشاره کرد. این موارد را در ادامه، بیشتر توضیح داده‌ایم.
    • بازدهی بیشتر آن به این دلیل است که در این‌گونه مواقع، نکست جی‌اس صفحات استاتیک بهینه‌ای را تولید می‌کند که سرعت بارگذاری مناسبی را در مرورگر دارند.
    • مطلوب بودن این روش برای سئو، برای آن است که محتوای ثابت صفحات ایستا، گزینه مناسبی برای موتورهای جست و جو به‌شمار می‌روند. این مورد برای کسب و کارهایی که نیاز بالایی به جذب کاربر از موتور‌های جست و جو دارند و می‌خواهند رتبه بالاتری در نتایج جست و جو داشته باشند، بسیار مهم است.
    • با ذخیره یا به اصطلاح، کش کردن صفحات ایستا روی سرور یا CDN می‌توان به‌صورت آفلاین نیز از آن‌ها استفاده کرد.
  • تابع getServerSideProps: برای بازیابی داده‌ها در پاسخ به هر درخواست کاربر نیز این تابع را به‌کار می‌بریم. به‌طور مثال، هنگامی‌که صفحات ما شامل داده‌های شخصی‌سازی شده، مانند پروفایل کاربری یا مواردی با ماهیت این‌چنینی هستند.

این تنوع در واکشی و بازیابی داده‌ها، باعث می‌شود تا بتوانیم بهترین حالت را با توجه به اهداف پروژه و نوع داده‌های صفحه انتخاب کنید.

توسعه دهنده Next JS در حال بررسی کدهای خود

روتینگ

مسیریابی، قابلیت دیگری است که درون Next JS وجود دارد، به‌راحتی می‌توان از آن بهره‌مند شد و با آن کار کرد. با استفاده از این قابلیت می‌توانید ساختار URL وب‌سایت را به‌آسانی تحت کنترل خود داشته باشید. به این دلیل که فرایند ساخت مسیرها در این فریمورک با توجه به فایل‌های موجود درون پوشه pagesپروژه و به‌صورت خودکار صورت می‌گیرد.

بهینه‌سازی تصاویر

خصوصیت دیگر نکست جی‌اس این است که عملیاتی مانند تغییر ابعاد و فشرده‌سازی تصاویر که به بهینه‌سازی آن‌‌ها اشاره دارد، را به‌صورت خودکار انجام می‌دهد. این اقدامات در راستای دستیابی به بارگذاری سریع‌تر صفحات و مطلوب شدن صفحه برای موتورهای جست و جو و سئو انجام می‌شوند.

قابلیت باندلینگ CSS و جاوا اسکریپت

بهینه‌سازی و باندلینگ کدهای جاوا اسکریپت و CSS توسط نکست جی‌اس به‌صورت داخلی و بی‌نیاز به ابزارهای اضافی، قابل انجام است. این امکانات در نهایت به آسان‌تر شدن و بهتر شدن فرایند توسعه اپلیکیشن کمک می‌کند.

API Routes

با استفاده از این قابلیت نکست جی‌اس، می‌توانید توابع بدون سرور را در اپلیکیشن خود داشته باشید. به بیان دیگر، به‌کارگیری API Routes باعث می‌شوند تا بدون داشتن سرور هم بتوانید از پردازش‌ها و قابلیت‌های بک‌اند در برنامه‌های ری‌اکتی خود بهره‌مند شوید. برای اجرای این نوع توابع که عملیات سمت سرور را می‌توانند انجام دهند، لازم نیست تا تنظیمات و مدیریت سرور را عهده‌دار شویم. همچنین خوب است بدانید که این نوع توابع هنگام فراخوانی به‌وسیله رویدادی مانند درخواست HTTP اجرا می‌شوند.

بی‌نیاز از و تنظیمات و پیکربندی پیچیده

فریمورک نکست جی‌اس، با فراهم آوردن امکاناتی نظیر عملیات خودکار کامپایل و باندلینگ، کمک می‌کند تا اپلیکیشن‌های خود را از ابتدا به شکلی بهینه توسعه دهید و به‌جای درگیر شدن با نحوه پیاده‌سازی و منطق نرم‌افزار،‌ توجه خود را بیشتر روی فرایند‌های کسب و کار اپلیکیشن خود که در حال توسعه آن‌هستید، معطوف کنید.

به روزرسانی تدریجی

نکست جی‌اس با ارائه قابلیت «به‌روزرسانی تدریجی» (Incremental Static Regeneration | ISR)، این امکان را فراهم کرده‌ است تا صفحات استاتیک وب‌اپلیکیشن ما پس از ساخته شدن هم قابل به‌روزرسانی باشند. البته بدون اینکه کل اپلیکیشن به‌طور مجدد تولید شود. فرض کنید وب‌اپلیکیشن داریم که از صفحات ایستای زیادی تشکیل شده است و در این میان، لازم است تا برخی از صفحات آن، به‌روزرسانی‌هایی داشته باشند. در این مثال، استفاده از روش ISR می‌تواند سودمند باشد.

ایجاد تجربه کاربری بهتر برای وب اپلیکیشن

با توجه به اینکه هنگام استفاده از نکست جی‌اس، بخش فرانت‌اند و طراحی و پیاده‌سازی رابط کاربری به‌طور کامل تحت کنترل شما است، می‌توانید طبق شرایط و الزامات کسب‌و کار خود، آن را طراحی کنید و تجربه کاربری خوب و بی‌نظیری را برای کاربر رقم بزنید.

برنامه‌نویس Next JS در حال کدنویسی در اپتاپ

افزایش ترافیک ارگانیک

بازدیدکنندگانی که از طریق موتورهای جست و جو و به شکلی رایگان - بدون تبلیغ و غیره - جذب وب‌سایت شما می‌شوند در واقع، بیان‌گر ترافیک ارگانیک وب‌سایت هستند. صفحات استاتیک به‌دلیل سبک و سریع بودن و همچنین مرور ساده‌تر آن‌ها،‌ برای موتور جست و جوی محبوبی مانند گوگل جذاب‌تر هستند که این مورد باعث می‌شود تا این‌گونه صفحات، رتبه‌های بالاتری در نتایج جست و جوی کاربران داشته باشند.

قابلیت دسترسی

وب‌‌سایت‌ها و وب‌اپلیکیشن‌هایی که با نکست جی‌اس توسعه می‌دهیم روی دستگاه‌های گوناگون قابل اجرا هستند که این مورد دسترسی‌پذیری بالای برنامه‌های ساخته شده با آن را نشان می‌دهد. همچنین، هر زمان که نیاز باشد می‌توانید به برنامه‌نویسان فرانت‌اند دسترسی داشته باشید تا پروژه شما گسترش و تغییر دهند. به این دلیل که نکست جی‌اس بر پایه ری‌اکت ساخته شده است و پیدا کردن توسعه‌دهنده برای آن سخت نیست.

نرخ تبدیل بیشتر

اپلیکیشن‌های ساخته شده با Next JS، ویژگی‌هایی نظیر UX بهتر، سرعت بارگذاری بیشتر و دسترسی‌پذیری بالایی خواهند داشت که همه این‌ها باعث می‌شود نرخ تبدیل افزایش پیدا کند. به بیان دیگر، اگر مشتریان از مرور وب اپلیکیشن ما تجربه خوبی به‌دست آورده باشند، در آینده هم به وب‌سایت ما باز می‌گردند و خرید می‌‌کنند.

کامیونیتی فعال

این فریمورک، محبوبیت روزافزونی دارد که باعث می‌شود تا افراد بیشتری از آن استفاده کنند و جامعه اطراف آن نیز بزرگتر شود.

بهینه‌سازی استاتیک خودکار در Next JS چیست؟

«بهینه‌سازی استاتیک خودکار» (Automatic Static Optimization) قابلیتی است که توسط نکست جی‌اس فراهم شده و بر اساس آن، فاصله بین مفاهیم استاتیک و داینامیک در توسعه وب‌اپلیکشین‌ها کمرنگ‌تر شده است. در واقع، شما می‌توانید به کمک این قابلیت از Next JS، وب اپلیکیشن‌هایی داشته باشید که علاوه بر صفحات رندر شده در سمت سرور، شامل صفحاتی باشد که به‌طور استاتیک تولید شده‌اند.

خوب است بدانید که در این شرایط نیز، صفحاتی که به‌صورت استاتیک تولید شده‌اند هم خاصیت تعاملی دارند. یعنی Next JS برای این منظور، امکان تعامل و واکنش‌پذیری را در سمت کلاینت یا همان مرورگر سیستم شما، به اپلیکیشن می‌دهد. این خصوصیت دارای مزیت‌های بسیاری است که برخی را در ادامه، فهرست کرده‌ایم.

  • تجربه کاربری بسیار بهتر
  • بازدهی عالی
  • توسعه سریع قابلیت‌های اپلیکیشن
نمایی از اپلیکیشن

معایب Next JS چیست؟

اکنون، می‌دانید که مزیت‌های بسیار زیاد و سودمند فراهم شده توسط Next JS چیست. با این حال قرار است تا در این قسمت با برخی از نقاط ضعف آن نیز آشنا شوید. در ادامه به برخی از این معایب اشاره کرده‌ایم.

  • توسعه و مدیریت: نکست جی‌اس، امکانات زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد و در همین راستا، انطاف‌پذیری شما را در توسعه اپلیکیشن‌ها افزایش می‌دهد. اما ارائه این قابلیت‌ها هزینه‌هایی هم دارد که می‌بایست پرداحت شود و آن چیزی نیست جز مدیریت که باید به‌طور مستمر صورت بگیرد. برای این منظور به استخدام فردی نیاز دارید که در این امر تخصص و دانش کافی داشته باشد.
  • هزینه‌های مستمر: هنگام استفاده از نکست جی‌اس، طراحی فرانت‌اند وب‌سایت یا وب‌اپلیکیشن بر عهده خود شما است. به این دلیل که بسیاری از صفحات لازم را به‌صورت پیش‌فرض در اختیار شما قرار نمی‌دهد. استخدام و به‌کار گرفتن طراح فرانت‌اند برای این منظور، می‌تواند هزینه‌هایی را به‌دنبال داشته باشد تا تغییرات و ویرایش‌های دوره‌ای لازم را اعمال کنید.
  • افزونه‌های نه چندان زیاد: فریمورک نکست جی‌اس، افزونه یا پلاگین‌هایی زیادی ندارد که بتوانید به‌راحتی از قابلیت‌های آن‌ها در پروژه‌های خود بهره‌مند شوید.
  • فقدان مدیریت وضعیت داخلی: فریمورک نکست جی‌اس برای «مدیریت وضعیت» (State Manager)، قابلیتی را به‌صورت داخلی فراهم نکرده است و برای این منظور می‌بایست از ابزارهای اضافی کمک بگیرید. کتابخانه‌هایی همچون ریداکس، MobX و غیره به‌طور معمول برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

توسعه دهنده در حال کدنویسی درون لپتاپ خود - Next JS چیست

تجربه کاربری در Next JS چیست؟

تجربه کاربری یا UX، یکی از مهم‌ترین جنبه‌های وب اپلیکیشن‌هایی است که می‌سازیم. UX در واقع به حسی اشاره دارد که کاربر از به‌کارگیری اپلیکیشن یا محصول ما به دست می‌آورد. برای درک بهتر، قابلیت حذف پیام در اپلیکیشن واتس‌آپ، مثالی از تجربه کاربر ناخوشایند است که پس از انجام آن، طرف مقابل گفت و گو از این قضیه مطلع می‌شود. از نمونه UX-های خوب هم می‌توان به ایمیل‌های ارسالی با Gamil اشاره کرد که ۱۰ ثانیه به شما فرصت می‌دهد فرایند ارسال ایمیل را لغو کنید. اکنون می‌دانید که UX، عامل مهمی در موفقیت و پذیرش محصول و کسب و کارهای آنلاین، محسوب می‌شود. یعنی اگر شما آنلاین‌شاپی را توسعه دهید و توجهی به تجربه کاربری آن نداشته باشید، وقوع موارد آورده شده در زیر، دور از ذهن نیست.

  • مشتری‌های احتمالی خود را از دست می‌دهید.
  • سفارش‌هایی خواهید داشت که تکمیل نمی‌شوند یا به زبان ساده‌تر، نیمه‌کاره رها می‌شوند.
  • همچنین، افزایش تعداد کاربرانی را شاهد خواهید بود که بدون خرید کردن و گشت و گذار بیشتر در سایت شما، آن را ترک می‌کنند.

نکست جی‌اس این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا تجربه کاربری مناسبی را برای اپلیکیشن خود توسعه دهید. به‌گونه‌ای که هم‌راستا با میل و خواسته‌های شما باشد و حس خوشایندی را نیز به کاربر القا کند.

  • تطبیق‌پذیری و واکنش‌پذیری: همان‌طور که می‌دانید، Next JS امکاناتی نظیر بهینه‌سازی تصاویر و بارگذاری ریسپانسیو را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. این قابلیت‌های ارزشمند می‌توانند به ما کمک کنند تا وب‌اپلیکیشن‌هایی بسازیم که در هر نوع صفحه نمایشی، با هر ابعاد و رزولیشنی که دارند به‌خوبی نشان داده شوند. تطبیق‌پذیری و هماهنگی که در اینجا برای نکست جی‌اس عنوان شد به‌دلیل استفاده و هماهنگی مناسب آن با فریمورک‌های جدید CSS است.
  • بارگذاری سریع صفحه: نکست جی‌اس قابلیت‌هایی نظیر ISR و SSG را فراهم کرده است که باعث سرعت بخشیدن به زمان بارگذاری صفحه می‌شود. این قابلیت‌ها در واقع، صفحاتی را به کاربر نشان می‌دهند که از قبل، تولید شده‌اند و این مورد باعث می‌شود تا مدت‌زمان لازم برای بارگذاری و دریافت پاسخ اولیه تا حد زیادی کاهش پیدا کند و به‌دنبال آن سرعت کلی وب‌سایت برای استفاده کاربر بهتر شود.
  • امنیت داده‌ها: وب‌سایت‌های ایستا که با نکست جی‌اس توسعه داده می‌شوند، محتوایی ثابت دارند که از قبل تولید شده است. به بیان دیگر، به‌طور مستقیم با دیتابیس تعامل ندارند و به همین دلیل، می‌توان گفت که امنیت بالاتری دارد. در این نوع صفحات، احتمال دسترسی غیر مجاز به داده‌ها تا حد ممکن کاهش پیدا می‌کند و مقاومت بیشتری در مقابل خطرات امنیتی متداول این حوزه دارند.

مواردی که اشاره شد، روی هم باعث می‌شوند تا UX اپلیکیشن و وب‌سایت شما تا حد ممکن بهتر باشد.

برنامه‌نویس در حال کدنویسی و ایده‌پردازی خلاقانه

فرق ری اکت با Next JS چیست؟

در این قسمت می‌خواهیم به‌طور خلاصه، مقایسه‌ای بین کتابخانه ری‌اکت و فریمورک Next JS داشته باشیم.

  • ری‌اکت یک کتابخانه جاوا اسکریپتی محسوب می‌شود و Next JS فریمورکی است که بر اساس کتابخانه ری‌اکت توسعه پیدا کرده است.
  • ری‌اکت در حالت عادی رندرینگ و تولید صفحه وب را در سمت کلاینت انجام می‌دهد. اما نکست جی‌اس رندرنیگ سمت سرور را بدون استفاده از ابزارهای اضافی در اختیار شما می‌گذارد.
  • برای آموختن ری‌اکت کار خیلی سختی در پیش نخواهید داشت. در حالی‌که یادگیری نکست جی‌اس برای کسی که ری‌اکت بلد نیست می‌تواند گمراه‌کننده باشد.
  • سرعت بالای برنامه‌‌هایی که با نکست جی‌اس ساخته می‌شود یکی از ویژگی‌های معروف آن است. در حالی‌که برنامه‌های ری‌اکتی در مقایسه با اپلیکیشن‌های نکست جی‌اس سرعت کمتری دارد.
  • با استفاده از ری‌اکت می‌توانید رابط‌های کاربری جذابی را برای اپلیکیشن‌های خود ایجاد کنید. در مقابل، نکست جی‌اس، توانایی توسعه همه بخش‌های یک وب‌اپلیکیشن را فراهم کرده است.
  • هر دو ابزار ری‌اکت و نکست جی‌اس بسته به نوع پروژه‌ای که قصد پیاده‌سازی آن را دارید، می‌توانند مقرون به صرفه باشند.
  • در ری‌اکت فایل HTML اصلی اپلیکیشن را داریم که index.html نام دارد و در واقع نقطه شروع وب‌اپلیکیشن محسوب می‌شود. در حالی‌که در نکست جی‌اس، به‌دلیل تولید فایل‌های HTML بر حسب نیاز به‌صورت استاتیک یا رندرینگ سمت سرور، چنین فایلی موجود نیست.
  • به لحاظ پیچیدگی کدنویسی می‌توان گفت که ری‌اکت به‌دلیل نیاز به استفاده از کتابخانه‌های اضافی، کدنویسی بیشتری دارد. در مقابل نیز نکست جی‌اس به‌دلیل فراهم آوردن قابلیت‌های متعدد درون خود، میزان کدنویسی کمتری دارد.
  • Next JS سئوی مناسبی را فراهم می‌کند که این ویژگی را مدیون رندر محتوا از قبل - و پیش از درخواست آن توسط کاربر - است. ری‌اکت نیز با استفاده از برخی کتابخانه‌ها می‌تواند سئوی خوبی را ارائه دهد.
  • ری‌اکت برای توسعه وب‌سایت‌هایی مانند وب‌اپلیکیشن‌های پیشرفته، داشبوردهای اطلاعاتی و شبکه‌های اجتماعی انتخاب مناسبی محسوب می‌شود و برای ساخت فروشگاه‌های آنلاین، وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های مرتبط با بازریابی، توصیه می‌شود از نکست جی‌اس استفاده کنید.

به‌طور خلاصه، نکست جی‌اس قابلیت‌هایی دارد که برخی از مشکلات ری‌اکت نظیر فقدان قابلیت مسیریابی درونی، رندرینگ سمت کلاینت و سرعت کم بارگذاری سایت، مشکلات سئو و غیره را پوشش می‌دهد. با این‌حال، نکست جی‌اس، مکمل ری‌اکت محسوب می‌شود و جایگزینی برای آن نیست. برای شروع کار با Next JS نیز پیشنهاد می‌شود تا کار با React را بیاموزید.

توسعه وب‌اپلیکیشن با لپتاپ - Next JS چیست

ادامه یادگیری پس از آموختن Next JS با فرادرس

اکنون می‌دانید که Next JS چیست، استفاده از آن چه مزایایی به همراه دارد و در چه جاهایی می‌توانید از آن استفاده کنید. همچنین با منابع و فیلم‌های آموزش فرادرس در این رابطه آشنا شدید. در این قسمت، می‌خواهیم فیلم‌های آموزشی را به شما معرفی کنیم که می‌توانید پس از یادگیری نکست جی‌اس، به سراغ آن‌ها بروید.

جمع‌بندی

فریمورک‌های وب، پلتفرم‌هایی هستند که ما را در توسعه وب‌اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها یاری می‌دهند. در واقع، هنگامی‌که از این ابزارها کمک می‌گیرم،‌ فرایند ساخت اپلیکیشن‌ها و همچنین نگهداری از آن‌ها، بسیار ساده‌تر می‌شود و می‌توانیم در مدت‌زمانی بسیار کوتاه‌تر، اپلیکیشن‌های حرفه‌ای‌تری بسازیم. این فریمورک‌ها به‌طور معمول، موارد گوناگونی از ماژول‌ها و قطعه‌کدهای آماده، که به‌شیوه‌ای استاندارد نوشته‌ شده‌اند را در اختیار برنامه‌نویس می‌گذارند و برای توسعه وب‌سرویس‌ها، API-ها و غیره نیز می‌توان روی آن‌ها حساب کرد. در این نوشتار از مجله فرادرس، به شما توضیح دادیم که Next JS چیست و چه مزیت‌هایی را برای توسعه‌دهنده به‌همراه دارد. همچنین، کاربردها و موارد استفاده آن را نیز بیان کردیم. با استفاده از منابعی که معرفی شد، می‌توانید این فریمورک و پیش‌نیازهای آن را به شیوه‌ای صحیح بیاموزید.

آموختن نکست جی‌اس، مزیت‌های بسیاری زیادی به‌‌همراه دارد که از میان آن‌ها می‌توان به انعطاف‌پذیری در توسعه وب‌سایت‌ها و وب‌اپلیکیشن‌ها اشاره کرد. فرقی نمی‌کند که قصد توسعه وب‌سایت ساده‌ای را داشته باشید یا اینکه بخواهید وب‌اپلیکیشن‌ پیچیده خود را توسعه دهید، در هر حال،‌ این فرایند با بهره‌مندی از نکست جی‌اس آسان‌تر خواهد شد و محصول نهایی نیز، SEO و تجربه کاربری بهتری خواهد داشت. محبوبیت فریمورک Next JS، روز به روز بین توسعه‌دهندگان و شرکت‌ها بیشتر می‌شود و در همین راستا، تقاضای خوبی در بازار کار برای آن وجود دارد.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
mediumwikipediamonocubedninetailed
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *