انواع سرویس های شبکه — راهنمای جامع

۸۵۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۲ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
انواع سرویس های شبکه — راهنمای جامع

سیستم‌های کامپیوتری و سیستم‌های محاسباتی به انسان‌ها کمک می‌کنند که کارهای خود را با بهره‌وری بالاتری انجام داده و افق اندیشه خود را گسترش دهند. زمانی که این دستگاه‌ها به همدیگر وصل می‌شوند و تشکیل یک شبکه را می‌دهند، ظرفیت‌های آن‌ها چندین برابر افزایش می‌یابد. در این مقاله به بررسی چند سرویس شبکه می‌پردازیم که یک شبکه کامپیوتری می‌تواند ارائه کند.

برای مطالعه بخش قبلی این سری مقالات آموزش شبکه‌های کامپیوتری روی لینک زیر کلیک کنید:

سرویس‌های دایرکتوری

این سرویس‌ها نگاشتی بین نام و مقدار آن ارائه می‌کنند که می‌توانند مقدار متغیر یا ثابتی داشته باشند. این سیستم نرم‌افزاری به ذخیره‌سازی اطلاعات، سازماندهی آنان و ارائه ابزارهای مختلف برای دسترسی به آن‌ها کمک می‌کند.

حسابداری: در یک سازمان چند کاربر نام‌های کاربری و رمزهای عبور خود را دارند که به هم نگاشت شده‌اند. سرویس‌های دایرکتوری ابزاری برای ذخیره‌سازی این اطلاعات به روش رمزنگارانه فراهم می‌سازند و در زمان تقاضا آن‌ها را عرضه می‌کنند.

احراز هویت و احراز دسترسی: اطلاعات هویتی کاربر در زمان لاگین کردن یا به صورت دوره‌ای برای «احراز هویت» (Authentication) بررسی می‌شود. حساب‌های کاربری می‌توانند ساختاری سلسله مراتبی داشته باشند و دسترسی آن‌ها به منابع با استفاده از طرح‌های «احراز دسترسی» (Authorization) کنترل می‌شود.

سرویس‌های نام دامنه: DNS استفاده گسترده‌ای دارد و یکی از ضروری‌ترین سرویس‌ها برای کارکرد صحیح اینترنت محسوب می‌شود. این سیستم آدرس‌های IP را به نام‌های دامنه وصل می‌کند، چون به‌خاطرسپاری آن‌ها راحت‌تر از حفظ کردن نشانی‌های IP است. از آنجا که شبکه به کمک نشانی‌های IP کار می‌کند و افراد معمولاً نام وب‌سایت‌ها را به خاطر می‌سپارند، DNS نشانی IP وب‌سایتی را که به نام ارسالی از سوی کاربر نگاشت شده ارائه می‌کند.

سرویس‌های فایل

سرویس‌های فایل شامل اشتراک و انتقال فایل روی شبکه هستند.

اشتراک فایل: یکی از دلایلی که منجر به پدید آمدن مفهوم شبکه شد، بحث اشتراک فایل بود. اشتراک فایل کاربران را قادر می‌سازد که داده‌هایشان را با کاربران دیگر به اشتراک بگذارند. بدین ترتیب کاربر می‌تواند فایل خود را روی یک سرور خاص آپلود کند که از سوی همه کاربران مورد نظر قابل دسترسی باشد. به طور جایگزین کاربر می‌تواند فایلش را روی رایانه خودش به اشتراک بگذارد و به کاربران مورد نظرش اجازه دسترسی بدهد.

انتقال فایل: این فعالیتی است که امکان کپی یا انتقال فایل از یک رایانه به رایانه دیگر یا چندین رایانه را به کمک شبکه زیرساخت فراهم می‌سازد. شبکه به کاربر خود امکان می‌دهد که کاربران دیگر را در شبکه شناسایی کرده فایل‌ها را انتقال دهد.

سرویس‌های ارتباطی

دسته دیگری از سرویس‌های شبکه به نام سرویس‌های ارتباطی مطرح هستند، که در ادامه برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

ایمیل: نامه الکترونیکی یک روش ارتباطی است و چیزی است که کاربر رایانه بدون آن نمی‌تواند کار کند. این یکی از قابلیت‌های ابتدایی اینترنت محسوب می‌شود. سیستم ایمیل یک یا چند سرور ایمیل دارد. همه کاربران دارای شناسه‌های خاص خود هستند. زمانی که یک کاربر ایمیلی به کاربر دیگر ارسال می‌کند، در واقع این نامه از طریق سرور ایمیل بین کاربران جابجا می‌شود.

شبکه‌های اجتماعی: فناوری‌های مدرن موجب شده‌اند که زندگی اجتماعی ما نیز با فناوری عجین شود. بدین ترتیب افراد علاقه‌مند به رایانه می‌توانند افراد دیگر یا دوستان خود را در شبکه‌های آنلاین بیابند، به آن‌ها وصل شوند و مطالب، تصاویر و ویدئوهایشان را با آن‌ها به اشتراک بگذارند.

گفتگوی اینترنتی: گفتگوی اینترنتی به سرویس‌های انتقال آنی متن بین دو میزبان گفته می‌شود. دو یا چند نفر می‌توانند از طریق سرویس‌های گفتگوی اینترنتی مبتنی بر متن با یکدیگر ارتباط بگیرند. این روزها گفتگوی ویدئویی نیز امری شایع محسوب می‌شوند.

انجمن‌های گفتگو: انجمن‌های گفتگو سازوکاری برای اتصال چند نفر با علائق مشابه به هم دیگر است. این سرویس به کاربران امکان پرسیدن سؤال، مطرح کردن کنجکاوی، پیشنهاد ایده و کارهایی از این دست را می‌دهد. این موارد از سوی همه کاربران دیگر قابل مشاهده است و آنها نیز می‌توانند در صورت تمایل در بحث شرکت کنند.

دسترسی ریموت: این سرویس به کاربر امکان دسترسی به داده‌هایی که روی یک رایانه دوردست قرار دارد را می‌دهد. این قابلیت به نام دسکتاپ ریموت نیز شناخته می‌شود. این سرویس از طریق دستگاه ریموت یعنی گوشی موبایل یا رایانه خانگی قابل اجرا است.

سرویس‌های اپلیکیشن

سرویس‌های اپلیکیشن چیزی به جز سرویس‌های مبتنی بر شبکه به کاربران مانند سرویس‌های وب، مدیریت پایگاه داده و اشتراک منابع نیستند.

اشتراک منابع: شبکه برای استفاده کارآمد و اقتصادی از منابع، ابزاری جهت اشتراک آن‌ها فراهم می‌کند. این سرویس‌ها می‌توانند شامل سرورها، پرینترها، رسانه‌های ذخیره‌سازی و غیره باشند.

پایگاه‌های داده: این سرویس اپلیکیشن یکی از مهم‌ترین سرویس‌ها است. این سرویس اطلاعات را ذخیره کرده، آن‌ها را پردازش می‌کند و سپس به کاربران امکان می‌دهد که آن را به با استفاده از کوئری‌ها به روشی کارآمد بازیابی کنند. پایگاه‌های داده به سازماندهی تصمیم‌های بر مبنای آمار کمک می‌کنند.

سرویس‌های وب: وب جهان‌گستر به واژه‌ای مترادف با اینترنت تبدیل شده است. از این سرویس برای اتصال به اینترنت، دسترسی به فایل‌ها و سرویس‌های اطلاعات ارائه شده از سوی سرورهای اینترنتی استفاده می‌شود.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

==

بر اساس رای ۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
tutorialspoint
۱ دیدگاه برای «انواع سرویس های شبکه — راهنمای جامع»

سلام و درود. وقت بخیر
خسته نباشید میگم بابت زحماتتون
یک پرسش داشتم…
چرا مجموعه مقالات مجله فرادرس برای شبکه درست نکردید بنده کلی گشتم بین نوشتار های شما اما نیافتم؛ لطفا اگر درست کردید پیوند را در پاسخ به این نظر بگذارید یا اگر درست نکردید خواهشمند هستم که این کار را بکنید.
سپاس از شما.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *