قالب ها و استایل ها در Word – راهنمای مقدماتی (+ فیلم آموزش رایگان)

۴۱۸۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۳ دقیقه
قالب ها و استایل ها در Word – راهنمای مقدماتی (+ فیلم آموزش رایگان)

قالب‌بندی و انتخاب تم مناسب برای یک سند Word امری بسیار مهم است. اگر یک سند ظاهری زیبا داشته باشد، حتی با محتوای نه چندان خوب نیز می‌تواند مورد توجه مخاطب قرار بگیرد. خلاف این مساله نیز وجود دارد، یعنی سندی که به بهترین نحوه نوشته شده باشد، اگر ظاهرش مناسب نباشد، مخاطب از خواندن آن سر باز خواهد کرد.

فیلم آموزشی قالب و استایل در Word

دانلود ویدیو

در این مطلب می‌خواهیم شما را با قالب‌های مایکروسافت ورد آشنا کنیم تا بتوانید در زمان قالب‌بندی سند خود صرفه جویی کرده و قالب‌های خود را برای استفاده‌ی مجدد در آینده ذخیره کنید.

استایل‌ها (Styles)

در آموزش‌های قبلی فرادرس از پایه‌ی ورد و آشنایی با قالب‌بندی پاراگراف‌ها شروع کرده و تا مدیریت تصاویر و اشکال در یک سند پیش رفته‌ایم. اینک زمان آن است که شما را با قالب‌های این ابزار آشنا کنیم تا بدانید چگونه می‌توانید یک قالب را از یک مرکز مشخص تغییر دهید و نیازی به تغییر هر بخش از سند به طور مجزا نداشته باشید.

استایل‌ها در ورد امکان ایجاد جدولی از محتواها را برای شما فراهم می‌کنند، ولی این تنها یک قابلیت آن‌ها است. قابلیت اصلی آن‌ها این است که امکان متمایز کردن تمام تیترها، زیرتیترها و سربرگ‌های بخش‌های مختلف را از یکدیگر به صورت سریع فراهم کرده و این امکان را به شما می‌دهند تا بتوانید فونت، قالب متن و اندازه‌های مختلفی را برای هر کدام آن‌ها در نظر بگیرید. با دسته‌بندی کردن این موارد در یک استایل قادر به ایجاد یک سند با ظاهری منظم خواهید بود و نیازی به تغییر دستی هر کدام از این موارد نخواهید داشت. با استفاده از استایل‌ها می‌توانید همه‌ی این موارد را از یک مرکز مشخص تنظیم کنید.

با استفاده از استایل‌ها قادر به انجام کارهایی به شرح زیر خواهید بود:

  • می‌توانید یک ظاهر منظم برای کل سند در نظر بگیرید و دیگر نیازی به تغییر دستی هر بخش نخواهید داشت.
  • می‌توانید به طور خودکار سربرگ‌های بخش‌های مختلف را شماره‌گذاری کنید.
  • می‌توانید یک فونت مشخص برای کل متن خود در نظر بگیرید.
  • می‌توانید یک فونت را بر روی تمام سربرگ‌های یک بخش اعمال کنید.
  • قادر به مرتب کردن فاصله‌گذاری پاراگراف‌های خود خواهید بود.
  • می‌توانید رنگی پیشفرض برای SmartArtها، چارت‌ها و اشکال خود در نظر بگیرید.
  • می‌توانید استایل‌هایی از پیش تعریف شده را انتخاب کرده و بسته به نیاز خود ویرایش کنید.

اینک به مثال‌های زیر توجه نمایید تا درک بهتری از این مفاهیم پیدا کنید. ابتدا از طریق زبانه‌ی «Home» بخش «Styles» را پیدا کنید.

کار با استایل‌ها در Word

با استفاده از فلش مربوطه می‌توانید لیست موجود را گسترش دهید.

کار با استایل‌ها در Word

با استفاده از فلش موجود در پایین سمت راست بخش «Styles» می‌توانید پنل آن را به شکل زیر باز کنید.

کار با استایل‌ها در Word

این پنجره در هنگام کار باز خواهد ماند تا بتوانید در حین کار از آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید آن را جابه‌جا کرده و در خارج از پنجره‌ی اپلیکیشن قرار دهید. علاوه بر آن امکان قلاب کردن آن در سمت راست یا چپ صفحه‌ی اپلیکیشن نیز وجود دارد.

کادر محاوره‌ای استایل‌ها به عنوان بخشی مجزا از مایکروسافت ورد عمل می‌کند، یعنی می‌توانید آن را در خارج از سند خود قرار داده تا فضای بیشتری داشته باشید یا حتی در صورت استفاده از سیستم‌های چند نمایشگره می‌توانید آن را در نمایشگر دوم خود قرار دهید.

بر روی گزینه‌ی «Options» کلیک کرده تا بتوانید نحوه‌ی نمایش و مرتب شدن پنل استایل‌ها را مشخص کنید.

کار با استایل‌ها در Word

هر استایل به سبک متفاوتی اعمال خواهد شد که با نگه داشتن ماوس بر روی گزینه‌ی مربوط به آن می‌توانید تمام توضیحات آن را مشاهده کنید.

کار با استایل‌ها در Word

اگر بر روی یک استایل کلیک کنید، یک لیست کشویی به شما نمایش داده خواهد شد که کنترل بیشتری بر روی استایل موجود بر روی سند فعلی را برای شما فراهم می‌کند.

کار با استایل‌ها در Word

هر استایلی که انتخاب می‌کنید امکان ویرایش دارد. با هر تغییر در استایل، این تغییرات در تمام سند شما اعمال خواهند شد. برای مثال در سند ما 109 مورد استفاده از این قالب وجود دارد. با انتخاب گزینه‌ی «Clear Formatting of 109 Instance(s)» می‌توانید تمام این قالب را از سند حذف کرده یا به طور کامل با استفاده از گزینه‌ی «Remove from Style Gallery» این گزینه را از بین ببرید.

در پایین این پنل سه گزینه وجود دارد که هر کدام کار مهمی را انجام می‌دهند.

کار با استایل‌ها در Word

ساخت استایل جدید

اگر بر روی گزینه‌ی «New Style» کلیک کنید پنجره‌ی زیر باز خواهد شد که امکان ساخت یک استایل جدید را برایتان فراهم می‌کند.

با تغییر مشخصات استایل خود می‌توانید تغییرات آن را در بخش «preview» مشاهده کنید.

کار با استایل‌ها در Word

در این بخش می‌توانید هر نوع تغییری را بر روی استایل خود اعمال کرده و مواردی نظیر قالب بولت‌ها، حاشیه‌ها، فونت‌ها، جلوه‌های متن و موارد دیگر را از داخل آن تغییر دهید. از این بخش هم می‌توانید استایل ایجاد شده را به سند فعلی اعمال کنید و هم این امکان را دارید تا آن را به عنوان یک قالب ذخیره کرده و در سایر اسناد خود مورد استفاده قرار دهید.

استفاده از Style Inspector

با استفاده از «Style Inspector» می‌توانید استایل‌های خود را در سراسر سند بازرسی کنید. این ویژگی زمانی کاربرد دارد که قصد حذف یک قالب‌بندی یا تغییر آن را داشته باشید.

کار با استایل‌ها در Word

همچنین می‌توانید بر روی هر یک از استایل‌ها کلیک کرده و با استفاده از گزینه‌ی «Modify» آن‌ها را ویرایش نموده، یا با زدن گزینه‌ی «New Style» یک استایل جدید ایجاد کنید. همچنین گزینه‌ی «Select All Instances» نیز امکان انتخاب کردن تمام بخش‌هایی که از این استایل در سند شما استفاده کرده‌اند را می‌دهد. گزینه‌ی «Clear Formatting of Instances» نیز این استایل را از سند شما حذف خواهد کرد.

کار با استایل‌ها در Word

با کلیک بر روی دکمه‌ی موجود در پایین سمت چپ صفحه می‌توانید پنل «Reveal Formatting» را باز کنید تا ببینید سند شما به چه صورتی قالب‌بندی شده است.

 

کار با استایل‌ها در Word

مدیریت استایل‌ها

گزینه‌ی «Manage Styles» امکان ویرایش سریع استایل‌ها را به شما می‌دهد تا بتوانید ظاهر آن‌ها را ویرایش کرده، ترتیب آن‌ها را تغییر داده، گزینه‌های موجود را محدود نموده یا استایل پیشفرض را برگزینید.

کار با استایل‌ها در Word

آشنایی با نحوه‌ی مدیریت استایل‌ها بسیار کاربردی بوده و می‌تواند قدرت خوبی بر روی کنترل اسنادتان به شما بدهد.

اگر علاقه‌مند به یادگیری مباحثی مشابه مطلب بالا هستید، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

^^

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
HowToGeek
۱ دیدگاه برای «قالب ها و استایل ها در Word – راهنمای مقدماتی (+ فیلم آموزش رایگان)»

سپاس از شما

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *