چگونه در هشت گام، اولین کمیک آنلاین خود را بسازید؟

۳۶۵۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
زمان مطالعه: ۷ دقیقه
چگونه در هشت گام، اولین کمیک آنلاین خود را بسازید؟

چگونه در هشت گام، اولین کمیک آنلاین خود را بسازید؟

اگر مدت‌هاست که ذهنتان درگیر داستانی است که می‌خواهید آن را برای دیگران بیان کنید، بهترین راه برای این کار تعریف آن در قالب یک کمیک در بستر اینترنت است.

ساختن کمیک اینترنتی کارساده‌ای نیست، اما بعد از اولین بار که اقدام به ساخت و انتشار کمیک آنلاین کردید، احتمالاً دوست خواهید داشت که مجدداً آن را تجربه کنید. همچنین ممکن است کارهای شما مورد توجه بزرگان صنعت انتشار داستان‌های مصور واقع شود.

در ادامه به معرفی فرآیند تولید کمیک آنلاین از مرحله ایده تا اجرا و انتشار به با استفاده از ابزارهای مدرن بر بستر وب می‌پردازیم.

چرا می‌خواهید یک کمیک آنلاین بسازید؟

آیا طراحان کمیک درآمد بسیار بالایی دارند؟ بله درست است اما فقط عده اندکی که برای شرکت‌های بزرگی مثل ماورل کار می‌کنند، درآمد بالایی دارند و بقیه درآمد چندانی ندارند.

اگر هدفتان از ساختن کمیک اینترنتی کسب درآمد است، خود را به زحمت نیندازید و از این کار صرف‌نظر کنید. اما اگر هدفتان تبدیل شدن به یک نویسنده باشد، راه را درست انتخاب کرده‌اید.

بهتر است به جای تولید کمیک‌های طولانی، کمیک‌های بیشتر ولی کوتاه‌‌تر تهیه کنید. مثلا به جای یک کمیک طولانی و پنج صفحه‌ای، پنج کمیک یک صفحه‌ای تهیه کنید. وقتی که قرار است رزومه کاری ما بررسی شود، کارهای ناتمام ارزشی نخواهند داشت. یک سری پنج‌تایی از کمیک‌های یک صفحه‌ای بیانگر این است که شما توانایی تهیه سری‌های داستانی را دارید و یک امتیاز مهم برای شما محسوب می‌شود.

آیا این راه به کسب درآمد منجر خواهد شد؟

مسلماً همه افراد به دنبال کسب درآمد هستند و در صورت تهیه یک کمیک اینترنتی مناسب در قالب رسانه‌های مختلف آنلاین از جمله برنامه‌های موبایل و یا وبسایت‌ها می‌توانید از طریق تبلیغات در کنار نمایش داستان خود کسب درآمد کنید. یک راه دیگر البته دریافت حق عضویت از مخاطبین کمیک‌هاست.

بهترین کار این است که ابتدا به فکر درآمد نباشید و به دنبال یافتن بهترین پلتفرم برای اجرا و برای مخاطبان باشید، چراکه درآمد ناچیزی که الان به دنبال آن هستید شاید حتی پاسخگوی هزینه‌های میزبانی وب شما هم نباشد و باید بیشتر به چشم یک پاداش برای تلاشتان به آن نگاه کنید. تولید کالا هزینه‌بر است و برای درآمدزایی باید ابتدا به دنبال مشتریان و مخاطبان زیاد باشید تا به سوددهی برسید.

همه آنچه برای تولید کمیک اینترنتی نیاز دارید را بشناسید

پیش از این که کار را شروع کنید، باید یک دید کلی از فرآیند آن داشته باشید. برای تهیه یک کمیک اینترنتی شما به موارد زیر نیاز دارید:

طرح کلی

یک ایده اولیه از داستانی که قصد پرورش آن را دارید و همچنین عناصر بصری که می‌خواهید در داستان خود داشته باشید به شما کمک کند تا ذهن خود را منسجم و منظم کنید و اگر احیاناً نیاز به کمک گرفتن از یک هنرمند برای ترسیم داستان داشتید، شما را در یافتن فرد مناسب کمک خواهد کرد.

استوری برد

استوری برد یا فیلمنامه مصور، شکل مصور طرح اولیه داستان است که معمولاً توسط نویسنده تهیه می‌شود تا جزئیات مهم داستان را مشخص کنید.

چگونه در هشت گام، اولین کمیک آنلاین خود را بسازید؟سناریو

تبدیل ایده داستان یا تصویرسازی به فرمت استاندارد صنعت داستان‌های کمیک یک ضرورت است. اگر شما در نوشتن در سطح مناسبی قرار ندارد، می‌توانید برای این کار از یک نویسنده کمک بگیرید.

هنرمند طراح

اگر هنر طراحی نداشته باشید، باید از یک هنرمند که در زمینه تهیه کمیک‌ها تجربه و مهارت کافی دارد کمک بگیرید. اما کجا می‌توان به این افراد دسترسی داشت و چه مبلغی باید به آن‌ها پرداخت؟

حروفچینی

این مسئله معمولاً در دفعات اول نادیده گرفته می‌شود، اما بسیار ضروری است که اگر توانایی این کار را ندارید از یک حروفچین برای این کار کمک بگیرید و یا خود این کار را بیاموزید.

انتشار کمیک

آیا می‌خواهید کمیک خود را در قالب یک فایل ساده PDF منتشر کنید و یا از پلاگین مخصوص این کار در وردپرس استفاده کنید؟ شاید هم می‌خواهید از یک برنامه موبایل برای انتشار کمیک خود بهره بگیرید. روش انتخابی شما هر کدام از این روش‌ها که باشد باید پیش از شروع کار در مورد آن آشنایی داشته باشید.

پس از اینکه با نیازهای اولیه کار آشنا شدید، باید کار را شروع کنید. در ادامه شما را برای یافتن جواب سؤال‌های بالا راهنمایی خواهیم کرد.

برای نوشتن کمیک به توصیه‌ها گوش فرادهید

چه به تنهایی قصد تهیه کمیک خود را داشته باشید و چه از یک هنرمند برای این کار کمک بگیرید، خواهید توانست داستان مدنظر خود را به فرمت استاندارد کمیک تبدیل کنید. اما لازم است در ابتدا طرح کلی و اولیه را تهیه کنید.

طرح کلی را تهیه کنید

برای این کار اگر مهارتی در طراحی ندارید به یک هنرمند طراح نیاز خواهید داشت و باید بر متن داستان تمرکز کنید. در این مرحله باید خلاصه‌ای از آنچه قرار است در داستان اتفاق بیفتد تهیه کنید. این خلاصه باید کوتاه باشد و طرح کلی را بیان کند؛ مثلاً در یک صفحه کل داستان را بیان کنید. اینکه کمیک چگونه و از کجا آغاز می‌شود و به کجا ختم می‌شود. پیام و محتوای اصلی داستان چیست.

پس از تهیه طرح کلی است که می‌توان فهمید شخصیت‌ها باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند. بدون داشتن طرح کلی نمی‌توان طراح را جذب به همکاری در تهیه کمیک کرد.

داستان را مصور کنید

برای تهیه اسکریپت کمیک باید طرح کلی را بسط دهید. یک راه برای این کار تهیه یک طرح اولیه چند صفحه‌ای هست که در آن موقعیت‌ها و دیالوگ‌های اصلی داستان مشخص شده‌اند. برای این کار می‌توانید از ساختار جدولی و شبکه‌ای نرم‌افزارهای صفحه گسترده مثل اکسل و گوگل شیت استفاده کنید. در این ساختار به سادگی می‌تواند شماره صفحه، شماره بلوک و یک توضیح مختصر از آن را ثبت کنید.

راهکار دیگر اما تهیه نسخه اولیه مصور از داستان است. در این روش شما باید یک استوری برد کوتاه از داستان تهیه کنید و خیلی ساده طرح گرافیکی و داستانی کمیک را به تصویر بکشید.

چگونه در هشت گام، اولین کمیک آنلاین خود را بسازید؟

سناریو را بنویسید

وقتی آماده نوشتن سناریو شدید باید طرح کلی را کنار بگذارید و بر روی ساختار بلوکی و یا تصویرسازی‌شده‌ای که در مرحله قبل تهیه کردید، تمرکز کنید. همه کارهایی که تا الان انجام داده‌اید در اینجا نتیجه خود را نشان می‌دهند.

چگونه در هشت گام، اولین کمیک آنلاین خود را بسازید؟

نکات عمومی نوشتن سناریو را می‌توانید با یک جستجوی ساده در اینترنت بیابید. اما نکات نوشتن سناریو برای کمیک‌ها کمی متفاوت هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  • در هر پنل (کادری که یک موقعیت را به تصویر می‌کشد) از بیشتر از ۳۵ کلمه استفاده نکنید.
  • شخصیتی که اول صحبت می‌کند باید در سمت راست تصویر قرار بگیرد و یا حداقل ابری که حرف‌های او در آن نمایش داده می‌شود باید چنین باشد. (با توجه به راست به چپ بودن زبان فارسی)
  • بیش از هفت پنل در یک صفحه نداشته باشد.
  • از وسط یک صفحه موقعیت را به یک لوکیشن جدید نبرید و تا صفحه این امر را به تعویق بیندازید.
  • از موقعیتی که کاربر باید کتاب را ورق بزند تا به صفحه جدید برود برای سورپرایز کردن او استفاده کنید.

با اینکه این نکات بیشتر مربوط به کتاب‌های چاپی کمیک می‌شوند می‌توان از آن‌ها برای نوشتن سناریوی کمیک‌های اینترنتی نیز بهره برد. تعداد کلمات هر پنل قاعده بسیار مهم و خوبی است، اما در مورد محدودیت پنل‎‌های هر صفحه می‌توان محدودیت ۳ تا ۵ پنل در هر صفحه را در نظر گرفت. می‌شود هر پنل را به یک فریم خاص اختصاص داد و این موضوع بیشتر بستگی به نوع داستان شما دارد.

برای نوشتن سناریو و اسکریپت می‌توانید از هر ویرایشگری مثل ورد یا گوگل داکس استفاده کنید اما یک ابزار مخصوص برای این نرم‌افزار (Trelby) است.

یک طراح بیابید

اگر مهارت خوب در طراحی نداشته باشید باید از کمک یک هنرمند طراح برای تصویرسازی کمیک خود کمک بگیرید و این کمک اصلاً ارزان نخواهد بود، مگر اینکه طراح مدنظر شما یکی از دوستان سخاوتمند خودتان باشد.

البته می‌توانید با جستجو در یوتیوب به تدریج در این حوزه تخصص کسب کنید، اما این کار اتمام پروژه شما را تا ماه‌ها به تعویق خواهد انداخت.

کجا می‌توان یک طراح خوب پیدا کرد؟

برای پیدا کردن یک طراح خوب می‌توانید در گروه‌های تخصصی این افراد در شبکه‌های اجتماعی عضو شوید یا آن‌ها را در پلتفرم‌های همکاری با فری‌لنسرها  پیدا کنید.

تهیه استوری برد و طراحی چیدمان

پس از اینکه طراح را پیدا کردید باید سناریوی کاملاً تکمیل شده باشد و یا حداقل نزدیک به آن باشد تا او بتواند با تهیه استوری برد و چیدمان پنل‌ها به شکلی که با سناریو سازگار باشد، مقدمات نهایی کمیک را فراهم کند.

طراحی شخصیت‌ها با توجه به نوشته‌ها شما انجام می‌شود و اگر کار اصیل و غیراقتباسی باشد این طراحی بسیار زمان‌بر خواهد بود. طرح کلی و سناریوی شما باید دربردارنده اطلاعاتی باشد که طراح را در این کار کمک کند. همچنین بهتر است که در این مرحله با همکاری طراح برلی طراحی کاور اثر نیز اقداماتی انجام دهید.

اگر خودتان طراحی بلد باشید و کار طراحی را انجام دهید، دو گزینه برای انجام این کار خواهید داشت: روش اول طراحی با مداد و انتقال تصویر با اسکن کردن به کامپیوتر و تکمیل طراحی و روش دیگر نیز طراحی با قلم نوری. هر روشی را که انتخاب کردید نباید خود را به سایز پنل‌ها محدود کنید، چراکه در کامپیوتر می‌توانید اندازه تصاویر را به سادگی تغییر دهید.

به مهارت‌های حروف‌چینی نیاز خواهید داشت

اکثر افراد این قسمت را نادیده می‌گیرند. خیلی‌ها از روش‌های سنتی برای چیدن اسکریپت در پنل‌ها و تصویرسازی‌ها استفاده می‌کنند. اما راه ساده‌تر استفاده از برنامه‌هایی است به سادگی می‌توان با آن‌ها اقدام به نوشتن زیرنویس، توضیحات و همچنین آواها کرد؛ یک نمونه از این برنامه‌ها نرم‌افزار (Comic Life) است.

اگر خود شما و یا طراح مهارت انجام این کار را نداشته باشند، باید از یک حروف‌چین برای این کار کمک بگیرید.

صبر داشته باشید و برنامه‌ریزی کنید

برای به موفقیت رسیدن پروژه باید صبر داشته باشید و گام‌های مختلف آن را برنامه‌ریزی کنید و با تمام اعضای تیم پروژه در ارتباط باشید. لازم است تاریخ‌های مهم را برای پروژه مشخص کنید و این کار را با هماهنگی تمام اعضای تیم و در نظر گرفتن شرایط آن‌ها انجام دهید، حتی اگر پروژه بیشتر از زمانی که باید به طول انجامید نباید اعتماد اعضای تیم به هم از بین برود و تنشی بین آ«‌ها ایجاد شود.

برای پروژه‌های ادامه‌دار بهتر است چند طراح با مهارت‌های مشابه را در کنار خود داشته باشید تا در صورت عدم همکاری یکی از آن‌ها کار را با دیگری ادامه دهید.

مسئله دیگری که مهم است این است که با استفاده نرم‌افزارهای گرافیکی می‌توانید از شخصیت‌های طراحی‌شده توسط یک طراح در کارهای دیگر نیز استفاده کنید ولی لازم است پیش از استفاده مجدد از این شخصیت‌ها از آن‌ها برای این کار کسب اجازه کنید.

انتشار کمیک

ممکن است ابتدای پروژه تصمیمی برای نوع انتشار کمیک گرفته باشید ولی الان به نتیجه دیگری رسیده‌اید و می‌خواهید کمیک خود را جور دیگری منتشر کنید. خوشبختانه گزینه‌های مختلفی برای انتشار کمیک در اینترنت پیش روی شماست.

PDF

راحت‌ترین راه ساختن یک فایل PDF است. می‌توانید با بازگذاری تصاویر طراحی شده در تبدیل‌کننده‌های آنلاین تصاویر خود را به فرمت PDF تبدیل و ذخیره کنید.

بلاگ

می‌توانید با استفاده از پلاگین مخصوص وردپرس برای انتشار کمیک‌ها به سادگی و در قالب یک بلاگ کمیک‌های خود را منتشر کنید.

برنامه موبایل

این گزینه سخت‌ترین گزینه برای اجراست ولی می‌توانید از توسعه‌دهنگانی که در این حوزه تجربه داشته‌اند کمک بگیرید. برای پیدا کردن چنین افرادی می‌توانید به سایت‌های ارتباط با فری‌لنسرها مراجعه کنید.

سعی کنید در فضای مجازی برای خود محبوبیت کسب کنید

پس از اینکه کمیک خود را با موفقیت منتشر کردید، باید مخاطبان زیادی را جذب برنامه یا بلاگ خود کنید. برای این کار می‌توانید حضور مؤثر در شبکه‌های اجتماعی مثل توئیتر، اینستاگرام، لینکدین و فیسبوک داشته باشید. همچنین توصیه می‌شود برای کمیک خود یک تریلر بسازید و در یوتیوب و سایر شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

اگر به این مقاله علاقه‌مند بوده‌اید، شاید آمورش‌های زیر نیز برای شما جذاب باشد:

--

 

بر اساس رای ۹۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
makeuseof
۱۷ دیدگاه برای «چگونه در هشت گام، اولین کمیک آنلاین خود را بسازید؟»

سلام دوستان بنده خیلی مشتاق هستم به ساخت کمیک ولی واقعا اطلاعاتی ندارم که برای شروع باید چه کار کنم بنده هم طراحی هم خوبه و هم میتونم داستان را بنویسم این را بگویم که به کمیک بوک علاقه دارم لطفا راهنمایی کنید؟

سلام من میخوام ی وبتون بنویسم
اول قصدم ی وبتون گرافیک بالا بود ولی چون کار اولمه میخوام با ی چیز ساده شروع کنم
چون اول کار هسم نیاز ب ی شخص دارم ک راه و روشش رو بهم یاد بده

سلام دوستان ، من نقاش کمیک و در کار نویسندگی کمیک نیز هستم.

من طراحی میکنم و داستان هم مینویسم
دنبال یه همکار میگردم.
اگه کسی کمک خواست هم کمکش میکنم

تله من WILD_WEAPON

اگه تلگرام دارید ایدی بنویسید تا صحبت کنیم

منم میخوام نویسنده داستان مصور بشم و دوسال هست که این تصمیم رو دارم و به هیچ وجه قصد کوتاه اومدن ندارم لطفا به من کمک کنید تا به هدفم برسم چون سوالایی دارم که توی هیچ سایتی به اونا پاسخ داده نشده

فکر کنم من بتونم کمکت کنم

من خیلی کمیک کشیدم ولی باز خیلی مشکل دارع من دوست دارم کمیکم بدون رنگ باشه ولی نمیدونم هیچ وقت خوب نمیشه حدود بيست و چهار تا كميك دارم ولي هيچ كدوم خوب نيس ?دارم رو يدونه ديگه كار ميكنم كه هيچ ايده اي به ذهنم نمياد

سلام.من یک دفتر 100 برگ رو کمیک نوشتم.منم دوست ندارم کمیکم رنگی باشه.اما باید آدمک باشه تا بتونی رنگ نزنی. اگه آدم میکِشی باید رنگ بزنی

مانگا رو امتحان کن

من الان چنت تا داستان ابر قهرمانی نوشتم و خیلی هالی ولس متاسفانه طراحی بلد نیستم که شخصیت هایمرو بسازم

چطور باید یک طراح پیدا کنیم ؟
به صورت اینترنتی هم ممکنه ؟
تیم کمیک نویسی در ایران داریم که حاضر باشه داستان های کسی رو به کمیک تبدیل کنه؟

سلام من میتوانم تو این زمینه کمکت کنم طراحیم خوبه

من در بخش داستان فعالیت میکنم اگر کسی حاضر به انجام طراحی به صورت رایگان و همکاری با من است میتواند از طریق دیسکورد با من در ارتباط باشد
اگه ای دی دیسکورد جواب نداد از این ایمیل استفاده کنید

سلام. خیلی علاقه دارم که کمیک نویسی و طراحی کمیک را یاد بگیرم. لطفا ایمیل یک نفر که در این زمینه تخصص دارد به من بدهید تا بتوانم با اون مصاحبه کنم یا ایمیل اورا داشته باشم.خیلی برام مهمه.میخواهم با یک متخصص کمیک رو در رو ارتباط داشته باشم. هزینش هم پرداخت می کنم.با تشکر

سلام . ابتدا باید نوع سبک داستان مصور خودتون رو انتخاب کنید . می خواهید به سبک کمیک استریپ (کارتون های مطبوعاتی) کار کنید یا کمیک بوک(داستان مصور دنباله دار)؟ آیا سبک طراحی خاصی در نظر دارید مثلا مانگا یا باندسینه ؟ مهم ترین و اولین راه برای شروع ، “شناخت” است .

اگر هنوزم بعد از این دو سال برایتان مهم است ، می توانید در پاسخ این پیام به من پاسخ تان را دهید تا اگر کمکی از دستم بر می آید ، انجام دهم .

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *