داستان‌نویسی به سبک پیکسار: داستان‌سرایی موثر، براساس بهترین فیلم‌های پیکسار

داستان‌نویسی به سبک پیکسار: داستان‌سرایی موثر، براساس بهترین فیلم‌های پیکسار

«داستان‌نویسی به سبک پیکسار» (به انگلیسی: Pixar Storytelling) نخستین کتابی است که به تحلیل دقیق تکنیک‌های سناریونویسی و الگوهایی پرداخته که سبب شده‌اند فیلم‌های بسیار محبوب پیکسار تا این حد موفق و تکان‌دهنده ظاهر شوند. «دین مووشوویتز»، نویسنده کتاب، اثر خود را به ۱۱ فصل تقسیم کرده و در هر فصل، به اکتشاف عواملی پرداخته که باعث می‌شوند داستان‌سرایی فیلم‌های پیکسار، چند سال نوری از بسیاری از رقبا جلوتر باشد.

با مطالعه این کتاب راجع به ایده‌های بنیادینی که در تمام فیلم‌های پیکسار به چشم می‌خورند خواهید آموخت، درخواهید یافت که نویسندگان استودیو چطور تعارضاتی تکان‌دهنده و درگیرکننده خلق می‌کنند و چه چیزی باعث می‌شود جمع‌بندی فیلم‌ها از لحاظ عاطفی تا این حد رضایت‌بخش باشد. از سوی دیگر، کتاب نگاهی مفصل به رویه توسعه شخصیت‌های پیکسار، ساختار منحصر به فرد و ظریف فیلم‌ها و چگونگی استفاده از درون‌مایه‌ها می‌اندازد که همگی نقشی کلیدی در دستاوردهای تحسین‌برانگیز استودیو داشته‌اند.

کتاب داستان‌نویسی به سبک پیکسار برای نخستین بار در ماه اکتبر سال ۲۰۱۵ میلادی چاپ شد و بدون هیچ تلاش معناداری در زمینه بازاریابی، فروشی بیش از ۱۵ هزار واحدی را تجربه کرد. این کتاب آنقدر جامع و دقیق ظاهر می‌شود که در دانشکده‌های اقصی نقاط جهان، از نروژ گرفته تا آرژانتین، تدریس می‌شود و نویسندگانی با ملیت‌های گوناگون، از فنلاند گرفته تا آمریکا و روسیه، در کتاب‌های بعدی خود به آنچه در «داستان‌سرایی پیکسار» آمده استناد کرده‌اند.

این کتاب که اکنون توسط فرادرس به زبان فارسی ترجمه شده و به رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته، می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای گستره وسیعی از افراد باشد. احتمالا اصلی‌ترین مخاطبان کتاب، نویسندگانی باشند که به داستان‌سرایی برای انیمیشن‌ها و فیلم‌های سینمایی علاقه دارند. اما انیماتورها و کارگردانانی که می‌خواهند با رویه ساخت برخی از بهترین انیمیشن‌های جهان آشنا شوند و حتی طرفداران صرف فرنچایزهایی مانند «داستان اسباب‌بازی» و «ماشین‌ها» و «در جستجوی نمو» که می‌خواهند دانشی عمیق‌تر راجع به جهان زیبای داستان‌نویسی به دست آورند هم می‌توانند از مخاطبان بالقوه آن به حساب آیند.