چگونه یک کابل اترنت برای خود بسازید — یک راهنما به زبان ساده

۲۱۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
چگونه یک کابل اترنت برای خود بسازید — یک راهنما به زبان ساده

ما در فرادرس سعی می‌کنیم نوشته‌هایی در همه حوزه‌های دانش به خصوص الکترونیک و سخت‌افزار و نرم‌افزار را با شما همراهان همیشگی فرادرس به اشتراک بگذاریم.

در این نوشته تلاش می‌کنیم نکات مفید و جامعی در خصوص کابل‌های اترنت و شیوه عملکرد آن‌ها معرفی کنیم. همچنین روش ساخت یک کابل اترنت را مرور خواهیم کرد. شاید از خود بپرسید چرا باید کسی بخواهد خودش یک کابل اترنت بسازد؟ ممکن است کابل اترنت شما بسیار طولانی باشد و در هم گره خورده باشد. در چنین وضعیتی یک ضربه کوچک بر روی بخشی از آن می‌تواند باعث بی‌استفاده شدن کل کابل بشود. یا ممکن است ظاهر کابل شما کاملاً بی‌عیب به نظر می‌رسد؛ ولی بدون هیچ دلیل مشخصی کار نکند. در صورتی که با هر یک از این موقعیت‌ها مواجه شده باشید، در این صورت باید برای یافتن راه‌حل مناسب، ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

ساخت و تست کابل‌های اترنت گرچه ممکن است کار پیچیده‌ای به نظر برسد؛ ولی مطمئن باشید که با خواندن این مقاله شما هم می‌توانید یک کابل اترنت برای خود بسازید.

مواد لازم:

  1. قیچی
  2. ابزار سوکت زن کابل اترنت. این ابزار چندان گران‌قیمت نیست و در فروشگاه‌های آنلاین می‌توانید آن را با قیمت چند ده هزار تومان خریداری کنید.
  3. کانکتور اترنت. این قطعه نیز چندان گران نیست و بسته چند صد عددی آن، چند ده هزار تومان قیمت دارد.
  4. طول دلخواهی از کابل Cat5e یا می‌توانید از کابل‌های موجود خود استفاده کنید. در این مورد نیز کابلی به طول 30 متر، در حدود چند ده هزار تومان قیمت خواهد داشت.

اختیاری: می‌توانید از ابزار سیم‌چین استفاده کنید، اما قیچی نیز در این مورد کافی است.

ساخت کابل اترنت

در ابتدا اگر می‌خواهید کابل خود را کوتاه کنید، باید هر طولی که می‌خواهید را به علاوه چند سانتی‌متر بیشتر ببرید تا مطمئن شوید طول کابل کوتاه نخواهد آمد. اگر می‌خواهید کابل خود را از اول بسازید در این صورت باید دست‌کم 10 تا 15 سانتی‌متر بیشتر ببرید. اگر می‌خواهید صرفاً کانکتور کابل را عوض کنید در این صورت کافی است که کابل را از محل کانکتور جدا کنید.

اینک که یک کابل تمیز و آماده در دست دارید، باید سه سانتی‌متر پایین‌تر از سر کابل آن را لخت کنید. بدین منظور می‌توانید از ابزار خاص سیم لخت کن اترنت استفاده کنید، اما در این مورد نیز با قیچی می‌توانیم کار خود را پیش ببریم؛ اما باید مواظب باشید که هیچ یک از سیم‌های داخل کابل زخمی نشوند، چون در این صورت مجبور هستید کابل را کلاً ببرید و از نو کار خود را شروع کنید. چند برش سطحی در همه پیرامون کابل ایجاد کنید و سپس پوشش پلاستیکی را از کابل جدا کنید. این ایمن‌ترین روش برای لخت کردن کابل بدون ایراد آسیب به سیم‌های درون آن است.

همان طور که می‌بینید داخل کابل چهار زوج سیم به هم تابیده وجود دارند که در مورد هر جفت یک سیم رنگ کامل و سیم دیگر رنگ مخلوط با سفید دارد. پس از این که همه پوشش را جدا کردید، سیم‌ها را از هم جدا کنید و سپس با انگشتانتان آن‌ها را تا جایی که می‌توانید صاف کنید. استفاده از ابزار در این مرحله کار دشواری است زیرا نمی‌خواهید به سیم‌های داخل کابل آسیب بزنید.

ترتیب سیم‌ها

در تصویر فوق ترتیبی که سیم‌ها باید بر اساس آن مرتب شوند را می‌بینید. اگر نمی‌توانید از روی تصویر تشخیص دهید باید بگوییم که ترتیب سیم‌ها باید از چپ به راست به صورت سفید/نارنجی، نارنجی، سفید/سبز، آبی، سفید/آبی، سبز، سفید/قهوه‌ای، قهوه‌ای باشد. سیم‌ها را از کابل بیرون بکشید و مطمئن شوید که تا حد امکان مستقیم هستند. سپس آن‌ها را جوری کنار هم بچینید که همگی به طور مرتب و در یک راستا در کنار هم قرار بگیرند.

در این زمان اگر سرهای سیم‌های مختلف به یک اندازه نبودند، بخش اضافی سیم‌ها را ببرید تا همگی هم‌اندازه شوند؛ اما باید مواظب باشید که بیش از حد نبرید، چون باید بخش اضافی وجود داشته باشد تا داخل کانکتور قرار گیرند.

اینک کانکتور را بردارید و مطمئن شوید که بخش صاف به سمت بالا قرار دارد. اگر به کانکتور نگاه کنید می‌توانید ببینید که یک شکاف مشخص برای هر یک از سیم‌ها در کانکتور وجود دارد. همچنان که انگشت سبابه خود را به طور محکم روی سیم‌ها نگه داشته‌اید تا از جای خود تکان نخورند آن‌ها را به درون کانکتور هل دهید و همچنین مواظب باشید که از ترتیب معین خود خارج نشوند و یا وارد شکاف اشتباهی نشوند.

انبر سوکت‌زن

تا جایی که سیم‌ها به لبه کانکتور برسند آن‌ها را داخل کانکتور فرو کنید. از سر کانکتور نگاه کنید و اگر بتوانید بخش مسی هر سیم را ببینید در این صورت به قدر کافی داخل کانکتور قرار گرفته‌اند. در غیر این صوت تلاش کنید تا با استفاده از موچین یا انبردست ظریف، سیم‌هایی که ترتیب صحیحی ندارند را درست کنید. شاید مجبور شوید کل دسته سیم‌ها را بیرون بکشید و مجدداً آن‌ها را داخل کانکتور قرار دهید.

زمانی که مطمئن شدید همه سیم‌ها به درستی درون کانکتور قرار گرفته‌اند، کانکتور را داخل بخش مربوطه در سوکت زن قرار دهید. با بیشترین فشاری که می‌توانید سوکت زن را فشار دهید تا صدایی شبیه شکستن یک تکه پلاستیکی بشنوید. اغلب سوکت زن‌های اترنت، فنری دارند که وقتی به قدر کافی فشرده شد، تا زمانی که کانکتور به درستی چفت نشود، دسته آن‌ها رها نمی‌شود. اگر سوکت زن شما این وضعیت را ندارد کافی است با آخرین توان خود در حدود 10 تا 20 ثانیه فشار دهید و سپس می‌توانید مطمئن شوید که کابل اترنت به درستی سوکت زده شده است.

تست کابل

اینک ساخت کابل اترنت به طور کامل پایان یافته است. گام آخر این است که آن را تست کنیم. به این منظور به یک ابزار تست کابل شبکه مانند NET Tool نیاز دارید. با استفاده از این ابزار می‌توانید بدانید که آیا همه سیم‌ها به درستی سوکت خورده‌اند یا نه. در تصویر فوق همه خط ها موازی هم و بدون شکستگی هستند به جز خط آخر و همین نکته نشان می‌دهد که کابل به درستی سوکت زده شده است و عملکرد صحیحی دارد.

اگر یک یا دو تا از سیم‌ها بر روی هم افتاده باشند در این صوت احتمالاً ترتیب رنگ سیم‌ها را پیش از فشار دادن به درون کانکتور اشتباه قرار داده‌اید یا این که سیم‌ها در زمان استفاده از انبر سوکت زن روی هم افتاده‌اند. اگر یک یا دو تا از خط ها دچار شکستگی باشند در این صوت یکی از سیم‌ها آسیب‌دیده است و یا بیش از حد درون کانکتور فرو داده شده است.

اگر ابزار تست کابل شبکه ندارید، در این صورت بهترین راه برای تست کابل اترنت این است که آن را به طور معمول به یک اتصال اینترنتی وصل کنید و بررسی کنید که آیا اتصال اینترنت وجود دارد یا نه. اگر اتصال برقرار نباشد در این صورت مجبور هستید کانکتور را بریده و این فرایند را تکرار کنید. در غیر این صورت می‌توانید پس از کمی وب گردی موفقیت خود را جشن بگیرید چون توانسته‌اید نخستین کابل اترنت خود را بسازید. البته در مواردی که بر روی یک کابل کاملاً جدید کار می‌کنید، باید پیش از امکان جشن گرفتن، سر دیگر کابل را نیز به همین ترتیب که اشاره کردیم سوکت بزنید.

سخن پایانی

احتمالاً این نوشته باعث هیجان شما شده است و دوست دارید در تعطیلات پیش رو نخستین کابل اترنت را خودتان بسازید. شاید هم فکر می‌کنید که در چه موقعیت‌هایی می‌توانسته‌اید از این آموزش بهره بگیرید. در هر صورت خوشحال می‌شویم که نظر شما را در مورد این نوشته بدانیم. لطفاً دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را در بخش نظرات در ادامه با ما در میان بگذارید. اگر به این نوشته علاقه‌مند بودید، احتمالاً آموزش‌های زیر نیز برای شما مفید خواهند بود:

==

بر اساس رای ۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
makeuseof
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *