توسعه اپلیکیشن های تلفن‌ های هوشمند — از ایده تا اجرا

۷۹۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
توسعه اپلیکیشن های تلفن‌ های هوشمند — از ایده تا اجرا

تصور کنید ایده‌ای عالی برای ساخت یک اپلیکیشن برای گوشی‌های هوشمند دارید و می‌خواهید بدانید که چگونه باید شروع به این کار بکنید؟ در این مقاله با شیوه ساخت یک اپلیکیشن و تبدیل ایده به محصول نهایی آشنا می‌شوید، به طوری که افراد مختلف می‌توانند اپلیکیشن شما را از اپ‌استور اپل یا پلی‌استور گوگل دانلود کنند. در ادامه با مراحل طراحی یک اپلیکیشن آشنا خواهیم شد. همچنین اگر قصد تمرین برنامه نویسی را با ساخت اپلیکیشن دارید یا به دنبال ایده برای کسب درآمد از برنامه نویسی هستید، مطالعه مقاله «۵۰ ایده برای برنامه نویسی و ساخت اپلیکیشن — فهرستی برای شروع و تقویت مهارت» پس از این مطلب نیز خالی از لطف نیست.

در این نوشته با اهمیت ضروری تحقیق آشنا می‌شویم و این نکته را روشن می‌سازیم که چرا باید در مورد مفهوم اپلیکیشن خود شور و اشتیاق داشته باشید. همچنین به شما کمک می‌کنیم که مهارت‌های مختلف مورد نیاز برای موفقیت را بیاموزید و مفاهیم ارزشمندی که می‌توانید برای ساخت تجربه کاربری اپلیکیشنتان مورد استفاده قرار دهید را می‌شناسیم.

تحقیق در مورد کاربران

اغلب افراد در نخستین گام وسوسه می‌شوند که مستقیماً شروع به تفکر در مورد روش ساخت اپلیکیشن بکنند، اما همواره باید مسیر توسعه اپلیکیشن را با به دست آوردن ایده‌ای روشن از هدف خود آغاز کنید. برای این که بدانید معنی این حرف چیست، باید در مورد کاری که اپلیکیشنتان انجام می‌دهد، ایده روشنی داشته باشید، همچنین بدانید که کاربران اپلیکیشن شما چه کسانی هستند و به چه صورت از اپلیکیشن شما استفاده خواهند کرد.

بدین ترتیب باید این سؤال‌ها را از خودتان بپرسید:

  • اپلیکیشن ما چه مشکلی را قرار است حل کند؟
  • تعامل‌های ضروری کاربر کدام هستند؟
  • محتوایی که واقعاً به کار کاربران می‌آید چیست؟
  • چه چیزی باعث می‌شود که کاربران در آینده برای کسب موارد بیشتر دوباره به اپلیکیشن مراجعه کنند؟

این نوع از تحقیق به معنی صحبت کردن با افراد مختلف و بررسی نظرات آن‌ها در مورد ایده اپلیکیشن است. گرچه این کار ممکن است ملال‌آور به نظر برسد، اما لازم نیست نگران باشید، چون شما یک شرکت بزرگ نیستید که نیاز به مصاحبه با هزاران نفر داشته باشید، صحبت کردن با دوستان، خانواده، همکاران، و یا همکلاس‌ها نیز در این خصوص به قدر کافی مفید است.

بررسی رقبا

همچنین باید در مورد اپلیکیشن‌هایی که اپ شما با آن‌ها رقابت خواهد کرد نیز تحقیق کنید. کاوش پلی‌استور یا اپ‌استور برای یافتن اپلیکیشن‌هایی که کاری مشابه ایده محصول شما انجام می‌دهند به این منظور مفید خواهد بود. این اپلیکیشن‌ها را روی گوشی خود دانلود کنید تا بتوانید کاری که اجرا می‌کنند را تحلیل کرده و قابلیت‌هایی که ارائه می‌دهند را مورد بررسی قرار دهید. از خود بپرسید آیا اپلیکیشن‌های مربوطه وظایفی که در نظر دارند را با موفقیت اجرا می‌کنند و اگر چنین است ایده آن‌ها با مفهومی که شما در ذهن خود دارید چه نسبتی دارد؟ درک اپلیکیشن‌های رقیب به شما کمک می‌کند که ارزش‌های خاص اپلیکیشن خود را درک کنید. بدین ترتیب می‌توانید در صورت نیاز ایده‌های خود را طوری اصلاح کنید که کاربران، خدماتی که شما ارائه می‌کنید را جای دیگری نتوانند پیدا کنند.

نکته مهم: اگر نمی‌خواهید منحصربه‌فرد باشید، در این صورت باید بهتر از رقبا باشید.

ایجاد تجربه کاربری عالی

هر زمان که از یک اپلیکیشن محبوب خود استفاده می‌کنید، تلاش کنید با دیدی تحلیلی به بررسی آن چه موجب جذب شما به آن شده است نگاه کنید. آیا محتوای آن به خوبی سازمان‌دهی یافته است؟ آیا طراحی آن روی گوشی شما عالی به نظر می‌رسد. آیا از سرعت کارکرد آن تحت تأثیر قرار می‌گیرید؟ با چند ضربه روی صفحه گوشی می‌توانید هدف مورد نظر خود را اجرا کنید؟ آیا امکاناتی وجود دارند که هرگز استفاده نکرده‌اید؟ آیا فکر می‌کنید طراحی آن تکیه زیادی روی متن دارد؟ چنین تفکرهای نقادانه‌ای می‌تواند به ایجاد درکی از شیوه ایجاد تجربه کاربری اپلیکیشن خودتان کمک کند.

چرا باید مشتاق باشید؟

بسیار مهم است در مورد پروژه‌ای که برای ساخت انتخاب می‌کنید از آغاز اشتیاق داشته باشید. نخستین اپلیکیشن شما نیاز به تعهد کاری بالا دارد و این که انرژی شما در طول پروژه نوسان داشته باشد، کاملاً طبیعی است اما کار کردن روی چیزی که در مورد آن اشتیاق دارید موجب خواهد شد که متمرکز بمانید و برای به پایان رساندن پروژه انگیزه کافی داشته باشید.

مراحل طراحی یک اپلیکیشن

کسب مهارت‌های مناسب

همه کارهای مفهومی که تا به اینجا صحبت کردیم برای موفقیت یک محصول کاملاً ضروری هستند، اما این‌ها تنها بخشی از چالش هستند. شما باید دانش فنی مناسبی نیز برای حیات بخشیدن به ایده خود داشته باشید. بسته به مهارت‌ها و تجربه فعلی‌تان ممکن است لازم باشد پیش از آغاز عملی کار ساخت اپلیکیشن نیاز به آموختن مواردی داشته باشید. فرادرس بازه گسترده‌ای از دوره‌های آموزش ویدئویی و مجموعه مقالات متنی برای آموزش شما ارائه کرده است. برای نمونه می‌توانید از آموزش‌های زیر برای کسب مهارت مورد نیاز جهت توسعه اپلیکیشن خودتان کمک بگیرید:

از جمله آموزش‌هایی هستند که می‌توانید برای ساخت اپلیکیشن برای پلتفرم‌های مختلف مورد استفاده قرار دهید. شما با مطالعه این آموزش‌ها می‌توانید با مهارت‌های اساسی مورد نیاز برای ساخت اپلیکیشن آشنا شوید و همچنین احیاناً مهارت‌هایی که برای ساخت اپلیکیشن برای محیط اندروید و iOS ندارید را بشناسید.

کدام مهارت‌ها را بیاموزیم؟

یک رویکرد مفید که می‌توان برای توسعه مهارت‌های برنامه‌نویسی مورد استفاده قرار دارد، این است که مجموعه مهارت‌های خود را مورد بررسی قرار دهید و مهارت‌های جدیدی که باید یاد بگیرید را شناسایی کنید. به این منظور یک کاغذ بردارید و دو ستون روی آن رسم کنید. در ستون اول همه مهارت‌های کنونی خود را لیست کنید. در ستون دوم همه مهارت‌هایی را بنویسید که فکر می‌کنید باید برای رسیدن به هدف کسب کنید. این مهارت‌ها بر مبنای آن چه که تاکنون از توسعه اپلیکیشن آموخته‌اید، قابل شناسایی خواهند بود. زمانی که این کار را انجام دادید، مهارت‌های مشترک دو ستون را خط بزنید و آنچه باقی می‌ماند مهارت‌هایی هستند که برای تبدیل ایده اپلیکیشن به واقعیت باید بیاموزید. زمانی که مهارت‌های مورد نیاز برای یادگیری را شناسایی کردید، تنها گام بعدی این است که مسیر یادگیری صحیحی را انتخاب کنید.

واقع‌گرایی در مورد مهارت‌های کنونی بسیار حائز اهمیت است، چون این که کدام تجربه یادگیری برای شما مؤثرتر است و کدام چارچوب زمانی را برای توسعه اپلیکیشن خود در نظر دارید می‌تواند تفاوت مهمی ایجاد کند.

ساده برخورد کنید

زمانی که از مهارت‌های جدید و تحقیقات میدانی برای خلق اپلیکیشن خود استفاده می‌کنید، باید همواره به خاطر داشته باشید که طراحی نهایی باید در حد امکان ساده و متمرکز باشد. تحقیق شما باید عواملی که کاربران شما مهم‌تر می‌پندارند را مشخص سازد. برای نمونه اگر یک مشکل اساسی وجود دارد که کاربران انتظار دارند اپلیکیشن شما حل کند، باید صرفاً روی آن مسئله متمرکز شوید. اگر کاربران بر این باورند که یک عنصر از بازی سرگرم‌کننده‌تر است، کانون توجه خود را روی آن متمرکز کنید. این رویکرد بدان معنی است که از صرف زمان ارزشمند توسعه روی قابلیت‌هایی که برای کاربران اهمیت ندارد اجتناب می‌کنید.

در جستجوی پشتیبانی باشید

توسعه اپلیکیشن در مراحل اولیه می‌تواند آزمونی واقعی از میزان تعهد، صبر و توانایی‌های شما باشد، بنابراین ایده جستجوی پشتیبانی برای این که متمرکز باشید و از مسیر خارج نشوید بسیار مهم است. اگر امکان دارید بهتر است از کمک‌های یک مربی کمک بگیرید که شما را راهنمایی و هدایت کند. فورورم‌های برنامه‌نویسی نیز منبع جالبی از توصیه‌های برنامه نویسان دیگر هستند که در زمان مواجهه با مشکل‌های مشابه یا نیاز به ایده‌های جدید بیشتر در حوزه‌های مختلف به کار می‌آیند.

مربی‌ها و همتایان این نکته را به شما یادآوری می‌کنند که فرایند ساخت اپلیکیشن یک تجربه یادگیری است. حتی در مراحل مقدماتی ممکن است به سادگی درگیر جزییات گیج‌کننده توسعه اپلیکیشن شوید. بنابراین اگر حتی به چالش‌برانگیزترین لحظه‌های کار به عنوان بخشی از مسیر توسعه خود بنگرید، بسیار به حفظ انگیزه شما کمک می‌کند.

مراحل طراحی یک اپلیکیشن

سخن پایانی

اکنون زمان آن رسیده که دانش خود را به صورت عملی مورد استفاده قرار دهید؛ به زبان ساده‌تر، حالا شما ابزارهای لازم برای تبدیل ایده خود به یک اپلیکیشن تلفن‌های هوشمند را در اختیار دارید. با در ذهن داشتن ایده‌ای که در مورد آن مشتاق هستید، پیاده‌سازی یک طراحی مناسب برای این ایده بر مبنای تحقیق از کاربران و در کنار هم قرار دادن مهارت‌های صحیح به یقین هیچکس بهتر از شما نمی‌تواند اپلیکیشنی که در ذهن خود به آن فکر می‌کنید را توسعه دهد. همین امروز شروع کنید تا در آینده‌ای نزدیک همگان را شگفت‌زده کنید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

==

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
udacity
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *