ترفندهای وردپرس — نمایش داده شدن در کادر پاسخ گوگل

۱۰۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
ترفندهای وردپرس — نمایش داده شدن در کادر پاسخ گوگل

شاید شما در جستجوی یک مطلب خاص در گوگل، متوجه تغییراتی در صفحه اول نتایج شده باشید. چند وقتی است که بعد از جستجوی مطلبی در موتور جستجوی گوگل، در ابتدای نتایج، یک کادر با پاسخ احتمالی سؤال شما نمایش داده می‌شود. به این کادر، کادر پاسخ گوگل (Google Answer Box) گفته می‌شود. در این مقاله، نحوه ظاهر شدن مطالب مختلف در کادر پاسخ گوگل را به شما آموزش توضیح خواهیم داد.

کادر پاسخ گوگل چیست؟

کادر پاسخ گوگل، بخشی از گراف دانش (Knowledge Graph) گوگل است. این قابلیت در واقع الگوریتمی است که سعی می‌کند پاسخ کاربر را دقیقاً در صفحه اول نتایج نمایش دهد.

این الگوریتم، از فهرست‌ها، جداول و کادرهای پاسخ برای نمایش مرتبط‌ترین اطلاعات در بالای نتایج جستجو استفاده می‌کند. این اطلاعات از منابع مختلفی جمع‌آوری می‌شوند و سپس الگوریتم اشاره‌شده تصمیم می‌گیرد که کدام یک از نتایج باید در درون کادر پاسخ قرار گیرد.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط «Advanced Web Ranking»، کادرهای پاسخ تقریباً 32.3 درصد نرخ کلیک را در بر می‌گیرند. همین مسئله، اهمیت فوق‌العاده کادرهای پاسخ در استراتژی بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا همان سئو (SEO) را نمایان می‌کند.

چگونه گوگل اطلاعات را در کادر پاسخ نمایش می‌دهد؟

هدف اصلی کادر پاسخ، برطرف کردن فوری نیاز کاربران است. کاربرد کادر پاسخ بیشتر هنگامی مشخص می‌شود که کاربران به دنبال اطلاعاتی مانند چهره‌های مشهور و مردمی، فواصل بین مکان‌ها، تبدیل واحدها، نتایج و امتیازات تیم‌های ورزشی و ... باشند.

در چنین مواردی، اگر کاربران اطلاعات مورد نیاز خود را دقیقاً از کادر پاسخ به دست بیاورند، می‌توانند سریعاً به سراغ جستجوی بعدی خود می‌روند. در بسیاری از جستجوها، تنها یک کادر از معتبرترین منابع اطلاعاتی اینترنت (مانند ویکی‌پدیا) به نمایش در می‌آید.

از یک جهت، به نظر می‌رسد که گوگل با این کار قصد دارد تا بخش زیادی از ترافیک اینترنتی را برای خود حفظ کند. اگرچه، همه‌ی کاربران به دنبال اطلاعات دقیق معرفی‌شده توسط گراف دانش گوگل نیستند. اگر کلمات کلیدی کاربر نیازمند یک پاسخ تخصصی، هوشمندانه یا بر پایه تحقیقات باشد، گوگل از منابع اینترنتی دیگر نیز استفاده می‌کند.

اگر مقاله شما با جستجوی یک کلمه کلیدی خاص، در بین 10 نتیجه اول گوگل قرار داشته باشد، احتمال نمایش داده شدن این مقاله در کادر پاسخ گوگل وجود دارد.

برای نمایش مقاله خود در کادر پاسخ گوگل چه کار باید کنید؟

نتایج نشان داده‌شده در کادر پاسخ گوگل، معمولاً تغییر می‌کنند. شما با بهبود محتوای خود می‌توانید به سادگی در این کادر ظاهر شوید. در ادامه به توضیح چند مرحله برای بهینه‌سازی محتوا به منظور نمایش در کادر پاسخ می‌پردازیم.

در مطالب خود، از پاسخ‌های کوتاه و مفید استفاده کنید

هدف کادر پاسخ، فراهم کردن نتایج سریع است. سعی کنید پاسخ به سؤالات مختلف را تا حد ممکن در بخش‌های اولیه مقالات خود بیاورید. علاوه بر این، پاسخ‌های خود را مختصر، مفید و قابل فهم بنویسید. این کار باعث می‌شود، کلمات کلیدی موجود در پاسخ شما نیز در کادر پاسخ نمایش داده شوند.

بعد از رعایت این مسئله، می‌توانید جزئیات بیشتری را به اندازه دلخواه در ادامه‌ی مقاله خود اضافه کنید. اضافه کردن اطلاعات بیشتر این امکان استفاده از کلمات کلیدی در درون مقاله را فراهم می‌کند. شما حتی می‌توانید در مقاله مشابه به سؤالات دیگری که ممکن است کاربران در مورد همان مطلب داشته باشند نیز پاسخ دهید.

توضیحات متای صفحات خود را بهینه‌سازی کنید

توضیحات متا (Meta Description)، توضیح مختصری درباره محتویات صفحه شما است. این توضیحات، در بخش <head> در کد HTML سایت شما اضافه می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از یک افزونه سئو برای وردپرس، مانند «Yoast SEO» یا «All in One SEO»، توضیحات متا را به مقالات خود اضافه کنید.

همیشه از وجود کلمات کلیدی مورد نظر خود در توضیحات متا اطمینان حاصل کنید. به علاوه، باید در این توضیحات اشاره شود که چه موضوعی بررسی و به چه سؤالی پاسخ داده خواهد شد. برای مثال، اگر مقاله‌ای در مورد افزونه‌ها و ابزارهای سئو در وردپرس با توضیحات متای مقابل باشد: «آیا به دنبال بهترین ابزارها و افزونه‌های سئو در وردپرس جهت بهبود سئوی خود هستید؟ فهرستی از 9 ابزار و افزونه برتر سئو برای وردپرس در مقاله ما را مطالعه کنید.» کادر پاسخ برای این مقاله، به صورت زیر به نمایش در می‌آید.

از فهرست‌ها، جداول و فهرست مطالب استفاده کنید

کاربران عاشق مطالب مرتب و منظم هستند زیرا این‌گونه مطالب به آن‌ها کمک می‌کند تا اطلاعات مورد نظر خود را به‌سرعت پیدا کنند. این‌گونه سبک نوشتاری باعث بازید و اشتراک سریع‌تر مطالب می‌شود. گوگل چنین موضوعی را درک می‌کند و به همین جهت تمایل دارد که وب‌سایت‌هایی با این رویکرد را برجسته‌تر کند.

مواردی که گوگل تمایل بیشتری به نمایش آن‌ها در کادر پاسخ دارد:

  • صفحاتی که از جداول برای فهرست کردن مطالب استفاده می‌کنند.
  • مقالاتی که از دستورالعمل‌های مرحله‌به‌مرحله برای توضیح مطالب خود استفاده می‌کنند.
  • فهرست‌هایی که تنها مطالب را به صورت فهرست بیان می‌کنند.
  • مقالات طولانی که از فهرست مطالب استفاده می‌کنند.
  • و ...

این بدان معنا نیست که شما باید همیشه از این نوع سبک نوشتاری برای مقالات خود استفاده کنید. اگرچه، اگر استفاده از این موارد باعث تفهیم سریع‌تر موضوع به کاربران می‌شود، بهتر است که این کار را انجام دهید.

مطالب را با استفاده از انتخاب‌های داده محور بهینه‌سازی کنید

برای اتخاذ یک استراتژی مؤثر در تولید محتوا، مهم‌ترین چیزی که به آن نیاز دارید، «داده» است. اینجا، جای است که گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) نقش خود را نشان می‌دهد. این سرویس به شما در درک مخاطب خود و برنامه‌ریزی در جهت آن کمک می‌کند. برای استفاده از این سرویس در وردپرس، به افزونه «MonsterInsights» نیاز دارید. این افزونه، بهترین افزونه گوگل آنالیتیکس است. MonsterInsights، به شما کمک می‌کند تا از محل مخاطبان سایت خود و عملکرد آن‌ها اطلاع پیدا کنید. این اطلاعات آماری، چشم‌اندازی از نحوه عملکرد وب‌سایت شما را برایتان فراهم می‌کند. با استفاده از این اطلاعات، می‌توانید تصمیمات آگاهانه‌تری را در جهت سئوی بهتر وب‌سایت خود اتخاذ کنید.

به دنبال بهترین روش‌های سئو باشید

جدای از مبحث پاسخگویی به کاربران، باید مطمئن شوید که گوگل صفحه شما را یافته و موضوع آن را به راحتی درک خواهد کرد. این یعنی شما باید پست‌های خود را برای سئو بهینه‌سازی کنید.

  • کلمات کلیدی خود را در عنوان، توضیحات و کلمات کلیدی سئو قرار دهید.
  • کلمه کلیدی کانونی خود را در محتوا و زیرعنوان‌های مقاله‌تان اضافه کنید.
  • از دسته‌بندی‌ها و برچسب‌ها به طور مناسبی استفاده کنید.
  • از کافی بودن محتوا برای پوشش موضوع مورد نظر اطمینان حاصل کنید.
  • ایجاد لینک‌های داخلی و لینک به صفحات و پست‌های دیگر را به عادتی برای خود تبدیل کنید.
  • به تصاویر خود، عنوان و برچسب جایگزین (Alt Tag) اضافه کنید.

ارزش تلاش برای نمایش ‎‎در کادر پاسخ گوگل

نرخ کلیک (CTR) برای نتایج موجود در کادر پاسخ بسیار بالاست. بسته به موضوع و محتوای شما، این نرخ قابلیت افزایش 51.2 درصدی را دارد. اگرچه، توصیه می‌کنیم که بیش‌ازحد روی این موضوع تمرکز نکنید. هدف از کادر پاسخ، ارائه نتایج سریع است و اگر شما بر روی ارائه پاسخ‌های مختصر و مفید برای سؤال‌های مختلف تمرکز داشته باشید، در نتایج جستجو ظاهر خواهید شد.

قابلیت‌های گوگل همیشه در حال تغییر هستند و هیچ میانبری برای پیروزی همیشگی شما وجود نخواهد داشت. اگر قصد دارد برای مدت طولانی پیروز باشید، وب‌سایت خود را با هدف ارائه یک منابع قابل اعتماد برای فراهم کردن اطلاعات ایجاد کنید. امیدواریم این مقاله به شما در یادگیری نحوه به نمایش درآمدن در کادر پاسخ گوگل کمک کرده باشد. با ارسال نظرات خود، ما را در بهبود کیفیت مطالب یاری کنید.

اگر تمایل به مطالعه بیشتر در مورد این موضوعات را داشته باشید؛ شاید آموزش های زیر نیز برای شما مفید باشند:

#

بر اساس رای ۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
wpbeginner
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *