رزبری پای — هر آنچه باید در مورد این رایانه کوچک بدانید — بخش دوم

۱۸۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۶ دقیقه
رزبری پای — هر آنچه باید در مورد این رایانه کوچک بدانید — بخش دوم

در بخش نخست این نوشته به بررسی برخی ابعاد رزبری پای پرداختیم. در بخش دوم و پایانی این نوشته با جنبه‌های دیگری از این رایانه کوچک آشنا خواهیم شد.

فهرست مطالب این نوشته

6. برنامه‌نویسی برای رزبری پای

یکی از دلایل توسعه پای، ایجاد رایانه‌ای مقرون‌به‌صرفه برای کودکان و دانش‌آموزان به عنوان پلتفرمی برای یادگیری برنامه‌نویسی بوده است. برنامه‌نویسی روی پای با استفاده از ابزارهای مختلفی که در سیستم‌عامل رزبین گنجانده شده‌اند، ساده‌تر شده است.

اگر دوست دارید با استفاده از پایتون برنامه‌نویسی کنید یا ترجیح می‌دهید از زبان‌های دیگر استفاده کنید، در هر صورت باید طرحی برای برنامه خود داشته باشید و زمان زیادی صرف نوشتن آن بکنید و از طرفی دانش پایه برنامه‌نویسی را نیز داشته باشید.

6.1 پایتون

زبان ابتدایی برنامه‌نویسی تدارک دیده شده در پای، پایتون است. اگر تجربه کار با این زبان برنامه‌نویسی را دارید، در این صورت می‌توانید بی‌درنگ شروع به کد نویسی کنید.

البته اگر شما فردی هفت‌ساله باشید، احتمالاً هنوز فرصت یادگیری پایتون را نداشته‌اید و مشغول جمع‌کردن کرم خاکی و خرید آب‌نبات بوده‌اید. خوشبختانه رزبری پای یک ماژول پایتون مفید به نام Pygame دارد. این ماژول یک کیت ساخت بازی است که می‌تواند شما را سرگرم سازد و اصول ابتدایی ساخت بازی را نیز همزمان به شما بیاموزد. همچنین چند برنامه نیز در این کیت وجود دارند که با پایتون نوشته شده‌اند و می‌توانید ایده‌ای از آنچه می‌توانید یاد بگیرید به دست آورید.

توجه کنید که پایتون یک زبان اسکریپت نویسی چند پلتفرمی است. این حرف بدان معنی است که می‌توانید با آن بر روی ویندوز، یا مک برنامه‌نویسی کنید و سپس آن را روی پای اجرا کنید.

6.2 دیگر ابزارهای برنامه‌نویسی

با این‌که پایتون یک ابزار اصلی برنامه‌نویسی برای کاربران جوان پای در نظر گرفته است؛ اما از زبان‌های دیگری نیز می‌توان استفاده کرد که فهرست آن‌ها در ادامه ارائه شده است:

جاوا

یکی از گزینه‌های برنامه‌نویسی روی پای، جاوا است که در نسخه‌های جدیدتر بر روی سیستم‌عامل رزبین جِسی به صورت پیش‌فرض نصب شده است.

پی‌اچ‌پی

می‌توان از این زبان نیز بر روی پای استفاده کرد که امکان‌های جالبی برای استفاده از این رایانه کوچک به عنوان وب سرور ایجاد می‌کند.

اسکراچ 2 (Scratch 2.0)

این زبان در توزیع لینوکس رزبین وجود دارد و ابزار آسانی برای توسعه است که با رابط کاربری کشیدن و رها کردن برای استفاده کودکان طراحی شده است. در این زبان می‌توان شروطی را تعریف کرد و موقعیت‌هایی درون بازی ایجاد کرد که کاملاً ساده هستند. اسکراچ به وسیله آزمایشگاه مدیای ام‌آی‌تی (MIT) و گروه Lifelong Kindergarten توسعه یافته است و با استفاده از پلاگین مناسب فلش می‌توان از این فناوری نیز استفاده کرد.

Arduino IDE

از محیط برنامه‌نویسی آردوینو نیز می‌توان بر روی پای استفاده کرد که امکان اتصال آردوینو و ایجاد برنامه‌هایی به زبان C++ را ایجاد می‌کند. اتصال این دو دستگاه به هم گزینه‌های زیادی برای اتوماسیون خانه‌ها فراهم می‌کند.

برخی زبان‌های دیگر

پروژه‌هایی که با استفاده از زبان‌های GalaxC, Lazarus و Groovy نوشته شده‌اند را نیز می‌توان بر روی پای کامپایل و تست کرد.

6.3 یادگیری نکات برنامه‌نویسی

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی پراستفاده است و می‌توان نکات زیادی در مورد آن بر روی وب یافت. برای مثال می‌توانید به آموزش‌های پایتون مراجعه کنید.

این آموزش‌ها کاملاً جامع هستند و گرچه برای آموزش کامل پایتون به زمان نسبتاً زیادی نیاز دارید؛ اما در نهایت با طی همه آموزش‌ها می‌توانید مطمئن باشید که به طور کامل بر زبان برنامه‌نویسی پایتون مسلط شده‌اید.

برای آموزش اسکراچ نیز می‌توانید به خودآموز کاملی که در وب‌سایت آن ارائه شده است مراجعه کنید.

6.4 رزبری پای در مدارس

همان‌طور که قبلاً نیز گفتیم پای به عنوان رایانه‌ای طراحی شده است که به دانش آموزان در مدارس کمک کند تا برنامه‌نویسی را یاد بگیرند. اما آیا در این هدف موفق بوده است؟

متأسفانه در این خصوص اعداد و ارقام مشخصی وجود ندارد، با این وجود مشخص است که برخی مدارس خریدهای عمده‌ای داشته‌اند و همچنین برخی افراد آن را برای اهدا به مجموعه‌های آموزشی خریداری کرده‌اند. تخمین زده می‌شود که در حدود 20 درصد از دستگاه‌های رزبری پای در اختیار کودکان باشد و احتمالاً تعداد بیشتری نیز در اختیار افراد جوانی است که درون خانواده خود از آن استفاده می‌کنند.

با این وجود می‌دانیم که گوگل 15000 دستگاه رزبری پای را به مدارس سراسر بریتانیا اهدا کرده است. در ابتدا این طور به نظر می‌رسید که ممکن است مدارس، آمادگی تدریس برنامه‌نویسی روی پای را نداشته باشند. خوشبختانه یک راهنمای خوب برای این منظور تدوین شده است که در وب‌سایت رزبری پای نیز قرار گرفته است. راهنماهای تدریس‌ مختلفی نیز بر روی وب‌سایت‌های گوناگون وجود دارند.

7. پیکربندی پای به عنوان یک مرکز رسانه‌ای

شاید متداول‌ترین استفاده از پای به عنوان یک مرکز رسانه‌ای باشد. چرا وقتی می‌توان همه نیازها در این خصوص را با خرید پای و هزینه زیر 40 دلار رفع کرد، هزاران دلار صرف یک تلویزیون گران‌قیمت بکنید؟

پای به لطف پورت‌های یواس‌بی و امکانات شبکه‌ای خودش یک دستگاه عالی رسانه‌ای محسوب می‌شود و از آن می‌توان به عنوان یک ستاپ باکس استفاده کرد که رسانه را از روی وب یا رایانه استریم می‌کند. این دستگاه به عنوان یک ابزار همه‌کاره به هارد درایوهای اکسترنال و دیگر ابزارهای ذخیره رسانه وصل می‌شود و محتوای صوتی و تصویری را روی تلویزیون یا پخش‌کننده صوتی ارسال می‌کند.

با این حال برای رسیدن به این هدف باید نسخه مخصوصی از Kodi را روی آن نصب کنید که برای اجرا روی رزبری پای پیکربندی شده است. چند ایمیج دیسک از این نرم‌افزار وجود دارند:

  • OSMC
  • LibreELEC
  • Xbian
  • OpenELEC

این ایمیج ها را نیز همانند رزبین می‌توان روی کارت میکرواس‌دی پای نوشت.

علاوه بر این توزیع‌های مخصوص بازی‌های کلاسیک برای لینوکس مانند Recalbox و RetroPie نیز می‌توانند Kodi را اجرا کنند و به صورت از قبل نصب شده (Recalbox) یا به عنوان گزینه‌ای برای نصب (RetroPie) در دسترس هستند. اگر بخواهید ایمیج دیسک کامل Kodi را نصب کنید، بهتر است دو کارت اس‌دی داشته باشید، یکی برای سیستم‌عامل معمول رزبری پای و دیگری برای Kodi. بدین ترتیب به راحتی با جابجا کردن کارت‌ها می‌توانید نقش‌های مختلفی برای رزبری پای تعریف کنید و این رایانه کوچک را هر چه بیشتر انعطاف‌پذیر کنید.

7.1 نصب Kodi روی رزبری پای

اگر ترجیح می‌دهید Kodi را روی سیستم‌عامل رزبین اجرا کنید، می‌توانید آن را به صورت یک برنامه روی آن نصب کنید. نسخه‌های جدیدتر Kodi در ریپازیتری‌های رزبین وجود دارند و می‌توانید با یک دستور آپدیت و نصب ساده آن را روی رزبری نصب کنید:

sudo apt-get update
sudo apt-get install kodi

7.2 مفاهیم اجرای Kodi روی رزبری پای

با این‌که نصب این برنامه روی پای نسبتاً آسان است و به راحتی می‌توان شروع به مشاهده ویدیو و گوش دادن به موسیقی کرد؛ اما استفاده از پای به عنوان یک مرکز رسانه‌ای کمی متفاوت از نصب معمولی است.

اگر یک کارت حافظه میکرواس‌دی با ظرفیت خیلی بالا ندارید (کارت‌های SHDC با بیشینه ظرفیت 32 گیگابایت غالباً توصیه می‌شوند؛ اما برخی انواع کارت‌های SXDC نیز مناسب هستند)، در این صورت باید فایل‌های رسانه‌ای را از روی هارددیسک اکسترنال، فلش یواس‌بی یا یک ابزار اپتیکال اکسترنال پخش کنید.

Kodi به لطف افزونه‌های مختلفی که در آن وجود دارد، گزینه‌های استریم مختلفی دارد؛ اما باید بدانید که به شدت وابسته به انتخاب‌های رسانه‌ای شما است. همچنین باید در نظر داشته باشید که اگر می‌خواهید از چند ابزار مختلف استفاده کنید، باید از یک هاب یواس‌بی متصل به برق استفاده کنید.

برای مثال یک حافظه متصل به شبکه (NAS) می‌تواند یکی از راه‌حل‌های ذخیره‌سازی رسانه‌ها روی هارددیسک باشد. همچنین می‌توانید از اشتراک رسانه‌ها بین شبکه خانگی و رایانه‌ای در دفتر، اتاق‌خواب و یا جاهای دیگر نیز استفاده کنید. نکته جالب اینجاست که می‌توانید از پای برای مدیریت یک NAS دست‌ساز استفاده کنید.

نصب Kodi تنها مرحله نخست راه‌اندازی مرکز رسانه‌ای پای است. طیفی از گزینه‌های مختلف برای گسترش این نرم‌افزار وجود دارد.

8. کاربردهای شگفت‌انگیز برای رزبری پای

با این‌که استفاده از رزبری پای به عنوان یک مرکز رسانه‌ای یک گزینه کاملاً رایج است؛ اما این تنها روش استفاده از این رایانه کوچک نیست.

ده‌ها روش مختلف وجود دارد که می‌توان از پای برای مقاصد مختلف و انجام وظایف گوناگون استفاده کرد، از کاربرد به عنوان یک NAS تا استفاده به عنوان وب سرور و یا حتی یک رایانه خودرو.

در این بخش، جالب‌ترین و شگفت‌انگیزترین کاربردهای رزبری پای را برای شما گرداوری کرده‌ایم تا اهمیت این رایانه کوچک خانگی را درک کرده و قدر آن را بدانید.

توجه داشته باشید که برخی از این موارد ممکن است به تجهیزات و هزینه‌های جانبی نیاز داشته باشند.

8.1 رزبری پای+کیندل = رایانه قالب حمل

یکی از قابل‌توجه‌ترین هک‌های پای استفاده از آن همراه با کتاب‌خوان کیندل است که از دومی به عنوان یک نمایشگر جوهر الکترونیکی برای پای استفاده می‌شود.

اتصال این دو از طریق کابل یواس‌بی به میکرو یواس‌بی صورت می‌گیرد و نیازمند جیلبریک کردن کیندل است. بدین ترتیب یک شبیه‌ساز ترمینال و ابزاری به نام UsbNetwork روی آن نصب می‌شود. زمانی که کیندل آنلاک شد و نرم‌افزارهای لازم نصب شد، می‌توانید از آن به عنوان یک نمایشگر برای پای استفاده کنید. توجه داشته باشید که این کار تنها با استفاده از آن مدل‌های کیندل امکان‌پذیر است که دارای یک کی‌برد درونی هستند. مراحل کامل ساخت یک «کیندلبری پای» که نیازمند کیندل نسخه 3 است را در این آدرس می‌توانید ببینید.

8.2 تبدیل رزبری پای به یک جعبه NAS

قبلاً دیدیم که پای می‌تواند به عنوان یک مرکز رسانه‌ای مورد استفاده قرار گیرد. یکی از روش‌های هدف برای پخش فایل‌های رسانه‌ای بر روی دستگاه Raspbmc به وسیله یک جعبه NAS است. راه‌اندازی این پروژه نیز با فرض این‌که یک رزبری پای دیگر دارید، آسان است.

با این‌که جعبه NAS پای به دلیل استفاده از سرور سامبا برای استریم کردن ویدیوهای HD چندان مناسب نیست، ولی می‌توان از آن به عنوان یک NAS با مصرف برق پایین استفاده کرد.

برای انجام این پروژه به وسایل زیر نیاز دارید:

  • رزبری پای (مدل ب)
  • یک کارت حافظه اس‌دی مجهز به سیستم‌عامل قابل بوت
  • یک درایو هارددیسک متصل به یواس‌بیکا
  • بل اترنت برای اتصال به شبکه خانگی

ابتدا باید سرور سامبا را روی پای (با اجرای یکی از توزیع‌های دبیان) و کلاینت سامبا را روی دستگاه ویندوز، لینوکس، مک یا اندروید پیکربندی کنید.

جزییات کامل این پروژه برای تبدیل پای به یک جعبه حافظه متصل به شبکه (NAS) در این آدرس قابل مشاهده است.

8.3 استفاده از رزبری پای به عنوان یک رایانه خودرو

اگر به فیلم‌های علمی تخیلی علاقه‌مند هستید و دوست دارید خودروی خود را به یک ابرخودروی رایانه‌ای تبدیل کنید می‌توانید از رزبری پای کمک گرفته و آن را به رایانه خودرو تبدیل کنید.

ساخت یک رایانه خودرو ممکن است اندکی پیچیده باشد، با این حال در مواردی موفقیت‌آمیز بوده است. یکی از اجزای ضروری برای این کار یک نمایشگر لمسی است که امکان ارتباط با نرم‌افزار انتخابی را ایجاد می‌کند، اما باید به تأمین برق هر دو وسیله، محل نصب نمایشگر و استفاده از یک سیم‌کارت دست‌کم نسل سه برای استریم کردن رسانه نیز توجه داشته باشید.

8.4 دستگاه بازی

علاقمندان به پلتفرم شبیه‌سازی بازی‌های کلاسیک (MAME)، نرم‌افزار آن را برای اجرا روی پای پورت کرده‌اند و امکان اجرای بازی‌هایی را فراهم ساخته‌اند که برای دستگاه‌های بازی قدیمی طراحی شده بودند و با انداختن سکه امکان بازی را ارائه می‌کردند.

البته برای بهره‌برداری کامل از این قابلیت باید یک محفظه، نمایشگر، آینه و کنترلر نیز داشته باشید، البته می‌توانید از بخشی که سکه داخلش انداخته می‌شد، صرف‌نظر کنید!

بهترین رویکرد برای ساخت یک دستگاه بازی MAME که بر روی پای اجرا شود با استفاده از سیستم‌عامل سبک ممکن می‌شود. بهترین گزینه برای این کار سیستم‌عامل موبیوس است که در بخش 4.2 آن را معرفی کردیم. برای مشاهده جزییات بیشتر برای استفاده از پای برای بازی‌های کلاسیک به این راهنما مراجعه کنید.

اگر بدانید که رزبری پای یک سیستم بازی‌ کاملاً فشرده و نسبتاً کارآمد ارائه کرده است، شاید کاملاً شگفت‌زده شوید.

با این‌که روی پای نمی‌توان بازی‌های کال‌آف‌دیوتی 3 یا اسلیم 3 را بازی کرد؛ اما در هر حال این رایانه کوچک به لطف شبیه‌سازهایی که برای کنسول‌های مختلف و رایانه‌های ساخت دهه هفتاد، ساخته شده است، توانایی اجرای تعداد زیادی از بازی‌های کلاسیک که حوالی سال 2000 ساخته شده‌اند را دارد.

احتمالاً تعجب نکنید اگر بدانید که چند بازی از پلتفرم‌های دیگر برای اجرا روی پای پورت شده‌اند. اجرای بازی دوم (DOOM) روی پای برای افراد مبتدی کار چندان دشواری محسوب نمی‌شود.

8.5 رادیوی اینترنتی

با این‌که رزبری پای می‌تواند به عنوان یک مرکز رسانه‌ای همه‌کاره مورد استفاده قرار گیرد؛ اما شاید دوست داشته باشید از آن به عنوان یک وسیله پخش موسیقی استریم شده از اینترنت استفاده کنید.

روش‌های مختلفی برای استفاده از پای به عنوان یک رادیوی اینترنتی بدون یک رابط کاربری گرافیکی وجود دارد. در اغلب موارد این حالت ترجیح دارد و می‌توان از طریق SSH با نرم‌افزار مربوطه ارتباط داشت.

با استفاده از نرم‌افزار رادیوی پاندورا می‌توان این کار را انجام داد. همچنین می‌توان از Bob Rathbone استفاده کرد.

8.6 سیستم امنیتی

آیا دوست دارید بدانید در هر یک از اتاق‌های منزل یا خارج از ساختمان چه اتفاقاتی رخ می‌دهد؟ در این صورت می‌توانید از پای به همراه وب کم به عنوان یک سیستم امنیتی استفاده کنید تا مکان‌های مختلف را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید تصویر را به یک رایانه دیگر یا حتی کلاً یک مکان دیگر ارسال کنید.

چند راهنمای مختلف برای اجرای این پروژه در اینترنت وجود دارد؛ اما مهم‌ترین نکته آن است که از وب‌کم‌هایی استفاده کنید که درایور برای لینوکس داشته باشند و همچنین از کابل‌های یواس‌بی مجهز به امکان ارسال توان یا هاب متصل به برق یواس‌بی استفاده کنید. این پروژه استفاده زیادی از یواس‌بی دارد و از آنجا که پورت اترنت روی رزبری پای نیز بخشی از یواس‌بی آنبورد است، این احتمال وجود دارد که توان ارائه شده یواس‌بی پاسخگو نباشد.

8.7 سرور مشاهده کودک

از پای می‌توان برای مدیریت سرور مشاهده کودک نیز استفاده کرد که امکان مشاهده و گوش دادن به فعالیت‌های کودکان را فراهم می‌سازد. ایده این پروژه شبیه پروژه قبلی است با این تفاوت که یک میکروفن اضافه شده است.

با این حال بسته به روشی که استفاده می‌شود، شاید اجرای این پروژه دشوار باشد، چون بحث فشرده‌سازی صوت و تصویر وجود دارد. مسئله تصویربرداری در شب و همچنین تأخیر به دلیل فاصله 10 ثانیه‌ای از زمان گرفتن تصویر تا فشرده‌سازی و مسیریابی آن به دستگاه‌های نمایشی دیگر مسائلی هستند که باید در نظر داشت.

8.8 سرور اتوماسیون خانه

شاید در برخی فیلم‌های علمی تخیلی دیده باشید که گرمایش، نورپردازی، امنیت و سرگرمی در یک خانه به طور کامل به وسیله یک دستگاه ریموت کنترل می‌شود و با خود فکر کرده باشید که به یکی از آن‌ها نیاز دارید. در این صورت پروژه رزبری پای در خدمت شماست.

همچنین اگر به تازگی با مفهوم اتوماسیون خانه آشنا شده‌اید، شاید بدانید که بسیار گران‌قیمت است، چون سخت‌افزارهای مختلف در نقاط گوناگون خانه نصب می‌شوند و امکان تعامل از راه دور را به وسیله پای ایجاد می‌کنند.

8.9 وب سرور تست یا عملیاتی

میزبانی یک وب‌سایت می‌تواند کار پرهزینه‌ای باشد به خصوص اگر بخواهید یک صفحه ساده مثلاً «درباره ما» را در محیط وب برای دسترسی از مکان‌های آنلاین دیگر قرار دهید، این هزینه بیشتر به چشم می‌آید. پرداخت مبالغی به طور ماهانه برای این منظور صرفه اقتصادی ندارد. بنابراین می‌توانید از امکانات رزبری پای استفاده کنید تا حضور آنلاین را تجربه کنید.

به لطف وجود LAMP (نرم‌افزارهای اوپن‌سورس لینوکس، آپاچی، مای اس‌کیو‌ال و پی‌اچ‌پی) و SSH این کار امکان‌پذیر است و حتی می‌توان یک وب‌سایت مجهز به پایگاه داده را نیز روی پای ارائه کرد.

PenguinTutor خودآموزی است که شیوه راه‌اندازی وب سرور روی پای را برای استفاده شخصی یا جهت مشارکت در وب آموزش می‌دهد. توجه داشته باشید که برای این‌که سرور شما در وب قابل دسترسی باشد، باید یک آی‌پی استاتیک داشته باشید.

8.10 اکسس پوینت وایرلس

می‌توان از رزبری پای به عنوان یک اکسس پوینت وایرلس و برای افزایش پوشش روتر استفاده کرد. این کار مزیت‌های مختلفی دارد که همه آن‌ها از طریق ساختن یک پای-پوینت به دست می‌آیند. جزییات کامل، مستندات و ایمیج اختصاصی رزبین بدین منظور را می‌توانید در آدرس www.pi-point.co.uk بیابید.

وقتی پای را به عنوان یک اکسس پوینت وایرلس راه‌اندازی کردید، می‌توانید از آن به عنوان یک گسترش‌دهنده وایرلس و همچنین روتر ثانویه برای ایجاد دسترسی آنلاین در نواحی پیرامونی استفاده کنید. این کار به‌نوبه خود باعث افزایش آگاهی شما از شبکه‌بندی و امنیت وایرلس می‌شود.

8.11 سرور پرینت

پرینترهای قدیمی بدون وجود یک سرور پرینت به شبکه خانگی متصل نمی‌شوند. با این حال، حتی اگر یک دستگاه مناسب به این منظور پیدا کنید، با قیمت بسیار بالایی مواجه خواهید شد. خوشبختانه با اتصال رزبری پای به سرور پرینت از طریق یواس‌بی می‌توانید پرینتر خود را آنلاین کنید.

این کار به لطف وجود نرم‌افزار سرور سامبا و CUPS (سیستم پرینت اشتراکی یونیکس) میسر شده است. هر دو این نرم‌افزارها را می‌توان روی پای نصب و پیکربندی کرد. تا زمانی که پای پرینتر را روی یواس‌بی بشناسد و این رایانه یک اتصال شبکه داشته باشد، دستگاه‌های دیگر روی شبکه می‌توانند بدون نیاز به اتصال بی‌سیم به پرینتر چاپ بگیرند. نکته جالب‌تر این است که برای این کار نیازی به اتصال به دستگاه‌های دسکتاپ نیز وجود ندارد و امکان پرینت با راه‌حل پرینت موبایل AirPrint برای iOS مقدور است.

8.12 قاب عکس دیجیتالی با استفاده از رزبری پای

اگر دستگاه رزبری پای را به یک نمایشگر متصل کنید یا حتی یک نمایشگر اختصاصی به آن وصل کنید، می‌توانید با تنظیمات ساده، یک قاب عکس دیجیتالی برای خود بسازید. با این کار یک قاب عکس دیجیتالی شگفت‌انگیز خواهید داشت که با آن می‌توانید عکس‌هایی را که در آرشیو خود دارید و یا دیگر تصاویر خیال‌انگیز را روی نمایشگر پخش کنید.

البته کارکردهای قاب عکس دیجیتال به این موارد محدود نیست و قاب عکس دیجیتال خود را می‌توانید به ابزاری برای نمایش وضعیت آب‌وهوا، تقویم، نمایش تصاویر متحرک و موارد بسیار متنوع دیگر تبدیل کنید. همچنین می‌توانید سنسورهای حرکتی به آن وصل کنید تا تنها زمانی رون شود که کسی در نزدیکی آن است.

8.13 ساخت اسپیکر متصل به اینترنت

بسیاری از پروژه‌های رزبری پای به مقداری آشنایی با الکترونیک نیاز دارند و این پروژه آغاز خوبی برای این مسیر محسوب می‌شود. ایده این کار ساده است. کافی است پای را روی یک آمپلی‌فایر ترکیبی نصب کنید و از برق آن استفاده کنید تا کتابخانه موسیقی خود را روی دستگاه کپی کنید.

اگر دوست دارید به موسیقی گوش کنید و بتوانید آن را از روی گوشی خود کنترل کنید، می‌توانید از این خودآموز استفاده کنید.

8.14 پخش موسیقی خاص هنگام ورود به خانه

اگر دوست دارید هر بار که وارد خانه می‌شوید، حضور شما با یک موسیقی خاص اعلام بشود، می‌توانید از رزبری پای استفاده کنید. با چند مقاومت و یک سوئیچ مغناطیسی (reed) و یک اسپیکرمی‌توانید پای را به یک دتکتور برای تشخیص باز و بسته شدن در تبدیل کنید و در پاسخ به این رویداد یک هشدار صوتی پخش کنید. این هشدار می‌تواند یک قطعه موسیقی خاص، جلوه صوتی مانند کف زدن و یا حتی یک آلارم باشد.

8.15 ساخت یک سگ رباتی

ماهیت اصلی رزبری پای از کشور انگلیس است و جای تعجب نیست که از آن برای خلق یک شخصیت محبوب کارتون‌های انگلیسی استفاده شود. در دهه 1970 میلادی در سری کارتون‌های علمی‌تخیلی دکتر هو (Doctor Who) یک سگ رباتی به نام K9 وجود داشت. با استفاده از رزبری پای می‌توان چنین شخصیتی را بازآفرینی کرد.

البته باید اشاره کنیم که ساخت چنین رباتی کار ساده‌ای نیست. مراحل دقیق آن مشخص نیست؛ اما یک پروژه جالب برای اجرا با رزبری پای محسوب می‌شود.

9. رزبری پای: یک رایانه کوچک همه‌کاره

اینک شما کابل‌ها، کارت حافظه و توزیع لینوکس مورد علاقه خود را انتخاب کرده‌اید و از رزبری پای به عنوان یک رایانه کوچک استفاده می‌کنید و احتمالاً آن را درون قاب کوچکی نیز قرار داده‌اید.

البته استفاده‌های بسیار مختلفی برای پای وجود دارد و با به‌کارگیری اتصال‌های پینی که روی آن تعبیه شده است می‌توان کارکردها و اجزای مختلف به آن افزود. به لطف بوردهای توسعه موجود می‌توانید پای خود را به یک دستگاه قابل برنامه‌نویسی شبیه آردوینو تبدیل کنید و مفهوم این رایانه کوچک را به کلی متحول کنید.

علاوه بر بوردهای توسعه، ابزارها و اجزای شگفت‌انگیز دیگری نیز وجود دارند که می‌توان به رزبری پای متصل نمود.

9.1 بوردهای توسعه و HAT ها

با بهره‌گیری از مزیت بوردهای توسعه می‌توانید دستگاه رزبری پای خود را بسیار ارتقا دهید. با استفاده از پین‌های GPIO، I2C و SPI این بوردها به شکل کیت‌های از قبل مونتاژ شده در آمده‌اند که امکان افزایش کارکردهای دستگاه را فراهم می‌آورند. ایده اصلی این کار آن است که بتوانید با افزودن قطعات یکپارچه مختلف با مبنا قرار دادن سخت‌افزار رزبری پای، دستگاه‌های مختلفی بسازید.

از این بوردها برای تأمین توان تجهیزات دیگر مانند روشنایی‌ها، رادیوها و حتی قطارهای اسباب‌بازی مدل می‌توان استفاده کرد.

بوردهای توسعه را می‌توان از فروشگاه‌های آنلاین مختلف تهیه کرد. همان‌طور که احتمالاً حدس زده‌اید پیش از استفاده از این بوردهای توسعه باید تا حدودی با مفاهیم الکترونیک آشنا باشید.

در عین حال اگر بخواهید کارکردهای دیگری به صورت نیمه دائم به پای اضافه کنید، مثلاً بخواهید یک کارت صوتی به آن بیفزایید، در این صورت می‌توانید از HAT (سخت‌افزاری افزودنی) استفاده کنید. بوردهای HAT را می‌توان روی نقاط نصبی که در پای طراحی شده‌اند، سوار کرد و از اتصال GIPO برای ارتباط بین دستگاه و HAT استفاده نمود. این بوردها در فروشگاه‌های لوازم الکترونیکی موجود هستند.

9.2 اجزای غیرضروری دیگر

هنگام استفاده معمول از رزبری پای احتمالاً متوجه خواهید شد که به کابل‌ها و اجزای دیگری هم نیاز دارید. این اجزا علاوه بر مواردی هستند که در بخش 3 معرفی کردیم.

کابل‌ها

علاوه بر کابل‌هایی که قبلاً معرفی کردیم، ممکن است بخواهید از پورت خروجی صدای پای نیز استفاده کنید و این رایانه را به سیسم صوتی خود متصل کنید. همچنین می‌توانید خروجی ویدیو را به دستگاه دیگری مانند یک نمایشگر HDMI وصل کنید و این کار تنها از طریق کابل RCA میسر است.

قطعات خنک‌کننده

اگر قصد دارید از رزبری پای برای پخش مداوم ویدیوهای HD استفاده کنید، باید برخی وسایل خنک‌کننده برای آن تعبیه کنید. با این‌که بهترین راه تعبیه شکاف‌های تهویه هوا در بخش بالای پردازنده مرکزی است؛ اما می‌توانید از یک هیت‌سینک نیز استفاده کنید. برای این منظور گزینه‌های مختلفی وجود دارند، از رادیاتورهای کوچک معمولی که در رایانه‌های رومیزی استفاده می‌شود تا انواع «فلزی دارای انحنا» که منحصربه‌فرد هستند.

وای‌فای

رزبری پای از اکثر دانگل‌های وایرلس یواس‌بی پشتیبانی می‌کند. اغلب دانگل‌های وایرلس را به راحتی می‌توان راه‌اندازی کرد. اگر مدل‌های رزبری پای 3 یا Zero W دارید، امکان شبکه‌های وایرلس و بلوتوث در آن گنجانده شده است.

بست‌های مختلف

اگر می‌خواهید از رزبری پای به عنوان یک مرکز رسانه‌ای، جعبه NAS، یا تنها یک رایانه برای برنامه‌نویسی استفاده کنید، احتمالاً باید به فکر نوعی بست برای وصل کردن آن به میز، پشت تلویزیون یا روی درایوهای هارددیسک باشید. برخلاف رایانه رومیزی که به دلیل وزن بالای خود توسط کابل‌ها کشیده نمی‌شود، رزبری پای غالباً به وسیله کشیدن کابل‌های مختلف و به خصوص کابل اترنت جابجا می‌شود. استفاده از یک بست مانند بست ولکرو باعث می‌شود که این رایانه در جای خود ثابت شود و از سقوط‌ها و ضربه‌های ناخواسته جلوگیری گردد.

9.2.1 سخت‌افزار رسمی

علاوه بر مواردی که مطرح کردیم، می‌توانید از برخی سخت‌افزارهای اضافی برای گسترش کارکردهای رزبری پای استفاده کنید.

ماژول دوربین

دو ماژول دوربین رسمی برای پای ارائه شده است. ماژول اول یک دوربین استاندارد اچ‌دی است و دیگری یک دوربین مشابه است که مجهز به فیلتر مادون‌قرمز است. این دوربین‌ها برای پروژه‌های مختلفی از عکاسی استاندارد تا استاپ‌موشن و تایم‌لپس می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

نمایشگر فشرده

چند نمایشگر برای رزبری پای وجود دارند از جمله نمایشگر PiTFT، که یک نمایشگر لمسی در اندازه خود رزبری پای است. اگر یک نمایشگر با قابلیت‌های بیشتر را ترجیح می‌دهید می‌توانید از انواع نمایشگرهای هفت اینچی لمسی نیز استفاده کنید. راه‌اندازی این نمایشگر ساده است.

10. از رزبری پای خود لذت ببرید

نصب رزبری پای آسان است، نرم‌افزار آن به راحتی نصب می‌شود و هزینه کلی فرایند راه‌اندازی زیر 50 دلار است. به همین دلیل است که بیش از 11 میلیون از این رایانه کوچک فروخته شده است.

نکاتی برای استفاده بهتر از رزبری پای

اگر از ابتدای این نوشته با ما همراه بوده‌اید اینک همه چیزهایی را که برای شروع کار با رزبری پای لازم است می‌دانید. برای یادآوری برخی نکات کلیدی آن را در یک فهرست تنظیم کرده‌ایم که در ادامه می‌بینید:

  1. پیش از روشن کردن پای، برای این‌که از بوت شدن امن آن مطمئن شوید، ابتدا دقت کنید که کارت حافظه به درستی درون شکاف خود قرار گرفته باشد.
  2. از گزینه «Expand filesystem» برای بهره‌مندی از کل فضای روی کارت حافظه میکرواس‌دی استفاده کنید.
  3. از طریق SSH و با استفاده از نرم‌افزاری مانند PuTTY از یک رایانه رومیزی می‌توانید به رزبری پای وصل شوید.
  4. یک قاب خوب برای رزبری پای تهیه کنید. یک قاب مناسب امکان تهویه هوا و حفاظت فیزیکی را ایجاد می‌کند. قاب را بر اساس پروژه‌ای که اجرا می‌کنید انتخاب کنید.
  5. توزیع‌های مختلف لینوکس (شامل دبیان و اوبونتو) برای رزبری پای وجود دارند. می‌توانید چند نوع مختلف را با نصب روی چند کارت حافظه متفاوت، مورد استفاده قرار دهید تا انعطاف‌پذیری بیشتری ایجاد کنید.
  6. رزبری پای به لطف توزیع OSMC برای استفاده به عنوان یک مرکز رسانه‌ای بسیار مناسب است.
  7. رزبری پای در اصل به منظور آموزش برنامه‌نویسی به کودکان طراحی شده است و ابزارهای کد نویسی مناسبی برای آن وجود دارند.
  8. استفاده‌های مختلفی برای این رایانه متصور است که آن را به یک سخت‌افزار کاملاً انعطاف‌پذیر تبدیل کرده است. در هر حال فراموش نکنید که می‌توان از رزبری پای برای اجرای یک نرم‌افزار واژه‌پرداز، کلاینت‌های ایمیل و مرورگر وب کرومیوم استفاده کرد.
  9. امکانات پای را با افزودن بوردهای توسعه، HAT و دیگر سخت‌افزارهای جانبی می‌توان گسترش داد.
  10. پای را با رفتن به خط فرمان و اجرای دستور sudo shutdown (یا sudo reboot برای ریستارت) می‌توان خاموش کرد. پس از خاموش شدن دستگاه کابل برق را از آن جدا کنید.

امیدواریم این نوشته جامع، راهنمایی مناسبی برای آشنایی شما با این رایانه کوچک و شگفت‌انگیز بوده باشد. در صورتی که به این مطلب علاقه‌مند بوده‌اید، احتمالاً آموزش‌های زیر نیز مورد توجه شما واقع می‌شوند:

==

بر اساس رای ۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
makeuseof
۱ دیدگاه برای «رزبری پای — هر آنچه باید در مورد این رایانه کوچک بدانید — بخش دوم»

بسیار کامل و عالی .
لطفا آموزش ویندوز 10 رزبری رو هم فراهم کنید .
در حد همین پست .
سپاس

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *