۵ ابزار امنیتی مهم که حتماً باید روی رایانه خود داشته باشید

۳۷۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
۵ ابزار امنیتی مهم که حتماً باید روی رایانه خود داشته باشید

امنیت آنلاین بسیار مهم است، اما آیا شما ابزارهای مناسب برای رعایت امنیت را دارید؟ حمله‌های آنلاین مختلف هر روز میلیون‌ها رایانه را در سراسر دنیا هدف قرار می‌دهند. گرچه آنتی‌ویروس‌های استاندارد خوب هستند؛ اما نمی‌توانند همه انواع تهدیدها را پوشش دهند. ابزارهای امنیتی رایگان زیر برای بهبود امنیت سیستم و شبکه استفاده می‌شوند. احتمالاً تاکنون حتی نام آن‌ها را نیز نشنیده‌اید؛ اما برای حفظ امنیت آنلاین شما ضروری هستند.

چرا تاکنون نامی از این ابزارها نشنیده‌ایم؟

شاید فکر کنید یک نرم‌افزار امنیت آنلاین و آنتی‌ویروس به روز دارید و بنابراین به ابزارهای اضافی نیاز ندارید.

اما باید توجه داشت باشید که آنتی‌ویروس‌ها نمی‌توانند همه اجزای امنیت رایانه شما را تأمین کنند. آن‌ها در برابر ویروس‌ها، بدافزارها و حتی باج‌افزارها عملکرد مناسبی هستند و فایروال خوبی ارائه می‌دهند؛ اما این ابزارها در یک کلام همه‌کاره‌ی هیچ‌کاره هستند.

چه یک نرم‌افزار امنیت جامع روی سیستم خود نصب کرده باشید و چه هیچ ابزار امنیتی نداشته باشید، در هر صورت می‌بایست ابزارهایی که در ادامه معرفی می‌کنیم را نصب کنید و از مزیت‌های آن‌ها بهره‌مند شوید:

  • InSpectre: این ابزار آسیب‌پذیری Spectre را روی سیستم بررسی می‌کند.
  • Angry IP Scanner: شبکه را در برابر دسترسی‌های غیرمجاز و استفاده‌های سنگین پهنای باند بررسی می‌کند.
  • Cybereason RansomFree: فعالیت باج‌افزارها را بر روی سیستم بررسی می‌کند.
  • Disconnect: اتصال‌های ورودی به مرورگر را رصد می‌کند.
  • Malwarebytes Anti-Rootkit: روت‌کیت‌‌های خطرناک را حذف و آسیب‌هایی که ایجاد کرده‌اند را ترمیم می‌کند.

در ادامه هر یک از ابزارهای فوق را معرفی کرده و دلیل استفاده از هریک را علاوه بر نرم‌افزارهای امنیتی موجود شما توضیح می‌دهیم.

1. نرم‌افزار InSpectre

احتمالاً تاکنون در مورد باگ‌های Spectre و Meltdown چیزهایی شنیده‌اید. این آسیب‌پذیری‌ها در سطح سی‌پی‌یو امکان سوءاستفاده‌هایی را فراهم می‌سازند که هم اینک در سطح تئوری باقی مانده‌اند. رایانه‌های کمی هستند که در برابر این باگ‌ها مصون باشند و وصله‌ها و به‌روزرسانی‌های امنیتی سیستم‌عامل تنها می‌تواند فرایند آسیب‌پذیری را کندتر کند.

به طور خلاصه این باگ‌ها وضعیت بغرنجی ایجاد کرده‌اند. با این که مایکروسافت ابزار خاص خود برای بررسی آسیب‌پذیری‌های اسپکتر/مِلت‌داون را معرفی کرده است، اما استفاده از آن دشوار است. در اینجا است که می‌توان از ابزار InSpectre استفاده کرد که طوری طراحی شده است تا وضعیت کنونی هر سیستم را مشخص کند تا کاربر بتواند اقدامات مناسبی برای به‌روزرسانی سخت‌افزار و نرم‌افزار سیستم جهت بیشترین سطح امنیتی و عملکردی انتخاب کند.

استفاده از InSpectre آسان است و به روش سرراستی تعیین می‌کند که آیا سی‌پی‌یو در برابر هر نوع باگ آسیب‌پذیر است یا نه. به علاوه InSpectre در صورت عرضه هر گونه وصله امنیتی یا به‌روزرسانی به شما اطلاع‌رسانی می‌کند. شما حتی می‌تواند این حفاظت را غیرفعال کنید؛ اما این کار مگر در صورتی که مشکلات عملکردی حادی در سطح سیستم رخ داده باشد، کار غیرعاقلانه‌ای محسوب می‌شود. اگر غیرفعال سازی این نرم‌افزار باعث روان‌تر شدن عملکرد سیستم شده است، احتمالاً زمان آن رسیده است که سخت‌افزار رایانه خود را ارتقا دهید.

این نرم‌افزار را می‌توانید از اینجا دانلود کنید. اگر فکر می‎کنید لازم است سیستم خود را ارتقا بدهید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «راهنمای تعویض مادربورد و سی‌پی‌یو به زبان ساده» را مطالعه کنید.

2. نرم‌افزار Angry IP Scanner

اگر یک مودم از هر نوع در خانه خود دارید، این نرم‌افزار با بیش از 23 میلیون دانلود یکی از نرم‌افزارهایی است که حتماً باید روی سیستم‌عامل ویندوز، مک، و یا لینوکس خود داشته باشید.

این نرم‌افزار رایگان و متن‌باز، شبکه‌های محلی را با استفاده از رنج آی‌پی‌هایی که شما تعریف کرده‌اید، اسکن می‌کند. سپس آدرس‌های آی‌پی، پینگ می‌شوند و داده‌هایی در مورد هر ابزاری که پاسخ می‌دهد، گردآوری می‌شود. نتایج اسکن را می‌توان به صورت یک فایلی متنی و همچنین فایل XML و CSV ذخیره کرد که برای استفاده‌های بعدی مفید خواهد بود.

برای نمونه این نرم‌افزار اعلام می‌کند که چه دستگاه‌هایی روی شبکه شما فعال هستند. اگر مشکوک هستید که یکی از همسایگان‌تان از شبکه شما استفاده می‌کند، می‌توانید با استفاده از این نرم‌افزار، این موضوع را بررسی کنید. باید توجه داشته باشید که کشف رمز شبکه شما برای هر یک از همسایگان کنجکاوتان کار چندان دشواری محسوب نمی‌شود.

این نرم‌افزار بر روی جاوا عمل می‌کند و بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که نسخه به روزی از جاوا را نصب کرده‌اید. جاوا خود برخی مسائل امنیتی دارد که به‌روزرسانی‌های مداوم، شما را از رفع آن‌ها مطمئن می‌سازد.

این نرم‌افزار را از اینجا می‌توانید دانلود کنید.

3. برنامه Cybereason RansomFree

آیا تاکنون نام باج‌افزار به گوش‌تان خورده است؟ باج‌افزارها نوعی بدافزار مخرب هستند که سیستم را قفل کرده، داده‌ها را رمزنگاری می‌کنند و شما را وادار می‌کنند تا برای کسب دسترسی مجدد به آن‌ها پولی بپردازید. بدین ترتیب همه داده‌های روی رایانه و احتمالاً حتی داده‌های روی فضای ابری از دسترس شما خارج می‌شوند. چنین وضعیتی برای هر کس می‌تواند فاجعه‌بار باشد، به خصوص اگر اسناد یا عکس‌های مهمی بر روی رایانه خود داشته باشد.

در اغلب موارد پرداخت باج به صاحبان باج‌افزار باعث می‌شود که واقعاً داده‌های شما طبق قول آن‌ها آزاد شود؛ اما این افراد همیشه هم خوش‌قول نیستند. برای برخی از باج‌افزارها، ابزارهای حذف باج‌افزار ارائه شده است؛ اما برخی دیگر چنین امکانی ندارند، بنابراین باید پیش از وقوع حادثه در فکر چاره بود.

بر اساس اعلام وب‌سایت رسمی، ابزار RansomFree from Cybereason شما را در برابر 99 درصد از باج‌افزارها حفاظت می‌کند. این باج‌افزارها شاملBad Rabbit، NotPetyaو WannaCry هستند. این ابزار برای نسخه‌های 7 به بعد ارائه شده است و برخی فایل‌های «canary» ایجاد می‌کند که رفتار باج‌افزار را تشخیص می‌دهد. این فایل‌ها در جاهایی قرار می‌گیرند که باج‌افزارها معمولاً از آنجا شروع به کار می‌کنند و بدین ترتیب در مراحل اولیه، از رمزنگاری فایل‌ها توسط باج‌افزار جلوگیری می‌کند. خوشبختانه این نرم‌افزار طوری طراحی شده است که در کنار دیگر نرم‌افزارهای امنیتی نیز می‌تواند کار کند.

ابزار RansomFree from Cybereason را از اینجا می‌توانید دانلود کنید.

4. افزونه Disconnect

زمانی که به مرور وب می‌پردازید، تنها وب‌سایت‌هایی که مشغول بازدید از آن‌ها هستید به رایانه شما وصل نمی‌شوند. نرم‌افزارهای تبلیغاتی، تحلیلی، شبکه‌های اجتماعی و موارد بسیار دیگری نیز هستند که مرور شما را ردگیری می‌کنند. با افزونه دیسکانکت برای مرورگر، می‌توانید دریابید که چه نرم‌افزارهایی شما را ردگیری می‌کنند و با آن مقابله کنند.

دیسکانکت با مشخص ساختن و مسدودسازی وب‌سایت‌هایی که شما را ردگیری می‌کنند، می‌تواند تا 44 درصد مرورگر شما را سریع‌تر کند. مهم‌تر از آن، این است که دیسکانکت باعث می‌شود امنیت آنلاین شما بیشتر شود. با این که عموماً توصیه نمی‌شود همه نرم‌افزارهای تبلیغاتی را مسدود کنید؛ اما دیسکانکت می‌تواند ردگیرهای ناپیدایی که با شبکه‌های تبلیغاتی یا شبکه‌های اجتماعی ارتباطی ندارند را مسدود سازد.

دیسکانکت یک گزینه فهرست سفید دارد که تضمین می‌کند مواردی که می‌خواهید دانلود کنید کماکان در دسترس شما قرار دارند. در همین صفحه می‌توان شبکه‌های اجتماعی یا هر نوع ردگیر ناشناس را مسدود کرد.

این نرم‌افزار را می‌توانید از اینجا برای کروم، فایرفاکس، اپرا یا سافاری به صورت رایگان دانلود کنید.

5. نرم‌افزار Malwarebytes Anti-Rootkit

روت‌کیت‌ها می‌توانند خطرناک باشند: روت‌کیت‌ها بدافزارهای قدرتمندی هستند که می‌توانند نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس را ببندند و به حمله‌کننده‌ها دسترسی‌هایی در سطح مدیر سیستم بدهند تا کنترل کاملی روی سیستم داشته باشند. روت‌کیت‌ها در سطح سخت‌افزاری عمل می‌کنند.

این بدان معنی است که آن‌ها می‌توانند کنترل بایوس سیستم و همچنین سیستم‌عامل را به دست گیرند. چند راه‌حل برای مقابله با روت‌کیت‌ها وجود دارند؛ اما از میان راه‌حل‌های مؤثر، بهترین گزینه Malwarebytes Anti-Rootkit (MBAR) است. این نرم‌افزار پس از نصب شروع به اسکن کردن رایانه شما کرده و تهدیدها را شناسایی می‌کند. دکمه پاک‌سازی (Cleanup) به ابزار دستور می‌دهد تا با هر نوع تهدیدی مقابله کند و در زمان ری‌استارت رایانه شروع می‌شود.

این نرم‌افزار هم اینک به صورت نسخه بتا منتشر شده است، Malwarebytes Anti-Rootkit هنوز از سوی توسعه‌دهندگان به طور کامل پشتیبانی نمی‌شود. با این حال اگر در مورد روت‌کیت‌ها نگران هستید، این نرم‌افزار بهترین نقطه شروع محسوب می‌شود.

این نرم‌افزار را می‌توانید از اینجا دانلود کنید.

سخن پایانی

آیا سیستم شما واقعاً به آن اندازه که فکر می‌کنید امن هست؟ شبکه خانگی شما آسیب‌پذیری‌هایی دارد که شاید در مورد آن‌ها اطلاعاتی نداشته باشید. باگ Spectre می‌تواند به طور غیرمنتظره به دستگاه شما آسیب بزند. فعالیت‌های آنلاین نیز همیشه با ریسک مواجهه با بدافزارها همراه بوده است.

این ابزارها رایگان هستند و استفاده از آن‌ها آسان است. این نرم‌افزارها می‌توانند از مشکلات زیادی جلوگیری کنند. آن‌ها را می‌تواند همراه با یک VPN مؤثر و نرم‌افزار امنیتی جامع مانند اسمارت‌سکوریتی استفاده کنید تا بیشترین امنیت آنلاین را برای شما به ارمغان بیاورند.

اگر این نوشته مورد توجه قرار گرفته است، موارد زیر نیز احتمالاً برای شما جذاب خواهند بود:

==

بر اساس رای ۶۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
makeuseof
۶ دیدگاه برای «۵ ابزار امنیتی مهم که حتماً باید روی رایانه خود داشته باشید»

این باگ‌های Spectre و Meltdown خیلی جالبند و روشهای هک خیلی متفاوتی نسبت به انچه می دانیم هستند. کسی می گفت تکنولوژی به جایی میرسه یا شاید هم رسیده که فقط بر اساس تشعشع آدمها را تحت نظر بگیرن. مثلا با لامپ در خانه ها. به نظر مضحک میاد اما امکان داره. . مثلا شما با ابزارهایی ( که الان هم هست) بتونی دوربینهای امنیتی در خیابانها را شناسایی کنی. مثل شنود یا در جنگهای نظامی قدیمی که البته الان هم هستند ولی پیشرفته تر مثل زیر دریایی ها و سونار و این چیزها که آدم رو به یاد فیلمهای جنگ جانی دوم میندازه یا مثل باز کردن درب گاو صندوق با گوشی و شندیدن صدای چرخدنده ها.

سلام من نمیدانم هک شدم یا ویروسه .افتاده به تبلت و گوشی موبایل خودم و همس م و دخترم . واقعا تا الان حدود صد بار در نمایندگی مجاز مرکز استان که 300کیلومتر از ما دوره فقط فلش کردم.تو شهرستان خودمون ریست فکتوری و فلش وبازگشت به کارخانه ولی نمیشه .هیچ کسی هم سر در نمیاره. برای خودش نت گوشی را خاموش روشنمیکنه بلوتوث روشن میکنه .صفحات مرورگری که احتیاج ماست و لازم داریم را فیشینگ میکنه .حتی ویروس کشهای Malwarebytes و دکتر وب را نمیذاره اجرا کنه رو دستگاه هامون . دیگه چکار باید میکردم که نکردم .؟ جلو جیمیلها را میگیره. خودش به جای جیمیل گوگل یا هر شخصی جواب میده . دوساله به خدا روانی کرده مارا . از داشبورد ایمیل اصلیم که داده های فوق محرمانه شخصی توش بود بک آپ گرفته . رمز حسابها را عوض میکنه . نمیدونم میذاره این پیام بدست شما برسه یا نه ولی چکار کنیم. کمک ما کنید خواهش میکنم. ما ساکن روستای شهرستان گلپایگان هستیم. خواهش میکنم.

سلام

ممکنه هک شده باشید. ممکن هم هست باگ سیستم عامل باشه شما یه کاستوم رام روش نصب کنید ببینید درست میشه.

چون که اطلاعات خیلی مهمی دارید و هی رمزتون عوض میشه باید هک شده باشید، باید گوشیتون رو به افراد کار بلد نشون بدید

دوستان گرامی
بابت راهنمایی های ارزشمندتان بسیار سپاسگزارم .شاد باشید

ممنون از اموزشتون که هر کسی باید بدونه .بسیار سپاسگزارم

مفید هم بود .خیلی هم عالی

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *