معرفی ۱۱ نرم‌افزار برای مدیریت دانلود رایگان

۵۸۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
معرفی ۱۱ نرم‌افزار برای مدیریت دانلود رایگان

نرم‌افزارهای مدیریت دانلود، برنامه‌های خاص و افزونه‌های مرورگری هستند که به ما کمک می‌کنند، دانلودهای با حجم بالا را سازماندهی کنیم و به پایان برسانیم.
داشتن نرم‌افزار مدیریت دانلود ضروری نیست. چون خود مرورگر هم می‌تواند آن را انجام دهد، اما در بعضی موقعیت‌های خاص واقعا می‌توانند مفید باشند. برخی از مدیریت دانلودها حتی می‌توانند همزمان از چندین منبع، فایل مورد نظر را دانلود کنند و به این ترتیب سرعت دانلود را بالا ببرند. همچنین این برنامه‌ها اغلب امکان متوقف کردن (Pause) و شروع مجدد (Resume) فرایند دانلود را دارند. البته این امکان را هم مرورگرها دارند، اما بسیاری از مردم نمی‌دانند.

در اینجا 11 برنامه مدیریت دانلود کاملا رایگان را معرفی می‌کنیم که فکر می‌کنیم شما هم دوست داشته باشید.

1. نرم‌افزار مدیریت دانلود Free Download Manager

نرم‌افزار Free Download Manager با سیستم عامل ویندوز و مک کار می‌کند و می‌تواند دانلودها را از مرورگرها ره‌گیری کند، اما می‌تواند مستقل از آن‌ها هم کار کند. این برنامه می‌تواند با اینترنت اکسپلورر (Internet Explorer)، کروم (Chrome) و فایرفاکس (Firefox) ادغام شود. شما می‌توانید دانلود دسته‌ای ایجاد کنید، قبل از بارگیری فایل‌های زیپ پیش‌نمایش آن‌ها را ببینید و حتی فایل‌های درون پوشه فشرده را پیش از دانلود آن‌ها انتخاب و حذف کنید.

این نرم‌افزار قابلیت دانلود «تورنت» (torrent) را نیز دارد. تورنت یکی از روش‌های به اشتراک‌گذاری فایل است که به سرورهای قدرتمند نیاز ندارد و همه‌ی کاربران می‌توانند فایل‌های موجود را از دیگر کامپیوترها دانلود و یا روی آنها آپلود کنند. دانلود کل یک وب‌سایت، از‌سر‌گیری دانلودهای شکسته، دانلود تمام لینک‌ها از کلیپ‌بورد، و کنترل سریع تخصیص پهنای باند برای تمام بارگیری‌ها نیز سایر امکانات این برنامه می‌باشد. بارگیری‌ها به همان ترتیبی که در FDM آمده‌اند، انجام می‌شوند، اما می‌توانید اولویت آن‌ها را تنظیم کنید.

علاوه بر امکانات بالا، می‌توانید پیش از اتمام دانلود، فایل‌های صوتی و تصویری را از پیش ببینید و فرمت آن‌ها را تغییر دهید. همچنین محدودیت‌های ترافیک داده را تنظیم کنید یا برای روزهای خاص دانلودها را تنظیم کنید. اگر می‌خواهید از فضای دیسک کمتری استفاده کنید، می‌توانید FDM Lite را نصب کنید که البته بعضی از امکانات ذکرشده را ندارد. اگر تنها یک نرم‌افزار مدیریت دانلود ساده می‌خواهید شاید این برنامه انتخاب بهتری باشد.

2. نرم‌افزار مدیریت دانلود Internet Download Accelerator

یکی دیگر از برنامه‌های مدیریت دانلود، نرم‌افزار (Internet Download Accelerator (IDA است. این نرم‌افزار می‌تواند یک نوار ابزار را با فایرفاکس ادغام کند تا دانلود فایل‌ها را بسیار آسان کند. همچنین با کروم و اپرا هم سازگار است. IDA دارای یک مانیتور زنده برای مرورگرهاست. به این ترتیب فایل‌ها با IDA دانلود می‌شوند و در دسته‌بندی‌های مناسب، سازماندهی می‌شوند.

IDA می‌تواند یک گروه از بارگیری‌ها از طریق متغیرهای URL را بگیرد، به طور خودکار ویروس‌ها را اسکن کند، از کلیدهای میانبر استفاده کند، اطلاعات کاربر را تغییر دهد و بر اساس انتخاب شما به صورت خودکار فایل‌های با پسوند خاصی را دانلود کند. تعدادی افزونه قابل دانلود وجود دارد که عملکرد کل برنامه IDA را گسترش می‌دهد.

3. نرم‌افزار مدیریت دانلود JDownloader

JDownloader هم یک برنامه مدیریت دانلود رایگان است که از سیستم عامل‌های ویندوز، لینوکس و مک پشتیبانی می‌کند و با مرورگرهای کروم و فایرفاکس سازگار است. احتمالا جالب‌ترین ویژگی در JDownloader ، قابلیت مدیریت از راه دور آن است. شما می‌توانید از برنامه تلفن همراه خود، یا وب سایت My JDownloader برای شروع، توقف یا نظارت بر بارگیری‌های خود از هرجا استفاده کنید. LinkGrabber در Jdownloader هرگونه لینک دانلود از کلیپ‌بورد را به طور مستقیم به برنامه اضافه می‌کند. بنابراین شما می‌توانید به محض اینکه لینک دانلود را کپی کردید، دانلود را شروع کنید.

این برنامه همچنین می‌تواند لیستی از لینک‌های دانلود را به عنوان یک فایل رمزگذاری شده محافظت کند تا شما بتوانید بعدا به راحتی دوباره آن‌ها را وارد کنید. دکمه‌های پخش (play)، مکث (pause) و توقف (stop) در بالای برنامه قرار دارند و باعث می‌شوند که همه دریافت‌های در حال انتظار به راحتی کنترل شوند. همچنین کنترل سرعت دانلود و حداکثر تعداد دانلودهای همزمان از پایین برنامه در دسترس است. این برنامه ممکن است دانلودها را به صورت آرشیو RAR ذخیره کند، در این صورت برنامه‌ای مانند Zip برای باز کردن آن‌ها لازم است.

4. نرم‌افزار مدیریت دانلود GetGo Download Manager

برنامه GetGo Download Manager از بارگیری دسته‌ای و همچنین یک دکمه شناور برای بارگیری فایل از طریق کشیدن و رها کردن و تعیین سرعت دانلود آن، پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید لینک‌ها را مستقیما درون برنامه وارد کنید و یا فایل LST حاوی تمام لینک‌های دانلود را وارد کنید. تعریف دسته‌بندی‌ها برای اینکه دانلودها کجا قرار گیرند در این برنامه واقعا آسان است، زیرا شما می،توانید از پسوندهای دقیق فایل استفاده کنید. به عنوان مثال این برنامه فایل‌های اجرایی را در پوشه نرم‌افزار قرار می‌دهد یا فایل‌های MP4 و AVI را در پوشه فیلم قرار می‌دهد.

GetGo Download Manager می‌تواند رمز عبور وب‌سایت‌های دارای رمز عبور را برای دانلود فایل‌ها ذخیره کند. همچنین این امکان را به شما می‌دهد که فایل‌های تصویری را قبل از دانلود مشاهده کنید، یا دانلودها را برنامه‌ریزی کنید. از دیگر امکانات این برنامه این است که می‌تواند فیلم‌ها را از وب‌سایت‌های پخش آنلاین ویدیو بگیرد و دیگر اینکه می‌تواند با فایرفاکس و اینترنت‌اکسپلورر ادغام شود

5. نرم‌افزار مدیریت دانلود EagleGet

EagleGet دارای رابط کاربری واقعا تمیزی است که می‌تواند در کروم، فایرفاکس، اینترنت اکسپلورر، سافاری (Safari) و اپرا مورد استفاده قرار گیرد تا بتواند بارگیری‌ها را از طریق وارد کردن مستقیم آن‌ها در EagleGet انجام دهد. برنامه‌ریزی دانلودها، اضافه کردن URLها به صورت دسته‌ای، اسکن ویروس‌ها، خاموش کردن رایانه هنگامی که EagleGet دانلود را به پایان رسانده، تنها بخشی از امکانات این برنامه هستند. توقف و شروع مجدد بارگیری، وارد کردن و پشتیبان‌گیری از دانلودها، نظارت بر فیلم‌های پخش آنلاین و دسته‌بندی خودکار فایل‌های دانلود شده با تنظیمات فیلترینگ پیشرفته از دیگر امکانات این نرم‌افزار است.

EagleGet همچنین می‌تواند برای جلوگیری از قطعی دانلودها، حالت (sleep) و (Hibernate) را در ویندوز غیرفعال کند. همچنین یک پنجره کوچک شناور به نام (TaskMonitor) وجود دارد که تعداد فایل‌های در حال دانلود و سرعت هر کدام را نشان می‌دهد. این پنجره همچنین این امکان را هم می‌دهد که بدون باز کردن کامل برنامه، دانلودهای جدیدی را اضافه کنیم یا دانلودهای کنونی را شروع یا متوقف کنیم. نسخه قابل حمل EagleGet هم در وب‌سایت آن موجود است.

6. نرم‌افزار مدیریت دانلود Download Accelerator Manager

(Download Accelerator Manager (DAM یک دکمه Drop Target دارد که بر روی صفحه نمایش شما قرار می‌گیرد تا دانلودها را شروع کند. همچنین این نرم‌افزار از بارگیری‌های دسته‌ای، زمان‌بندی، ویروس‌یاب، صدای تایید و ذخیره رمز عبور بهره می‌گیرد. این برنامه می‌تواند با فایرفاکس، اینترنت اکسپلورر، کروم، اپرا، نت‌اسکیپ (Netscape) و سافاری ادغام شود. همچنین شامل (MediaGrabber) است که می‌تواند به طور خودکار به جستجوی پخش‌های آنلاین، موسیقی و فایل‌های فلش در هر مرورگر روی کامپیوتر شما بپردازد.

7. نرم‌افزار مدیریت دانلود FlashGet

FlashGet بر دانلودهای فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر نظارت می‌کند، به علاوه این برنامه می‌تواند با آنتی‌ویروس خود سیستم، فایل‌ها را اسکن کند و قبل از دانلود فایل‌، حجم آن را نشان دهد که این واقعا عالی است. این برنامه همه فایل‌های بر پایه HTTP یا FTP یا Torrent و سایر پروتکل‌ها را درون یک دکمه به سادگی یکپارچه کرده است. این به این معنی است که حتی اگر شما یک فایل تورنت یا فایل تصویری/ویدیویی را برای بارگیری اضافه کنید، از دکمه یکسانی برای آن استفاده می‌کنید و FlashGet بلافاصله می‌داند که چگونه فایل را مدیریت کند. این برنامه همچنین یک دکمه دسکتاپ شناور دارد. بنابراین شما می‌توانید بر مرورگر، شروع و مکث دانلودها و اضافه کردن لینک‌های دانلود جدید نظارت داشته باشید.

8. نرم‌افزار مدیریت دانلود LeechGet

LeechGet یکی دیگر از مدیران دانلود رایگان است، اما از سال 2009 به روز نشده است. با این حال می‌تواند هنوز هم کلیپ‌بورد را برای لینک دانلود، ازسرگیری دانلودهای ناتمام و اولویت‌های دانلود تنظیم کند. یک ویژگی عالی در LeechGet این است که به صورت خودکار انواع خاصی از فایل را که شما مشخص کرده‌اید باز می‌کند. به این ترتیب مثلا وقتی که شما یک فایل MP4 را دانلود می‌کنید، به صورت خودکار پس از اتمام دانلود، فایل در MP4 پلیر شما باز می‌شود. همچنین می‌توان یک دانلود را برای تاریخ و زمان مشخصی تنظیم کرد. LeechGet همچنین می‌تواند فایل‌های خاصی را برای اسکن به آنتی‌ویروس سیستم بفرستد.

9. نرم‌افزار مدیریت دانلود Download Accelerator Plus

(Download Accelerator Plus (DAP برای ویندوز رایگان است و دارای یک مرورگر داخلی است. البته شما می‌توانید لینک‌های خود را از مرورگر دیگر با کپی/پیست به آن اضافه کنید. توانایی وارد کردن لیستی از لینک‌ها از طریق M3U یا یک فایل متنی ساده، گزینه قطع کردن اینترنت بعد از اتمام دانلودها، چک‌کننده ویروس، و توانایی شروع به بارگیری از طریق وارد کردن لینک‌ها تعدادی از خصوصیات این نرم‌افزار است. DAP می‌تواند با تنظیمات زمانی کار کند و از ادغام با کروم، اینترنت اکسپلورر، سافاری، اپرا و فایرفاکس پشتیبانی می‌کند.

10. نرم‌افزار مدیریت دانلود Xtreme Download Manager

(Xtreme Download Manager (XDM یک مدیر دانلود رایگان برای ویندوز، مک و لینوکس است. در این برنامه از نظارت بر مرورگرهای کروم، فایرفاکس، اپرا و سایر مرورگرها پشتیبانی می‌شود. این برنامه در مقایسه با سایر برنامه‌هایی که در این مقاله معرفی شده‌اند، دارای یک رابط کاربری بسیار ساده است که بسیار هم کاراست. XDM پیش‌نمایش دانلود را نشان می‌دهد. بنابراین شما می‌توانید نگاهی به فایل‌های رسانه‌ای پیش از دانلود بیندازید. ازسرگیری دانلودهای شکسته، محدود کردن سرعت دانلود، تبدیل فایل‌ها، دانلود فایل‌های با فرمت خاص به صورت خودکار، برنامه‌ریزی زمانی دانلودها و اجرای بعضی پارامترهای خاموش کردن سیستم بعد از اتمام دانلودها از دیگر قابلیت‌های این نرم‌افزار است.

11. نرم‌افزار مدیریت دانلود Gigaget

انتخاب دیگر Gigaget است. این برنامه تفاوت چندانی با برنامه‌های بالا ندارد. این برنامه از بارگیری دسته‌ای، وارد کردن URL، یک ابزار جستجو، کشیدن سبد (Drop Basket)، متوقف کردن دانلود و ... برخوردار است. یک مورد دوست‌داشتنی در این برنامه این است که شما می‌توانید آنتی‌ویروس را طوری تنظیم کنید که فقط انواع خاصی از فایل‌ها را اسکن کند. به عنوان مثال، به جای اسکن فایل‌های PNG یا MP3، می‌توانید اسکن را به فایل‌های EXE و دیگر فرمت‌های فایل‌های خطرناک محدود کنید.
Gigaget همچنین می‌تواند بر فلش و سایر فایل‌های استریم (stream) از مرورگرتان نظارت و دانلود کند.

اگر تمایل به مطالعه بیشتر در مورد این موضوعات را داشته باشید؛ شاید آموزش های زیر نیز برای شما مفید باشند:

#

منبع

بر اساس رای ۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *