۳ روش برای طراحی یک رابط کاربری مناسب

۵۹۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
۳ روش برای طراحی یک رابط کاربری مناسب

وبسایت یک شرکت معمولاً اولین چیزی است که یک مشتری می‌بیند و با آن تعامل برقرار می‌کند. اگر محصولی می‌فروشید یا خدماتی را ارائه می‌دهید، حتماً برایتان مهم است که سایت شما در نگاه اول نظر کاربر را جلب کند. در همچین شرایطی، داشتن یک رابط کاربری عالی (User Interface یا به مختصر «UI») نقشی حیاتی در برند شما ایفا می‌کند.

حالا شاید برایتان سؤال باشد که چگونه می‌توان یک رابط کاربری عالی طراحی کرد؟ مسلماً بیشتر از یک راه برای رسیدن به این رابط کاربری وجود دارد. در این مقاله به 3 روش طراحی رابط کاربری می‌پردازیم.

1- طراحی به روش زیبایی‌شناسی

یکی از راه‌های طراحی رابط کاربری این است که حس زیبایی‌شناسی کاربر را هدف قرار دهید. یعنی ببینید چه چیزی باعث می‌شود که بخشی از وبسایت شما از دید کاربر زیبا باشد؟

انتون نیکولو (Anton Nikolov)، یک طراح (UX (User Experience به معنای تجربه‌ کاربر اینگونه می‌گوید:

«پدیده‌ای وجود دارد که روانشناسان به آن می‌گویند: «تاثیر هاله‌ای». این بدین معناست که انسان‌ها با دیدن انسان‌هایی با ظاهر خوب، تصور می‌کنند که آن شخص اخلاقیات خوب و مثبتی هم در کنار آن دارد. همین مساله در طراحی محصول نیز وجود دارد. محصولاتی که ظاهر بهتری دارند و از رابط کاربری بهتری برخوردارند، از نظر مشتری نیز ارزش و کیفیت بهتری دارند.»

درواقع زیبایی‌شناسی فقط به چیزی که با چشم می‌بینیم مربوط نمی‌شود. زیبایی‌شناسی یک تجربه‌ چهار بعدی است و تمام حس‌ها را شامل می‌شود.

2- طراحی به روش مینیمالیستی

مینیمالیسم ( به معنای قانع بودن به کم) مفهومی است که در رشته‌های زیادی از جمله هنر، موسیقی، ادبیات، طراحی و فلسفه دیده می‌شود. این نوع طراحی، شیک بودن را در سادگی خود دارد و چیزی که مهمتر است را در طراحی برجسته می‌کند. برخی از موضوعات اصلی در طراحی مینیمالیستی عبارتند از:

  • طراحی تخت یا Flat Design: سبکی خاص از طراحی است که در آن تمامی جزئیات گرافیکی نظیر دکمه‌ها و آیکون‌ها، از نوع دو بعدی کار شده‌اند.
  • طراحی تک‌رنگ (Monochrome) یا با جعبه رنگی محدود: این طراحی کمک می‌کند که تمرکز کاربر را برروی محتوای اصلی نگه‌داریم.
  • طراحی تایپوگرافی (Typography): در این نوع طراحی، رنگ‌ها و فونت‌ها معمولا به صورت «Bold» و کاملا مشخص هستند.
  • محدودیت انتخاب (Choice Limitation): در این نوع طراحی، با حذف عناصر و توابع غیر ضروری، توجه کاربر را به موضوع اصلی جلب می‌کنیم.
  • فضای منفی (Negative space) یا فضای سفید (whitespace): این طراحی یکی از اصلی‌ترین طراحی‌های مینیمالیستی است. تضادی در این طراحی‌ها برقرار است که باعث می‌شود مطالب مهم سایت بیشتر در دید باشند.

3- طراحی به روش فنی

یک طراح به هر روش یا هر سبکی که کار کند، هدف نهایی او این است که یک رابط کاربری ارائه بدهد تا مردم بتوانند با رایانه‌ها ارتباط برقرار کنند. کری ودهاوس (Carey Wodehouse) در این مورد می‌گوید:

«قبل از لپ‌تاپ‌ها، تلفن‌های هوشمند و اپلیکیشن‌های همراه؛ قبل از رابط‌های کاربری گرافیکی، مرورگرها و موتورهای جست‌و‌جو؛ قبل از رابط کاربری و تجربه کاربری، چیزی داشتیم به نام «تعامل انسان با رایانه»، دانشی برای ارتباط بهتر و بصری‌ بین انسان و رایانه»

«تعامل انسان با رایانه» (Human-Computer Interaction یا به مختصر «HCI») اولین موضوعی بود که در زمینه‌ طراحی رابط‌های کاربر-محور پیشقدم شد: یعنی چیزهای نظیر موس، کیبورد، و اولین رابط‌های کاربری در رایانه‌ها.

در «HCI» مفهومی به نام «GOMS» (که حروف آن به ترتیب به معنای اهداف، عملگرها، متدها و قوانین انتخابی هستند) وجود دارد. GOMS مدلی است که می‌تواند به عنوان یک نقشه برای روش‌های تعامل انسان با رایانه مورد استفاده قرار بگیرد. مدل‌های «HCI» به طراح کمک می‌کنند که بتوانند رابط کاربری و تجربه‌ کاربر را براساس کاربرد نرم‌افزار، بهینه کنند.

در دنیایی که به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود، اغلب این خود محصولات هستند که نیاز به رابط کاربری خوبی دارند. اپلیکیشنی بهتر است که تعادل مناسبی بین ظاهر و عملکرد خود برقرار کند: دیدن آن لذت‌بخش، استفاده از آن ساده و در نهایت موثر باشد.

اگر تمایل به مطالعه بیشتر در رابطه با این موضوع دارید، شاید آموزش‌های زیر نیز برای شما مفید باشند:

::

منبع

بر اساس رای ۷ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *