خطایابی نرم افزار — پادکست پرسش و پاسخ

۹۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
خطایابی نرم افزار — پادکست پرسش و پاسخ

بسیاری از افراد هنگام برنامه‌نویسی و یا کار با نرم‌افزارهای گوناگون با خطاها و مشکلاتی مواجه می‌شوند. رفع این خطاها و مشکلات، به دغدغه مهمی برای فرد مبدل می‌شود؛ اما بعضا از راهکار مناسب برای درک چرایی مشکل و رفع آن آگاه نیستند و استفاده نمی‌کنند. دکتر «سید مصطفی کلامی هریس»، در پادکستی که در ادامه آمده، به موضوع خطایابی نرم افزار پرداخته‌اند. نسخه متنی این پادکست نیز در همین مطلب قرار دارد. البته، منبع اصلی همچنان فایل صوتی محسوب می‌شود.

پادکست پیرامون خطایابی نرم افزار

ذخیره کردن این فایل صوتی: لینک دانلود

نسخه نوشتاری

یکی از موضوعات مهمی که من همیشه در دوره‌های آموزشی برنامه‌نویسی، در آموزش‌های گوناگون، در هر کلاس درسی و به طور کلی در هر جایی که فرصت بوده به آن اشاره می‌کنم این است که کاربر با هر نرم‌افزاری که کار می‌کند - مثلا «متلب» (MATLAB) یا هر کامپایلری - ممکن است در هر جا خطایی به کاربر نمایش داده می‌شود. این متن خطا مهم‌ترین چیزی است که فرد باید در آن لحظه بخواند. خیلی وقت‌ها پاسخ کاربر و پاسخ اشکال موجود، در همان‌جا است. یعنی مثلا در متن خطا گفته شده این کار را باید انجام دهید و واقعا با انجام همان کار مشکل حل می‌شود.

مواقعی نیز وجود دارد که در متن پیام خطا کار خاصی توصیه نشده، ولی با مطالعه همان متن و جستجوی آن در گوگل می‌توان به نتیجه رسید؛ زیرا افراد زیادی با خطای مشابهی مواجه شده‌اند و پرسش خود پیرامون آن را مطرح کرده‌اند و یک عده از افراد نیز به این پرسش‌ها پاسخ داده‌اند و یا بلاخره در سایت سازنده همان نرم‌افزار یا زبان برنامه‌نویسی این موضوع به بحث گذاشته شده که چطور می‌توان این خطا را رفع کرد. به همین دلیل، این موضوع بسیار حائز اهمیت است. اولا، کاربر یک سری چیز‌هایی یاد می‌گیرد، زیرا متن خطا ممکن است حاوی مطلب مهمی باشد و اغلب با رنگ قرمز و علامت هشداری نمایش داده می‌شود تا توجه فرد را به طور کامل به خود جلب کند. ولی متاسفانه بسیاری از افراد و شاید بیش از نود درصد افراد اصلا این پیغام را نمی‌خوانند و مشکلات نیز از همین امر نشات می‌گیرد. این افراد معمولا می‌گویند برنامه ما به مشکل بر خورده است. برای مثال در طول یک هفته بیش از بیست نفر به من پیام داده‌اند و گفته‌اند که برنامه آن‌ها به مشکل برخورد کرده است. اما متن خطا را نمی‌خوانند؛ در حالیکه بسیاری از مواقع، جواب سوال و راهکار مشکل آن‌ها همان‌جا است.

این یک مشکل خیلی شایع است و فکر می‌کنم لازم است این روحیه ایجاد شود که اول خطا را بخوانیم و خودمان سعی کنیم مشکل را حل کنیم و اگر نشد، متن خطا را در گوگل جستجو کنیم. به این شکل، اولا فرد چیزهایی می‌آموزد که در هیچ کتاب و کلاس درسی به او یاد نمی‌دهند. دوما، همین تعامل با نرم‌افزار و جستجو‌ها است که موجب عمیق شدن دانش فرد می‌شود. این را اگر مد نظر داشته باشیم، خیلی چیز‌ها بهتر و سریع‌تر حل می‌شوند و یک موضوع دیگر هم این است که بدین شکل سرعت کار فرد بالا می‌رود و ضمنا بعد از مدتی مهارتی در فرد ایجاد می‌شود که نه تنها مشکلات او را حل می‌کند، بلکه موجب می‌شود تا بتواند به دیگران نیر کمک کند. این موضوع بسیار مهمی است و به طور کل، موضوع ارزشمندی است که دانش خیلی ارزشمندی را فرد با بهره‌گیری از آن به دست می‌آورد.

یعنی بحث ماهیگیری که در ضرب مثل‌ها می‌گویند همین است. بدین شکل فرد واقعا ماهی‌گیری را یاد می‌گیرد. واقعا این روحیه به افراد چیزهای زیادی را می‌آموزد. سعی کنید این ویژگی را حتما پرورش بدهید. فکر می‌کنم برای افرادی که کار برنامه‌نویسی انجام می‌دهند، شروع آن با خواندن متن خطا است. همین مورد اگر رعایت شود، فکر می‌کنم خیلی از مشکلات برای بسیاری از افراد حل خواهد شد.

برای دانلود کردن و شنیدن دیگر پادکست‌های دکتر سید مصطفی کلامی هریس در مجله فرادرس، روی این لینک [+] کلیک کنید.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

^^

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *