گوشی‌های همراه در تسخیر هوش مصنوعی

۸۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۴ شهریور ۱۳۹۷
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
گوشی‌های همراه در تسخیر هوش مصنوعی

هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) موضوع داغ اینٰ‌ روزهای عرصه نوآوری در دنیاست که غالبا با علم روباتیک (robotics) یا توسعه فناوری‌های بسیار پیشرفته درهم آمیخته است. گوشی‌های همراه به ندرت با این فناوری درگیر بوده‌اند تا اینکه اخیرا شرکت‌های تولید کننده گوشی همراه، تلاش برای افزودن هوش مصنوعی یا به اختصار «AI» به محصولات خود را در اولویت قرار‌ داده‌اند.

در سال ۲۰۱۴، گوگل شرکت بریتانیایی «DeepMind» را به تصرف خود درآورد؛ این شرکت توانسته بود یک هوش مصنوعی مبتنی بر شبکه عصبی (neuronal networks) پدید آورد که می‌توانست بازی رایانه‌ای بازی کند یا حافظه‌ی کوتاه‌مدت (short-term memory) انسان را تقلید کند.

گوگل شرکت DeepMind را برای توسعه تحقیقات خود بر روی هوش مصنوعی خریداری کرد. این اقدام ممکن است منجر به خلق راه‌های جدید استفاده از هوش مصنوعی در گوشی‌های همراه شود و چهره کنونی گوشی‌های هوشمند را دگرگون سازد.

شرکت‌های دیگر هم‌زمان مشغول به آزمایش و اجرای عملگرهایی مانند تشخیص صدا و تصویر بر گوشی‌های همراه هستند. برندهایی مانند سامسونگ (Samsung) و هوآوی (Huawei) پیشگام این فناوری نوآورانه هستند. پردازنده جدید هوآوی و دستیار مجازی جدید سامسونگ در سری گلکسی با نام بیکسبی (virtual assistant of Samsung’s Galaxy series: Bixby) پرچم‌دار هوش مصنوعی در گوشی‌های همراه هستند.

هوش مصنوعی با گوشی‌های همراه چه خواهد کرد؟

اولین کاربرد هوشی مصنوعی در گوشی‌های همراه با دستیار مجازی (Virtual Assistant) به دنیا معرفی شد. دستیاری که سعی می‌کند دستورات شفاهی را دریافت و اجرا کند. دستیار گوگل (Google Assistant) یا Bixby در آینده‌ای نزدیک بسیاری از قابلیت‌های جدید و حیرت‌انگیز را به جهان معرفی خواهند کرد.

آخرین مدل‌های گوشی، (High-end devices) تماما برنامک‌هایی مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه می‌کنند. برای مثال گوشی «Google Pixel 2» برنامکی با نام «Now Playing» عرضه کرده است که اطلاعات هفتگی و سفارشی آهنگ‌های شما را جمع‌آوری می‌کند تا همه اطلاعات موجود در مورد آهنگی که پخش می‌کنید در اختیار شما قرار دهد.

افزونه‌های بسیار دیگری مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه شده اند: مترجم هم‌زمان (Real time translators)، ساعت‌های هوشمند، شیشه‌ها و بلندگوهای هوشمند از این دست‌اند.

هوش مصنوعی در خدمت تجارت

با توجه به تغییرات سریع در دنیای فناوری، عنصر لازم برای حفظ و رشد درآمد شرکت‌های بزرگ عبارت است از: توسعه،‌ کشف و خلاقیت. به همین دلیل است که شرکت‌ها میلیون‌ها دلار خرج تحقیق، توسعه و راه‌اندازی افزونه‌های جدید مبتنی هوش مصنوعی می‌کنند.

هوش مصنوعی می‌تواند با تمام قابلیت‌های کنونی گوشی‌های همراه درهم آمیزد. شرکت‌های تولیدی ناچار باید خود را سریعا به این قابلیت مجهز سازند تا از قافله تجارت عقب نمانند. پول هم‌اکنون هوش مصنوعی را نشانه رفته است. آینده دیجیتال مارکتینگ در دستان هوش مصنوعی است.

هوش مصنوعی و سیستم‌عامل اندروید

توسعه‌دهندگان فرصتی طلایی در پیش دارند؛ ایشان می‌توانند روزانه با عرضه‌ هزاران برنامک یا افزونه جذاب جدید بر روی گوشی‌های همراه بازار خود را گسترده نمایند. در حال حاضر بیشتر برنامک‌های مبتنی بر هوش مصنوعی «Play Store»، دستیار مجازی‌اند. انتظار می‌رود با بالغ‌تر شدن این فناوری،‌ هوش مصنوعی تمام قابلیت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. برنامک‌های جدید و حیرت‌انگیز ظهور خواهند کرد و به زودی دنیایی متفاوت و چشم‌گیر در مقابل ما قرار خواهند داد.

 

 

منبع

بر اساس رای ۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *