بنیانگذاران استارت‌آپ‌ها و ۷ دلیل برای یادگیری کدنویسی

۴۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶
زمان مطالعه: ۷ دقیقه
بنیانگذاران استارت‌آپ‌ها و ۷ دلیل برای یادگیری کدنویسی

7 قدرت ماورائی که بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها با یادگیری کدنویسی بدست می‌آورند.

هر وقت فهمیدید که چه چیزی باعث ساخت یک وب‌سایت، برنامه تحت وب و یا برنامه تلفن همراه می‌شود، می‌توانید در بنیان‌گذاری کسب‌و‌کارهای نوین و یا همان استارت‌آپ (Startup)، بهتر شوید. دانستن چگونگی کارکرد تکنولوژی -مخصوصا نحوه کدنویسی– می‌تواند درک و دیدگاه شما را نسبت به بسیاری از مسائل بهبود بخشد. درک ویژگی‌هایی که قابلیت اضافه شدن به محصول را دارند، چگونگی تنظیم واقع‌بینانه جداول زمانی، نحوه برقراری ارتباط بهتر با اعضای تیم فنی و موارد مشابه، از جمله مسائلی هستند که با آموزش کدنویسی بهبود قابل توجهی خواهند داشت.

کوین کونوننکو (Kevin Kononenko)، یکی از افراد باتجربه در زمینه راه‌اندازی استارت‌آپ، معتقد است که بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها، در صورتی که تا حدی کد‌نویسی یاد بگیرند، به رهبرانی بهتر تبدیل خواهند شد. در اولین روزهای ایجاد یک شرکت جدید، خوش‌بینی پایان‌ناپذیری وجود دارد. همه در فضای کار جدید یا انکوباتور (incubator)، از شما استقبال می‌کنند. شما برای برگزاری اولین جلسه تیم خود، در اتاق کنفرانس نشسته‌اید. مسیر ساخت یک محصول، به گونه‌ای است که کاربران عاشقش هستند و به نظر می‌رسد که  تنها چند قدم با تولید این محصول فاصله وجود دارد.

اجازه دهید این داستان را اینجا تمام کنیم. توانایی شما برای عبور کردن از چالش‌های تجاری پس از این مرحله، به طور قابل توجهی تحت تاثیر توانایی یا عدم توانایی شما در نحوه کد نویسی قرار دارد. حتی برای کارآفرینان باتجربه، ساخت محصولی که کاربران دوست دارند، در مرحله اول، به اندازه کافی با چالش روبرو می‌شود. اگر هیچ تجربه‌ای در ساخت محصولات نرم‌افزاری نداشته باشید، این امر برای شما تقریبا غیرممکن خواهد بود! تمام این موارد می‌توانند به بازه‌ زمانی نامشخص و یک زنجیره فرماندهی درهم‌شکسته منجر شود. هنگامی که همه چیز به سرعت در حال حرکت است، آخرین چیزی که نیاز دارید، نزاع داخلی در مورد چگونگی ساخت محصول در زمان مقرر است.

چشم امید تیم‌ کاری، برای ادامه مسیر، به شما (بنیانگذار) است. اگر شما کدنویسی بلد نباشید، حدس و گمان‌های نابخردانه شما در مورد توسعه محصول، شک و تردید هم‌تیمی‌هایتان را در پی خواهد داشت. برعکس، اگر شما تا حدی توسعه وب و یا توسعه برنامه‌های تلفن همراه بلد باشید، حداقل هفت مزیت منحصر به فرد برای رهبری را خواهید داشت. کونوننکو، این هفت قدرت خارق‌العاده را که رهبران کدنویس خواهند داشت را برشمرده است.

1- بازسازی محصول اولیه‌

تیم شما در مواجهه با چالش جدید پیش‌رو پر از شور و شوق است. شما یک نقشه‌راه بلندپروازانه و پر از ویژگی‌های لذت‌بخش را برنامه‌ریزی خواهید کرد. در واقع برنامه شما، شامل ویژگی‌های بسیار زیادی هستند که در نسخه اولیه، ویژگی‌های اصلی محسوب نمی‌شوند. این موضوع، معمولا به عنوان «توسعه نرم‌افزاری بیش از حد» یا «feature creep»شناخته می‌شود. این امر زمانی اتفاق می‌افتد که یک ویژگی‌های غیر ضروری به محصول اضافه می‌شود. با این کار، ممکن است ماه‌ها سپری شوند اما محصول آماده نشود.

ممکن است مجبور باشید وقت زیادی را صرف حذف ویژگی‌های غیر ضروری کنید. سرانجام، محصولی معقول و منطقی برای ارائه به کاربران آماده کنید اما موعد مقرر گذشته باشد.

توسعه نرم‌افزاری بیش از حد، مسأله‌ای بزرگ است. بنیانگذاری که می‌داند چگونه کدنویسی کند، چنین اشتباهی را مرتکب نخواهد شد. در طرف مقابل، بنیانگذاری که می‌داند چگونه برنامه‌ریزی کند، پس از نگاه کردن به تخته سفید در جلسه اول، می‌گوید: «وای، برای همیشه این کار را انجام خواهیم داد!». به عنوان رهبر، این دیدگاه قاطعانه است، حتی اگر ناخوشایند باشد. اگر شما به یک نقشه راه پیچیده نگاه کرده و آن را قبول کنید، تیم شما در ابتدا شوکه می‌شود اما آنها به زودی احساس دستپاچگی خواهند کرد. پس از اینکه شما مقدار زمان لازم برای توسعه یک سایت یا برنامه کاربردی را درک کردید، می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا تیم شما خواهد توانست چنین چالش بزرگی را از سر بگذراند یا خیر.

بنیانگذاری که به کدنویسی مسلط باشد، احتمالا محصول اولیه خود را بیش از پیش تقویت خواهد کرد.

2- تصمیم‌گیری در مورد چشم‌انداز محصول و چگونگی تولید منطقی آن

اگر دانش برنامه‌نویسی شما کم باشد، به سختی می‌توانید ویژگی‌های کلیدی محصول فنی خود را درک کنید؛ زیرا شما حتی نمی‌دانید که چه چیزی ممکن است!

بنیانگذاران غیرفنی، ممکن است هفته‌ها را به وظایف روزانه یا روزها را برای وظایفی که هفته‌ها طول می‌کشند، اختصاص دهند. تیم کاری شما، ممکن نیست قضاوت شما را زیر سؤال ببرند، زیرا آنها انتظار رهبری محصول را دارند.

بنیان‌گذارانی که می‌توانند کدنویسی کنند، می‌توانند بفهمند که از نظر فنی چه چیزی امکان‌پذیر است. شما می‌توانید از این دانش برای اتخاذ تصمیمات دقیق روی محصول استفاده کنید. شما قادر خواهید بود به سرعت، یک ویژگی را به قسمت‌های کوچکتر تبدیل کرده و زمان لازم برای اتمام کار را برآورد کنید، حتی اگر تیم شما در مورد مدت زمان اتمام کار اطمینان کامل نداشته باشد. بنیان‌گذاری که کدنویس باشد، می‌تواند به بازخورد کاربران گوش داده و آن بازخورد را به کد تبدیل کند.

3- مسؤلیت‌پذیری

در روزهای اولیه راه‌اندازی استارت‌آپ، نقش مدیر محصول، تا حدی نامعلوم است. این نقش می تواند برعهده مدیرعامل (کسی که تصمیمات کسب و کار را اتخاذ می‌کند) و یا CTO (کسی که محصول را توسعه می‌دهد) باشد. اغلب، ایده‌های خوب باید از جانب هر دو طرف به دست آیند، زیرا چشم‌انداز محصول در مرحله اولیه انعطاف‌پذیر است؛ اما، وجود یک عضو غیرفنی در تیم، اوقات سختی را برای ترکیب ایده‌های محصول حتی با کدهای موجود، به وجود خواهد آورد.

مدیران غیرفنی، قادر به درک تقاضا‌های منطقی از طرف باقی افراد تیم نخواهند بود. اگر بنیانگذاران کسب‌و‌کار نتواند کدنویسی کند، در صورت مخالفت هم‌تیمی‌هایشان، راه‌های محدودی برای واکنش نشان دادن خواهند داشت:

  1. به تقاضا‌ها گوش می‌کنند اما تصمیم‌گیری را زیر سوال می‌برند.
  2. به تقاضا‌ها گوش نمی‌کنند و راه‌حلی متفاوت از برنامه‌ها را ایجاد می‌کنند.

هم‌تیمی‌ها، توانایی بحث و مکالمه فنی با بنیان‌گذاران را ندارند. هیچ راهی برای مذاکره وجود ندارد. این اعتماد بین هم‌تیمی‌ها را از بین می‌برد و باعث می‌شود که هم‌تیمی‌ها سرکش شده و کار را ترک کنند.

بنیان‌گذاری که به کدنویسی تسلط دارد، می‌تواند با همکاران گفتگوی فنی داشته باشد. شما می‌توانید با اجتناب از دادن دستورالعمل‌های خارج از محدوده‌ی درک خودتان، از به وجود آمدن لحظات خجالت‌آور، پرهیز کنید.

4- به جای تردید درباره صلاحیت شما، به ابتکارتان احترام خواهند گذاشت

در تمامی شرکت‌ها، چه کوچک و چه بزرگ، یک رهبر غیرفنی در یک تیم فنی، باعث ایجاد عدم درک متقابل می‌شود. این مسأله زمانی اتفاق می‌افتد که شخصی با تفکر تجاری و به همراه اهداف مشخص بازاریابی و فروش، هدایت مجموعه را عهده‌دار شود. در همان زمان، تیم مهندسی اهداف فنی خاصی را دنبال می‌کند. در نتیجه، دو سیستم با ارزش‌های متفاوت ایجاد می‌شوند. یک رهبر لایق فنی از یک تیم مهندسی، طبیعتا موجب تقویت هماهنگی و درک بهتر در تیم می‌شود.

در هنگام راه‌اندازی، روابط بین همکاران تاثیر زیادی بر روی بهره‌وری دارد. اعضای تیم فنی هنگامی که بتوانند چالش‌های خود را برای شما توضیح دهند، احساس می‌کنند که مورد تقدیر واقع می‌شوند. شما قادر خواهید بود که یک فرهنگ شفافیت را به جای فرهنگ دفاع از خود ایجاد کنید.

5- جلسات کمتر و در نتیجه وقفه کمتر!

زمانی که شما در حال تمرکز بر روی یک کد هستید، آخرین چیزی که می‌خواهید، یک جلسه اجباری نیم‌ساعته است. این کار کاملا تفکر شما را مختل خواهد کرد. بازگشت به جایی که قبل از جلسه بودید، تا 15 دقیقه از زمان شما را تلف خواهد کرد. امور مهندسی، به چندین ساعت تمرکز بالا نیاز دارد. در غیر این صورت، مغز شما تحت تأثیر تنوع وظایف قرار گرفته و پریشان خواهد شد. این امر، گاهی اوقات به عنوان «برنامه زمانی سازندگان» شناخته می‌شود. شما به عنوان یک رهبر تنها زمانی قادر به درک این مطلب خواهید بود که خودتان سازنده برنامه بوده باشید. مهندسان از شما به خاطر پیوستگی کار (عدم وجود وقفه در کار) تشکر خواهند کرد، ضمن اینکه بهره‌وری آنها افزایش خواهد داشت.

بسیاری از تیم‌های توسعه این کار را از طریق «اسکروم-scrum» انجام می‌دهند. اسکروم، یک جلسه کوتاه روزانه یا 3 جلسه در هفته است. تیم توسعه می‌تواند آنچه را که انجام داده است و آنچه را که در آینده می‌خواهد انجام دهد را خلاصه کند. آن‌ها می‌توانند هر سؤالی را مطرح کنند و سپس هر کس می‌تواند بقیه روز را روی وظایف مورد بحث کار کند. این جلسه نباید بیشتر از نیم ساعت طول بکشد. این کار، احتمال وقوع وقفه در کار را برای باقی روز به حداقل خواهد رساند.

6-  کمک به تیم

موعد مقرر تحویل محصول در حال نزدیک شدن است. اگرچه زمان تعیین‌شده برای تولید محصول شما نزدیک است اما شما مطمئن نیستید که محصولتان برای روز برنامه‌ریزی شده آماده شود. مشتریان شما انتظار دارند که محصول، تمام امکاناتی که قول داده بودید را داشته باشد. گزینه های شما عبارتند از:

  1. تاخیر در انتشار و خطر از دست دادن مشتریان/ کاربران
  2. محصول با ویژگی‌های کمتر را عرضه کنید و امیدوار باشید که مشتریان خوشحال باشند (که آن‌ها خوشحال نخواهند بود)
  3. بر روی تیم توسعه فشار بیاورید و مخاطرات را به آن‌ها یادآور شوید. در این صورت، تیم کاری شما هر روز زمان بیشتری را صرف پایان کار می‌کند تا کار را در موعد مقرر به اتمام برساند.
  4. تأخیر در انجام هر کدام از وظایف خودتان که در کل، اموری ضروری نیستند. برای تکمیل برخی کارهای خسته‌کننده که به تخصص نیاز ندارند (مانند HTML/CSS)، به تیم توسعه بپیوندید.

گزینه ممکن با بیشترین احتمال برای تحقق اهداف محصول خود و حفظ خوشحالی تیم، گزینه چهارم خواهد بود. در صورتی که شما کدنویسی بلد نباشید، تنها راه پیش‌رو این است که مشتریان را ناامید کنید یا به زندگی هم‌تیمی‌هایتان استرس بیشتری وارد کنید. با کمک و همکاری، شما می‌توانید در ساعت‌های ارزشمند مشارکت داشته باشید. هم‌تیمی‌های شما از اینکه شما را برای کمک در کنار خود خواهند دید، انرژی بسیار زیادی خواهند گرفت.

7- می‌فهمید که چه کسی را استخدام کنید.

ممکن است در ابتدا، تنها بودجه لازم برای آوردن حداقل یک کارآموز یا تعدادی کمک‌قرارداد را داشته باشید. شما برخی علایق را از تعدادی از کارآموز ‌های داوطلب یا شرکت‌های قراردادی به دست خواهید آورد. در نهایت، شما باید فردی را انتخاب کنید که بتواند به طیف وسیعی از کارهای توسعه کمک کند. به عبارت دیگر، شما به یک متخصص عمومی نیاز دارید نه فردی با تخصص ویژه.

اگر کدی را نوشته و یا چند پروژه ساخته باشید، خود شما خواهید فهمید که دنبال چه مهارت‌هایی هستید. یک فرد، به دلیل وجود پروژه‌های جذاب انجام‌شده در رزومه کاری خود، برای کار کردن در استارت‌آپ شما واجد شرایط نیست. یک فرد باتجربه در حوزه فن‌آوری، بیشتر احتمال دارد در کنار شما چالش‌های روبرو را، مغلوب کند. به این صورت، شما قادر خواهید بود از افراد واجد شرایط سوالات درستی بپرسید تا آنها بتوانند مهارت‌های خود را به نمایش بگذارند!

جمع‌بندی

راه‌اندازی یک شرکت فناوری دشوار است اما هنگامی که شما نحوه کد‌نویسی را بدانید، می‌توانید از بسیاری از چالش‌های داخلی که اغلب در طول مسیر پدیدار می‌شوند، اجتناب کنید. این امر، وقت شما را برای تمرکز بر مهمترین مسأله که خوشحال کردن مشتریان است، آزادتر خواهد کرد.

آیا تجربه‌ای در زمینه راه‌اندازی کسب‌و‌کارهای نوین دارید؟ در بخش نظرات زیر ما را از نظرات خود بی‌دریغ نفرمائید!

بر اساس رای ۵۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *