۵ راهکار برای نوشتن یک پروپوزال کاری قوی — بخش اول

۵۴۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
۵ راهکار برای نوشتن یک پروپوزال کاری قوی — بخش اول

آزادکاری یا اصطلاحا فریلنسینگ «Freelancing»، یک نوع شیوه‌ی کاری آزاد و پروژه‌‌محور است. به افرادی که به فریلنسینگ مشغول هستند، آزادکار یا فریلنسر «Freelancer» گفته می‌شود. فریلنسرها، با به کارگیری توانایی‌های ویژه خود (مانند نویسندگی، توسعه وب، طراحی، ترجمه و ...)، به دریافت کار و درآمدزایی مشغول هستند.

اکثر افراد، زمانی که برای اولین بار وارد دنیای فریلنسیک می‌شوند، تصور می‌کنند که داشتن توانایی‌های مرتبط با تکنولوژی، مهم‌ترین بخش کار است.

اگر شما هم سعی در ورود به این حوزه کاری داشته باشید، زمان زیادی طول نمی‌کشد تا متوجه شوید که سخت‌ترین بخش کار با شیوه فریلنسینگ، قانع کردن افراد برای سپردن پروژه‌هایشان به شماست.

شما می‌توانید همه توانایی‌های دنیا را داشته باشید اما اگر نتوانید آن‌ها را به خوبی ارائه دهید، بهترین فرصت‌ها را از دست خواهید داد.

زمانی که شما شروع به کار می‌کنید و در حوزه کاری خود، هنوز برای دیگران شناخته شده نیستید، احتمالا با ارسال ایمیل و درخواست‌های آنلاین، به دنبال پیدا کردن فرصت‌های شغلی مناسب خواهید بود. در این صورت، نوشتن یک پیشنهاد کاری و یا اصطلاحا یک پروپوزال (Proposal) قوی، بهترین فرصت شما برای جلب توجه مشتریان است. یک پروپوزل ناقص و یا ضعیف، به خودی خود به مشتری می گوید: «من را نادیده بگیر و حذف کن.»

اگر در کنار کار اصلی خود به فریلنسینگ مشغول باشید، مطمئنا به اهمیت بالای بهبود و تکامل توانایی‌های خود در جهت قانع کردن مشتریان بالقوه و جلب نظر آنها برای در نظر گرفتن شما به عنوان بهترین گزینه برای انجام کارشان، واقف هستید.

اگر انتظار دارید که مشتریان زیادی به سراغ شما بیایند و با این کار، یک قدم به هدف اصلی خود (تبدیل شدن به یک خوداشتغال کامل) نزدیک شوید، باید یاد بگیرید که چگونه نقاط قوت خود را به دیگران معرفی کنید و با کسب تجربه در زمینه کاری خود، آن نقاط قوت را تقویت کنید.

با در نظر گرفتن نکته بالا، برای دریافت پروژه‌های بیشتر و افزایش درآمد، ضروری است که یک روش مطمئن برای نوشتن یک پروپوزال قوی و با هدف شکست دادن رقبای با تجربه در نظر گرفته شود. با انجام درست این کار، یک پروپوزال واقعا عالی، مشتریان بالقوه را مجبور می‌کند تا بیشتر به دنبال شما باشند، حتی بیشتر از اینکه شما به دنبال آن‌ها باشید.

اگرچه، قبل از رسیدن به مشتریان بالقوه، باید درک دقیقی از اینکه یک پروپوزال «برای رسیدن به چه هدفی طراحی شده است»، داشته باشید. هدف شما از ایجاد یک پروپوزال برای یک مشتری بالقوه، ارائه راه‌حل‌های مناسب است. در صورت انتخاب شما برای یک کار، ارزش کاری ارائه خواهید کرد، با همین پروپوزال مشخص می شود. پروپوزال کاری، تنها یک قالب نوشتاری آماده برای کپی کردن خدمات ارائه شده توسط شما در آن‌ها نیست.

نکته ی بعدی که باید در نظر داشته باشید، این است که همیشه باید راه‌حل‌های اختصاصی خود را به گونه ای بنویسید که مشتریان بالقوه به خواندن آن‌ها ترغیب شوند. چه ارائه این راه‌حل‌ها، با استفاده از ایمیل، ابزار شخصی آنلاین و یا پست معمولی باشد، شما باید حتی پیش از موفقیت در دریافت کار، بر روی مشتری خود تحقیق کنید.

قبل از ارائه درخواست به مشتری بالقوه خود، باید درک مشخصی از اینکه «چرا این مشتری باید شما را استخدام کند» داشته باشید. این مسئله، از دیدگاه درک پروژه، نیازهای بخصوص مشتری، چگونگی تناسب نقاط قوت شما با انجام کار و چگونگی ارائه بهترین کار، شما را به چالش می‌کشد. زمانی که با استفاده از یک پروپوزال به مشتریان بالقوه خود دسترسی پیدا کنید، هدف اصلی شما، درک نیازهای درونی (ذهنی) و بیرونی (کار پیشنهادی) مشتریان خواهد بود.

افراد زیادی نسبت به گذشته، به فریلنسینگ روی آورده‌اند، شما باید به منظور ارائه خدمات خود، در نوشتن پروپوزال، بسیار خوب عمل کنید.

در چنین فضای رقابتی، هر چیزی به غیر از ارئه بهترین توانایی‌های شما، نمی تواند باعث پیشرفت کاریتان در زمینه فریلنسینگ شود. برای موفقیت در نوشتن یک پروپوزال کاری قوی، 5 راهکار ارائه شده است. این راهکارها را در بخش دوم این پست برای شما تشریح می‌کنیم.

فریلنسینگ – 5 راهکار برای نوشتن یک پروپوزال کاری قوی – بخش دوم

بر اساس رای ۴۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *