۵ معیار برای تشخیص یک شغل مناسب

۳۲۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
۵ معیار برای تشخیص یک شغل مناسب

دلیل واضحی بین کار و تفریح تمایز ایجاد می‌کند؛ از تفریح همیشه لذت می‌بریم، در حالیکه این امر همواره در مورد کار یا حرفه‌مان صحت ندارد. بسیاری از افراد در حالی مشغول به کار هستند که شغل آن‌ها هیچ تناسبی با اهدافشان ندارد. این افراد تنها به کاری که می‌کنند عادت کرده‌اند و نشانه‌های نامناسب بودن شغل خود را نادیده می‌گیرند. در طرف مقابل، برخی دیگر از موقعیت کنونی خود راضی نیستند در صورتی که شغل حال حاضرشان می‌تواند زمینه‌های پیشرفت آتی‌ آن‌ها را رقم بزند. حال سوالی که در ذهن اکثر افراد پیش می‌آید این است که چگونه می‌توان چنین شرایطی را تشخیص داد؟ برای پاسخ به این سوال، پنج معیار باید مورد توجه قرار گیرند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

1. امکان یادگیری مهارت‌های جدید

در یک شغل مناسب، شما می‌توانید علاوه بر مهارت‌های فعلی خود، مهارت‌های جدیدی را بیاموزید.

مطالعه صورت گرفته توسط سرویس «لینکدین» (LinkedIn) نشان می‌دهد که تقریباً 89 درصد افراد حرفه‌ای، مهارت‌ها را از عنوان‌های شغلی مهم‌تر می‌دانند. بر اساس این اطلاعات، افراد به دنبال کار در شرکت‌هایی هستند که با فراهم کردن ابزار و آموزش‌های ضروری، به رشد بیشتر توانایی‌های آن‌ها به عنوان یک فرد حرفه‌ای کمک کنند.

برای تصاحب یک فرصت شغلی تازه، به مهارت‌هایی نیاز دارید که شما را از دیگر داوطلبان متمایز کند. با این وجود، زمانی که موفق به قرارگیری در آن موقعیت شغلی شدید، مسئله مهم دیگر علاوه بر حفظ مهارت‌های فعلی خود، توسعه و گسترش آن‌ها است. شغل شما باید در مسیر ارتقا توانایی‌هایتان باشد.

2. وجود فرصت‌های ترفیع و رشد مالی

در یک شغل مناسب، مسیر مشخصی برای رشد و ترقی وجود دارد. فرق نمی‌کند که برای یک شرکت بزرگ کار کنید یا یک کارفرمای کوچک، در هر صورت باید بررسی کنید که آیا با توسعه مهارت‌های خود در آینده، امکان ترفیع و پیشرفت برایتان میسر خواهد بود یا خیر.

بر اساس تحقیق صورت گرفته در لینکدین، یکی از مهم‌ترین اهداف افراد حرفه‌ای در سال 2018، گرفتن ترفیع یا افزایش حقوق بوده است. یکی از عوامل محرک افراد در موقعیت فعلی آن‌ها، اطلاع از وجود فرصت رشد مالی و شغلی است. به عنوان مثال، اگر به عنوان یک متخصص بازاریابی در یک شرکت رو به رشد فعالیت می‌کنید، باید جویای این موضوع شوید که آیا امکان پیوستن شما به پروژه‌های جدید و بزرگ‌تر شرکت و همچنین نزدیک شدن شما به موقعیت‌های مدیریتی وجود دارد یا خیر.

3. وجود توازن بین کار و زندگی

در یک شغل مناسب، زمان کافی برای لذت بردن از زندگی خارج از محل کار وجود دارد. ممکن است که شما علاقه زیادی به شغل خود داشته باشید و از آن لذت ببرید اما با این حال نیز باید از عدم تداخل بیش از حد زندگی شخصی و کاری‌تان اطمینان حاصل کنید. انعطاف‌پذیری یکی از مهم‌ترین عوامل دخیل در انتخاب شغل افراد حرفه‌ای است. به علاوه، مطالعه لینکدین نشان داده است که یک سوم افراد حرفه‌ای حاضرند 10 درصد از حقوق خود کاهش دهند تا امکان تنظیم برنامه کاریشان توسط خود آن‌ها فراهم شود.

دیدگاه هر شرکت در مورد انعطاف‌پذیری فرصت‌های شغلی متفاوت است. برخی از شرکت‌ها به کارکنان خود اجازه می‌دهند تا یک روز از هفته، کار خود را در خانه انجام دهند. برخی دیگر، به عنوان نمونه شرکت «دل» (Dell) که در فهرست بهترین شرکت‌های معرفی شده توسط لینکدین نیز قرار دارد، تعیین زمان و مکان انجام کار را بر عهده کارکنان خود می‌گذارند و تنها بر روی خروجی کار تمرکز می‌کنند. در مجموع، شما باید سطح انعطاف‌پذیری مد نظر خود را تعیین کنید و بر اساس آن معیار به دنبال یک شغل مناسب بگردید.

4. الهام‌بخشی

در یک شغل مناسب، کاری که انجام می‌دهید، الهام‌بخش شما خواهد بود. بسیاری از افراد، هنگامی که توانایی‌های خود را به صورت داوطلبانه یا به عنوان مربی به دیگران انتقال می‌دهند، احساس هدفمندی زیادی به آن‌ها دست می‌دهد. بر اساس مطالعه لینکدین، تقریباً 90 درصد از افراد حرفه‌ای عقیده دارند که موفقیت، تنها در مورد دستاوردهای شخصی نیست بلکه الهام بخشی به دیگران است.

5. قدردانی از تلاش و پشتکار

در یک شغل مناسب، سخت‌کوشی شما مورد تشویق و تقدیر قرار می‌گیرد. بسیاری از افراد احساس می‌کنند که موفقیت، حاصل پیروزی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت است.

قدردانی و اذعان به فعالیت‌های شما در محل کار، موضوع مهمی تلقی می‌شود. تصور کنید که یک کارمند با دریافت پیام «کارت بسیار خوب بود» از طرف رئیس خود چه احساسی می‌تواند داشته باشد. چنین تقدیری، انگیزه بسیار زیادی به شما خواهد داد.

یکی از راه‌های دیگر به دست آوردن شغل مناسب این است، که دانش خود را از طریق تهیه ویدئوهای آموزشی آنلاین با سایرین به اشتراک بگذارید. به این طریق، افراد بیشتری با شما آشنا شده و ممکن است فرصت‌های شغلی مطلوب‌تری برای شما خلق شود. اگر قصد انجام چنین کاری را دارید، لازم است یادآور شویم، «فرادرس» که تا به امروز بیش از ۱۵.۰۰۰ ساعت آموزش را توسط ۱.۵۰۰ عضو هیئت علمی خود به انتشار رسانده، می‌تواند بستر مناسبی برای انتشار آموزش‌ها و تجربیات آموزشی‌تان باشد و به شما در رسیدن به چند صد هزار مخاطب برای آموزش‌هایتان یاری برساند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر برای تدریس در فرادرس روی این لینک (+) کلیک کنید.

امیدواریم این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد. اگر به مطالعه موضوعات مشابه علاقه‌مند هستید، مطالب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

^^

بر اساس رای ۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
INSIDER
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *