۱۲ فریمورک وب که توسعه دهندگان باید در سال ۲۰۱۸ بیاموزند

۱۶۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
۱۲ فریمورک وب که توسعه دهندگان باید در سال ۲۰۱۸ بیاموزند

در دنیای امروز کسب دانش مناسب در مورد فریمورک‌های مختلف امری حائز اهمیت تلقی می‌شود. فریمورک‌ها امکان توسعه سریع نمونه‌های اولیه و همچنین پروژه‌های واقعی را فراهم می‌آورند. اگر در یک فضای استارتاپی مشغول کار هستید، از شما انتظار می‌رود که در کمترین زمان بتوانید چیز مناسبی خلق کنید و اینجاست که فریمورک‌ها به کار می‌آیند.

اگر در جایی کار می‌کنید که وظایف خسته‌کننده‌ای مانند آغاز یا توقف سرور، تنظیم cron job و پاسخ دادن به ایمیل‌های تکراری قدیمی که به اپلیکیشن‌های کهنه مربوط هستند، به صورت مکرر به شما محول می‌شوند، فریمورک‌ها به انجام بهتر کارها و ارتقای سطح شغلی شما کمک می‌کنند.

در این مقاله 12 فریمورک مفید در ارتباط با برنامه‌نویسی جاوا، برنامه‌نویسی اپلیکیشن‌های موبایل، برنامه‌نویسی وب و کلان‌داده معرفی می‌کنیم. اگر شما نیز فریمورک خوب دیگری می‌شناسید که توسعه‌دهندگان وب در سال 2018 باید بیاموزند می‌توانید در بخش نظرات این نوشته با ما در میان بگذارید.

1. انگولار 2+

انگولار یکی از فریمورک‌های جاوا اسکریپت است که باید آن را در فهرست فریمورک‌هایی که بهتر است در سال 2018 بیاموزیم قرار دهیم.

این فریمورک یک راه‌حل کاملاً سمت کلاینت محسوب می‌شود. شما می‌توانید از AngularJS برای ایجاد صفحه‌های وب دینامیک در سمت کلاینت استفاده کنید. این فریمورک از قالب‌های اعلانی، تزریق وابستگی، ابزارهای سر به سر و بهترین رویه‌های یکپارچه برای حل چالش‌های رایج برنامه‌نویسی در سمت کلاینت پشتیبانی می‌کند.

از آنجا که انگولار یک کتابخانه برای جاوا اسکریپت محسوب می‌شود، می‌توان آن را با استفاده از تگ <script> در صفحه‌های وب include کرد. این فریمورک موجب گسترش خصوصیت‌های HTML به وسیله دایرکتیوها و اتصال داده‌ها به HTML با استفاده از عبارت‌ها (expression) می‌شود.

از آنجا که گوگل وظیفه توسعه و نگهداری انگولار را بر عهده دارد، می‌توان از عملکرد و به‌روزرسانی‌های مداوم آن مطمئن بود. انگولارجی‌اس مدت مدیدی است که عرضه شده است و از این رو صرف زمان برای یادگیری آن کاملاً توجیه‌پذیر است. اگر قصد دارید انگولار را در سال 2018 بیاموزید، در این صورت «آموزش آشنایی مقدماتی با AngularJS» یکی از بهترین گزینه‌ها است.

2. Node JS

شکی نیست که جاوا اسکریپت زبان شماره یک برنامه‌نویسی برای وب است و Node.js نیز نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کند. جاوا اسکریپت به صورت سنتی به عنوان یک زبان اسکریپت نویسی سمت کلاینت استفاده می‌شود،. جاوا اسکریپت در سمت کلاینت به همراه HTML برای ایجاد رفتار دینامیک روی کلاینت مورد استفاده واقع می‌شود. این زبان روی مرورگر وب اجرا می‌شود؛ اما اینک Node.js امکان اجرای جاوا اسکریپت در سمت سرور را فراهم ساخته است.

Node.js یک محیط زمان اجرای (runtime) متن-باز و چند پلتفرمی جاوا اسکریپت برای اجرای کد جاوا اسکریپت در سمت سرور محسوب می‌شود. می‌توان از Node.js برای ایجاد صفحه‌های وب پویا در سمت سرور پیش از ارسال آن‌ها به سمت کلاینت استفاده کرد.

این بدان معنی است که می‌توان یک اپلیکیشن فرانت‌اند به بک‌اند از کلاینت به سرور در جاوا اسکریپت نوشت. اگر علاقه‌مند هستید در خصوص این فریمورک بیشتر بدانید، می‌توانید از «مقالات فرادرس در مورد Node.js» استفاده کنید.

3. Spring Boot

فریمورک Spring Boot سال‌ها است که معرفی شده است و یک فریمورک فاقد پیکربندی پیچیده محسوب می‌شود. نوشتن یک اپلیکیشن جاوا بر اساس Spring و با استفاده از Spring Boot به سادگی نوشتن اپلیکیشن‌های هسته جاوا با استفاده از متد ()main است.

با این حال موارد زیادی وجود دارند که باید در مورد این فریمورک آموخت. اگر علاقه‌مند هستید با این فریمورک بیشتر آشنا شوید، می‌توانید از «آموزش فریمورک Spring در جاوا» استفاده کنید.

4. React

React یک کتابخانه یا فریمورک دیگر جاوا اسکریپت برای ساخت رابط کاربری است. این فریمورک شبیه انگولار است؛ اما از سوی فیسبوک، اینستاگرام و جامعه‌ای از توسعه‌دهندگان و شرکت‌های دیگر نگهداری می‌شود. توسعه‌دهندگان با استفاده از این فریمورک می‌توانند اپلیکیشن‌های وب بزرگی خلق کنند که بدون نیاز به بارگذاری مجدد صفحه در طی زمان به طور خودکار به‌روزرسانی می‌شوند.

دنیای توسعه وب بین انگولار و ری‌اکت تقسیم شده است و انتخاب بین یکی از این دو گزینه به سلیقه و علاقه هر کس وابسته است. در اغلب موارد این انتخاب بر اساس شرایط صوت می‌گیرد، مثلاً اگر در یک پروژه مبتنی بر ری‌اکت کار می‌کنید، در این صورت بدیهی است که باید ری‌اکت را یاد بگیرید.

اگر قصد دارید ری‌اکت را بیاموزید، می‌توانید از مطالب وبلاگ فرادرس در خصوص «آموزش React» کمک بگیرید.

5. بوت‌استرپ (Bootstrap)

بوت‌استرپ یک فریمورک متن-باز محبوب برای توسعه فرانت‌اند وب و طراحی وب‌سایت‌ها و وب اپلیکیشن‌ها است. این فریمورک در ابتدا از سوی توییتر خلق شد و قالب‌های مبتنی بر HTML و CSS با امکان تایپوگرافی، فرم‌ها، دکمه‌ها، ناوبری و دیگر کامپوننت‌های اینترفیس و همچنین افزونه‌های اختیاری جاوا اسکریپت ارائه کرد.

بوت‌استرپ از طراحی واکنش‌گرای وب پشتیبانی می‌کند، یعنی طراحی صفحه‌های وب بسته به اندازه صفحه‌ای که مرورگر در آن قرار دارد، تغییر می‌یابند. بوت‌استرپ در دنیای موبایل یکی از پیشروترین روش‌های طراحی اول-موبایل است که به طور پیش‌فرض روی طراحی واکنش‌گرا تأکید دارد.

6. جی کوئری (jQuery)

جی کوئری یکی دیگر از فریمورک‌های جاوا اسکریپت است که کاربران زیادی دارد. جی کوئری مدت‌های مدیدی است که از سوی توسعه‌دهندگان مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و برخی توصیه می‌کنند که هر توسعه‌دهنده‌ای باید این فریمورک را یاد گرفته باشد. این فریمورک موجب شده که اسکریپت نویسی سمت کلاینت به کار واقعاً آسانی تبدیل شود.

با استفاده از جی کوئری می‌توان انیمیشن طراحی کرد، درخواست HTTP ارسال نمود، صفحه‌ها را بارگذاری مجدد کرد و اعتبارسنجی سمت کلاینت را با نوشتن چند خط کد اجرا نمود.

7. Spring Security 5

امنیت مسئله بسیار مهمی است و رفته رفته نیز بر اهمیت آن افزوده می‌شود. از آنجا که Spring Security با بحث امنیت در دنیای جاوا مترادف تلقی می‌شود، منطقی است که جدیدترین نسخه از فریمورک Spring Security را در سال 2018 یاد بگیریم.

نسخه 5.0 Spring Security شامل اصلاح باگ‌های زیاد است و یک ماژول کاملاً جدید OAuth 2.0 ارائه کرده است. حتی اگر Spring Security را نمی‌شناسید، باید آموزش آن را در سال 2018 جزو برنامه‌های خود قرار دهید.

8. Apache Hadoop

کلان‌داده و خودکارسازی نقطه تمرکز بسیاری از شرکت‌ها در سال 2018 است و به همین دلیل است که یادگیری فناوری‌های کلان‌داده‌ای مانند Apache Hadoop و Spark مورد علاقه تعداد زیادی از برنامه‌نویس‌ها است. Apache Hadoop فریمورکی است که امکان پردازش توزیع یافته مجموعه داده‌های بزرگ را روی کلاسترهایی از رایانه‌ها با استفاده از مدل‌های ساده فراهم می‌سازد.

Apache Hadoop برای مقیاس‌پذیری سرورهای منفرد به کلاسترهایی از هزاران دستگاه طراحی شده است که هر یک از آن‌ها دارای توان محاسباتی و ذخیره‌سازی محلی خود هستند. هادوپ بر مبنای «الگوی کاهش نگاشت» (Map Reduce pattern) محبوب بنا شده است و کلیدی برای توسعه اپلیکیشن‌های محاسبات نرم‌افزاری پایدار، مقیاس‌پذیر و توزیع یافته محسوب می‌شود. برای یادگیری بیشتر در این خصوص می‌توانید از مطلب «ابزارهای تحلیل کلان‌داده (Big Data)» کمک بگیرید.

9. Apache Spark

اسپارک یکی از فریمورک‌های کلان‌داده مهم است که محبوبیت روزافزونی دارد. Apache Spark یک موتور پردازش داده سریع و درون حافظه‌ای است که API های توسعه عالی و گویایی دارد و به دانشمندان داده کمک می‌کند تا بارهای کاری استریم، یادگیری ماشین یا SQL را که نیازمند دسترسی مکرر و سریع به مجموعه داده‌ها هستند، به طرز مؤثری مدیریت کند.

از اسپارک می‌توان برای محاسبات درون حافظه‌ای برای ETL، یادگیری ماشین، و علم داده استفاده کرد. برای یادگیری بیشتر در این خصوص به مطلب «کلان‌داده یا مِه داده (Big Data) — از صفر تا صد» مراجعه کنید.

10. Cordova

Apache Cordova یک فریمورک توسعه اپلیکیشن موبایل دیگر است که ابتدا توسط Nitobi خلق شده است. Adobi Systems شرکت Nitobi را در سال 2011 خریداری کرد و برند آن را به PhoneGap تغییر داد و سپس یک نسخه متن-باز از نرم‌افزاری به نام Apache Cordova منتشر ساخت.

این فریمورک امکان استفاده از فناوری‌های استاندارد وب مانند HTML5، CSS3 و جاوا اسکریپت را برای توسعه اپلیکیشن‌های چند پلتفرمی می‌دهد و یکی از بهترین فناوری‌هایی است که باید در سال 2018 آموخت.

11. Firebase

فایربیس پلتفرم موبایل گوگل است که امکان توسعه اپلیکیشن‌های با کیفیت بالای موبایل را با سرعت بالا به منظور رشد کسب و کار فراهم ساخته است. می‌توان از فایربیس به عنوان یک یک‌اند برای اپلیکیشن‌های اندروید یا iOS استفاده کرد.

اگر قصد دارید وارد کسب و کار توسعه اپلیکیشن‌های موبایل بشوید، در این صورت یادگیری فایربیس ایده بسیار مناسبی محسوب می‌شود.

12. Xamarin

Xamarin یک روش برای ساخت سریع اپلیکیشن‌های موبایل روی همه پلتفرم‌ها با کد اشتراکی #C است. این اپلیکیشن‌ها یک رابط کاربری بومی سفارشی برای هر پلتفرم می‌سازند. همچنین می‌توان از فرم‌های Xamarin برای نوشتن رابط‌های کاربری مشترک بین همه پلتفرم‌ها استفاده کرد.

این فریمورک از سوی مایکروسافت خریداری شده است و در میان توسعه‌دهندگان زبان‌های برنامه‌نویسی C++، C و #C به سرعت در حال تبدیل شدن به فریمورکی محبوب برای ساخت اپلیکیشن‌های موبایل است.

اگر از قبل با یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی خانواده C آشنایی دارید و قصد دارید وارد حرفه توسعه اپلیکیشن‌های موبایل بشوید، در این صورت یادگیری Xamarin گزینه‌ای بسیار عالی برای شما محسوب می‌شود.

سخن پایانی

بدین ترتیب با 12 فریمورک برتر برنامه‌نویسی در سال 2018 آشنا شدیم. این فریمورک‌ها به خصوص اسپرینگ، نودجی‌اس و انگولار‌جی‌اس بسیار مورد تقاضا هستند. یادگیری این فریمورک‌ها نه تنها موجب بهبود شانس اشتغال شما می‌شود؛ بلکه فرصت‌های پیشرفت زیادی نیز به روی شما می‌گشاید. حتی اگر در شغل خود جاافتاده هستید، به‌روزرسانی دانش‌تان با جدیدترین و برترین فناوری‌ها، امری ضروری برای رشد حرفه‌ای تلقی می‌شود.

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم مواردی از این فریمورک‌ها که برایتان مناسب‌تر است را انتخاب کرده و شروع به یادگیری نمایید. اگر توسعه‌دهنده جاوا هستید، آپاچی اسپارک گزینه‌ای ایده‌آل برای شما محسوب می‌شود، اما اگر به جای فریمورک‌ها یا کتابخانه‌های نرم‌افزاری ترجیح می‌دهید یک زبان برنامه‌نویسی جدید بیاموزید، پیشنهاد ما این است که شروع به یادگیری کاتلین بکنید.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

==

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
hackernoon
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *