۱۰ نرم‌افزار رایگان برای بارگذاری فایل‌های ایمیج به صورت درایو مجازی

۹۸۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
۱۰ نرم‌افزار رایگان برای بارگذاری فایل‌های ایمیج به صورت درایو مجازی

Related image

گرفتن یک کپی کامل از دیسک CD-ROM و ذخیره آن بر روی هارددیسک یا فلش، یکی از نوآوریهای مهم حوزه کامپیوتر است. این فناوری موجب شد که بتوانیم اطلاعات دیسکهای نوری را در یک جا ذخیره کنیم و یا از آنها بک آپ بگیریم. علاوه بر CD، از DVD و دیسک‌های Blu-Ray هم می توان کپی گرفت. این فایل‌ها تحت عنوان ISO Image شناخته می­شوند. چنین فایل­‌هایی کاربرد گسترده ای دارند و حتی مایکروسافت نیز نسخه‌هایی از ویندوز را به صورت فایل ISO منتشر می کند.

ایمیج (Image) گرفتن از دیسک‌ها و ساخت فایل iso کار سختی نیست. تمام آنچه که نیاز دارید یک درایو نوری و یک دیسک نوری است. اگر یک فایل ISO روی کامپیوتر خود داشته باشید، کارهای مختلفی می توان با آن انجام داد. می توانید فایل ISO را روی یک CD یا DVD رایت کنید تا یک کپی از دیسک اصلی داشته باشید. می توانید آن را بر روی حافظه فلش بریزید و در کاربردهایی مثل نصب سریع تر ویندوز و لینوکس از آن استفاده کنید. همچنین نرم افزارهایی برای خواندن فایل‌های ISO وجود دارد که با استفاده از آن‌ها انگار یک دیسک نوری واقعی را درون دیسک درایو گذاشته اید و می توانید اقدام به نصب برنامه‌ها و بازی‌های مختلف کنید.

این نرم افزارها به عنوان نرم افزار درایو مجازی (Virtual Drive Software) شناخته می شوند، زیرا این درایو در واقع وجود ندارد و یک شبیه سازی از درایو نوری واقعی است. فایل ISO در این درایوهای مجازی بارگزاری می شود تا یک دیسک مجازی بسازد. در این جا به بررسی 10 نرم افزار رایگان ساخت درایو مجازی می پردازیم:

۱- Microsoft Virtual CDRom Control Panel

Microsoft Virtual CDRom Control Panel

اگرچه تاریخچه Microsoft Virtual CDRom Control Panel به سال 2001 برمی گردد ولی مایکروسافت آن را در سال 2013 منتشرکرد. این برنامه بر روی ویندوزهای XP، Vista و 7 اجرا می شود. با وجود جدید بودن برنامه، مایکروسافت پشتیبانی خاصی از آن نمی کند. حسن این برنامه آن است که نیاز به نصب ندارد و حجم بسته آن زیر 60KB است که شامل یک فایل درایور و یک فایل Readme است. نصب و استفاده از برنامه چندان ساده نیست و نیاز به انجام چندین کار به صورت دستی دارد، بنابراین لازم است فایل Readme.txt را به دقت مطالعه کنید.

۲-  DVDFab Virtual Drive

DVDFab Virtual Drive tray menu

این نرم افزار یک برنامه جدید است که DVDFab به مجموعه ابزارهایش که عمدتا در زمینه برش، ویرایش و اجرای ویدئو بودند اضافه کرده است. Virtual Drive شبیه نسخه ساده شده Daemon Tools است و دارای چندین مزیت مانند پشتیبانی از 18 دیسک مجازی، اجرای فایل‌های ISO مربوط به Blu-Ray (در نتیجه امکان اجرا با Power DVD) و عدم نمایش محتوای تبلیغاتی است. اگرچه در وبسایت شرکت چیزی در مورد پشتیبانی از فایل‌های ISO مربوط به CD ذکر نشده است، ولی این برنامه به خوبی از آن‌ها هم پشتیبانی می کند. DVDFab Virtual Drive قادر به بارگزاری 8 نوع ایمیج می باشد و از فایل ایزو فرمت جدید Miniso Blu-Ray هم پشتیبانی می کند. این برنامه بر روی ویندوز XP و بالاتر قابل نصب و اجرا است.

۳-  WinCDEmu

WinCDEmu mount iso options

بارگزاری یک فایل ISO با استفاده از WinCDEmu بسیار ساده است. فقط کافی است این برنامه را نصب کنید و بر روی فایل ISO مورد نظر دوبار کلیک کنید تا به طور خودکار بر روی یکی از درایوهای مجازی بارگزاری شود. برای لغو بارگزاری (unmount) فایل ISO از روی درایو مجازی هم کافی است برروی آن درایو راست کلیک کرده و گزینه Eject را انتخاب کنید. برای ساخت فایل ISO از CD/DVD یا دیسک Blu-Ray هم کافی است بر روی دیسک مورد نظر در مرورگر ویندوز راست کلیک کنید و Create ISO Image را بزنید. یکی از امکانات خوب این برنامه برای مدیریت سیستم‌ها، نیاز به اجازه ادمین برای بارگزاری فایل ISO می باشد. نسخه پرتابل WinCDEmu هم وجود دارد که البته به آپدیتی نسخه نصبی آن نیست. WinCDEmu بر روی ویندوز XP تا 7 (شامل نسخه 64بیتی) پشتیبانی می شود. ویندوز 8 و 8.1 هم اگرچه در لیست پشتیبانی نیستند ولی برنامه به خوبی روی ّن‌ها کار می­کند.

۴- Virtual CloneDrive

Virtual CloneDrive

استفاده از Virtual CloneDrive بسیار ساده است و از فرمت‌های مختلفی برای بارگزاری روی درایو مجازی پشتیبانی می کند. به علاوه امکان استفاده همزمان از 8 درایو مجازی را به ما می دهد. اگرچه این نرم افزار دارای بعضی امکانات اضافی و پیشرفته که دیگر نرم افزارها دارند، مثل ساخت فایل ISO و رایت آن، نیست ولی استفاده از آن به سادگی دو بار کلیک کردن روی فایل ISO و بارگزاری خودکار آن در یک درایو مجازی است. این نرم افزار بسیار ساده، بی حاشیه و کارا در بارگزاری فایل‌های ISO است و کار خودش را به خوبی انجام می دهد. Virtual CloneDrive از ویندوز 98 گرفته تا Windows 8/8.1 64bit پشتیبانی می شود.

۵- MagicDisc

MagicDisc tray mount options

MagicDisc توسط همان سازنده نرم افزار محبوب ایمیج گیری MagicISO ساخته شده است. این نرم افزار توانایی بارگزاری انواع فرمت‌های ایمیج CD/DVD را دارد و هم چنین می تواند از انواع CD/DVD ایمیج بگیرد. این برنامه رابط گرافیکی ندارد و با راست کلیک روی آیکون آن در System tray کار می کند. تقریبا تمامی ویندوزها از 98 گرفته تا ویندوز 8 از آن پشتیبانی می کنند. بسته به نوع ویندوز، نسخه‌های متفاوتی از این برنامه وجود دارد. اکنون 5 نسخه مختلف از آن موجود است. یکی برای ویندوز 98، 2000 و ME، یکی برای ویندوز 7 (X84 و X86)، دیگری برای ویندوز 8 (X84 و X86) و دو نسخه 32bit و 64bit هم برای ویندوز XP، 2003 و 2008. بنابراین مطمئن شوید که نسخه صحیح را دانلود و نصب می کنید.

۶- WinArchiver Virtual Drive

Winarchiver virtual drive configuration

WinArchiver  یک اشتراک افزار (Shareware) آرشیوسازی است و WinArchiver Virtual Drive یک قسمت مستقل از آن و مربوط به ساخت درایو مجازی می باشد که به صورت کاملا رایگان در دسترس است. سازندگان آن، یعنی همان Power Software، سازنده نرم افزار فوق العاده PowerISO هم هستند. WinArchiver Virtual Drive علاوه بر توانایی بارگزاری بیش از 23 درایو مجازی، ویژگی منحصربفرد دیگری هم دارد و آن عبارت است از توانایی بارگزاری تقریبا هر نوع فایل آرشیوی به صورت درایو مجازی. ZIP، WIM، RAR، 7z، CAB و انواع دیگر فایل‌های آرشیوی می توانند بدون نیاز به extract شدن بارگزاری شوند. این ویژگی در مورد فایل‌های آرشیو شده حجیم مانند فیلم یا بازی می تواند مفید باشد. بیش از 25 فرمت ایمیج توسط این نرم افزار در ویندوز 98 به بالا پشتیبانی می شود.

۷- ImDisk Virtual Disk Driver

ImDisk Virtual Disk Driver mount new drive setup

اگرچه کار با ImDisk کمی پیچیده تر از کار با دیگر ابزارهای ذکر شده در این جا می باشد، در عوض این نرم افزار بسیار قدرتمند است، زیرا علاوه بر توانایی برگزاری فایل‌های ISO مربوط به CD یا DVD ROM شما می توانید‌هارد درایو و فلاپی درایو مجازی هم بسازید. آن‌ها می توانند در حافظه سیستم ساخته شوند و مثل حافظه RAM رفتار کنند. به طوری که اطلاعات روی آن‌ها نوشته شود و سپس به صورت یک فایل ایمیج با پسوند .img برای استفاده‌های بعدی ذخیره شود. ImDisk Virtual Disk Driver از طریق یک کنترل پنل قابل نصب و دست یابی است و با نسخه‌های مختلف ویندوز از Windows NT تا Windows 8/8.1 64bit انطباق دارد.

۸- Gizmo Drive

Gizmo Drive virtual disc emulator

Gizmo Drive بخشی از یک مجموعه ابزار بزرگ تر به اسم Gizmo Central است. البته شما می توانید بقیه ابزارها را در هنگام نصب غیرفعال کنید. این برنامه تنها نرم افزار رایگانی است که می تواند هم از دیسک و هم از یک پوشه ایمیج بسازد. این برنامه ویژگی‌های دیگری هم دارد، ازجمله بارگزاری فایل‌های‌هارددیسک مجازی (VHD) و یا توانایی رایت یک پوشه یا قایل ISO بر روی دیسک. Gizmo Drive ویژگی سودمند دیگری نیز دارد که عبارت است از ساخت و پشتیباتی از RAM Disk. این برنامه روی ویندوز 2000 تا ویندوز 7 نسخه 64بیتی قابل اجراست.

۹- DAEMON Tools Lite

DAEMON Tools Lite Free License interface

در هنگام نصب این برنامه دقت کنید که Daemon Tools اجازه نمایش تبلیغات را می گیرد. شما باید گزینه Free License را در هنگام نصب انتخاب کنید. یک ویزگی پیش فرض قبل از نصب وجود دارد که یک سرویس آنلاین به نام Mountspace است. تعداد فرمت‌های ایمیج پشتیبانی شده زیاد است. بعلاوه شما می توانید با کمک این نرم افزار از CD، DVD، و دیسک Blu-Ray ایمیج بگیرید. تا 4 درایو مجازی توسط این نرم افزار پشتیبانی می شود که از جمله آن‌ها درایو مجازی SCSI است که برای دیسک‌های موسیقی و بازی استفاده می شود. ویژگی جدید این برنامه، رایت ایمیج بر روی CD و DVD با استفاده از Astroburn است. . این برنامه روی ویندوز 98 به بالا پشتیبانی می شود.

۱۰- Alcohol 52% Free Edition

Alcohol 52% options

نسخه رایگان Alcohol 52% تا 6 درایو مجازی را پشتیبانی می کند. این نرم افزار توانایی ایمیج گرفتن از انواع دیسک‌ها را دارد. علاوه بر آن دارای یک مدیریت کننده CD/DVD است که اطلاعات و جزئیات دیسک‌ها و درایوها را در اختیار ما قرار می دهد. همچنین یک افزونه تبدیل صدای قابل دانلود به نام Audio Convertor برای آن وجود دارد که می تواند دیسک‌های موسیقی را به فایل‌های MP3 تفکیک کند. Alcohol 52% Free Edition بر روی ویندوزهای بالاتر از 2000 از جمله Windows 8/8.1 اجرا می شود.

نسخه رایگان Alcohol نیاز به نصب Smart File Advisoer دارد و شما نمی توانید آن را انتخاب نکنید. پاک کردن آن در آینده موجب حذف خود Alcohol 52% هم می شود.

 

منبع

بر اساس رای ۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۱ دیدگاه برای «۱۰ نرم‌افزار رایگان برای بارگذاری فایل‌های ایمیج به صورت درایو مجازی»

[…] اگر از ویندوزهای نسخه قدیمی‌تر استفاده می‌کنید از یک نرم‌افزار درایو مجازی استفاده […]

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *