گجت چیست؟ — به زبان ساده

۹۷۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
گجت چیست؟ — به زبان ساده

گجت به طور کلی به یک دستگاه مکانیکی یا هر شیء نبوغ‌آمیز گفته می‌شود. از گجت‌ها گاهی با عنوان «گیزمو» (gizmo) نیز یاد می‌شود. در این مطلب به این سوال پاسخ می‌دهیم که گجت چیست و با انواع گجت‌های هوشمند، تاریخچه آن‌ها و مسائل مرتبط آشنا خواهیم شد.

تاریخچه گجت

نخستین گام برای پاسخ به سوال گجت چیست آشنایی با معنی این واژه است. ریشه‌شناسی واژه گجت با ابهام مواجه است. این کلمه نخستین بار در اشاره به یک ابزار قرن هجدهمی در زمینه شیشه‌سازی استفاده شده است که به شکل یک گلدان شیشه‌ای ساخته می‌شود. این کلمه به تدریج در طی سال‌های بعد جایگاه خود را برای اشاره به دستگاه‌ها یا وسایل خاص پیدا کرد. حتی نخستین بمب اتمی که از سوی دانشمندان پروژه منهتن مورد آزمایش قرار گرفت، به طور مستعار «گجت» نامیده می‌شد.

در صنعت نرم‌افزار، گجت به آن دسته از برنامه‌های رایانه‌ای گفته می‌شود که سرویس‌های مختلف را بدون نیاز به اجرای اپلیکیشن‌های متفاوت ارائه می‌کنند و در واقع گجت‌های چندگانه در یک محیط واحد عرضه می‌شوند. بر اساس تکنیک‌های موجود در زمینه توسعه نرم‌افزار، چندین پیاده‌سازی مختلف از گجت‌ها وجود دارد. با این حال منظور ما از گجت در این مقاله، دستگاه‌های عمدتاً الکترونیکی هوشمندی هستند که امروزه وارد عرصه‌های مختلف زندگی ما شده‌اند. از این منظر گجت به دستگاه‌های الکترونیکی و مبتنی بر فناوری کوچکی گفته می‌شود که برخی کارکردهای خاص را اجرا می‌کنند. به این ترتیب یک گوشی که برای تماس تلفنی استفاده می‌شود و یا ساعتی که زمان را نشان می‌‌دهد، یک گجت محسوب می‌شود.

افرادی که از محلی به محل دیگر می‌روند، دوست دارند از همه خبرهایی که در سراسر دنیا وجود دارد، مطلع باشند و این مهم توسط یک گجت معمولی میسر نمی‌شود. گجت‌های هوشمند شامل تلفن‌های هوشمند، ساعت‌های هوشمند و تلویزیون‌های هوشمند از جمله دستگاه‌هایی هستند که در رده گجت‌ها به حساب می‌آیند. در عصر مدرن هر کس از هر گروه سنی یک گجت هوشمند برای خود دارد، چه یک تلفن هوشمند باشد و یا ساعت یا تلویزیون هوشمند. گجت‌های هوشمند موجب شده‌اند که زندگی انسان در مقایسه با دوران قبل بسیار آسان‌تر شود.

گجت چیست

انواع گجت‌های هوشمند

در این بخش از راهنمای گجت چیست با برخی انواع گجت‌های هوشمند که کاربرد بیشتری در زندگی روزمره ما دارند آشنا می‌شویم.

تلفن هوشمند

تلفنی که به یک سیستم عامل پیشرفته موبایل از قبیل اندروید یا iOS مجهز باشد، تلفن هوشمند نامیده می‌شود. به این ترتیب همه کارکردهای مبتنی بر رایانه را می‌توان در دستگاهی که در جیب جا می‌شود انجام داد. این تلفن هوشمند ممکن است برخی اپلیکیشن‌های پیش‌فرض داشته باشد و همچنین می‌توانید اپلیکیشن‌های رایگان یا پولی دیگری را روی آن نصب کنید. این اپلیکیشن‌ها در فروشگاه مربوط به هر سیستم عامل موبایل قرار می‌گیرند. یک کاربر تلفن هوشمند می‌تواند با فردی که در کشور دیگری حضور دارد، در طی چند ثانیه تماس بگیرد و برای این کار به هیچ چیز دیگری نیاز ندارد. برای استفاده از امکانات یک گوشی هوشمند تنها کافی است یک اتصال اینترنتی داشته باشید. اپلیکیشن‌های داخلی شامل تقویم، دفترچه تلفن، ایمیل، آب‌وهوا، پخش موسیقی و غیره همگی در این گجت‌ها تعبیه شده‌اند. همچنین اپلیکیشن‌های بی‌شماری با اهداف مختلف در فروشگاه‌های هر پلتفرم عرضه شده‌اند که می‌توانید آن‌ها را بسته به نیازهای خود دانلود کرده و مورد استفاده قرار دهید.

ساعت هوشمند

ساعت هوشمند یک گجت پوشیدنی به شکل ساعت مچی است. با آن که این گجت‌ها در ابتدا کارکردهای محدودی داشتند، اما امروزه اپلیکیشن‌های زیادی را می‌توان با استفاده از سیستم‌های عامل مبتنی بر موبایل اجرا کرد. در واقع این وضعیت مانند آن است که گوشی هوشمند کوچکی روی مچ دست خود داشته باشید. امکان اتصال ساعت هوشمند به گوشی هوشمند و دریافت نوتیفیکیشن‌ها روی ساعت وجود دارد. از جمله مزیت‌های داشتن ساعت هوشمند، دریافت راهنمایی در زمان مسیریابی، ارتباط با گوشی، جستجوی صوتی و دریافت هشدارهای خبری مختلف است. همچنین ساعت هوشمند میزان گام‌هایی که در طی روزی کرده‌اید را ثبت می‌کند. امروزه ساعت‌های هوشمند مانند یک تلفن هوشمند عمل می‌کنند و حتی به برخی از آن‌ها می‌توان سیم‌کارت وصل کرده و ارتباط تلفنی برقرار نمود.

تلویزیون هوشمند

تلویزیون‌ها امروزه از هر زمان دیگری پیشرفته‌تر و بهینه‌تر شده‌اند. همچنین قیمت آن‌ها بسیار کاهش یافته است. تلویزیون‌های مجهز به سیستم عامل اندروید بسیار هوشمند هستند. ریموت کنترل هوشمند به کاربر امکان می‌دهد که به اینترنت وصل شود و برای این کار به هیچ دستگاه دیگری نیاز نیست، زیرا تلویزیون‌ها قابلیت وای‌فای داخلی دارند. اکنون می‌توانید از اپلیکیشن‌های مختلفی که روی تلویزیون اجرا می‌شوند، لذت ببرید. صدای با کیفیت بالا، پورت‌های HDMI، پورت‌های USB، سنسورهای ECO و فناوری Anynet+ از جمله دیگر قابلیت‌های تلویزیون‌های هوشمند محسوب می‌شوند.

گجت چیست

اهمیت گجت چیست ؟

در این بخش از راهنمای گجت چیست با اهمیت و کاربرد گجت‌ها در زندگی روزمره خود آشنا می‌شویم.

گجت‌ها بهره‌وری ما را افزایش می‌دهند

تا پیش از اختراع تلفن یا این اواخر ایمیل، ارسال پیام و نامه کاری دشوار محسوب می‌شد و ممکن بود چندین روز طول بکشد تا به مقصد برسد. نرم‌افزارهایی که برای ارسال ایمیل روی اینترنت استفاده می‌شوند هم نوعی گجت محسوب می‌شوند. این ابزارها در واقع موجب ارتقای بهره‌وری ما در کار و زندگی شده‌اند و دنیا را به محل بهتری برای زندگی تبدیل کرده‌اند.

گجت‌ها موجب تفریح و سرگرمی خانواده می‌شوند

با ظهور وب‌کم‌ها و دیگر لوازم ضبط و ارسال ویدئو، امروزه دور شدن از جمع دوستان و خانواده دیگر به اندازه گذشته دشوار نیست. به این ترتب فاصله‌ها کاهش یافته‌اند و دسترسی به افراد آسان‌تر شده است.

گجت‌ها موجب فشرده‌تر شدن وسایل شده‌اند

یک چاقوی سوئیسی را در نظر بگیرید که می‌تواند به عنوان قاشق، چنگال، دربازکن، چاقو و غیره استفاده شود. امروزه گجت‌های منفردی ظهور یافته‌اند که کارکردهایی بیش از یک محصول را ارائه می‌کنند. مهم‌ترین نمونه از این گجت‌ها، تلفن‌های هوشمند هستند که کارکردهای دوربین عکاسی، دوربین فیلم‌برداری، مرورگر وب، نرم‌افزار ایمیل و بسیاری کارکردهای دیگر را در یک گجت واحد ارائه می‌کنند.

گجت‌ها به صرفه‌جویی در جا کمک می‌کنند

در نخستین روزهای عصر ارتباطات، تلفن‌های باسیم باید در جاهای مختلفی تعبیه می‌شدند تا امکان ایجاد ارتباط به وجود می‌آمد. با پیشرفت فناوری، موبایل‌ها ابداع شدند که به کاربران امکان می‌دهند که به صورت آزادانه در زمان جابجایی از جایی به جای دیگر تماس برقرار کنند. امروزه حتی امکان بهره‌گیری از سرویس‌های اینترنتی در حال حرکت نیز وجود دارد.

گجت‌ها سرگرم‌کننده هستند

آی‌پادها، سیستم‌های موسیقی، بازی‌های آنلاین، DVD-پلیرها و بسیاری گجت‌های دیگر امروزه وجه بسیار مهمی از سرگرمی زندگی ما را تأمین می‌کنند. این ابداع‌های فناورانه قدرت این را دارند که نیازهای هیجانی را ما ارضا کنند و به این ترتیب اسباب سرگرمی و لذت ما را فراهم می‌سازند. همچنین گجت‌ها موجب می‌شوند که حس تنهایی نکنیم. بدین ترتیب این گجت‌ها امروزه به جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده‌اند.

گجت‌ها ابتکار و خلاقیت را تشویق می‌کنند

از آنجا که فناوری چالش‌برانگیز است، موجب می‌شود که مجبور باشیم از تمام توان ذهنی خود بهره بگیریم. در گذشته راه انداختن یک کسب‌وکار دشوار بود و باید سرمایه زیادی می‌داشتید و یا اطلاعات زیادی در زمینه کسب‌وکار خود به دست می‌آوردید. امروزه راه‌اندازی یک کسب‌وکار از خانه بسیار آسان شده است. برای نمونه شرکت‌هایی مانند Esty یا Kickstarter به افراد خلاق کمک می‌کنند تا برای پروژه‌های خود به روش جمع‌سپاری سرمایه تأمین کنند.

گجت چیست

سخن پایانی

گجت‌ها نه تنها زندگی ما را آسان ساخته‌اند، بلکه موجب صرفه‌جویی در هزینه و زمان مورد نیاز برای انجام کارها نیز شده‌اند. شما با خرید یک گجت منفرد، کارکردهای زیادی را به دست می‌آورید و از این رو خرید گجت امری اقتصادی و به‌صرفه نیز محسوب می‌شود. بدین ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که اهمیت گجت‌ها نه تنها این است که موجب تسهیل امور روزمره ما شده‌اند، بلکه به این جهت نیز مهم هستند که موجب ایجاد تفریح و سرگرمی ما می‌شوند. در این نوشته تلاش کردیم به سوال گجت چیست پاسخ دهیم و همچین با انواع گجت‌ها و کاربرد و اهیمتشان در زندگی روزمره آشنا شویم.

بر اساس رای ۱۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
wikipedia
۱ دیدگاه برای «گجت چیست؟ — به زبان ساده»

مطلب بسیار خوب و مفیدی بود ولی اگه بخواییم یه تعریفی دیگه از معنی گجت داشته باشیم این جمله هم جالب میشه:
گجت (Gadget) یا ابزارک یک دستگاه مکانیکی یا الکترونیکی خلاقانه است که تا حد امکان کوچک بوده و موجب آسان‌تر شدن کارهای روزانه افراد می‌شود.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *