کدام قطعات پمپ باد زودتر خراب می شوند؟

۳۱۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
کدام قطعات پمپ باد زودتر خراب می شوند؟
سلب مسئولیت مطالب رپورتاژ آگهی: مجموعه‌ی «فرادرس» در تهیه‌ و تنظیم این محتوای تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی راجع به صحت آن نمی‌پذیرد.

کمپرسور باد یکی از محصولاتی است که استفاده از آن محدود به یک صنعت خاص نبوده و در صنایع مختلف از آن استفاده می‌شود. از این رو آشنایی با قطعات پمپ باد و بررسی دلایل خرابی این قطعات اهمیت بسیار زیادی برای کاربران دارد. لوازم پمپ باد به دلایل مختلفی در زمان طول عمر این محصول با ایراداتی روبرو می‌شوند. استفاده بهینه و نگهداری درست از آن باعث می‌شود تا کاربران بتوانند در زمان زیادی از این محصول استفاده کرده و از بابت خرابی آن نگرانی نداشته باشند. اما پر واضح است که چنین فرآیندی نیاز به کسب اطلاعات کاربردی درباره قطعات کمپرسور باد و دلایل و عوامل خرابی آن‌ها دارد. از این جهت در این مقاله سعی کرده‌ایم تا با بررسی کامل لوازم پمپ باد و معرفی روش‌های نگهداری آن‌ها، این اطلاعات کاربردی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

معرفی قطعات پمپ باد

شناخت قطعات پمپ باد برای تمام کسانی که از این محصول استفاده می‌نمایند، امری ضروری است. نداشتن شناخت کافی نسبت به این محصول و لوازم آن باعث می‌شود تا خیلی زود شاهد خرابی‌های آن باشیم. خراب شدن قطعات پمپ باد نیز می‌تواند هزینه‌های بسیار زیادی روی دست شما باقی بگذارد. در حالی که با شناخت شرایط نگهداری این لوازم علاوه بر اینکه کیفیت این محصول برای شما حفظ خواهد شد، می‌توانید از پرداخت چنین هزینه‌هایی نیز دوری کنید. به صورت کلی انواع پمپ بادها از قطعات زیر تشکیل می‌شوند:

  • موتور پمپ باد: موتور به عنوان اصلی‌ترین قطعه از قطعات پمپ باد است که تاثیر بسیار زیادی روی کیفیت آن دارد. این قطعه باید به لحاظ فنی در شرایط ایده آلی باشد. انتخاب پمپ باد در زمان خرید باید طوری باشد که موتور آن در اولویت قرار گرفته و کیفیت آن ارزیابی گردد. موتور از جمله لوازم پمپ باد است که در طول عمر این محصول در معرض آسیب‌های مختلفی قرار گرفته و خراب شدن آن نیز می‌تواند هزینه‌های بسیار زیادی روی دست کاربر باقی بگذارد. وارد آوردن فشار بیش از حد استاندارد، یکی از اصلی‌ترین دلایل خرابی موتور پمپ باد است.
  • مانومتر یا گیج فشار: یکی دیگر از لوازم پمپ باد که اهمیت زیادی در این محصول دارد، مانومتر یا گیج فشار آن است. این قطعه به صورت دائم فشار هوا را در کمپرسور اندازه‌گیری می‌کند. دقت کنید که مانومتر یک قطعه بسیار مهم است، زیرا اگر فشار داخل پمپ باد با اختلال روبرو شده و شرایط خوبی نداشته باشد، نشان از بروز ایرادات مختلف در آن است؛ از این رو مانومتر باید کاملا درست عمل کند. در غیر این صورت امکان تشخیص این ایرادات برای کاربران وجود نخواهد داشت. از این گذشته عملکرد اصلی این دستگاه متناسب با فشار باد درون آن است که توسط مانومتر به نمایش در می‌آید. در صورت بروز ایراد در این قطعه می‌توانید از لوازم یدکی کمپرسور باد استفاده کرده و آن را جایگزین کنید.
  • فیلتر هوای پمپ باد: یکی دیگر از قطعات پمپ باد که اهمیت بسیار زیادی در اجرای دقیق وظایف این دستگاه دارد، فیلتر هوای آن است. دقت کنید که گرد و غبار و ذرات معلق در هوا از جمله اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلایل بروز خرابی در دستگاه‌های موتوری مانند پمپ باد هستند. این ذرات باعث کاهش طول عمر موتور این دستگاه شده و عملکرد فنی آن را زیر سوال می‌برند. از این رو لازم است تا دائما آن را بررسی کنید که خیلی کثیف نباشد. چسبیدن گرد و غبار و ذرات معلق در هوا باعث می‌شود تا عملکرد این قطعه با اختلال روبرو شده و موتور، در معرض خطر قرار گیرد. توصیه می‌کنیم که با استفاده از لوازم جانبی پمپ باد، در مواقع ضروری اقدام به تعویض فیلتر هوا کنید تا موتور آن در معرض چنین خطرهایی قرار نگیرد.
  • پمپ باد دارای قطعات دیگری نیز هست که هر یک وظایف خاص خود را روی این دستگاه به عهده دارند و لازم است تا به کیفیت آن‌ها نیز نگاه ویژه‌ای شود. از دیگر لوازم پمپ باد می‌توان به نازل‌های ورودی و خروجی باد، سوپاپ اطمینان، دیافراگم و تجهیزات آن، سیستم نشت‌بندی، کلید قطع فشار و... اشاره کرد. تمام این قطعات تاثیر خاص خود را روی کیفیت این دستگاه به عهده دارند و در صورت خرابی باید هر چه سریع‌تر برای تعمیر آن‌ها اقدام شود.

نکات تعمیر خرابی‌های لوازم پمپ باد

در بند قبلی به معرفی قطعات پمپ باد پرداختیم و نکات مهمی را نیز برای حفظ کیفیت این دستگاه و مراقبت از آن بیان کردیم. لازم است تا کاربران با شناخت این قطعات و هم چنین دقت به شرایط نگهداری آن‌ها، مانع از بروز ایراد در آن‌ها شوند. اما با این حال این قطعات و لوازم پمپ باد با ایراداتی روبرو می‌شوند؛ در چنین مواقعی باید به چند نکته مهم دقت شود:

  • در درجه اول باید در نظر داشته باشید که با شناخت قطعات پمپ باد بایستی خیلی زود دلیل خرابی را درک کرده و برای تعمیر آن اقدام کنید. به عقب انداختن تعمیر قطعه خراب و یا تعویض آن با لوازم جانبی پمپ باد، باعث می‌شود تا ایراد گسترده‌تر شده و حتی سایر قطعات نیز با خرابی روبرو شوند. از این رو تعمیر یک قطعه خراب در زمان مناسب، اهمیت بسیار زیادی در حفظ و نگهداری این دستگاه خواهد داشت که باید به آن دقت شود.
  • نکته مهم بعدی در زمان بروز ایراد در قطعات پمپ باد، استفاده از خدمات بهترین تعمیرکار برای تعمیر آن‌ها است. اگر محصولی را خریداری کرده باشید که دارای ضمانت نامه‌های لازم بوده و خدمات پس از فروش خوبی هم داشته باشد، دیگر نگران تعمیر آن نخواهید بود و حتی بعد از سال‌ها استفاده نیز خیلی راحت می‌توانید با یک تماس در هر ساعتی از شبانه روز، این دغدغه را از خود دور کنید.
  • هم چنین انتخاب لوازم یدکی کمپرسور باد مطمئن و درجه یک نیز یکی دیگر از نکاتی است که در زمان خرابی قطعات پمپ باد باید به آن دقت کنید. مسلما اگر در زمان خرید پمپ باد، به کیفیت محصول و شرکت تولید کننده آن دقت کرده باشید، کمتر با مشکلات مختلف روبرو شده و حتی در صورت بروز ایراد نیز خیلی راحت و سریع می‌توانید برای تعمیر و یا تعویض لوازم جانبی پمپ باد اقدام کنید؛ از این رو از همان روز نخست خرید پمپ باید باید به فکر چنین شرایطی باشید.

ایرادات رایج قطعات پمپ باد

با شناخت لوازم پمپ باد و هم چنین بررسی شرایط تعمیر آن‌ها، اکنون شما شناخت نسبی نسبت به این محصول پیدا کرده و می‌دانید که باید در مواقع ضروری چه اقداماتی برای تعمیر یا تعویض آن‌ها کنید. در این بخش برخی از ایرادات رایج این دستگاه را به شرح زیر با شما در میان می‌گذاریم:

  • کاهش توان موتور
  • خراب شدن کلید روشن و خاموش
  • وجود اختلاف فشار در کمپرسور
  • سر و صدای زیاد در حین کارکرد
  • شل شدن قطعات دستگاه
  • خراب شدن میل لنگ‌ها و بروز اختلال در عملکرد آن‌ها
  • خرابی پیستون‌ها نیز از جمله ایرادات رایج در قطعات پمپ باد است.
  • روغن دادن کمپرسور باد
  • وجود لرزش‌های مداوم در لوازم پمپ باد

تمام این ایرادات و برخی ایرادات دیگر به هر دلیلی ممکن است در این دستگاه بروز کنند. حتی تعمیر نامناسب، نصب نامناسب و استفاده از لوازم یدکی کمپرسور باد با کیفیت پایین را نیز می‌توان از دلایل بروز چنین ایراداتی در نظر گرفت.

برای خرید انواع لوازم یدکی پمپ باد در مدل های مختلف به وب سایت ایران کمپرسور به ادرس irancompressor.com مراجعه نمایید.

بر اساس رای ۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *