کیفیت کلاس‌های خصوصی آیلتس و پی تی ای در تهران

۱۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
کیفیت کلاس‌های خصوصی آیلتس و پی تی ای در تهران

مسیر زبان‌آموزی بیش از هر چیز تحت تأثیر هدف ما از یادگیری زبان خارجی قرار دارد. به‌طور کلی برای اهداف عمومی زبان‌آموزی مناسب‌ترین گزینه، آموزش در کلاس‌های گروهی است حال آنکه برای نیل به اهداف خاص با ویژگی‌هایی که ذکر خواهد شد بهترین مسیر، آموزش خصوصی تحت نظارت یک سیستم آموزشی یادگیری محور است.

بحث و بررسی علمی و دقیق کیفیت کلاس‌های خصوصی آمادگی آزمون آیلتس (IELTS) و دیگر آزمون‌های استاندارد بین‌المللی را با مقدمه‌ای در خصوص هدف زبان‌آموزی و تأثیر آن بر انتخاب نوع کلاس آغاز می‌کنیم. مانند بسیاری از امور دیگر، مسیر زبان‌آموزی بیش از هر چیز تحت تأثیر هدف یادگیری زبان خارجی قرار دارد.

سلب‌ مسئولیت: مجموعه‌ی «فرادرس» در تهیه‌ و تنظیم این محتوای تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی راجع به صحت آن نمی‌پذیرد.

در این مقاله اهداف زبان‌آموزی به دو دسته کلی اهداف عمومی و اهداف خاص تقسیم می‌شود و تأکید می‌کنیم که نوع هدف‌گذاری می‌تواند دو مسیر متفاوت را پیش روی فرد قرار دهد. به‌طورکلی برای اهداف عمومی زبان‌آموزی مناسب‌ترین گزینه، آموزش در کلاس‌های گروهی است حال‌آنکه برای نیل به اهداف خاص با ویژگی‌هایی که ذکر خواهد شد بهترین مسیر، آموزش خصوصی است.

به‌طور خلاصه اهداف عمومی به آن دسته از اهداف عموماً درازمدتی اطلاق می‌شود که دربرگیرنده کاربردهای متنوعی از مهارت‌های مختلف زبانی با توجه به نیازهای موقعیتی در آینده است. به‌عنوان‌مثال یادگیری مکالمه برای بسیاری از زبان‌آموزان به‌ویژه در سنین مدرسه در این حوزه قرار می‌گیرد. اما زمانی که هدف یادگیرنده شرکت در یک آزمون استاندارد مانند آیلتس (IELTS) یا پی تی ای (PTE) باشد، مهارت صحبت کردن با هدف کسب نمره در این آزمون، آموزش داده می‌شود.

این نوع هدف‌گذاری را می‌توان در حوزه اهداف خاص در نظر گرفت. مثال‌های دیگری از این اهداف خاص عبارت‌ هستند از یادگیری مهارت نگارش برای نوشتن ایمیل‌های کاری یا نوشتن مقالات دانشگاهی. در حال حاضر جدی‌ترین نوع اهداف خاص مربوط به آمادگی برای شرکت در آزمون‌های استاندارد مانند آیلتس (IELTS) یا پی تی ای (PTE) با هدف ادامه تحصیل یا مهاجرت است.

یادگیری زبان انگلیسی برای اهداف خاص به ویژه شرکت در آزمون‌های بین‌المللی ویژگی‌هایی دارد که آن را تا حدود زیادی از زبان‌آموزی با اهداف عمومی متمایز می‌کند. مهم‌ترین این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

  • هدف‌گرایی و نتیجه‌گرایی کاملاً مشخص، جدیت بیشتر زبان‌آموز در یادگیری، اهمیت زیاد فاکتور طول مدت یادگیری با توجه به محدودیت زمانی کسانی که برای ادامه تحصیل و یا مهاجرت اقدام می‌کنند. نگرانی مضاعف زبان‌آموز در مورد اثربخشی فرآیند آموزشی و هزینه‌ای که می‌پردازد.

مدت یادگیری کوتاه‌تر در کلاس خصوصی

باور کلی بر این است که کلاس خصوصی از اثربخشی بیشتری برخوردار است و یادگیرنده در زمان کوتاه‌تری به نتیجه می‌رسد. اما این تصور همیشه در واقعیت محقق نمی‌شود. مسأله مهم در مورد انتخاب کلاس تک نفره برای اهداف خاص با توجه به نتیجه‌گرایی، جدیت کار، اهمیت مدت زمان یادگیری، نگرانی‌های منطقی زبان‌آموز در خصوص اثربخشی فرآیند و البته هزینه چند برابر این مسیر یادگیری این است که آیا هر نوع آموزش خصوصی‌ای پاسخگوی دغدغه‌های یادگیرنده است؟ یا اینکه ممکن است به هر دلیلی مزیتی نسبت به آموزش گروهی نداشته یا حتی غیر مؤثر باشد.

در اکثر موارد، کلاس‌های خصوصی در مؤسسات آموزشی توسط همان اساتیدی که کلاس‌های گروهی را تدریس می‌کنند به درخواست شخص زبان‌آموز به صورت تک نفره برگزار می‌شود. این کلاس‌ها چه در محل آموزشگاه، چه در محل کار یا منزل زبان‌آموز تشکیل شوند ماهیتاً فرقی ندارند و استاد مربوطه که اساساً در سیستم آموزش گروهی کار می‌کند همان برنامه آموزشی را به‌جای یک گروه برای یک نفر ارائه می‌دهد! طبیعتاً مدرس، زمان بیشتری برای ارائه بازخورد و پاسخگویی به سؤالات تنها شاگرد کلاس دارد اما آیا این آموزش با آموزش گروهی فرق می‌کند؟ در حقیقت تنها ویژگی چنین برنامه‌ای اختصاصی بودن زمان کلاس برای زبان‌آموز است.

متأسفانه در اکثر موارد وضعیت کلاس‌های خصوصی این‌چنین است و از این‌رو زبان‌آموز صرفاً با توجه به توانمندی‌های مشاهده شده از اساتید در کلاس‌های گروهی یا توصیه دیگر دانشجویان، مبادرت به انتخاب استاد برای کلاس خصوصی می‌کند. در چنین شرایطی اثربخشی کلاس خصوصی تنها به تسلط و دانش استاد مربوطه و همسو بودن روش تدریس وی با سبک‌های یادگیری زبان‌آموز بستگی دارد و لذا ریسک پذیری بالایی دارد. اگرچه مؤلفه توانمندی‌های علمی استاد همواره مهم بوده و است و ما به هیچ وجه قصد کم اهمیت جلوه دادن این مقوله را نداریم, اما نکته اصلی این بحث این است که چه نوع کلاس خصوصی می‌تواند ویژگی‌های منحصر به فرد و متمایزکننده‌ای داشته باشد که آن را ماهیتاً از آموزش گروهی متفاوت کرده و پاسخی مناسب به دغدغه‌های زبان‌آموزان باشد؟

لزوم وجود سیستم آموزشی متفاوت در کلاس‌های خصوصی

آموزش خصوصی یا انفرادی زبان به مفهوم واقعی، صرفاً به معنی کاهش تعداد نفرات کلاس به یک نفر نیست! در یک رویکرد منحصر به فرد کلیه فرآیندهای آموزشی براساس مؤلفه‌های مختلف شناختی، اجتماعی و عاطفی یادگیرنده به‌گونه‌ای انعطاف‌پذیر در جهت به حداکثر رساندن یادگیری زبان‌آموز و بر اساس اصول و چارچوب‌های مشخص علمی تغییر می‌کند.

نتیجه گرایی در این رویکرد آموزشی تنها با مراجعه به توانمندی‌های ثابت شخص مدرس تضمین و تعریف نمی‌شود. در آموزش خصوصی، بهینه‌سازی فرایند آموزش و یادگیری با تغییرات سیستماتیک در متغیرهای مختلف اجزاء فرآیند صورت می‌گیرد و هرگونه تغییری مبتنی بر شناخت صحیح از ویژگی‌ها و نیازهای فردی زبان‌آموز است. آنچه در این رویکرد اتفاق می‌افتد منحصراً به آموزش تک‌نفره اختصاص دارد و معمولاً قابل‌اجرا در کلاس‌های گروهی به شیوه سنتی نیست.

سیستم آموزشی و نظام ارزیابی، ضامن کیفیت آموزش

در این نظام منحصر به فرد آموزشی امور مربوط به مشاوره، برنامه‌ریزی، انتخاب اساتید، طراحی آموزشی (به‌صورت اختصاصی) و مدیریت آموزشی توسط تیم مدیریتی کالج صورت می‌گیرد. اساتید مجرب کالج مجریان آموزش محسوب می‌شوند و نظام ارزیابی با برگزاری آزمون‌های شبیه ساز آیلتس (ماک) به‌صورت دوره‌ای و منسجم توسط دپارتمان ارزیابی کالج به‌صورت مستقل انجام می‌شود. دپارتمان نظارت کالج نیز به‌صورت مستقل کلیه فعالیت‌های آموزشی را تحت نظر دارد و گزارش‌های دوره‌ای وضعیت دانشجو، استاد، برنامه، محتوا و زمان را در اختیار افراد مرتبط قرار می‌دهد.

جمع‌بندی و پیشنهاد

کالج بین‌المللی آریام با شناخت کامل از رویکردهای نوین آموزشی، مرکز تخصصی دوره‌های خصوصی آمادگی آزمون‌های آیلتس (IELTS) و پی تی‌ای (PTE) با مؤلفه‌های ذکرشده است. آموزش انفرادی و اختصاصی در کالج آریام براساس الگوی یادگیری محور آموزش زبان و با در نظر گرفتن متغیرهای فردی زبان‌آموز بهترین تجربه آموزشی را در اختیار وی قرار می‌دهد. در این سیستم کلیه مؤلفه‌ها براساس الگوی آموزش تک‌نفره تعریف شده است و لذا با آنچه به‌طورمعمول تحت عنوان دوره آیلتس خصوصی یا پی تی ای (PTE) ارائه می‌شود، تفاوت‌هایی اساسی دارد و برنامه یادگیری محور برای هر زبان‌آموز به‌صورت مستقل و انعطاف‌پذیر و با هدف رساندن وی به نمره دلخواه خود در آزمون آیلتس (IELTS) یا آزمون پی تی ای (PTE) طراحی می‌شود.

علاقه‌مندان به منظور آشنایی بیشتر با برنامه‌‌ها و دوره‌های خصوصی، فشرده و تضمینی کالج بین المللی آریام به وب‌سایت www.AryamCollege.com مراجعه و یا با شماره تلفن ۴۱۲۷۶ - ۰۲۱ تماس حاصل کنند. همچنین برای آشنایی دقیق با سطح زبان می‌توانند به صورت حضوری و رایگان از خدمات مشاوره و تعیین سطح آریام استفاده کنند.

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *