چگونه بازدید وبلاگ خود را افزایش دهیم

۸۷۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۳ دی ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۱۴ دقیقه
چگونه بازدید وبلاگ خود را افزایش دهیم

راه اندازی یک وبلاگ می‌تواند مزایای زیادی در زندگی حرفه‌ای و شغلی شما داشته باشد. به عنوان نمونه، این اجازه را خواهید داشت تا به عنوان یک متخصص در زمینه شغلی خود اظهار نظر کنید، به کسب مهارت‌های جدید بپردازید و یا به فکر کار جدیدی بیفتید. اما مسئله مهمی که در روزهای اول یا حتی سال‌ها پس از ساخت وبلاگ افراد بسیاری را درگیر خود می‌کند، پیدا کردن راهی برای افزایش بازدید از وبلاگ و پیدا کردن سایت از طریق گوگل است.

1. ایجاد سایت با زیرساختی قوی

1. موضوعی مناسب برای وبلاگ خود انتخاب کنید

شاید شما هم دوست داشته باشید وبلاگی ایجاد کنید که در آن از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا شود. از سبک زندگی بنویسید، دستور پخت فلان غذا را بگذارید و از خواص شیمیایی عنصر منیزیوم صحبت کنید. شاید ایده بسیار خوبی به نظر برسد، اما درست برخلاف کاری است که باید انجام دهید. وقتی‌ که تصمیم دارید وبلاگی را راه‌ اندازی کنید، بهتر است از مطالب کم و پیرامون یک موضوع خاص شروع کنید و با گذر زمان آن را بسط دهید. مثلاً در نمونه‌های بالا بهتر است برای شروع فقط درباره آشپزی مطلب بگذارید (هرچند آشپزی نیز یک موضوع بسیار وسیع است و می‌توان کار را با عنوان آشپزی رژیمی آغاز کنید).

اگر امروز درباره سفر خود به نیویورک بنویسید، فردا درباره غذاهای محلی گینه و پس‌فردا درباره سیاه شدن منیزیوم در برابر اکسیژن، جذب بازدید کننده برای هر سه مطلب بسیار دشوار خواهد بود؛ زیرا این مطالب برای هرکسی اهمیت نداشته و مخاطبین خاص خود را دارند.

2. مخاطب وبلاگ خود را مشخص کنید

همان‌طور که موضوع وبلاگ باید واحد و خاص باشد، مخاطبین آن نیز باید مشخص و معین باشند. اگر بخواهید نظر همه را جلب کنید، درواقع باعث می‌شوید که نظر هیچ کسی جلب نشود. ابتدا باید خواننده‌های وبلاگ خود را از لحاظ سن، جنسیت، شغل، اهداف و حتی ترسشان مجسم کنید، تا بتوانید محتوا و مطالب درخور و مناسب آن‌ها را ارائه دهید. هرچند شماری از افراد فکر می‌کنند که اگر این گونه مخاطبان را در ذهن خود دسته‌بندی کنند، افراد با مشخصه های دیگر را از وبلاگ خود دور کردند. این فکر کاملاً اشتباه است و وبلاگ شما برای افراد دیگر نیز کاربرد خود را خواهد داشت.

3. محتویات مورد نیاز مخاطبین را قرار دهید

مطالب مورد نیاز مخاطبین را در اولویت خود قرار دهید. برای مخاطبین اهمیتی ندارد که دوست دارید چه چیزی را منتشر کنید؛ آن‌ها به دنبال مطالبی هستند که در حل برخی از مشکلات کمکشان کند. پس پیش از هر چیز مطمئن شوید که وبلاگ شما کارآمد و مطالب آن ارزشمند است. از خود بپرسید آیا به مردم کمک می‌کند؟ آیا برای مردم اهمیتی دارد؟ آیا اطلاعات آن کارآمد است؟ این سوالات را پس از انتشار هر پست از خود بپرسید. شما می‌توانید ایده‌ها و پست‌های ارزشمندی را به روش زیر پیدا کنید:

  1. در سایت‌های مختلف و انجمن‌ها ببینید چه سوالاتی مطرح شده است. از پاسخ آن‌ها در پست‌ها استفاده کنید. بررسی کنید که آیا نکته قابل‌ذکری وجود دارد؟
  2. در شبکه‌های اجتماعی یا انجمن‌های آنلاین (مثل گروه‌های فیسبوک، تلگرام، لینکدین، گوگل پلاس و غیره) به دنبال موضوعی مناسب و کارآمد باشید.
  3. برای آن‌که بفهمید کدام پست شما رایج‌تر بوده و بیشتر به اشتراک گذاشته شده است، از ابزارهای آنالیز محتوا مثل Buzzsumo استفاده کنید. در این صورت اگر پست شما بازدید و اشتراک‌گذاری بالایی داشت، نشانه خوبی است؛ اما نباید تکرار مکررات کنید و مجدد همان پست را منتشر کنید. درواقع می‌توانید زوایای دیگر موضوع را بررسی کنید.
  4. بخش نظرات پست مذکور و دیگر پست‌ها را بخوانید. ببینید کاربران در چه مواردی دچار مشکل شدند، کجا ضعف دارند و کدام بخش را نفهمیدند. به این قبیل موارد می‌توانید در پستی جدید بپردازید.
  5. بخش انتقادات کتاب‌های الکترونیکی، مثل کتب سایت آمازون، که کمتر از 5 ستاره دریافت کردند را بخوانید و بررسی کنید. بیابید که ضعف کتاب‌ها در چه نقاطی بوده است و چگونه می‌توانید آن‌ها را در مطالب خود برطرف کنید؟

پس از آن‌که محتوا و وبلاگ خود را ایجاد کردید، می‌توانید از مخاطبین خود بپرسید که کدام راه و روش برای ایجاد یک موضوع باارزش، کارآمدتر است؟ به خاطر داشته باشید که محتوای وبلاگ شما با میزان موفقیت آن رابطه مستقیم دارد، یعنی اگر مطالب کم‌ارزش را منتشر کنید، وبلاگ شما نیز موفق نخواهد شد.

4. از کمال‌گرایی پرهیز کنید

هنگام طراحی وبلاگ می‌توانید به کمال‌گرایی دامن بزنید و تا زمانی که همه‌چیز عالی نباشد وبلاگ را منتشر نکنید، اما منظور از این کار چیست؟ هیچ‌وقت به حد عالی نخواهید رسید. رید هافمن، رئیس هیئت‌مدیره شرکت لینکدین، می‌گوید:

«اگر از اولین نسخه محصول خود خجالت نکشیدید، خیلی دیر شروع کردید.»

برای وبلاگ هم این جمله صدق می‌کند. وبلاگ را هر چه ساده‌تر اما زودتر منتشر کنید بهتر است از وبلاگی که عالی اما دیر منتشر کنید. هیچ‌وقت به خود اجازه ندهید که موارد ابتدایی شما را درگیر کند و همیشه با خود بگویید که می‌توانید اشتباهات و کاستی‌های وبلاگ را جبران کنید.

به علاوه باید بدانید که در روزهای اول ممکن است هیچ کسی به وبلاگ شما مراجعه نکند؛ اما صبر کلید مشکل گشای یک وبلاگ‌ نویس است. به همین علت است که می‌گوییم وبلاگ خود را هرچند زشت و بد ریخت منتشر کنید و تا زمانی که از آب و گل در‌آید، می‌توانید آن را ارتقا دهید. چند مورد از مواردی که وبلاگ ‌نویسان خود را درگیر آن می‌کنند درحالی‌که اصلا نیاز نیست:

  1. اسم دامنه وبلاگ: اگر اسم مناسبی برای دامنه وبلاگ خود پیدا نکردید، دامنه‌ای با اسم خود ایجاد کنید، و زمانی که عنوان مناسبی پیدا کردید، می‌توانید آن را تغییر دهید.
  2. طراحی و قابلیت‌های وبلاگ: یک قالب نمایش ساده از وردپرس انتخاب کنید. بعدها می‌توانید آن را تغییر دهید.
  3. لوگو وبلاگ: وبلاگ بدون لوگو هم وبلاگ است. پس بعداَ می‌توانید لوگو طراحی کنید و در وبلاگ خود قرار دهید.
  4. رنگ‌بندی وبلاگ: خیلی موضوع مهمی نیست. یک رنگ را انتخاب کنید و بعدها می‌توانید رنگ مناسب با قالب سایت خود را جایگزین کنید.

پس با این اوصاف، بیش از هر چیز تمرکز خود را بر روی موضوعات و مطالب پست‌ها قرار دهید. مطالب مفید و کارآمد بگذارید. از ایراد گرفتن‌های بی‌مورد اجتناب کرده و وبلاگ را هرچند ساده منتشر کنید. همیشه برای بهبود ظاهر وبلاگ وقت هست.

2. استراتژی محتوا برای افزایش ترافیک یا بازدید

1. عناوین جذاب برای پست های وبلاگ خود انتخاب کنید

عنوان نقش بسزایی در جذابیت و مخاطب‌پذیری پست دارد. درواقع، آن‌ها تعیین می کنند که یک پست خوانده شود یا خیر. درباره راه‌های انتخاب یک عنوان خوب می‌توان چندین جلد کتاب نوشت. وقتی‌که یک مخاطب از طریق موتورهای جستجوگر یا شبکه‌های اجتماعی به پست شما برمی‌خورد، عنوان متن، اولین شانس را برای شما مهیا می‌کند. پس به دنبال کار بی‌ارزش Clickbait یا «طعمه برای کلیک» نباشید، زیرا به محبوبیت وبلاگ شما ضربه می‌زند.

2. شرح کاملی از متا خود را ارائه دهید

شرح متا بخش بسیار حیاتی و مهمی برای پست‌هاست، زیرا درنتیجه جستجو موتورهای جستجوگر (همچون گوگل) و برای پیش‌نمایش لینک اشتراک‌گذاری شده در شبکه‌های اجتماعی (همچون فیسبوک، تلگرام و غیره)، خلاصه‌ای از پست شما را در اختیار مخاطبین قرار می‌دهد. اگر شما کاربر وردپرس باشید و به حساب خود وارد شوید، می‌توانید برای هر صفحه یا هر پست از وبلاگ یا وب‌سایت خود، سئوی مختص آن را وارد کنید.

درست مثل عنوان اصلی، متا نیز اولین برداشت از متن شما را به ذهن مخاطب ارائه می‌دهد و مخاطب را برای تصمیم در خواندن یا نخواندن مطلب راهنمایی می‌کند. پس حسابی مراقب آن باشید! متا باید به عنوان پیش‌نمایش، محتوای پست شما را منعکس کند. اگر بتوانید برخی کلمات کلیدی مربوط به پست یا صفحه وبلاگ را در متا قرار دهید، آن را کارآمدتر خواهید کرد.

3. از تصاویر استفاده کنید

پست‌هایی که همراه با تصاویر مناسب بودند، 94درصد بازدید بیشتری نسبت به مطالب فاقد تصویر داشته‌اند. دلیل آن است که انسان‌ها به‌طور طبیعی به تصاویر گرایش دارند. به‌علاوه، تصاویر فهم مطالب را راحت‌تر و ملموس‌تر می‌کنند. شما می‌توانید از تصاویر آماده، اسکرین‌شات‌ها و حتی تصاویری که خود درست کرده‌اید در مطالب استفاده کنید.

در کنار تصاویر، از Feature image هم استفاده کنید. Feature image یا post thumbnail تصاویری هستند که هنگام اشتراک‌گذاری پست وبلاگ در شبکه‌های اجتماعی، به‌عنوان پیش‌نمایش ظاهر می‌شوند. اگر فکر می‌کنید که در طراحی‌ها مشکل دارید، می‌توانید از سایت‌های دارای قالب آماده استفاده کنید (مثل Canva یا Snappa).

4. نویسنده وبلاگ خود باشید

وقتی برای اولین بار متنی در وبلاگ خود می‌نویسید، انتظار برنده شدن «جایزه‌ی پولیتزر» را نداشته باشید. شما نیاز دارید تا هر بار متون قبلی خود را بهبود دهید. چند مورد از قوانین کلی که می‌تواند شما را در نوشتن مطالب بهتر یاری کنند را به شرح زیر آورده‌ایم:

  1. از زبان محاوره استفاده کنید: متن شما یک متن علمی و دانشگاهی نیست. متن را به گونه‌ای بنویسید که گویی شما خود با خواننده ارتباط برقرار کرده‌اید.
  2. متن را به ساده‌ترین شکل ممکن بنویسید: از جملات نامفهوم و بلند پرهیز کنید، زیرا شما قصد دارید خواننده مفهوم متن شما را کامل و راحت بفهمد. به علاوه، تمام خواننده‌های وبلاگ شما دانشجوهای ادبیات نیستند. پس به گونه‌ای بنویسید که حتی کسی که فارسی را به‌عنوان زبان دوم یاد گرفته است هم، خواندن متن شما برایش ساده و آسان باشد.
  3. از پرگویی بپرهیزید: مستقیم بروید سر اصل مطلب. از گفتن کلمات غیرضروری و جملات ناقص اجتناب کنید.
  4. از موضوع اصلی دور نشوید: اگر موضوع متن شما درباره CSS hacks است، دو پاراگراف درباره گربه‌تان یا تصادف دیروز خود ننویسید. ذهن خواننده نیز از موضوع اصلی منحرف می‌شود، مخصوصاً اگر تازه کار باشد. پس حول موضوع اصلی بنویسید.
  5. داستان بگویید: در میان مطالب، داستان‌های مرتبط با موضوع اصلی بنویسید تا خواننده را بیشتر با متن و موضوع درگیر کند، خستگی را از بین ببرد و نوشته شما را جذاب‌تر کند.
  6. به قالب‌بندی نوشته خود توجه کنید: شاید در وهله اول ارتباطی با محتویات متن نداشته باشد، اما در خواننده تاثیر می‌گذارد. از block text کوچک استفاده کنید. در صورت نیاز موارد را لیست کنید. متن‌های بلند را با عنوان و تیتر به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. از تگ‌های نقل‌قول استفاده کنید. برخلاف تصور ما بسیاری از خواننده‌ها تنها یک نگاه سطحی و اجمالی از متن خواهند داشت؛ بنابراین باید مطمئن باشیم که متن ما برای نگاهی اجمالی و سریع نیز قابل‌ هضم و درک باشد.

خوشبختانه ابزارهای بسیاری وجود دارند که به نوشتن شما کمک شایانی می‌کنند. یکی از این ابزارها سایت ویراست‌یار است. با استفاده از این سایت و نرم‌افزارهای آن، می‌توانید بسیاری از ایرادات متن خود را رفع کنید. همچنین می‌توانید از یک فرد ویراستار یا دیگر افراد بخواهید که به نوشته‌های شما نظر بدهند. تسلط بر هنر نوشتن و نویسندگی زمان زیادی نیاز دارد. هرچه بیشتر بنویسید، موفق‌تر خواهید بود. پس از نوشتن نترسید و سعی کنید رفته رفته نوشته‌های خود را بهتر کنید.

3. استراتژی‌های تاکتیکی برای ایجاد ترافیک وبلاگ

1. پست‌های خود را سرسام‌آور توسعه دهید

نوشتن و انتشار پست تنها بخشی از معادله است. برای آن‌که مخاطبین را به وبلاگ خود بیاورید، باید پست‌های گسترده و فراوانی داشته باشید. برخی بر این باورند که گسترش دادن یک پست از نوشتن پست دیگر بهتر است. سعی کنید 80 درصد از وقت خود را به گسترش پست‌ها و 20 درصد مابقی را به نوشتن پست‌های جدید اختصاص دهید. هرچند به نظر شخص بنده، این درصدها می‌توانند متناسب با هدف شما از ایجاد وبلاگ تغییر کند.

اگر یک وبلاگ‌نویس تازه‌کار هستید، بهتر است مطالب خود را به بیرون از وبلاگ خود منتشر دهید تا مورد انتقادهای سازنده قرار بگیرید. این بدین معنا نیست که هر هفته یا هر روز یکبار پست بگذارید، بلکه ماهی یکبار نیز کفایت می‌کند. پس‌ازآن که به مرحله مطلوب و به اقتدار رسیدید، می‌توانید مرتباً پست بگذارید.

اگر حس می‌کنید برای دیگر سایت‌ها مطلب گذاشتن به‌گونه‌ای خودفروشی است، از این نظر این کار را انجام دهید که می‌خواهید با سایت‌ها و وبلاگ های بزرگ‌تر ارتباط برقرار کنید. در این صورت شاید احساس رضایت بیشتری کنید.

اکنون می‌خواهیم چند راه برای گسترش و بسط مطالب معرفی کنیم:

  1. پست مهمان: مطالبی که مرتبط با موضوع پست شماست را در دیگر سایت‌ها منتشر کنید.
  2. شرکت در پادکست‌ها: در پادکست‌های مرتبط با موضوع شرکت کنید.
  3. از وقایع سخن بگویید: سعی کنید در اتفاقات و وقایع حضورداشته باشید.
  4. به جوامع آنلاین ملحق شوید: در انجمن‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک، لینکدین، گوگل پلاس، توییتر و غیره عضو شوید تا هم بتوانید پست‌های مهم و پرطرفدار خود را به اشتراک بگذارید و هم راهی برای معرفی وبلاگ‌تان باشد.
  5. به شبکه‌های اجتماعی بپیوندید: در این شبکه‌ها وبلاگ خود را تبلیغ کنید.
  6. با دیگر وبلاگ نویسان ارتباط برقرار کنید: سعی کنید با دیگر افراد که مانند شما درزمینه یکسانی فعالیت دارند ارتباط برقرار کنید. در این صورت می‌توانید مطالب وبلاگ یکدیگر را لینک کنید.
  7. از دوستان و همکاران خود بخواهید تا وبلاگ شما را معرفی کنند.

2. با شبکه‌های اجتماعی آشتی کنید

عضویت در شبکه‌های اجتماعی امری بسیار مهم است و باعث می‌شود که در معرض عموم قرار بگیرید. اما عضویت یک‌باره در تمامی شبکه‌های اجتماعی، کاری اشتباه است. در عوض بهتر است در دو یا سه تا از معروف‌ترین‌ها تمرکز کنید و کم‌کم تعداد آن‌ها را بیشتر کنید:

  1. عضویت در فیسبوک و توییتر راه ارتباطی عالی به شمار می‌آیند. پس بهتر است در این دو سایت عضو شوید و مخاطب برای وبلاگ خود جمع‌آوری کنید.
  2. در شبکه‌هایی حضور پیدا کنید که مخاطبین شما در آن حضور مستمر داشته باشند. به‌عنوان مثال اگر وبلاگ شما درباره مد لباس، آرایش، غذا و غیره است، بهتر است در اینستاگرام عضو شوید. در این صورت می‌توانید تصاویری را به اشتراک بگذارید و مخاطبین را به وبلاگ خود جذب کنید.
  3. از علایق خود نیز استفاده کنید. اگر حس می‌کنید به فیلم‌سازی یا تدوین علاقه دارید و می‌توانید به راحتی درباره موضوعات وبلاگ خود فیلم تهیه کنید و در یوتیوب یک کانال بزنید.

به طور کلی شبکه‌های اجتماعی تاثیر بسزایی در جذب مخاطبین خواهند داشت. با استفاده از آن‌ها می‌توانید با کسانی که مطالب شما را می‌خوانند ارتباط مستقیم و فراتر از وبلاگ خود برقرار کنید. به علاوه قادر خواهید بود که با دیگر وبلاگ‌نویسان ارتباط داشته باشید و فعالیت‌های آن‌ها را بررسی کنید.

البته مراقب باشید که از هدف اصلی خود دور نشوید. هدف شما ایجاد وبلاگی سودمند و کار‌آمد است، پس نباید وقت زیادی را صرف شبکه‌های اجتماعی کنید.

3. از استراتژی‌های هوشمندانه برای نوشتن سئو استفاده کنید

همانطور که می‌دانیم، سئو بخش بسیار مهمی است اما خیلی به آن وسواس نداشته باشید. اگر این دو اصل زیر را یاد بگیرید، دیگر با آن مشکلی نخواهید داشت و ازآن‌پس می‌توانید ساعت‌ها به دنبال واژه‌های کلیدی، ارتقای متای سایت و کارهای دیگر باشید. با این دو اصل، شما زمان کمتری را در مقایسه با دیگران صرف سئو خواهید کرد:

  1. پیش از آن که پست جدید را بنویسید، حدود 30 دقیقه را صرف پیدا کردن عبارات کلیدی و بخش اصلی و گویای متن کنید. ابتدا در گوگل به دنبال عبارات کلیدی باشید که پیش‌تر در زمینه موضوع متن شما جستجو شده است. انجام این کار بسیار ساده است؛ فقط کافیست حدود موضوع خود را در گوگل جستجو کنید و به پایین صفحه بروید. در انتهای صفحه بخش «جستجوهای مربوط به...» می‌توانید عبارات جستجو شده پیرامون موضوع را ببینید. سپس از سایت Buzzsumo استفاده کنید تا میزان محبوبیت و رایج بودن هر یک از عناوین را بررسی کنید. با استفاده از این سایت می‌توانید میزان اشتراک‌گذاری هر عنوانی را در شبکه‌های اجتماعی نیز بدست آورد.
  2. از افزونه Yoast SEO برای پست‌ها و صفحات جدید استفاده کنید. این افزونه به شما این امکان را می‌دهد که محتوای سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید تا بتوانید به نتایج خوبی برسید.

سئو مهم است زیرا اگر به‌درستی انجام شود، organic search (بازدیدهایی که بازدیدکننده از طریق موتورهای جستجوگر وارد وب‌سایت موردنظر می‌شود) به‌شدت افزایش می‌یابد. درنتیجه متقابلاً ترافیک وبلاگ نیز افزایش می‌یابد. اگر با انجام تمام موارد فوق و پس از گذشت 6 ماه یا کمتر، ترافیک حاصل از organic search کم (یا حتی صفر) بود، نگران نباشید. ‌زمانی لازم است تا گوگل یا دیگر موتورهای جستجوگر، وبلاگ شما را در شاخص خود قرار دهند و به‌عنوان نتیجه جستجو نمایش دهند. حال اگر با گذشت چند سال هنوز ترافیک حاصل از organic search  شما در کمترین حد ممکن است، بایستی کارهایی بر روی مطالب خود انجام دهید تا سئو بر روی محتوای آن جای گیرد.

در آخر بهتر است بدانید که هرچه مطالب وبلاگ شما سودمندتر و جذاب‌تر باشد، گوگل (و دیگر جستجوگرها) آن را بیشتر به مردم نشان می‌دهد. اما اگر وبلاگ شما خسته‌کننده و هیچ حرف جدیدی برای گفتن نداشته باشد، هرگز به مردم نشان داده نخواهد شد. به یاد داشته باشید که گوگل سعی می‌کند که بهترین و کارآمدترین مطالب را نشان دهد و هر چه این مطلب بهتر باشد آن را در ابتدای لیست نتایج قرار می‌دهد تا برای مخاطبین و مردم در دسترس باشد. اگر فکر می‌کنید می‌توانید این سیستم را دور بزنید، تنها وقت خود را تلف کرده‌اید.

4. اشتراک‌گذاری مطالب را آسان کنید

زمانی که کاربران در وبلاگ شما هستند و مطالب شما را می‌خوانند، باید اشتراک‌گذاری مطالب آسان باشد تا بتوانند به‌راحتی مطالب وبلاگ شما را به اشتراک بگذارند. برای این کار بهتر است گزینه‌هایی برای اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی را فراهم آورید. در این صورت می‌توانید:

  1. شخصی‌سازی کنید: می‌توانید در بخش‌های مختلف گزینه اشتراک‌گذاری را اضافه کنید.
  2. گزینه‌هایی مختص شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنید: مثلا می‌توانید از لوگوی شبکه‌ها استفاده کنید و گزینه‌ای برای اشتراک‌گذاری مستقیم به وجود آورید.
  3. از افزونه‌های سوم شخص استفاده کنید: برای مثال می‌توانید از افزونه‌هایی مثل Share This استفاده کنید.

5. بر روی وبلاگ خود، گوگل آنالیتیکس نصب کنید

نصب گوگل آنالیتیکس یا آنالیزور تنها ده دقیقه زمان لازم دارد اما می‌تواند نمودارها و گراف‌هایی را از ترافیک و میزان بازدید وبلاگ شما ترسیم کند (جزئیاتی مثل تعداد مراجعین، زمان حضور آن‌ها، صفحات بیشتر دیده شده، اشتراک‌گذاری‌ها و اطلاعاتی از این قبیل). پس بهتر است چنین سرویسی را بر روی وبلاگ خود داشته باشیم و آن را بررسی کنیم. دانستن این اطلاعات در افزایش ترافیک و بازدید وبلاگ شما تاثیر دارد. با این حال نباید خیلی نسبت به آن وسواس داشت و بیشتر وقت خود را صرف آن کرد. آن را نصب کنید و به کارهای مهم دیگر بپردازید و تا زمانی که ترافیک مطلوب را دریافت نکرده‌اید، به اعداد و ارقام آن توجه نکنید و فقط نگران جذب افراد به سایت خود باشید.

وقتی میزان بازدید شما به بیش از 100 تا 200 نفر بازدید در روز رسید، بررسی کنید که کدام بخش‌ها، صفحات و دیگر مشخصه‌ها بیش‌ترین بازدید را داشته‌اند. از این بررسی می‌توانید در تصمیم‌گیری خود استفاده کنید. مثلاً اگر حضور شما در فیس‌بوک باعث افزایش ترافیک وبلاگ شما شده، ازاین‌پس در آن فعالیت بیشتری کنید.

4. ترغیب کاربران و مخاطبین سایت برای خواندن بیشتر مطالب

1. لیست پست‌سپاری الکترونیک ایجاد کنید

ایمیل لیست یا لیست ایمیل‌سپاری الکترونیک ویژگی است که با استفاده از آن می‌توانید اطلاعات را به صورت گسترده و برای تعداد زیادی از کاربران یا مخاطبین ارسال کنید. ایجاد این لیست بسیار مهم است و پیشنهاد می‌شود اگر این لیست را تاکنون درست نکرده‌اید حتما در اولویت قرار دهید. ویژگی‌های ایمیل لیست:

  1. اکثر مردم روزانه ایمیل خود را بیشتر از حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی بازدید می‌کنند.
  2. شاید آنها یک پست را در شبکه‌های اجتماعی از دست بدهند اما خیلی سخت پیش می‌آید که ایمیلی را ندیده باشند.
  3. ایمیل یک راه سریع و مستقیم برای دسترسی به مخاطبین است.
  4. دسترسی به ایمیل بسیار راحت‌تر است.
  5. پیام‌ها در ایمیل باقی می‌مانند.؛ درحالی که در فضای مجازی با حذف شدن حساب کاربری فرد، هویت یا تمام اطلاعات او حذف خواهد شد.

اساساً ایمیل راهی است برای ترغیب مخاطبین و کاربران تا مجدد به وبلاگ بازگردند. به‌علاوه کاربران جدید را به بازدید و مطالعه مطالب وبلاگ دعوت می‌کند. بازدیدکنندگان متداول در وبلاگ کسانی هستند که وبلاگ شما را دوست دارند و به شما اعتماد دارند. پس شما نیازمند مخاطبین متداول هستید. خیلی از افراد معتقدند که داشتن ایمیل لیست مثل طلا باارزش است و پس از تهیه، تفاوت آن را احساس خواهید کرد. با ایمیل می‌توانید آخرین و جدیدترین مطالب را به اطلاع مخاطبین برسانید. شاید بپرسید قدم اول برای ایجاد این لیست چیست؟

  1. (Email service provider (ESP یا شرکت‌های ارائه‌کنندهٔ خدمات ایمیل: از نرم‌افزارها یا افزونه‌های کاربردی در این زمینه استفاده کنید (مثلاً افزونه Mailchimp یا ConvertKit). یکی از آن‌ها را انتخاب کنید و کار را شروع کنید. در صورت نیاز در آینده می‌توانید آن را تغییر دهید.
  2. فرم ثبت نام: می‌توانید فرم‌های ثبت‌نام به صورت دستی یا با استفاده از افزونه‌ها ایجاد کنید.
  3. Lead Magnet (اختیاری): شما می‌توانید لیست خود را بدون Lead Magnet ایجاد کنید، اما به شدت توصیه می‌شود که آن را اضافه کنید. Lead Magnet محتوایی است که با ارائه سرویس یا راهکاری ایمیل مخاطبین و کاربران را جمع‌آوری می‌کند.

2. ثابت قدم و با برنامه باشید

ثابت قدم و با برنامه بودن را در اولویت خود بگذارید و به سه علت به آن پایبند باشید:

  1. باعث افزایش اعتماد مخاطبین شما می‌شود.
  2. باعث بازگشت مجدد مخاطبین و کاربران می‌شود.
  3. شما هم بخشی از برنامه روزمره آن‌ها خواهید شد. چون می‌دانند که چه زمانی پست جدید منتشر خواهید کرد.

گاهی اوقات جلب اعتماد مخاطبین و کاربران از جذب آن‌ها کارآمدتر خواهد بود. اگر توانستید اعتماد آن‌ها را به‌دست آورید، آن‌ها هم متقابلاً در شبکه‌های اجتماعی، بین دوستان، و حتی در وبلاگ یا وب‌سایت خودشان از شما و وبلاگ شما برای دیگران تعریف می‌کنند. برای این کار نیازی نیست که هرروز یا هر هفته پست بگذارید؛ اما برنامه داشته باشید. به‌طور مثال، هر چهارشنبه پست بگذارید.

برنامه داشتن نه تنها برای مخاطبین بلکه برای خود شما نیز مفید خواهد بود. در این صورت می‌دانید که چه وقت چه پستی را منتشر کنید و قدم بعدی شما چه خواهد بود. به‌علاوه باعث صرفه‌جویی در زمان خواهد شد زیرا دیگر لازم نیست در دقیقه 90 به دنبال موضوع و مطلب جدید باشید. می‌توان گفت وقتی‌که به‌موقع پست جدید خود را پیش‌نویس کرده‌اید و آماده ارسال است، اعتمادبه‌نفس شما نیز بیشتر می‌شود. در زندگی اتفاقات غیرمنتظره‌ی بسیاری رخ می‌دهند، پس شما باید برای آنها وقت داشته باشید و از بابت پست جدید مطمئن باشید که آماده انتشار است.

3. به یاد داشته باشید کاربران دوستان شما هستند

هر طور که فکر کنید، مخاطبین دوستان شما هستند. با گذر زمان شاید در ارتباط بودن با کاربران دشوار شود اما دلیلی وجود ندارد که کاملاً این ارتباط به‌طور کلی از بین برود:

  • سعی کنید به ایمیل‌ها و پیام‌ها پاسخ دهید.
  • حتی‌الامکان به پیام‌ها در شبکه‌های اجتماعی پاسخ دهید.
  • اگر صادقانه کاربران را دوست داشته باشید، به موفقیت خواهید رسید.
  • اگر توانستید، به مشکلات آن‌ها پاسخ دهید.

زمانی که یکی از وبلاگ نویسان موردعلاقه شما پاسخ ایمیلتان را بدهد، بی‌شک علاقه شما نسبت به او بیشتر خواهد شد. پس بهتر است کاربران را حمایت کنیم و ارتباط بلندمدت با آن‌ها برقرار کنیم.

اگر می‌خواهید یک نویسنده وبسایت خوب شوید و دانش خود را در این زمینه افزایش دهید، مطالب زیر برای شما بسیار مناسب خواهند بود:

#

بر اساس رای ۲۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
learntocodewith
۱ دیدگاه برای «چگونه بازدید وبلاگ خود را افزایش دهیم»

سلام واقعا مطالب مفید بود در باره وبلاگ و خیلی چیزهای نو یاد گرفتم.
متشکرم

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *