هکر کلاه سفید چیست و چه می کند؟ — به زبان ساده

۱۷۰۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
هکر کلاه سفید چیست و چه می کند؟ — به زبان ساده

کلمه «هک» معمولا پیش‌فرض‌هایی منفی را به ذهن می‌آورد، اما تمام هکرها یک‌جور نیستند. برخی از هکرها رویکردهای «اخلاقی» را سرلوحه کار قرار می‌دهند. این هکرهای اخلاق‌مدار معمولا به نام «هکرهای کلاه سفید» شناخته شده و باور دارند که برای شکست دادن دشمن، باید او را به خوبی بشناسید. اما هکر کلاه سفید چیست؟ چه تفاوتی با هکر کلاه سیاه یا کلاه مشکی دارد؟ و به چه کاری مشغول می‌شود؟

هکر کلاه سفید در مقابل هکر کلاه سیاه

هکر کلاه سفید چیست

اگرچه دسته‌بندی‌ها به همین تعداد محدود نمی‌شوند، اما دو نوع هکر اصلی در جهان امنیت سایبری داریم: هکرهای کلاه سفید و هکرهای کلاه سیاه.

هکرهای کلاه سیاه از اعتبار جهان هک کاسته‌اند، زیرا به دلایل خودخواهانه که می‌تواند برای بهره‌برداری مالی تا انتقام‌گیری باشد، قربانیان را هدف و مورد سوء استفاده قرار می‌دهند یا صرفا برای هیجان، زیرساخت‌ها را از کار می‌اندازند.

هکرهای کلاه سفید از طرف دیگر تلاش دارند کلاه سیاه‌ها را کنار بزنند و با تاکتیک‌های شرورانه آن‌ها مقابله کنند. هدف اصلی یک هکر کلاه سفید بهبود امنیت، شناسایی حفره‌های امنیتی و اطلاع‌رسانی به قربانیان احتمالی، پیش از اینکه هک شوند، به حساب می‌آید.

وظیفه هکر کلاه سفید چیست؟

شاید اندکی غافلگیرکننده باشد، اما بسیاری از هکرهای کلاه سفید متخصصینی آموزش‌دیده هستند که معمولا به استخدام کسب‌وکارها در می‌آیند. وظایف اصلی آن‌ها شناسایی حفره‌ها و آسیب‌پذیری‌های سیستم و کمک به بهبود امنیت شبکه است. برای حفاظت از سرویس‌ها و سیستم‌ها در برابر حملات بالقوه، هکرهای کلاه سفید از پشت صحنه وارد شده و حملات را به صورت همزمان یا حتی پیش از اینکه آغاز شوند، پس می‌زنند. با ترکیب کردن مهارت‌های هک و تحلیل عمیق تهدید سایبری، هکرهای کلاه سفید آسیب‌‌پذیری‌های بالقوه را شناسایی کرده و به سرعت در صدد مقابله با آن‌ها به روش‌های گوناگون برمی‌آیند.

استخدام به عنوان هکر اخلاق‌مدار چقدر دشوار است؟

هکر کلاه سفید چیست

آیا فکر می‌کنید مهارت‌ها و دانش لازم برای تبدیل شدن به یک هکر کلاه سفید را دارید؟

اگر بله، خبر خوب این است که این روزها تقاضا برای مشاغل هک اخلاق‌مدارانه به بیشترین میزان رسیده و سازمان‌های گوناگونی که برای امنیت ارزش قائل می‌شوند، شدیدا در جستجوی هکرهای کلاه سفید می‌گردند. در واقع این حرفه آنقدر به محبوبیت رسیده که معمولا متخصصین جاه‌طلب امنیت اطلاعات تلاش می‌کنند با دریافت گواهی‌های گوناگون، رسما تبدیل به هکری اخلاق‌مدار شوند.

اکثر هکرهای اخلاق‌مدار یا کلاه سفید به آسان می‌توانند مشاغلی پردرآمد در واحدهای امنیتی سازمان‌های بزرگ بیابند. این حقیقت که چنین هکری به خوبی با تمام ابعاد عملیات‌های مجرمین سایبری آشنایی دارد باعث می‌شود عنصری ارزشمند برای هر تیمی باشد. اما بدیهی است که هرکسی نمی‌تواند به این حرفه ورود کند و پیش از هر چیز باید دانشی عمیق راجع به امنیت اطلاعات به دست آورده و مهارت‌های لازم برای بکارگیری آن دانش را نیز در اختیار داشته باشید.

هکر کلاه سفید چه سمت‌هایی را برعهده می‌گیرد؟

هکر کلاه سفید چیست

اگر عاشق هک کردن هستید و می‌خواهید مهارت‌های خود را به شکلی اخلاقی به کار بگیرید، باید بگوییم که شانس با شما یار است. هک اخلاق‌مدارانه این روزها به سرعت به یکی از مهم‌ترین سمت‌های شغلی تبدیل می‌شود و تقاضا برای آن هر روز شکلی گسترده‌تر به خود می‌گیرد.

از مدیریت ریسک و مهندسی اجتماعی گرفته تا تقویت امنیتی شبکه، سمت‌های شغلی در دسترس برای هکرهای کلاه سفید به هیچ وجه کم نیستند. هر یک از این مشاغل دوره‌های آموزشی و گواهی‌های مخصوص به خود را دارند و مهارت‌هایی منحصر به فرد را طلب می‌کنند. سمت‌های شغلی مخصوص هکرهای اخلاق‌مدار معمولا با عناوینی نظیر «تستر رخنه» یا «مشاور امنیت شبکه» از راه می‌رسند. بنابراین شخصی که استخدام می‌شود، ملزم به هک کردن سیستم‌های شبکه برای یافتن آسیب‌پذیری‌ها خواهد بود. به این ترتیب، سازمان می‌تواند به بررسی عملکرد امنیتی خود پرداخته و متوجه شود که برای بهبود وضعیت امنیتی خود باید چه رویکردهایی در پیش بگیرد.

برخی از اوقات، مشاغل هک اخلاق‌مدارانه با لیبل «تیم قرمز» از راه می‌رسند. این بدان خاطر است که بسیاری از تیم‌های امنیتی سازمانی، در دو دسته‌بندی «تیم قرمز» و «تیم آبی» قرار می‌گیرند. درحالی که تیم قرمز وظیفه دارد سیستم‌های کامپیوتری را هک کرده و نقاط ضعف را هدف قرار دهد، تیم آبی در صدد مقابله با هکرها و محافظت از سیستم‌ها برمی‌آید. این دو تیم در کنار یکدیگر، یک حمله سایبری تمام‌عیار را شبیه‌سازی و سازمان را برای حملات دنیای واقعی آماده می‌کنند.

سخن نهایی راجع به هکرهای کلاه سفید

اشکال گوناگون حملات سایبری مانند فیشینگ، باج‌افزار، حملات رمز عبور و آسیب‌پذیری‌های روز صفر این روزها بیشتر از همیشه پیاده‌سازی می‌شوند. اما به لطف هکرهای کلاه سفید، هنوز امکان مقابله با هکرهایی که می‌خواهند جهان را به آتش بکشند وجود دارد. از آن‌جایی که داده ارزشمندترین دارایی هر سازمانی به حساب می‌آید، اکثر کمپانی‌های امروزی به استخدام هکرهای اخلاق‌مدار می‌پردازند تا هرطور که شده، آسیب‌پذیری‌های موجود در سیستم‌های خود را شناسایی و برطرف کنند.

بر اساس رای ۱۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۲ دیدگاه برای «هکر کلاه سفید چیست و چه می کند؟ — به زبان ساده»

سلام من میخوام از طریق ویدیو وکتاب یاد بگیرم چون حوصله درس خوندن اضافه در دانشگاه رو ندارم میتونم بدون مدرک به عنوان هکر کلاه سفید هک وکار کنم

با سلام و احترام؛

صمیمانه از همراهی شما با مجله فرادرس و ارائه بازخورد سپاس‌گزاریم.

بله تحصیل در دانشگاه همیشه تنها راه رسیدن به موفقیت نیست و حتی گاهی مسیر طولانی‌تری برای رسیدن به هدف است. امروزه اینترنت مملو از آموزش‌های متنی و ویدیویی و غیره به صورت رایگان و غیر رایگان است و می‌توانید بر اساس علاقه و هدف خود تنها آنچه را بیاموزید که مورد نیاز شماست. البته معمولاً توصیه می‌شود برای رزومه بهتر حداقل یک مدرک لیسانس مرتبط لازم به نظر می‌رسد.
همچنین باید حتماً‌ به این مسئله توجه داشته باشید که برای اثبات توانایی و مهارت‌تان تنها گذراندن دوره‌های آموزشی و گرفتن مدرک مرتبط کافی نیست و باید سابقه عملی داشته باشید و پرتفوی کاری غنی برای خود بسازید. در این راستا لازم است کار عملی و پروژه زیاد انجام بدهید و برند شخصی خودتان را بسازید تا در جامعه هکرهای کلاه سفید به فردی شناخته شده تبدیل شوید و از این طریق بتوانید اعتماد کارفرمایان بالقوه را بدست بیاورید و در نهایت کسب درآمد داشته باشید. باگ بانتی یکی از حوزه‌های بسیار پردرآمد و جذاب در فیلد امنیت و هک به حساب می‌آید. برای هدف شما یادگیری مباحث آموزش امنیت شبکه بسیار اهمیت دارد. برای شروع می‌توانید از دوره‌های زیر استفاده کنید:

  • مجموعه آموزش‌های امنیت شبکه (Network Security)
  • آموزش امنیت در شبکه های کامپیوتری و اینترنت
  • آموزش شناخت انواع هک و روش های مقابله با آن
  • آموزش تست نفوذ در وب و راه های مقابله با آن
  • برای شما آرزوی سلامتی و موفقیت داریم.

    نظر شما چیست؟

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *